szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A dél-korerai hatóságok elsődleges megállapítása szerint az Air Busan egyik Airbus A321-es repülőgépének rakterében egy power bank okozott tüzet, ami miatt végül evakuálni kellett az utasokat.

Egy nemrég történt baleset miatt újra téma lett, hogy mekkora veszélyt jelentenek a repülőgép fedélzetén lévő lítium-ion akkumulátorok. Mint ismert, január elején az egyik dél-koreai légitársaság, az Air Busan egyik repülőgépén csaptak fel a lángok épp akkor, amikor a felszálláshoz készülődött.

A gépen 176 utas tartózkodott, valamint a 7 fős személyzet, amikor felcsaptak a farok résznél a lángok. Az utasszállítóról egyből evakuálták az embereket a felfújható csúszdák segítségével, de így is négyen megsérültek. A Hongkongba tartó járaton keletkező tűz hamar átterjedt a gép törzsére, de a gyorsan odaérő tűzoltóknak sikerült eloltani a tüzet.

Bár elsőre nem lehetett tudni, hogy pontosan mi okozta a tüzet, a dél-koreai közlekedési minisztérium előzetes megállapításai szerint egy hibás power bank volt a forrás. A nyomozók a tűz keletkezésének helyén egy külső akkumulátor megégett maradványait azonosították. A szakemberek ez alapján feltételezik, hogy az akkumulátor szigetelésének meghibásodása egy olyan jelenséghez vezetett, amikor a magas hő önfenntartó láncreakciót vált ki, ami végül gyulladást okoz.

A megállapításra válaszul a légitársaságok szigorúbb korlátozást vezettek be a lítium-ion egységekkel kapcsolatban. Ahogy az Interesting Engineering is írja, az elektronikus eszközökben, például laptopokban, okostelefonokban, e-cigarettákban és külső akkumulátorokban lévő lítium-ion akkumulátorok jelentős veszélyt jelentenek a repülés biztonságára. Az eszközök túlmelegedhetnek, kigyulladhatnak, de akár fel is robbanhatnak fizikai sérülés, túltöltés vagy egy nem ismert gyártási hiba miatt.

Kigyulladt egy Boeing futóműve felszállás közben Melbourne-ben, tűzoltók oltották el a lángokat – videó

Az Etihad légitársaság gépe épp az Egyesült Arab Emírségek felé indult volna el, amikor a futómű felől füst szállt fel.

A probléma nem elszigetelt. Az amerikai légügyi hatóság (FAA) szerint csak 2023-ban kéthetente átlagosan három ilyen eseményt dokumentált, míg 2018-ban kevesebb mint heti egy volt. Emiatt a hatóságok régóta tiltják, hogy az ilyen alkatrészeket a csomagtérbe berakott poggyászban tárolják, a közelmúltban történt baleset azonban további szigorítást hoz.

A dél-koreai hatóság előírta, hogy március 1-től az ilyen eszközöket az utasok maguknál kell, hogy tartsák, és nem tehetik be a fejük feletti poggyásztartóba. A szakemberek azt remélik, így minimalizálható annak az esélye, hogy észrevétlenül keletkezzen tűz. Emellett megtiltotta, hogy az elektronikai eszközöket a fedélzeten töltsék az utasok, valamint arra kéri őket, hogy indulás előtt győződjenek meg arról, hogy nem sérült a készülék.

A busani esettel kapcsolatban a végleges jelentést 2026-ra készítheti el a hatóság.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!