Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ebd5b7a8-31b7-40bd-aaa5-6e99b22af17d","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A nemzetgazdasági miniszter örülhet, Varga kinevezésével ő lesz a kormányzati gazdaságpolitika teljhatalmú ura, és megszabadul Matolcsytól, akivel látványosan haragban vannak.","shortLead":"A nemzetgazdasági miniszter örülhet, Varga kinevezésével ő lesz a kormányzati gazdaságpolitika teljhatalmú ura, és...","id":"20241129_nagy-marton-varga-mihaly-mnb-varakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebd5b7a8-31b7-40bd-aaa5-6e99b22af17d.jpg","index":0,"item":"699200a7-8411-4abf-9270-0d80aaa0789d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_nagy-marton-varga-mihaly-mnb-varakozas","timestamp":"2024. november. 29. 10:08","title":"Nagy Márton elárulta, mit vár Varga Mihály jegybankelnökségétől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"Oroszi Babett","category":"360","description":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot jegyeztettek be. Matolcsy György csak márciusig az MNB elnöke, 12 év után nem újrázhat, mert összeveszett Orbán Viktorral. Kérdés, mi lesz a fia üzleti körénél felhalmozódott vagyonnal.","shortLead":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot...","id":"20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"f0bf4189-8f32-4efd-8c25-7d89120816e3","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","timestamp":"2024. november. 29. 06:30","title":"A Matolcsy-klán menti a vagyont, mert nem akar úgy járni, mint Simicska","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"beffc54f-bce9-4516-b903-76239de26685","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Emberi léptékben 23 perc futással egyenértékű energiát igényel az, hogy egy polip teljesen megváltoztassa a színét – mutat rá egy friss kutatás.","shortLead":"Emberi léptékben 23 perc futással egyenértékű energiát igényel az, hogy egy polip teljesen megváltoztassa a színét –...","id":"20241129_polipok-szinvaltoztatas-energiaigeny-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/beffc54f-bce9-4516-b903-76239de26685.jpg","index":0,"item":"086fc305-a00e-47a5-a145-eb95c0e65ddf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_polipok-szinvaltoztatas-energiaigeny-kutatas","timestamp":"2024. november. 29. 19:03","title":"Látványos, de elképesztően energiaigényes a polipok színváltoztatása – kiszámolták, mennyire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"decdef5b-ba3e-4886-9743-1f7ac93dd47f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A szankciók miatt nehezen megy a nyugati gyártmányú gépek javítása, több gépet már ki kellett vonniuk a forgalomból.","shortLead":"A szankciók miatt nehezen megy a nyugati gyártmányú gépek javítása, több gépet már ki kellett vonniuk a forgalomból.","id":"20241128_orosz-repulogep-alkatresz-szankcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/decdef5b-ba3e-4886-9743-1f7ac93dd47f.jpg","index":0,"item":"f7ea4d49-6b79-400a-9a6f-704a68e7cf92","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_orosz-repulogep-alkatresz-szankcio","timestamp":"2024. november. 28. 15:06","title":"Nyaralnának az oroszok, de kevés a repülőgép, és a hely is, ahol szívesen látnák őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84418bdd-2968-4097-bc38-b8d1d934c0d4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Zavart volt, többmilliós a kár.","shortLead":"Zavart volt, többmilliós a kár.","id":"20241129_tatabanya-zavart-ferfi-szetvert-bolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84418bdd-2968-4097-bc38-b8d1d934c0d4.jpg","index":0,"item":"e1ea69cc-7db4-4037-9fc3-c696baec0507","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_tatabanya-zavart-ferfi-szetvert-bolt","timestamp":"2024. november. 29. 