szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Fölöttébb kínos, bár meglehetősen régi az az eset, pontosabban kampány, amelyet az akkoriban számos felhasználó által űzött digitális kalózkodás ellen vetettek be. No persze nem a fellépés volt kínos, hanem – mint kiderült – a kampányban használt betűtípus.

Valamikor a 2000-es évek elején még javában dúlt a kalózkodás a digitális térben, a jogvédők és a kiadók pedig mindent elkövettek a visszaszorítására. Óriási kampányba kezdtek, amelynek egyik legismertebbé vált videója az „Autót sem lopnál” felütéssel kezdett, és tulajdonképpen egyenlőségjelet tett a fizikai lopás és a digitális kalózkodás, például a filmek vagy zenék letöltése közé.

A hirdetés – emlékeztet a Gizmodo – animált grafikákat tartalmazott, olyan feliratokkal, hogy „nem lopnál autót”, „nem lopnál kézitáskát”, és „nem lopnál televíziót”. Ezután következett a hirdetés valódi mondanivalója: a „nem lopnál DVD-t” felirat után a „kalózfilmek letöltése lopás” üzenet következett.

A videó megjelenése óta már több mint két évtized eltelt, és a filmecske az internetes kultúra része lett. A kampányról mégis folyamatosan újabb részletek kerülnek napvilágra. Korábban például olyasmiket lehetett hallani, hogy jogvédett zenét használtak fel hozzá ingyen, viszont később beigazolódott, hogy ez nem igaz.

Azonban nem ilyen egyszerű a helyzet egy másik váddal, amely szerint a videóban egy „lopott” betűtípust használtak. A TorrentFreak szerint a hirdetésben látható betűtípus az FF Confidential, amelyet Just Van Rossum készített 1992-ben. Közben elindult a nyomozás a netes fórumokon, és végül többen is arra a következtetésre jutottak, hogy a valójában használt betűtípus az XBAND Rough. Ez pontosan úgy néz ki, mint az FF Confidential, ugyanis illegálisan klónozták ebből a betűtípusból, de az XBAND Rough ingyenes volt. Tehát egy olyan betűtípus kalózváltozatáról van szó, amelyért az embereknek egyébként fizetniük kellett.

A TorrentFreak mindenesetre megerősítette, hogy a kampányanyag az XBAND Rough betűtípust használta, és ugyanez vonatkozik egy másik 2005-ben készült kampány szórólapra is. Természetesen fennáll annak a lehetősége is, hogy a tévéreklámokban használt betűtípus egy licencelt verzió volt, amit megvásároltak és kifizettek. Ezt sajnos nem lehet ellenőrizni.

A TorrentFreak megkereste a betűtípus készítőjét, aki arról tájékoztatta őket, hogy bár ő sem tudja megmondani, hogy a reklámhoz licencelt betűtípust használták-e, vagy a klónozott verziót, a bizonyítékok azonban arra utalnak, hogy a kampány maga is használta az ingyenes betűtípust, amit ő személy szerint viccesnek talál. A betűtípus készítője nem szándékozik foglalkozni az üggyel, mivel már nem ő a betűtípus hivatalos forgalmazója.

Mindenesetre több mint két évtizeddel az indulása után a „Te sem lopnál autót” kampány továbbra is vitákat vált ki. A felfedezés, miszerint a kampány anyagai valószínűleg egy licencelt betűtípus klónozott verzióját tartalmazták, a TorrentFreak szerint automatikusan egy egyszerű zárókérdéshez vezet: Ugye nem lopnál betűtípust?

piracy is a crime

piaracy is a crime

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!