Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5018d2cd-f83f-40a4-af0e-cde8bf2ddf40","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók arra jutottak, hogy a magasabb női hangok kockázatvállalásra késztetik a férfiakat, azonban ennek is van egy érdekes, az evolúciót kissé meghazudtoló feltétele.","shortLead":"Kínai kutatók arra jutottak, hogy a magasabb női hangok kockázatvállalásra késztetik a férfiakat, azonban ennek is van...","id":"20241227_magas-noi-hangok-hatasa-a-ferfiak-kockazatvallalasara-szirenhangok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5018d2cd-f83f-40a4-af0e-cde8bf2ddf40.jpg","index":0,"item":"ef37d975-0af3-445c-88f3-faad27798a16","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_magas-noi-hangok-hatasa-a-ferfiak-kockazatvallalasara-szirenhangok","timestamp":"2024. december. 27. 12:03","title":"Tényleg elég egy magas női hang, hogy kockáztassanak a férfiak?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ezt azonban egyelőre nem részletezték, és Oroszország felelősségét sem firtatták.","shortLead":"Ezt azonban egyelőre nem részletezték, és Oroszország felelősségét sem firtatták.","id":"20241227_azeri-utasszallito-lezuhant-kulso-behatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8.jpg","index":0,"item":"d2e8f728-2f2b-4629-ad49-9389129b9c4d","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_azeri-utasszallito-lezuhant-kulso-behatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:49","title":"Az azeri légitársaság szerint külső behatás miatt zuhant le az utasszállító repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.","shortLead":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról...","id":"20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c.jpg","index":0,"item":"9e7d3f9e-6ea2-4da1-9043-60f8d4aa9395","keywords":null,"link":"/360/20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","timestamp":"2024. december. 28. 07:00","title":"„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18 mozaikcsalád történetén keresztül mesél arról, milyen sokféle is tud lenni egy család. A pszichológus-családterapeutát a családi szövetségről, a tagok egymáshoz való viszonyáról, alkalmazkodásáról, illetve az ideális karácsonyról kérdeztük.","shortLead":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18...","id":"20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0.jpg","index":0,"item":"493f779c-3e51-436b-a0c1-8c6803f42a28","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","timestamp":"2024. december. 27. 18:33","title":"Megyeri Zsuzsanna: A saját viaskodó énünkkel szemben is türelmesnek kell lennünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","shortLead":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","id":"20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6.jpg","index":0,"item":"81d822b7-2276-4324-96cd-6357fe7ffa03","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","timestamp":"2024. december. 28. 18:15","title":"Az oroszok most Moldovát zsarolják a gázcsap elzárásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása sem egyszerű. Kanadai kutatók innovatív megoldása egy kontaktlencsére hárítaná a gyógyszeradagolás folyamatát.","shortLead":"A szemcseppek gyógyszert juttatnak a szembe, azonban a használatuk kissé macerás, és a cseppek pontos célba juttatása...","id":"20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8a94dfc-d22e-4f00-b796-9e3041209b4b.jpg","index":0,"item":"ecad4c31-abe0-4a1c-bb79-9575f6149152","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_kontaktlencsebe-integralt-hidrogel-gyogyszeradagolas-szemcsepp-helyett","timestamp":"2024. december. 28. 16:03","title":"Szemcseppek helyett találtak egy sokkal kényelmesebb megoldást: a kontaktlencse adagolja a gyógyszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0883932-7671-4881-bcfc-fc947780abfd","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az 1914-ben épült ház már régóta üresen állt – legalábbis papíron.","shortLead":"Az 1914-ben épült ház már régóta üresen állt – legalábbis papíron.","id":"20241228_Csufos-veget-ert-a-Doors-altal-vilaghiresse-tett-Morrison-Hotel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0883932-7671-4881-bcfc-fc947780abfd.jpg","index":0,"item":"210a0950-bff8-4db1-ba0f-cf067b6af7ba","keywords":null,"link":"/kultura/20241228_Csufos-veget-ert-a-Doors-altal-vilaghiresse-tett-Morrison-Hotel","timestamp":"2024. december. 28. 21:44","title":"Csúfos véget ért a Doors által világhírűvé tett Morrison Hotel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Valószínűleg 3800 méteres mélységből kellene kimenteni azt az öt embert, akik a Titanic roncsaihoz indultak és a Titan nevű tengeralattjáró fedélzetén rekedtek a vízfelszín alatt. Az eddigi legmélyebb mentést 480 méteren sikerült elvégezni, 50 évvel ezelőtt. Emberi számítások szerint legfeljebb péntekig van ideje a mentőcsapatnak véghezvinni a lehetetlent.
