szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tavaly ismét a Magyar Telekom volt a legnagyobb forgalmú mobiltelefon- és tablet értékesítő a magyar online kiskereskedelmi piacon. A teljes online kiskereskedelmi piac 2,4 százalékát tudhatja magáénak a Telekom, amivel a hatodik legnagyobb hazai online szereplőnek számít – derül ki a GKID legfrissebb eTOPLISTA rangsorából.

A Telekom online webshopja immár ötödik éve tartja piacvezető szerepét a mobilkészülék- és tablet értékesítés területén az online kiskereskedelmi piacon 28 százalékos részesedéssel. A távközlési szolgáltató online értékesítési felülete közel tizedét adta a mobiltelefon és tablet, szórakoztató elektronika és számítástechnika termékkategóriák összesített hazai online kiskereskedelmi forgalmának 2022-ben, ami közel 14 százalékos bővülést jelent – állapította meg a GKID piacelemzése.

A jelentés általános megállapításai szerint a globális e-kereskedelem az elmúlt két évben a Covid-járvány hatására hipernövekedést ért el, amit aztán visszarendeződés és a hagyományos boltok felé való fordulás követett. 2022-ben ehhez járult a romló gazdasági- és inflációs környezet, különös tekintettel az élelmiszer- és energiaárakra, valamint ellátásra, ami a vásárlóerő jelentős csökkenését eredményezte, és ezzel együtt akadályozta az online kereskedelem bővülését. A magyarországi e-kereskedelmi piac ebben a környezetben 2022-ben mindössze 9,9 százalékkal bővült értékben, miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya 10 százalék alá esett (9,6%). Az online rendelések száma 11,8 százalékkal nőtt, átlépve ezzel az évi 77,1 millió darab rendelést.

Kiderült, hol költik el a neten a legtöbb pénzt a magyarok

Az élen nincs változás, de az jócskán átalakult, hol vásárolunk élelmiszert. Megjelent a GKID 2022-es e-kereskedelmi toplistája.

A teljes hazai online értékesítési piacot tekintve a felmérés szerint a fogyasztói szokások átrendeződése 2022-ben összességében 2 százalékkal csökkentette az online kosárértékeket, ami tavaly így 17,2 ezer forint volt egy vásárlásra vetítve. A kosárérték csökkenésére pedig csak ráerősített, hogy 2022 második felétől érezhetően visszafogta a lakosság a jóléti kiadásait, ami leginkább a műszaki cikkek és nagyértékű tartós fogyasztási cikkek online piacát sújtotta.

Az általános trenddel szemben a Magyar Telekom 2022-ben a teljes kiskereskedelmi piacot tekintve az átlagnál nagyobb piaci növekedést ért el mobiltelefon- és tabletértékesítésből származó bevételben (15% áll szemben a 12%-os átlaggal). A Magyar Telekom közölte: az egyes termékköröknél mennyiségi csökkenés nem történt, a forgalmi növekedésben az árfolyam és az infláció okozta áremelkedés eredménye is szerepet játszott.

A mobilkészülék- és tablet értékesítés területén elért első helyezést annak ellenére sikerült elérni, hogy amíg 2019–2022 között az új mobilkészüléket vásárlók aránya folyamatosan nőtt, addig az elmúlt egy évben először indult ez csökkenésnek:

ha mobiltelefon-cserére került sor, a legtöbben (85%) új készüléket vásároltak 2021-ben, de tavaly ez az arány már csak 79 százalék volt.

A felmérés rámutatott arra is, hogy az okostelefonnal rendelkezők átlagosan 3 évente cserélik készülékeiket, a legtöbben akkor, ha a meglévő telefonjuk már nem működik jól vagy tönkremegy.

Van otthon egy régi, androidos telefonja? Ki ne dobja, így lehet belőle ingyen digitális képkeret

Összeköthetjük a kellemest a hasznossal: ahelyett, hogy a fiók mélyén porosodna rosszabb esetben a kukában végezné régi androidos telefonunk, egy kis ráfordítással egy divatos eszközt, digitális képkeretet készíthetünk belőle. Pláne ilyenkor, amikor amúgy is tele vagyunk ünnepi fotókkal.

A Telekom közleményében kiemelte: ezen kategóriák mellett a tévékészülék-értékesítésben is jelentős, mintegy 30 százalékos növekedést könyvelt el tavaly.

A vállalat 186 ezer rendelést teljesített a tavalyi évben, amelyből 92 ezer mobiltelefon volt, és több mint 30 ezer tévékészülék. Ezzel a teljes online kiskereskedelmi piac 2,4 százalékát tudhatja magáénak a cég, amivel a hatodik legnagyobb hazai online szereplőnek számít.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!