Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","shortLead":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","id":"20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b.jpg","index":0,"item":"220a999c-e921-4f9d-a563-47ff9166a670","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","timestamp":"2025. január. 04. 07:21","title":"6 literes szívó V8-cal hódít ez a 32 éves Brabus Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60a70436-e7a8-43a8-9a04-7bafb81c9191","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A rendszerváltást hozó bársonyos forradalom, majd a közös állam felbomlása óta eltelt idő fő tanulsága, hogy a cseh paternalizmustól megszabadult Szlovákia bebizonyította, annak ellenére képes az önálló létre, hogy Csehország továbbra is stabilabb és fejlettebb állam. A két nép kapcsolata a szakítás óta is szoros, most Robert Fico barátkozása Vlagyimir Putyinnal éket ver közéjük. ","shortLead":"A rendszerváltást hozó bársonyos forradalom, majd a közös állam felbomlása óta eltelt idő fő tanulsága, hogy a cseh...","id":"20250105_hvg-csehszlovakia-csehorszag-szlovakia-populizmus-oroszorszag-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60a70436-e7a8-43a8-9a04-7bafb81c9191.jpg","index":0,"item":"6159f8eb-0101-404b-b51d-0574077520e2","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-csehszlovakia-csehorszag-szlovakia-populizmus-oroszorszag-ukrajna","timestamp":"2025. január. 05. 11:00","title":"A csehek és a szlovákok nem bánták meg országaik válását, amelyben ritka kivételként mindkét fél jól járt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59a063aa-0dc2-4816-abdb-3958698454c6","c_author":"HVG","category":"360","description":"Tudják ugyanazt, mint a világ legjobb borászképző egyetemein, ezért jó értelemben vett öntudatot igyekeznek kialakítani szőlész-borász hallgatóikban – mondja Nyitrainé dr. Sárdy Diána, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Budai Campusának főigazgatója, aki szerint ők az egyik legnagyobb nyertesei a gödöllői központú MATE létrejöttének.","shortLead":"Tudják ugyanazt, mint a világ legjobb borászképző egyetemein, ezért jó értelemben vett öntudatot igyekeznek kialakítani...","id":"20250105_hvg-diploma-2025-mate-Nyitraine-Sardy-Diana","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59a063aa-0dc2-4816-abdb-3958698454c6.jpg","index":0,"item":"56cd8c8b-0df2-439b-8e68-85bde1cf5050","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-diploma-2025-mate-Nyitraine-Sardy-Diana","timestamp":"2025. január. 05. 08:15","title":"„A hallgató keze az őszi félévben legyen koszos a cefrétől, télen pedig kapjon ínhüvelygyulladást a sok metszéstől”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","shortLead":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","id":"20250104_Fabry-Sandor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce.jpg","index":0,"item":"3179b850-ecf1-4d6e-9e28-5ad67b20fb8c","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Fabry-Sandor-interju","timestamp":"2025. január. 04. 17:01","title":"Kossuth-díjnak örülne Fábry Sándor, de „ezektől” semmit nem vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e14c180d-4744-4213-bc81-e44d8d06c861","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hadházy Ákos azonosította a férfit, akit az indiai Keralában magánlátogatáson lévő Orbán Viktor kíséretében fotóztak. Krishna Kumar Magyarországon működtet ájurvédikus gyógyító központot, és ebben Gattyán György az üzlettársa.","shortLead":"Hadházy Ákos azonosította a férfit, akit az indiai Keralában magánlátogatáson lévő Orbán Viktor kíséretében fotóztak...","id":"20250105_Gattyan-uzlettars-ajurvedikus-gyogyito-kiserte-el-Orbant-Indiaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e14c180d-4744-4213-bc81-e44d8d06c861.jpg","index":0,"item":"0d64abc9-8df1-4a24-acfc-9fe4f28a69f6","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Gattyan-uzlettars-ajurvedikus-gyogyito-kiserte-el-Orbant-Indiaba","timestamp":"2025. január. 05. 