Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3a61f1ab-546d-4578-bdde-6ffcf88e3625","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Véget ért a Tiencsou-7 teherűrhajó küldetése, de még a legutolsó pillanatban is volt egy feladata.","shortLead":"Véget ért a Tiencsou-7 teherűrhajó küldetése, de még a legutolsó pillanatban is volt egy feladata.","id":"20241128_tiencsou-7-kinai-teherurhajo-legkorbe-lepes-megsemmisules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a61f1ab-546d-4578-bdde-6ffcf88e3625.jpg","index":0,"item":"6391bc00-afd1-4ba7-a88a-3342ad2ac551","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_tiencsou-7-kinai-teherurhajo-legkorbe-lepes-megsemmisules","timestamp":"2024. november. 28. 15:33","title":"Elégett a Föld légkörében egy kínai űrhajó, videón az utolsó pillanatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f871d68c-ad70-4c8b-9a02-b8e2f5d94bb4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A videót készítő szemtanú szerint egy Mercedes sofőrjének nem tetszett, hogy a futár megállt előtte.","shortLead":"A videót készítő szemtanú szerint egy Mercedes sofőrjének nem tetszett, hogy a futár megállt előtte.","id":"20241127_futar-mercedes-gazolas-verekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f871d68c-ad70-4c8b-9a02-b8e2f5d94bb4.jpg","index":0,"item":"3ece9cb3-01d0-47e1-9c1c-d41ae9d339d8","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_futar-mercedes-gazolas-verekedes","timestamp":"2024. november. 27. 19:36","title":"Videó: elgázoltak és megvertek egy futárt a IX. kerületben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"2024 októberében a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken közel 1,5 millió vendég összesen 3,4 millió vendégéjszakát töltött el. Ez a vendégek számára vetítve 15, míg a vendégéjszakák esetében 8,5 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit – írja jelentésében a KSH.","shortLead":"2024 októberében a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken közel 1,5 millió vendég összesen 3,4...","id":"20241128_ksh-turizmus-oktober-vendegejszakak-szama-fellendules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f.jpg","index":0,"item":"b771cb50-6d13-4998-be79-ab26d968f1e0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_ksh-turizmus-oktober-vendegejszakak-szama-fellendules","timestamp":"2024. november. 28. 08:30","title":"Jelentősen fellendült októberben a turizmus, 15 százalékkal több volt a vendég, mint tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a36b6f1d-4581-40a7-8459-f4d3e60d8d0b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kalózhálózat több mint 22 millió felhasználót szolgált ki.","shortLead":"A kalózhálózat több mint 22 millió felhasználót szolgált ki.","id":"20241127_rendorseg-illegalis-streaming-halozat-felszamolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a36b6f1d-4581-40a7-8459-f4d3e60d8d0b.jpg","index":0,"item":"daab0d13-309b-400b-a127-dec1c5c14597","keywords":null,"link":"/elet/20241127_rendorseg-illegalis-streaming-halozat-felszamolas","timestamp":"2024. november. 27. 17:55","title":"Havi 250 millió eurót kaszáló illegális streaminghálózatra csaptak le Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A vizsgálatok harmadik fázisában nem teljesített jobban a placebónál a Cassava Sciences kísérleti gyógyszere, aminek a fejlesztése már eddig is botrányoktól volt hangos.","shortLead":"A vizsgálatok harmadik fázisában nem teljesített jobban a placebónál a Cassava Sciences kísérleti gyógyszere, aminek...","id":"20241127_alzheimer-gyogyszer-kutatas-kudarc-cassava-sciences","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69e97e57-8f7e-4fae-9df6-63cb3292b218.jpg","index":0,"item":"579ee6b7-ba14-43b4-ae36-12bf63046cc6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_alzheimer-gyogyszer-kutatas-kudarc-cassava-sciences","timestamp":"2024. november. 27. 