szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Német-Magyar Ipari kamara felmérése szerint sikeres volt az EKAER bevezetés, igaz a megkérdezettek 45 százaléka a bejövő szállítmányoknál, 37 százaléka pedig a kiszállításoknál tapasztalt késedelmet az új rendszer miatt.

Elején vezették be Magyarországon az Elektronikus Közúti Áru-forgalom Ellenőrző Rendszert (EKAER). A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) friss felmérése szerint összességében sikerült megoldani az EKAER bevezetésével járó kezdeti problémákat. A felmérés alapján az EKAER bevezetése alapvetően nem okozott komolyabb fennakadásokat a szállítási, termelési folyamatokban, a többletadminisztráció belátható keretek között mozog - derül ki a DUIHK sajtóközleményéből.

A DUIHK felmérése szerint a vállalatoknál az EKAER-ből adódó többlet adminisztráció és költség kisebb mértékű, mint amennyire korábban számítottak a cégek. Ez annak is köszönhető, hogy a vállalati érdekképviseletek (ideértve a DUIHK-t is) és a Nemzetgazdasági Minisztérium között folytatott egyeztetések eredményeként március 1-ével jelentős módosítások és egyszerűsítések léptek hatályba, amelyek elvben jobban igazodnak a tényleges vállalati folyamatokhoz – ettől függetlenül az egyszerűsítés sem sikerült tökéletesen.

H. Szabó Sándor

A felmérésben a cégek 82 százaléka jelezte, hogy EKAER-ügyekkel legfeljebb két fő foglalkozik munkaidejének döntő részében, és további 14 százaléknál 3-5 alkalmazott intézi az EKAER-ügyeket. Akadt azonban néhány olyan vállalat is, ahol állandó jelleggel hat vagy annál több munkatárs szükséges az EKAER-hez kapcsolódó adminisztráció kezeléséhez. A megkérdezettek fele arra számít, hogy éves szinten legfeljebb egy millió forintba kerül az EKAER. További 43 százalék 1 és 10 millió forint közötti költséget vár, minden 10. cég pedig 10 millió forintnál magasabb kiadásokra számít. Utóbbi nagyságrend azonban csaknem kizárólag a nagyvállalatokat érinti, ahol értelemszerűen kisebb e költségek relatív súlya. Adatvédelemmel kapcsolatos problémákat a résztvevő cégek túlnyomó többsége nem tapasztalt.

A megkérdezettek mintegy 45 százaléka ugyan úgy nyilatkozott, hogy a bejövő szállítmányoknál az EKAER már okozott szállítási késedelmet (a kiszállításoknál 37 százalék volt ez az arány), a legtöbben azonban csak esetenként tapasztaltak késedelmeket, gyakori késedelmekről csak kevés cég számolt be.

A felmérés alapján a DUIHK célszerűnek tartja annak vizsgálatát, hogy a különböző ellenőrző vagy felügyeleti nyilvántartásokban dokumentált adózási fegyelem alapján milyen további lehetőségek vannak bizonyos mentességek vagy egyszerűsítések megadására. Ez lehet például az egyszerűsített bejelentésre jogosultak körének bővítése, vagy a kockázatos termékek körének a szűkítése.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Vitézy Dávid: A MÁV is szolidáris Budapesttel, a balatoni fővonalon összeomlott a közlekedés

Vitézy Dávid: A MÁV is szolidáris Budapesttel, a balatoni fővonalon összeomlott a közlekedés

„Ennyit ki kell bírni” – megállította a kormány Budapestet, így zajlott a nagy BKK-stop

„Ennyit ki kell bírni” – megállította a kormány Budapestet, így zajlott a nagy BKK-stop

Elhunyt Deák Bill Gyula felesége, 45 évig voltak házasok

Elhunyt Deák Bill Gyula felesége, 45 évig voltak házasok

3200 forintból épült új adatközpont, csak négy használt telefon kellett hozzá

3200 forintból épült új adatközpont, csak négy használt telefon kellett hozzá