szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Csütörtöktől a hét kiemelt, köztük a gyorshajtás szabálysértés elkövetése esetén 30 ezer forinttól 300 ezer forintig terjedő közigazgatási bírságot szabnak ki a gépjármű üzembentartójával szemben.

Mi változik?
A jogszabály szerint a gépjármű üzemben tartója felelős azért, ha a járművel túllépik a megengedett legnagyobb sebességet, nem tartják be a vasúti átjárón történő áthaladás szabályait, a közlekedési lámpák utasításait, a megállás és várakozás szabályait, a behajtási tilalomra és kötelező haladási irányra vonatkozó szabályokat, az autópálya leállósávjának igénybevételét meghatározó szabályokat, illetve a természet védelmére vonatkozó előírásokat.
 
A gépjármű üzemben tartója csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a járművet tőle ellopták, illetve, ha a járművet használó személy magánokiratban, két tanúval hitelesítve elismeri, hogy a szabálysértés elkövetésekor ő vezette a járművet. Ennek a magánokiratnak, illetve bizonyos esetekben fuvarlevélnek a benyújtására 8 munkanap áll rendelkezésre. A rendőrség fényképfelvételeket készít a szabálysértésekről, így a szabálysértés tényét nem lesz érdemes vitatni.
Május 1-jétől "élesben" alkalmazza a rendőrség az objektív felelősség elvét. Samu István vezérőrnagy, rendészeti főigazgató, szombati budapesti sajtótájékoztatóján emlékeztetett rá: a jogszabály január 1-jétől hatályos, de a jogalkotó négy hónap felkészülési időt adott az állampolgároknak és a hatóságnak, így csak május 1-jétől alkalmazzák "élesben" a szabályt.
 
A rendőrség az elmúlt négy hónapban 18 ezer figyelmeztető levelet küldött ki, amelyben tájékoztatták a jármű tulajdonosát a szabálysértés elkövetéséről és arról, mekkora szabálysértési bírságot kellene fizetnie, ha "élesben" alkalmaznák a már hatályos jogszabályt. A rendőrség szerint egyébként 655 millió forint szabálysértési bírság kiszabására került volna sor. 
 

Samu István a notórius száguldozókkal kapcsolatban egy kérdésre válaszolva elismerte, valóban problémát jelent a jogszabály végrehajtásában, ha a járművet üzemben tartó vállalkozás nem nevezi meg a járművet vezető és sorozatosan szabálysértőt, mert legfeljebb a társaság vezetőjének jogosítványát vonhatják be, nem pedig a tényleges szabálysértőét.
 
A külföldi szabálysértők esetében az üzemben tartó adatait a jármű okmányaiból kell megállapítani, így a külföldi szabálysértőkkel szemben továbbra is csak a megállításos ellenőrzéseken lehet fellépni.

Az év első negyedévében jelentősen javult a közlekedésbiztonsági helyzet. A tavalyi év hasonló időszakához képest 11 százalékkal kevesebb személyi sérüléses baleset, 36 százalékkal kevesebb halálos baleset, 16 százalékkal kevesebb súlyos sérüléssel járó baleset történt. Négy hónap alatt 181-en haltak meg közlekedési balesetben, ez 110-zel kevesebb, mint tavaly az első négy hónapban. Az ittasan elkövetett közlekedési balesetek aránya 14-15 százalékról 10 százalékra esett vissza, a helyszínen ittas vezetés miatt 2.216 jogosítványt vontak be négy hónap alatt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Tavaly kevesebben haltak meg a közutakon

Közúti balesetben 1230-an vesztették életüket tavaly Magyarországon, ami 6 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbihoz képest. A balesetek 14 százalékában szerepet játszott az alkohol - áll a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentésében.

MTI Itthon

A kormány szigorúbb szabályokat akar a közutakon

A matricavizsgáló kamerák kiszűrhetik a gyorshajtókat, az üzembentartó viselheti a felelősséget, több normasértés esetén a helyszínen bevonható lesz a jogosítvány, szigorúan büntetik a mozgássérült-igazolványnal való közlekedési visszaéléseket - ha a kormány javaslatai megvalósulnak.