13:03","title":"Látványos kudarcot vallott az egyik kísérleti Alzheimer-gyógyszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6dc52eaf-1a8a-49bc-bd53-f075fdf6d61a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Újabb részletek kerültek elő Mohamed Al-Fayed szexuális zaklatási ügyeiről: legalább 111 áldozata volt, köztük gyerekek. A tavaly nyáron elhunyt vállalkozó ellen életében soha nem folyt eljárást, a rendőrség megvesztegetett hivatalnokokat és társtetteseket keres.","shortLead":"Újabb részletek kerültek elő Mohamed Al-Fayed szexuális zaklatási ügyeiről: legalább 111 áldozata volt, köztük...","id":"20241128_al-fayed-nyomozas-nemi-eroszak-szexualis-zaklatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dc52eaf-1a8a-49bc-bd53-f075fdf6d61a.jpg","index":0,"item":"b79c72de-3031-4da7-a11c-0f78af933904","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_al-fayed-nyomozas-nemi-eroszak-szexualis-zaklatas","timestamp":"2024. november. 28. 20:14","title":"A kalandos életű milliárdos a legnagyobb brit szexuális zaklatási ügyet hagyta hátra halála után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f32b9af4-99f0-408d-b8ee-7f7f0bb700ca","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elnök szerint ehhez fejleszteni kell a hadsereget, amelyhez az amerikaiak segítségét kérte.","shortLead":"Az elnök szerint ehhez fejleszteni kell a hadsereget, amelyhez az amerikaiak segítségét kérte.","id":"20241128_ciprus-nato-csatlakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f32b9af4-99f0-408d-b8ee-7f7f0bb700ca.jpg","index":0,"item":"a8b38c36-f271-4b9b-8d5f-ca1ed90020fd","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_ciprus-nato-csatlakozas","timestamp":"2024. november. 28. 17:22","title":"Ciprus csatlakozna a NATO-hoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"311a73e2-51ed-4644-83cd-0ddc14a5f6a1","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Sasi-Szabó Tamás, Budapest XII. kerületének kutyapárti képviselője minőségirányítási vezetőként is dolgozik egy magáncégnél, de az utóbbiért járó fizetését titoktartási kötelezettségére hivatkozva nem tüntette fel a vagyonnyilatkozatában. Előtte Pásztor Tibor sem írta bele a nyilatkozatába, hogy mennyit keres az egyik banknál csoportvezetőként, közben erről megállapodás született. A Magyar Kétfarkú Kutya Párt elnézést kért. ","shortLead":"Sasi-Szabó Tamás, Budapest XII. kerületének kutyapárti képviselője minőségirányítási vezetőként is dolgozik...","id":"20241127_Sasi-Szabo-Tamas-Pasztor-Tibor-kutyapart-vagyonbevallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/311a73e2-51ed-4644-83cd-0ddc14a5f6a1.jpg","index":0,"item":"14a91c23-702b-4574-8f03-953c16ce7e8f","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_Sasi-Szabo-Tamas-Pasztor-Tibor-kutyapart-vagyonbevallas","timestamp":"2024. november. 27. 09:51","title":"„Nem publikus adat” – Egy másik kutyapártos képviselő is megtagadta a plusz jövedelme feltüntetését a vagyonbevallásában ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A bezárandó szárnyvonalak nagy része valóban gazdaságtalan – és felesleges. De megszűnésük nem jelent tömegközlekedési reformot, csupán kényszerű takarékosságot. A rutinszerű, obligát sztrájkok sem igazán szüntetik meg a ciklikusan változó tőkeinjekciók és tőkekivonások által gerjesztett ágazati bizonytalanságot. A MÁV-nál is arra van szükség, mint szinte valamennyi közintézmény és közüzem esetén: a vízfej lecsapolására. De sajnos, az érdekképviseleti és tulajdonosi oldal is önérdekű rövidlátásban szenved e téren.
Van-e bármi értelme jelenleg a vasutassztrájknak azon kívül, hogy növeli a Volán-cégek jegybevételét? Attól függ, honnan nézzük. Mindeddig (és jelenleg is) a leállások valamilyen - a vasutas társadalomban népszerűtlen - javaslat (leépítés, vonalbezárás, a bérjuttatások felülvizsgálata, privatizációs döntés) megtorpedózását célozták. Ha azt nézzük, hogy a MÁV-nál az elmúlt húsz évben jelentős, sokkterápia-szerű tömeges elbocsátás, illetve kedvezmény megvonás nem történt, akár sikeresnek is gondolható a törekvés. Ám ebben nemcsak a sztrájkok, illetve a sztrájkkal való fenyegetések játszottak szerepet, hanem főként az, hogy idáig egyetlen kabinet sem készített komoly (és átütő) programot a vasút gazdaság-és közlekedéspolitikai reformjára.
A vasutas-bérek időnkénti megnyirbálására, a MÁV-finanszírozás csökkentésére jellemzően a nagy jóléti osztogatásokat ciklikusan követő restriktív időszakokban került sor. Eme törekvések nem jelentettek intézményes, ágazati trend-és struktúraváltást, azaz korántsem azt célozták, hogy a vasút jobban (olcsóbban, gazdaságosabban, racionálisabban, professzionálisan, utazóbarát módon) üzemeljen. Hanem pusztán annyit, hogy pár tízmilliárdot spóroljon a büdzsé.
