Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f77f287b-12c9-485d-a12a-fd3655907710","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi fellebbezett, de a törvényszék elutasította a kérését.","shortLead":"A férfi fellebbezett, de a törvényszék elutasította a kérését.","id":"20250130_till-tamas-gyilkossag-borton-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f77f287b-12c9-485d-a12a-fd3655907710.jpg","index":0,"item":"89cfb146-2b5c-4f6a-a0fe-2b43372b7f6a","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_till-tamas-gyilkossag-borton-letartoztatas","timestamp":"2025. január. 30. 13:50","title":"Április közepéig biztosan letartóztatásban marad Till Tamás feltételezett gyilkosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccafef4e-23b4-42d4-bb8e-63b14f5e3f5a","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Befektetési céllal, külföldiek vesznek majd ingatlant a Rákosrendező körüli fejlesztési területen, ami nem fog segíteni a budapesti lakáshiányon, és így nem válik a város szerves részévé – mondja Tosics Iván, a Városkutatás Kft. vezetője.","shortLead":"Befektetési céllal, külföldiek vesznek majd ingatlant a Rákosrendező körüli fejlesztési területen, ami nem fog segíteni...","id":"20250130_hvg-Rakosrendezo-Mini-Dubaj-Eagle-Hills-magashazak-Tosics-Ivan-Varoskutatas-Kft-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccafef4e-23b4-42d4-bb8e-63b14f5e3f5a.jpg","index":0,"item":"2eec002e-b186-438d-9bb0-b059ef80bc0a","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-Rakosrendezo-Mini-Dubaj-Eagle-Hills-magashazak-Tosics-Ivan-Varoskutatas-Kft-interju","timestamp":"2025. január. 30. 14:57","title":"„Rákosrendezőből csodát lehetne csinálni, ha a kormány együttműködne a fővárossal”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b74f6a96-9afb-4285-9de9-9501f358b58b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már 15 milliárd forintot drágult a Pénzügyminisztérium egykori épületének a felújítása a Budai Várban, mióta elkezdték a rekonstrukciót. A slusszpoén, hogy a tárcának szánták a felújított épületet, csak éppen az azóta megszűnt.","shortLead":"Már 15 milliárd forintot drágult a Pénzügyminisztérium egykori épületének a felújítása a Budai Várban, mióta elkezdték...","id":"20250129_penzugyminiszterium-epulet-felujitas-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b74f6a96-9afb-4285-9de9-9501f358b58b.jpg","index":0,"item":"c3fde4a3-a6cb-42f3-a4c9-747775d2842d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_penzugyminiszterium-epulet-felujitas-dragulas","timestamp":"2025. január. 29. 17:57","title":"Megdrágult a Pénzügyminisztérium épületének felújítása, miközben megszűnt a tárca","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"541c7d87-5e98-43c2-8b02-912b3063ece4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukránok szerint az észak-koreaiak bár jól képzett, kemény harcosok, de a felkészültségük a 80-as évek taktikai doktrínáit idézi.","shortLead":"Az ukránok szerint az észak-koreaiak bár jól képzett, kemény harcosok, de a felkészültségük a 80-as évek taktikai...","id":"20250129_eszak-koreai-katonak-ukrajna-dronok-harcaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/541c7d87-5e98-43c2-8b02-912b3063ece4.jpg","index":0,"item":"37f993e1-1830-4a09-a7b9-5df754bc62b9","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_eszak-koreai-katonak-ukrajna-dronok-harcaszat","timestamp":"2025. január. 29. 07:49","title":"Dróncsalinak használják egymást az Ukrajnában harcoló észak-koreai katonák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cca80d53-1632-4516-a32b-7f8eeb7261d3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a harmadik alkalom, hogy új csapatánál töréssel indít. ","shortLead":"Ez a harmadik alkalom, hogy új csapatánál töréssel indít. ","id":"20250129_Hamilton-osszetorte-Ferrarit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cca80d53-1632-4516-a32b-7f8eeb7261d3.jpg","index":0,"item":"a642d3fe-a0bb-4e91-a638-303bdad22423","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Hamilton-osszetorte-Ferrarit","timestamp":"2025. január. 29. 15:56","title":"Hamilton máris összetörte a Ferrari egyik autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31a1c841-61ee-44d6-8f40-787684282199","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A New York Times előfizetéses sportlapjában, az Athleticben Andrew Jones, a kimondottan a Liverpoollal (és a Burnley-vel) foglalkozó munkatársa méltatta a magyar válogatott kapitányát.","shortLead":"A New York Times előfizetéses sportlapjában, az Athleticben Andrew Jones, a kimondottan a Liverpoollal (és...","id":"20250129_Hi-he-tet-len-Szoboszlai-Liverpool-New-York-Times-Athletic-foci","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31a1c841-61ee-44d6-8f40-787684282199.jpg","index":0,"item":"24f21393-6990-4089-a129-f7e88a51b0e9","keywords":null,"link":"/sport/20250129_Hi-he-tet-len-Szoboszlai-Liverpool-New-York-Times-Athletic-foci","timestamp":"2025. január. 