Vasárnap óta keresik a hatóságok azt a tengeralattjárót, amely a Titanic roncsaihoz szállított turistákat. A Titan helyi idő szerint vasárnap reggel indult útnak, azonban az indulás után 1 óra 45 perccel megszakadt a kapcsolat a járművel.
Az RMS Titanic Expedíció 5. küldetésének kezdete látható 2023. június 18-án reggel.
AFP / Woods Hole Oceanographic Institution
Hogy mi történt, egyelőre senki sem tudja. A rosszabbik forgatókönyv szerint a tengeralattjáró megsérült, és az óceán fenekén várja a mentést, a jobbik eshetőség pedig az, hogy valahol a felszínen lebeg, csak épp nem tud erről értesítést küldeni.
Előbbi azért a rosszabbik forgatókönyv, mert 3,8 km-es mélységből szinte lehetetlen kiemelni egy ilyen szerkezetet, másfelől pedig az oxigéntartalék 70–96 órára elegendő. Vagyis a mentőcsapat versenyt fut az idővel.
Miért?
A világ legismertebb tengeri katasztrófája a Titanicé, az utasok jelentős része, több ezer ember vesztette életét 1912-ben, amikor a hajó jéghegynek ütközött, majd elsüllyedt a jeges óceánban.
A Titanic mindenki által ismert története kellően erős hívószó ahhoz, hogy legyenek olyanok, akik minden pénz megadnak a roncsok látványáért. Az OceanGate Expeditions nevű vállalat 85 millió forintnak megfelelő összegért kínál víz alatti katasztrófaturizmust.
Minden merülésnek tudományos haszna is van, ugyanis az utakból származó bevételből jut pénz a roncs tudományos igényű tanulmányozását végző expedíciók finanszírozására is. Például ez volt az a vállalat, amely tavaly a világon elsőként készített 8K-s felvételt a Titanic roncsáról. Ennek köszönhető, hogy merülés nélkül is minden korábbinál alaposabban lehet tanulmányozni a hajót.
Többek között az ilyen expedícióknak köszönhetően lehet ma már azt is rekonstruálni, hogyan süllyedt el a Titanic.
Lenyűgöző animációt készítettek a világ leghíresebb hajójának tragikus utolsó óráiból. A filmekhez képest talán unalmasabbnak tűnő videó hatásos: megrázó, szinte érzi az ember, hogy a süllyedő hajón van.
Paul Henry Nargeolet, a francia haditengerészet korábbi parancsnoka,
Stockton Rush, az OceanGate Expeditions vezére,
Shahzada Dawood és Sulaiman Dawood, Pakisztán egyik leggazdagabb embere és az ő fia,
Hamish Harding brit milliárdos, a dubaji Action Aviation vezérigazgatója.
Az egyik utas, Hamish Harding
AFP / Dirty Dozen Productions
Az expedíció résztvevőinek épségéért Paul Henry Nargeolet felel.
Mit tud a tengeralattjáró?
A Titan az OceanGate leírása szerint egy 10,4 tonnás merülő szerkezet, amit szánszálas anyagból és titánból építettek. Valós idejű monitoring (RTM) rendszer elemzi folyamatosan a tengeralattjáróra nehezedő nyomást és a hajótest épségét. A cég szerint a legapróbb probléma esetén is azonnali riasztást kap a vezető, akinek így van ideje a felszínre navigálni a szerkezetet.
Mivel a Titant expedíciós célokra használják, így szüksége van egy társhajóra, ami a helyszínre, majd onnan a partra szállítja a szerkezetet.
Miután az utasok beszálltak, a szerkezetet kívülről zárják le, így a benne utazók nem tudnak kijutni onnan. Mivel nincs a fedélzetén GPS, így az útvonalat a felszínen lévő hajó utasításai alapján teszik meg.