14:04","title":"Poroltóval vert szét egy élelmiszerüzletet egy férfi Tatabányán – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f282b5a0-a247-4da9-9f7f-fd6eb231e1c7","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"Gulyás Gergely szentendrei előadásán jártunk, ahová először beengedték, később mégis kiküldték az utcára a HVG stábját. ","shortLead":"Gulyás Gergely szentendrei előadásán jártunk, ahová először beengedték, később mégis kiküldték az utcára a HVG stábját. ","id":"20241128_gulyas-gergely-szentendre-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f282b5a0-a247-4da9-9f7f-fd6eb231e1c7.jpg","index":0,"item":"d7cb6d49-6cf3-4fa7-af2c-a763ad389080","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_gulyas-gergely-szentendre-video-ebx","timestamp":"2024. november. 28. 08:43","title":"„Amit a miniszterelnök úr ígér, az általában úgy is van” – Szentendrén folytatódott a Fidesz-turné","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A műsorvezető arra biztatja a követőit, hogy segítsenek a nélkülözőkön.","shortLead":"A műsorvezető arra biztatja a követőit, hogy segítsenek a nélkülözőkön.","id":"20241129_Sebestyen-Balazs-Nagyon-nagy-a-baj-az-orszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99.jpg","index":0,"item":"3ce26b06-5f0f-4374-91e6-e721463b417b","keywords":null,"link":"/elet/20241129_Sebestyen-Balazs-Nagyon-nagy-a-baj-az-orszagban","timestamp":"2024. november. 29. 08:48","title":"Sebestyén Balázs: „Nagyon nagy a baj az országban”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a61f1ab-546d-4578-bdde-6ffcf88e3625","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Véget ért a Tiencsou-7 teherűrhajó küldetése, de még a legutolsó pillanatban is volt egy feladata.","shortLead":"Véget ért a Tiencsou-7 teherűrhajó küldetése, de még a legutolsó pillanatban is volt egy feladata.","id":"20241128_tiencsou-7-kinai-teherurhajo-legkorbe-lepes-megsemmisules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a61f1ab-546d-4578-bdde-6ffcf88e3625.jpg","index":0,"item":"6391bc00-afd1-4ba7-a88a-3342ad2ac551","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_tiencsou-7-kinai-teherurhajo-legkorbe-lepes-megsemmisules","timestamp":"2024. november. 28. 15:33","title":"Elégett a Föld légkörében egy kínai űrhajó, videón az utolsó pillanatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fabia Combi: kettő az egyben - a konyhafőnök ajánlata
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
A benzinessel kezdtem a tesztet.
am
A benzinessel kezdtem a tesztet. Érdekes módon az első indításra dízeles morgás jött a csehek közepes Otto-motorjából. A hangos motor elcsendesedik, ha kellőképen bemelegedett, üzemi hőmérsékleten hangtalan, erős gyorsításkor erőltetetten zajos. Az 1,2-es háromhengereshez még nem volt szerencsém, igaz nem is vagyok kíváncsi rá, félek, hogy nem tetszene.
Az egynégyes 16 szelepes erőforrás nem a dinamizmusáról és a lendületéről híres, hanem inkább a tartósságáról és a takarékosságáról. Bár ez utóbbi viszonylagos, mert, mint az a későbbiekben kiderül, többet kért a kútnál, mint amennyire számítottam.
am
Ezzel szemben a dízel felettébb takarékos volt, de durva dízelhangja végig nagyon zavart. Az erősebbik háromhengeres 80 lóerőt mozgósított, de inkább nem kértem meg rá, a hangorkán elnyomta az utólag beépített Sony magnó minden próbálkozását, hogy hallhatóan adja a rádióműsort. Kigyorsításoknál azonban érezni lehetett nyomatékfölényét, ebben az összevetésben a hat lóerő differencia nem képes versenyezni a 63 Newtonméterrel. A dízel nyomaték-maximumát már 2200-as fordulaton leadja, a benzinest 3800-as fordulatig kell pörgetni. Ötösben előnyben van a benzines, alacsonyabb fordulaton is rázásmentesen fut, a dízel a lassulást nem bírja, furcsa hangokat hallat és könyörög az alacsonyabb fokozatba kapcsolásért. Ha fokozott iramban haladunk befelé a hatos úton, valósággal a túlélésre játszunk, padlóig kell nyomni a gázt, a váltót pedig olyan ritmusban toljuk, mint egy pályaversenyen.
Lomhasága ellenére a Fabiát jó vezetni, áttekinthető, és ha lassan is közlekedünk vele, biztonságosan és magabiztosan célba visz. Ára skodásan magas, de szerencsére a hazai kereskedések akciózásainak révén ismét népautó lehet, bár az előző széria sikerét valószínűleg nem fogja megismételni. Nem azért, mert nem olyan jó autó, sőt: jobb és nagyobb, mint az elődje, az autópiac kínálata azonban bővült, sokan tudják már azt a minőséget, amit a Skodától megszokhattunk.