29. 11:25","title":"„Hi-he-tet-len!”: így lett nélkülözhetetlen Szoboszlai a Liverpoolban – külön cikkben értékeli a focistát a New York Times sportlapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A magyar gazdaság két évig stagnált a kifutópályán, de most már „nagyobb” növekedési pályára vált – ígéri a nemzetgazdasági miniszter. Ugyanezt ígéri már évek óta, de mindig közbejött valami: az aszály, a viszály, az infláció, a szankciók, a németek. Idén újra az infláció jöhet közbe, lakossági fogyasztás nélkül ugyanis nem nagyon lesz növekedés, márpedig magas infláció mellett nem nő érdemben a lakossági fogyasztás. De már akkor sem, ha a lakosság csak úgy érzi, hogy magas az infláció. ","shortLead":"A magyar gazdaság két évig stagnált a kifutópályán, de most már „nagyobb” növekedési pályára vált – ígéri...","id":"20250130_2024-gdp-nagy-marton-novekedesi-palya-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"b907290b-ab13-4fc1-9f18-ea9b2a095883","keywords":null,"link":"/360/20250130_2024-gdp-nagy-marton-novekedesi-palya-inflacio","timestamp":"2025. január. 30. 13:00","title":"Nagy Márton ledobta a humorbombát a magyar gazdaságra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19a02c03-c76a-4324-9cda-09e089cef6ab","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Sőt, senkitől: a kormány gyorsan kapcsolt, és eltakarította korábbi belepiszkálását a Btk.-ba. ","shortLead":"Sőt, senkitől: a kormány gyorsan kapcsolt, és eltakarította korábbi belepiszkálását a Btk.-ba. ","id":"20250130_alkotmanybirosag-buncselekmeny-covid-igazolvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19a02c03-c76a-4324-9cda-09e089cef6ab.jpg","index":0,"item":"c4e9690b-5a71-4d18-bbf1-255365605002","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_alkotmanybirosag-buncselekmeny-covid-igazolvany","timestamp":"2025. január. 30. 12:30","title":"Alkotmányos-e bűncselekménynek nyilvánítani, ha valaki visszaél az oltási igazolvánnyal? Nem az Ab-tól fogjuk megtudni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már megindították a washingtoni repülőgép-katasztrófa vizsgálatát, ami 16 év után az első súlyos, kereskedelmi járatot érintő baleset az Egyesült Államokban. Szakértők szerint emberi hiba, valamint a reptér nehéz megközelíthetősége egyaránt szerepet játszhatott a tragédiában.
Mint arról beszámoltunk, helyi idő szerint szerda este kilenc óra előtt összeütközött egy leszállásra készülő utasszállító repülőgép és egy gyakorló repülést végző katonai helikopter Washington belvárosának közelében a Potomac-folyó felett.
A Ronald Reagan repülőtér mellett történt baleset miatt a repteret átmenetileg lezárták, a mentés már nagy erőkkel zajlik; mindkét gép a folyóba zuhant az ütközés után. A legfrissebb hírek szerint már elérte a 30-at a vízből kiemelt áldozatok száma, túlélőkről nincs hír. A Bombardier CRJ700-as típusú utasszállítón (melyet a PSA Airlines üzemeltetett az American Airlines megbízásából) 60 utas, valamint négyfős személyzet utazott. A Sikorsky H-60 (Black Hawk) helikopteren a hírek szerint három katona tartózkodott.
A mentőegységek zord időben kutatnak a túlélők után viszonylag sekély vízben, miközben a hadsereg és a védelmi minisztérium már megindította a vizsgálatot a baleset körülményeinek kivizsgálására.
A legfontosabb kérdés magától értetődő: mégis hogyan ütközhetett össze egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter?
A pontos válaszért meg kell várni a vizsgálati jelentést. Mivel egy reptér mellett történt a baleset, a biztonsági kamerák jól dokumentálták a katasztrófát: ezen a felvételen azt látni, amint a nagy, fényes gép halad a reptér felé, balról pedig egy szintén fénylő, ám apró pont közelít hozzá. Ez volt a helikopter. Néhány pillanattal később, látszólag elkerülő manőver nélkül csapódik az utasszállítóba, egy nagy robbanás történik, majd a lángoló roncsok úgy zuhannak alá, mint egy darab kő.
Valószínűleg nincs túlélője a balesetnek
Magyar idő szerint délután fél 2 körül a repülőtérre egy sajtótájékoztatót hívtak össze, ahol Sean Duffy közlekedési miniszter elmondta: mindkét gép „sztenderd repülési mintázatot” követett, és tiszta volt az idő is a baleset éjjelén.
A miniszter arról is beszélt, hogy az utasszállító törzsének roncsait három darabban, fejjel lefelé találták meg a Potomac-folyóban, a kiemelésük pedig folyamatban van. Amint ezzel végeztek, az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) vizsgálni kezdi azokat, együttműködésben a Szövetségi Légügyi Hatósággal (FAA).