A Titanba öt személy fér be. A tengeralattjáró nagyjából 5,5 km/h sebességgel tud haladni. Az OceanGate szerint egyedülálló szonárral szerelték fel, hogy pontosan tudja, hogyan néz ki a terület körülötte. Emellett 4K felbontású felvételek készítésére alkalmas kamerával is ellátták.
Még egy meg nem értett zseni volt a Titanic tragédiájakor az az Arthur Moore, aki olyan technológiát fejlesztett ki, amivel később a hajó roncsait is sikerült megtalálni.
A tengeralattjáró a kiindulási ponttól kezdve nagyjából 400 tengeri mérföldet tesz meg a roncs helyszínéig a szállítóval, ami nagyjából 1450 kilométerre van a massachusettsi Cape Cod partjaitól.
A menetrend általában így néz ki: a merülés nagyjából két órán át tart, majd néhány órát a Titanc körül töltenek a turisták, mielőtt a tengeralattjáró elindulna a felszín felé. A kapcsolat a Titan és a szállítóhajó között tehát 1 óra 45 perccel azután szakadt meg, hogy a hajó a helyszínre vitte a tengeralattjárót.
Hogy hogyan és miért tűnt el a tengeralattjáró, egyelőre nem tudni, mindenesetre a keresését azonnal megkezdték. A legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy meddig bírják az utasok – és a személyzet – a Titan belsejében. A kanadai közmédia még 2022-ben forgatott arról, hogyan néz ki a Titan belseje. Ebből kiderül, hogy egy játékkonzolos távirányítóval lehet navigálni vele a mélyben.
A Titant játékkonzolos távirányítóval lehet a víz alatt kormányozni.
Hogyan mentik a Titant?
Miután kiderült, hogy elveszett a kapcsolat a Titannal, a kanadai és az amerikai hatóság is azonnal megindította a mentési folyamatot.
Az amerikai parti őrség két C-130 Hercules típusú repülőgépet küldött a helyszínre, amihez csatlakozott a hatóság C-130-a, valamint egy víz alatti szonárral felszerelt P8-as repülőgép is. Ezek elsősorban a felszínen igyekeznek megkeresni a Titant, de szonárbólyákat is telepítenek, hogy a mélyben a nyomára akadjanak – írja a BBC.
Az 1986-ban készült videókat a Titanic mozifilm újrakiadásával párhuzamosan hozták nyilvánosságra.
John Mauger, az amerikai parti őrség adminisztrátora szerint további komoly erőforrásokra lesz szükség a Titan kimentésére. Ehhez többek között az amerikai haditengerészetet és a magáncégek segítségét is be kell majd vonniuk.
Eközben több hajó is érkezett a helyszínre, hogy szintén segítsék a kutatást.
Mennyi esély van a túlélésre?
A számítások szerint a merüléstől kezdve 70–96 órára elegendő oxigéntartaléka van a tengeralattjárónak. Vagyis potenciálisan június 23-ig, péntekig van esélye a mentőcsapatnak arra, hogy életben találja a baleset résztvevőit.
A helyzetet nehezíti, hogy ha rá is találnának a 3800 méteres mélységben a Titanra, nem biztos, hogy ki tudnák onnan emelni. A CNN azt írja, az eddigi legmélyebben elvégzett mentést 1973-ban sikerült összehozni: a Pisces III tengeralattjáróból Roger Chapmant és Roger Mallinsont mentették ki, 480 méteres mélységből. Ők 76 órán át voltak a roncs foglyai, mielőtt a felszínre hozták volna őket.
A Titanic roncsa ehhez képest 3320 méterrel mélyebben van.
A mentést tovább nehezíti, hogy a helyszín túlságosan távol van a partoktól, valamint nem tudni, milyen állapotban van a roncs. A meteorológusok szerint 2 méter magas hullámok és köd is lehet a térségben, ami nem szokatlan, viszont a mentés szempontjából rendkívüli nehezítő tényező.
Az Ifremer francia tengerkutató intézet a Nautile nevű tengeralattjáró robottal felszerelt Atalante nevű hajóját az Atlanti-óceán északi része felé irányította, oda, ahol két nappal ezelőtt a fedélzetén öt emberrel eltűnt a Titanic roncsaihoz indult kis merülőhajó - jelentette be kedden a francia kormány tengeri ügyekért felelős államtitkára.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.