Kísértetiesen hasonlít ez a történet más gigantikus szolgáltató-vagy ellátórendszerek (felsőoktatás, egészségügy, közigazgatás) helyzetére. A költségvetés (és a világgazdaság) relatív pénz-és hitelbőségének időszakaiban száz-és ezermilliárdokat fordítanak a regnáló kormányok működésre, bérköltségekre. A pénzt mechanikusan, számszakilag odaadják, nem gondoskodva róla, hogy az esetleges fizetés-vagy normatíva-emelés a szolgáltatás minőségében is ugrásszerű javulást hozzon. Utána pedig, mikor jön a válság, a hitelkrach, a kiosztott pénzt ugyanilyen gépiesen, fűnyíróelv alapján próbálják visszavenni, újra beszedni. Nagyrészt ez a szellemiség diktál vasútfronton is.
Nem csoda hogy, a síneken döcögő, fapados tömegközlekedés, a posztkádári dinoszaurus, sem a viszonylagos pénztöbblet, sem a fiskális spórolás idején nem lett jobb. Kétségtelenül igaz, hogy olyan szárnyvonalak fenntartásának, ahol több a masiniszta, mint az utas, semmi értelme. Ahol a helyváltoztatás kisbusszal is megoldható, valóban pazarlás ürességtől kongó vonatszerelvényeket pályára küldeni. Csakhogy a mellékvonalak felszámolásával nyerhető néhány milliárd (legjobb esetben pár tízmilliárd) csepp a tengerben.
Egyrészt fura (másfelől azonban logikus), hogy a MÁV menedzsmentje szinte kizárólag a periférián lévő, alacsony érdekérvényesítő-képességű falusi vasutasok leépítésére koncentrál. Holott nyilván a nagyvárosi állomásfőnökségek, regionális vasútközpontok és a központi vezérigazgatóság háza táján lehetne igazán jelentőset spórolni. A honi bürokrácia túlburjánzását ismerve, a MÁV forgalomirányítási-állományvezénylési, csúcsvezetési szintjén – főleg a kiszolgáló adminisztráció tekintetében – bőven akadhatnak egymást lefedő feladatok, hatáskörök. Persze mindez csak akkor derülne ki, úgy tisztázódhatna, ha független ellenőrzés átvilágítaná a teljes vasúttársaságot, a nagyközönség számára értelmezhető végeredménnyel. Hogy a cégvezetés (és a kormány) mindig ódzkodott egy komoly MÁV-leépítéstől, annak oka a sztrájkfóbia aligha lehet.
Papíron félelmetes lehetőség, hogy nagyobb érdek-sérelmeknél nem a vasutasok negyede-ötöde, hanem kétharmada-háromnegyede teszi le a munkát. Valójában azonban komoly érvek szólnak amellett, hogy reformot a MÁV-nál is egyszerre, nem pedig kis adagokban, elszórva lehet véghezvinni. Józan paraszti ésszel is belátható: ha például a terepen dolgozó vasutasok számának lefaragása mellett radikálisan csökkentenék a vezetői (és adminisztratív) létszámot, tehát felülről kezdenék a takarékosságot, kisebb lenne a beosztottak felháborodása. Amellett a vasút olyan speciális üzem, hogy gyakorlatilag tökmindegy, a dolgozók húsz vagy nyolcvan százaléka tagadja meg a munka felvételét. Mert akár a kisebbségük is lebéníthatja a teljes szolgáltatást. Ha már konfliktust vállal fel a kormányzat, úgy érdemes volna hosszú távon gondolkodnia. Apró-cseprő nyesegetés helyett lényegileg hozzányúlni az ágazathoz. De erre nemigen van esély. Valamennyi fél rövidtávú, taktikai csőlátásban szenved.
A szakszervezeti elit a munkabeszüntetéseket letudandó, kipipálandó rutinfeladatnak tartja. Melynek eleget téve, erősítheti felszínes legitimitását. Bele sem gondol abba, hogy egy taktikai győzelem, amivel időlegesen fenntartható a korszerűtlen, gazdaságtalan vasútszerkezet, elodázható annak reformja, hosszú távon – a problémahalmozódás miatt – sokkal nagyobb egzisztenciális véráldozatot követel majd a dolgozóktól, akiknek nevében fellépnek. Az ügyeletes hatalomnak is egyszerűbbnek tűnik fűnyíróval végigmenni egy ágazaton, mint precíziós szikével onnan metszeni, ahonnan indokolt. Csakhogy kényszerpályán vagyunk. Sok pótcselekvésre nincs hely és idő. A válság még a konkurenciaharcon edződött piacvezető multikat is arra készteti, hogy alkalmazkodjanak az új szituációhoz. A MÁV-hoz hasonló, monopolhelyzetben lévő állami dinoszauruszok viszont nem érzik a váltás kényszerét. Pedig váltás nélkül ha nem is gyors bukás, de lassú, fokozatos – ugyanakkor biztos - leépülés várhat rájuk.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.