10:32","title":"Gattyán-üzlettárs ájurvédikus gyógyító kísérte el Orbán Viktort Indiába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány egészére nézve viszont van egy negatív hatása.","shortLead":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány...","id":"20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5.jpg","index":0,"item":"272afa40-d960-432b-b88d-b661d3063160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","timestamp":"2025. január. 04. 16:03","title":"Sokat ad az egyes tudósoknak, de a tudománytól el is vesz valami nagyon fontosat az MI","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szerinte Magyar demagóg elvárásokkal provokálja az Alaptörvény szerint megválasztott vezető közjogi tisztségviselőket.","shortLead":"Szerinte Magyar demagóg elvárásokkal provokálja az Alaptörvény szerint megválasztott vezető közjogi tisztségviselőket.","id":"20250104_Reagalt-Sulyok-Tamas-Magyar-Peternek-kikerte-maganak-hogy-kioktassak-a-feladatairol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b.jpg","index":0,"item":"f5efd835-3527-4630-beef-871ab080b74a","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_Reagalt-Sulyok-Tamas-Magyar-Peternek-kikerte-maganak-hogy-kioktassak-a-feladatairol","timestamp":"2025. január. 04. 19:21","title":"Válaszolt Sulyok Tamás Magyar Péternek és kikérte magának, hogy kioktassa a feladatairól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e","c_author":"Feledi Márton","category":"360","description":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő nagyvállalkozássá. Mitől ilyen jók ebben a baltiak?","shortLead":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő...","id":"20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e.jpg","index":0,"item":"7d1c8962-93c3-4cbe-8d85-60f9f7824228","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","timestamp":"2025. január. 04. 13:30","title":"Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
2008 elején 459 autóból állt a minisztériumok összevont flottája, a kezelésével megbízott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) adatai szerint 2006 végén még 778 jármű volt tárcatulajdonban. Az állami flották összevonásáról azzal párhuzamosan döntött a kormány, hogy 40 százalékkal csökkenteni kívánta az állami autóparkot (s hozta létre a főigazgatóságot, amely vélhetően a hasonló angol szervezetre hajazó anyagellátó szervezet). A csökkentés keretében 2007-ben 102 autót a KSZF adott el, 217-et pedig a minisztériumok maguk értékesítettek. A 102 használt autó eladásából származó nettó csaknem 150 millió forintot a kormány az Útravaló program támogatására fordította.
A KSZF szolgáltatásai az autókiadástól a szervizelésen át és a csereigények kielégítéséig terjednek. Az autókat közbeszerzési eljárásban szerzi be, s ennek révén, mint mondták, 25–35 százalék listaárkedvezményt tudtak elérni (egy BMW 530d modellnél 42,21 százalékot). 2007 előtt minden minisztérium önállóan tartotta fenn szolgálati autóit, s bár pontos adatok nincsenek az összesített költségekről, a KSZF-nél úgy vélik, az autók fenntartási és üzemeltetési költségei jelentősen csökkentek. Mint mondják, egyszerűbbé, gyorsabbá és szervezettebbé váltak a szervizelési munkálatok, a cserék és pótlások, de azért is mérséklődtek a kiadások, mert – bár a KSZF átvette az autóüzemeltetéssel foglalkozó minisztériumi szakemberek egy részét – az államigazgatáson belül összességében e téren is csökkent a létszám.
A jelenlegi autópark vegyes összetételű – de a legtöbb autó alsóközép-kategóriás –, mintegy 200 Volkswagen, félszázra tehető az Opel Astrák és a Skoda Octaviák száma, másfél száz a VW Bora, s tíz kishaszonjármű is található az állományban: Mercedes Vito, Opel Combo, illetve VW Transporter, valamint Fiat, Seat és Suzuki egyterűek. A nagyjából 60 felsőközép-kategóriás autó zöme Audi A6-os, Ford Mondeo, Saab 9-5-ös és VW Passat; a minisztériumi gépjárműparkban jelenleg egy felsőkategóriás modell sincs (amilyen például az Audi A8, a BMW 7, a Mercedes S).
