Ezt vinnék a német cégek Magyarországról
Ha exportálni szeretne, de nem gyárt sem Audit, sem Mercedest, még lehet esélye. Néhány jó tanács a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamarától.
A teljes magyar export majdnem felét jelenleg két szektor, a járműgyártás és az elektronika-informatika adja, és ezen belül a nagy, multinacionális cégek szerepe továbbra is meghatározó – derült ki az Erste Bank és a HVG által szervezett konferencián.
A kis- és közepes vállalkozások a friss adatok szerint a magyar kivitelnek csupán a 15-20 százalékát adják, ami meglehetősen kevés, Ausztriában ugyanez az arány 70-80 százalék között mozog. Az exportáló nagyvállalatok alatt sok kis magyar beszállító dolgozik, Szabó László külügyminiszter-helyettes pedig nekik szegezte a kérdést: miért nem próbálkoznak maguk is közvetlen kivitellel? A miniszterhelyettes azzal érvelt, hogy a kkv-k külpiaci megjelenését támogató egységes állami apparátus rendelkezésre áll, a banktól kedve a kinti kereskedőházakig minden elemet az exportálók segítségére tudnak felajánlani.
A keleti nyitás sorozatos említése mellett a konferencia előadói egyaránt leszögezték, hogy a magyar termékek legfőbb felvevőpiaca Nyugat-Európa, azon belül pedig legfajsúlyosabb része Németország marad. Balogh Ilona, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara ügyvezető igazgató-helyettese azonban egyértelműen óva intette a magyar cégeket attól, hogy menekülési útvonalnak tekintsék a németországi kivitelt. "Ez a piac annál bonyolultabb, hogy ez sikerüljön" – mondta, és hangsúlyozta, hogy csak kiforrott, Magyarországon már bizonyított és magas minőségű termékekkel érdemes kint próbálkozni. "A német piac nagyon igényes, jól szervezett, nagyméretű, de borzasztóan telített" – mondta a kamara ügyvezető helyettese.
A berlini magyar követség adatai szerint egyébként jelenleg 1200 magyar hátterű vállalkozás működik Németországban. A kamara tapasztalatai szerint Magyarország korábbi nagyon kedvező üzleti megítélése némileg megkopott, de a német cégek továbbra is folyamatosan keresik az itteni lehetőségeket. A beérkező információk alapján öt területet azonosítottak, ahol a magyar termékek jó eséllyel találnak piacra: ezek szerint a fémfeldolgozásban, a műanyagiparban, az informatikai szolgáltatásokban, az elektronikai összeszerelésben, és az élelmiszeriparban lehet leginkább keresnivalója a magyar áruknak és szolgáltatásoknak.
Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!