[[ Oldaltörés: A csomagtér bajnoka ]]
am
A beltér összeszerelése jó, az anyagok, a műanyagok puhák és minőségiek, kopogós felületekkel csak lent, a váltó körüli területen találkozunk. Praktikus az autó, bár tárolórekeszei kicsik, pohártartónk van elöl, a hátul ülők a nagy lábtér és a kényelmes ülések ellenére nincsenek jól kiszolgálva. A csomagtartó azonban mindenért kárpótol, az alapban 480 literes raktér a hátsó ülések ledöntésével 1460 literesre bővíthető. Jól pakolható és valóban tágas, ám a maximális pogyásztérért meg kell küzdenünk. Először is keserves tépkedés árán ki kell szednünk az ülésekből a fejtámlákat, majd ide-oda variálva a silány minőségű és eldolgozatlan üléslapokat előredöntve kapjuk meg a síknak nem nevezhető felületet. Ha a Roomsterben sikerült sík padlólapot kialakítani, itt vajon miért nem? A variálhatóságot és a kimagasló praktikusságot az egyterűbe koncentrálták a csehek.
De a számok magukért beszélnek, a Fabia kombi mindent visz. A Renault újdonsága, a Clio Grandtour 1277 literesre bővíthető, a Peugeot 207 SW pedig csupán 1258-ra, így nem csoda ha ez egyik német lap munkatársai 43 kólásrekeszt préseltek be a Skodába, míg a két franciába csak 37, illetve 40-et.
am
A pilótafülke ergonómikus, a kormány jó fogású, de nem túl pontos – két kézzel kell fogni -, a váltó hibátlan. A dízeles keménysége jobban tetszett, mint a benzinesé, bár mindkettő feszesen, pontosan kapcsolt minden helyzetben. Gyenge motorokról lévén szó, a hatodik fokozat nem hiányzott.
Az ülések egyszerűek, de kényelmesek, hátul hárman is beférnek. Sötétben is kellemes az autó beltere, ha lehet a kéttónusú, bézs-szürke változatban vegyék, sokkal barátságosabb, mint az egyszínű, vagy a fekete-szürke miliő. Automatikus világítás nem volt egyik tesztautóban sem, ezért fordulhatott elő, hogy 10 percig szellemautóként közlekedtem a Soroksári úton.
A futómű kicsit kemény, a rosszabb utakon eléggé dobál, viszont mivel magasépítésű, nem akadunk fel a padkákon, nem üt fel a kátyúkon. Kanyarban nem dől túlságosan, fekszi az utat, igaz vadulni nem lehet vele, 150 kilométer/óra fölött nyűgös, nem akar menni sem a benzines, sem a dízel.
A könyöktámasz fölösleges – csak mobiltartóként van értelme -, ha pihentetjük rajta kezünket, akkor nem tudunk normálisan váltani, a kéziféket pedig egyáltalán nem érjük el, extraként ne fizessünk érte. A dízel változatban ülésfűtés és tempomat kényeztetetett, az előbbi hasznosnak (és tüzesnek) bizonyult, az utóbbi fölösleges. Akkor inkább tolatóradart kérjünk, mert a kombi puttonyát szokni kell. Kisautós méreteivel női vezetők is megbarátkoznak. Feleségem mindkettőt vezette, a dízel szerinte komfortosabb, kényelmesebben vezethető, nőiesebb volt. Ezt nem tudom mire alapozta, én nagy különbséget nem éreztem a két változat között. A benzines inkább fiataloknak való, a lomha dízel az idősebb korosztály stílusához illik inkább.
am
A Fabia Combi négycsillagos töréstesztet ért el, alapban négy légzsák véd, van ABS és ASR (kipörgésgátló), az utóbbi nedves utakon, hóban, sárban történő elindulásnál tesz felbecsülhetetlen segítséget. Hiba viszont, hogy a biztonsági öv bekapcsolására nem figyelmeztet sem hang- sem fényjelzés.
Visszatérve a fenntartási költségekre elmondható, hogy a dráguló gázolaj ellenére, jobb választás a dízel, ha a takarékosság a fő szempont. Az egyik autó sem lépte túl még a 2000 kilométert - a bejáratós szakasz végén jártunk – ezzel is magyarázható, hogy az 500 kilométeres tesztút végén nyolc litert evett a benzines vegyes, főként városi használatban. Öngyulladós háromhengeres motorral 5,4 litert kért a kis kombi, száz kilométerenként tehát 750-800 forint a különbség, igaz a dízelhez sokkal drágábban jutunk hozzá, így a dízel/benzines vita eldöntése egyéni feladat. Biró Csongor