Öregecske az autópark (Oldaltörés)
Miniszteri gépkocsik*
Agrárminiszter (Gráf József) BMW 530XD (2006)
Egészségügyi miniszter (Székely Tamás) Audi A6 V6 3,0 Quattro Tiptronic (2004)
Gazdasági miniszter (Bajnai Gordon) Audi A6 Quattro 4,2 FSI (2004)
Oktatási miniszter (Hiller István) Audi A6 3,2 V6 FSI Quattro (2005)
Önkormányzati miniszter (Gyenesei István) Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2005)
Pénzügyminiszter (Veres János) Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2004)
Szociális és munkaügyi miniszter (Szűcs Erika) Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2005)
Titokminiszter (Szilvásy György) Audi A6 3,0 TDI (2007)
*2008. május 6-án, a közlekedési és a kutatásfejlesztési miniszter nélkül. A márka után zárójelben az autó beszerzésének éve. **A Köztársasági Őrezredtől. Forrás: Kormányszóvivői Iroda
A járművek átlagéletkora meghaladja a fél évtizedet – mintegy 30 százaléknyit 2002 előtt vásároltak –, a legidősebbnek számító modell 16 éves, s 47 öregebb nyolc évnél. Az autók átlagosan 128 ezer kilométert futottak már, s mindössze 10 százalékot tesz ki azoknak a járműveknek a száma, amelyek kilométerszámlálója 100 ezer kilométernél kevesebbet mutat. Egy híján félszáz autó több mint 200 ezer kilométert futott, s – a gazdasági tárcánál – van olyan vezetői autó, amelyik hamarosan eléri a 400 ezret.
A KSZF-nél 2008 elején 53 tartalék autó volt, ennek 70 százaléka a 4. kategóriába tartozó Opel és VW, a többi 7., illetve 8. kategóriájú Audi A6, Ford Mondeo, Saab 9-5 és VW Passat, valamint mikrobusz és áruszállító. A Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása szerint a tartalék autók esztétikai és műszaki állapotuk miatt nem alkalmasak arra, hogy állandó használatra kiadják őket.
A 136/2006. kormányrendelet a műszaki paraméterek alapján kilenc normatívakategóriába sorolt autókhoz társítja a használók körét, de a minisztériumok vezetői dönthetnek úgy, hogy nem olyan autóra van szükségük, mint amilyet a KSZF ajánl – vagyis amelyre annak nincs érvényes szerződése valamely kereskedővel –, s ekkor saját hatáskörben, önállóan beszerezhetik a járművet.
A KSZF-konstrukció szerint a rendszerbe belépő intézmények a saját költségvetésükből fizetik a beszerzéseket (vagyis az nem a központi költségvetést terheli). Az érvényes keretszerződésekhez, keret-megállapodásokhoz a legalább részben költségvetési forrásokból gazdálkodó intézmények – pél-dául önkormányzatok, bíróság, ügyészség, oktatási és egészségügyi intézmények – csatlakozhatnak. A korábbi keretszerződésekből autót vásárló intézmények 43-44 százaléka tartozott ezek közé; a Legfelsőbb Bíróságnak, a Legfőbb Ügyészségnek, megyei és városi bíróságok-nak, ítélőtábláknak, önkormányzatoknak és szervezeteiknek, a Magyar Postának vásárolták meg a járművek 46 százalékát. Egyre több állami vállalat is átpártolt a KSZF-hez, köztük a Magyar Rádió, a MÁV Zrt., az ORFK.
A KSZF üzemeltetésében jelenleg négy bérelt flottaautó van, ezek viszonylag újak, 15–20 ezer kilométert mentek velük. A négy autó bér-leti díja havonta 300–360 ezer forint közötti összeg, ez tartalmazza a szervizköltségeket, a kötelező és a casco biztosítást, az éves autópá-lyadíjat, valamint a műholdas védelmi rendszert. Az üzemanyagköltség és a parkolási díj az üzemeltetőt terheli.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban. Keresse az újságárusoknál!