A CNN tudósítása szerint úgy tűnik, Robert Isom, az American Airlines vezérigazgatója a katonai helikopterre hárítja a felelősséget. Hangsúlyozta: egyelőre nem világos, hogyan került az utasszállító útjába a Black Hawk.
Emberi hiba?
A Sky News-nak nyilatkozott Paul Beaver helikopterpilóta, aki úgy véli, a balesetet emberi hiba/mulasztás okozhatta. Úgy gondolja, nehéz megmondani, el lehetett-e volna kerülni az ütközést, de annyi bizonyos, hogy egy „szörnyű baleset” történt.
„A légiforgalmi irányító csak tanácsokat adhat, a személyes felelősség a pilóta vállát terheli” – mondja, de felhívja még a figyelmet néhány lényeges részletre. Például arra, hogy az utasszállító már a végső megközelítés szakaszában volt, amikor „elkötelezte magát” az útvonal mellett, közeledve a leszállópályához.
A légügyi szabályok értelmében az utasszállítónak volt elsőbbsége, míg a helikopternek egy „elkerülő manővert” kellett volna tennie
– hangsúlyozta Beaver.
Azt ugyanakkor megjegyezte, hogy ő is repült már korábban a Potomac-folyó felett, amit egy „nehéz légtérnek” írt le. „Nagyon forgalmas, és sajnos esetenként előfordulnak ütközések a levegőben”.
Nehéz légtér
A portálnak nyilatkozott egy volt nyomozó is, akinek vannak tapasztalatai a helyszínnel: korábban dolgozott egy, a helyszínen történt másik baleset ügyén. Szavai szerint egy „rendkívül szűk” légtérről van szó, mely nagyon korlátozott a közelben lévő műemlékek – a Lincoln- és a Washington-emlékmű – miatt.
Alan Diehl, az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség korábbi munkatársa az NBC News reggeli műsorában elmondta: „nagyon oda kell figyelni” repülés közben a területen. Szerinte
nagyon kevés tere van a hibázásnak.
Ráadásul éjszaka a sok fény miatt még bonyolultabbá válik a repülés, és ez megzavarhatta a helikopter pilótáit is. Az AP hírügynökség értesülései szerint fél perccel a légiforgalmi irányító megkérdezte a helikopter pilótáitól, látják-e az előttük haladó utasszállítót. A pilóták azonban vélhetően azt hitték, egy másik, szintén előttük haladó gépről beszélt a torony, nem az American Airlines járatától, aminek végül nekimentek.
TCAS, az utolsó védvonal
Bár egyelőre nem tudni, hogy az utasszállítón jelzett-e, de a modern repülőgépeken van egy TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) nevű, ütközéselkerülő rendszer. Ezt kimondottan azért fejlesztették, hogy értesítse a pilótákat a közelben lévő repülőgépekről, és egyfajta utolsó védelmi vonalként szolgáljon az ütközések elkerülésére.
A TCAS – részletezi a National Business Aviation Association oldala – figyeli a repülőgép körüli légteret más, transzponderrel (radar-válaszjeladóval) szerelt, ütközésveszélyt jelentő gépek után kutatva. Ez egy, a földi eszközöktől függetlenül működő berendezés.
Milyen gépek ütköztek?
A balesetben érintett Bombardier CRJ700 egy viszonylag kisméretű utasszállító repülőgép, mely több konfigurációban is létezik. A Delta Airlines adatlapja szerint 65–69 üléses lehet, az utazósebessége 829 km/h körül alakulhat, a két sugárhajtóműve pedig a géptörzs hátsó részén helyezkedik el, kicsivel a vízszintes és függőleges vezérsík előtt.
A 32 méter hosszú, 23,24 méter szárnyfesztávolságú típus 2001 óta teljesít szolgálatot számos légitársaságnál.
Az utasszállítónak csapódó H-60 (Black Hawk) helikoptert a Sikorsky gyártja, a fő rotorja négy lapátból áll, és ikerhajtóművel van ellátva. Egy közepesen terhelhető szállítóhelikopter, amivel a tragédia előtt egy gyakorlórepülést végeztek.
Egyelőre csak sejteni lehet, mi okozta a végzetes balesetet – valóban emberi mulasztás, vagy más, ami a repülés közbeni ütközéseknél még előfordulhat. A rossz időjárás, navigációs probléma, félreértés a kommunikációban egyaránt közrejátszhatott.
Az ugyanakkor kimondottan ritka, hogy két gép még a levegőben ütközik. Az egyik emlékezetes ilyen eset, amikor 2002-ben egy orosz Tupolev TU154M ütközött össze egy Boeing 757-23APF teherszállító géppel Németország felett. A balesetnek nem volt túlélője.
Mint a CBS News kiemeli, az Egyesült Államokban 16 éve nem történt jelentősebb, kereskedelmi járatot érintő légibaleset – a Continental Airlines 2009-ben lezuhant járatán 49 ember halt meg.