Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e2d1fa3e-9d7f-4661-9ec6-55889346cb63","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Harminc élelmiszer után más termékekre is kiterjeszthetik az árréssapkát, de még élelmiszerekről is szó lehet – jelentette be Nagy Márton.","shortLead":"Harminc élelmiszer után más termékekre is kiterjeszthetik az árréssapkát, de még élelmiszerekről is szó lehet –...","id":"20250417_Nagy-Marton-elelmiszerek-arres-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2d1fa3e-9d7f-4661-9ec6-55889346cb63.jpg","index":0,"item":"2eb7ca05-341d-43bf-8a23-efd58bd0cd55","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_Nagy-Marton-elelmiszerek-arres-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 16:12","title":"Kibővíthetik az árréssapkát, az élelmiszerek után újabb termékkörnél korlátozhatják az árat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A magyar olajmulti amúgy is erős Pakisztánban, három új gázkutat állíthat termelésbe.","shortLead":"A magyar olajmulti amúgy is erős Pakisztánban, három új gázkutat állíthat termelésbe.","id":"20250417_A-Mol-gazt-talalt-Pakisztanban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251.jpg","index":0,"item":"8f8fe4b6-5b22-4b37-a09a-211bc714f9b7","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_A-Mol-gazt-talalt-Pakisztanban","timestamp":"2025. április. 17. 13:23","title":"A Mol gázt talált Pakisztánban, Szijjártó Péter repülőjáratot is szeretne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sem online, sem üzletekben nem tudnak majd vásárolni az OTP ügyfelei egy közelgő rendszerfejlesztés miatt.","shortLead":"Sem online, sem üzletekben nem tudnak majd vásárolni az OTP ügyfelei egy közelgő rendszerfejlesztés miatt.","id":"20250417_otp-bank-leallas-fejlesztes-kartyas-fizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e.jpg","index":0,"item":"bfb298a4-84bc-4c1c-a73b-df94da524ea3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_otp-bank-leallas-fejlesztes-kartyas-fizetes","timestamp":"2025. április. 17. 13:33","title":"Leállás jön az OTP-nél, órákig nem működik majd a kártyás fizetés sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Talán nem véletlenül húsvét előtt jött a figyelmeztetés.","shortLead":"Talán nem véletlenül húsvét előtt jött a figyelmeztetés.","id":"20250417_Tobbmillios-koveteles-es-behajtas-is-lehet-a-vege-ha-valaki-ittasan-okoz-balesetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50.jpg","index":0,"item":"504a14c0-aea7-4b91-809f-e6f1ecd9fa76","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Tobbmillios-koveteles-es-behajtas-is-lehet-a-vege-ha-valaki-ittasan-okoz-balesetet","timestamp":"2025. április. 17. 18:34","title":"Többmilliós követelés és behajtás is lehet a vége, ha valaki ittasan okoz balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5184daa1-9007-456e-8542-dce771e558ee","c_author":"HVG","category":"360","description":"Marie és Lionel Liminana munkássága a kísérleti elektronikától a filmzenén át a bizarr rockig terjed. ","shortLead":"Marie és Lionel Liminana munkássága a kísérleti elektronikától a filmzenén át a bizarr rockig terjed. ","id":"20250418_hvg-The-Liminanas-Faded-zene-lemez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5184daa1-9007-456e-8542-dce771e558ee.jpg","index":0,"item":"5f8daad5-0111-4772-ab17-75794e606c68","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-The-Liminanas-Faded-zene-lemez","timestamp":"2025. április. 18. 15:40","title":"Kiváló vendégek szerepelnek a The Liminanas új dupla albumán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az adóegyezségről, befektetésekről és energiaügyekről is szó lehet a magyar-amerikai tárgyalásokon.","shortLead":"Az adóegyezségről, befektetésekről és energiaügyekről is szó lehet a magyar-amerikai tárgyalásokon.","id":"20250417_gazdasagi-kulonmegallapodas-Trump-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500.jpg","index":0,"item":"76f9c5d7-c3fb-44fa-8a2d-60ae89c534f8","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_gazdasagi-kulonmegallapodas-Trump-usa","timestamp":"2025. április. 17. 17:15","title":"Nyárra ígéri a kormány a gazdasági különmegállapodást Trump kormányával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bbec03b-28f6-4b52-9449-0bcbbf526fb9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A kormány április elején lépett ki a bíróságból.","shortLead":"A kormány április elején lépett ki a bíróságból.","id":"20250417_A-Nemzetkozi-Buntetobirosag-magyarazatot-ker-Magyarorszagtol-amiert-nem-tartoztattak-le-Netanjahut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bbec03b-28f6-4b52-9449-0bcbbf526fb9.jpg","index":0,"item":"32cd648e-d77c-4de1-98a8-4c1849635098","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_A-Nemzetkozi-Buntetobirosag-magyarazatot-ker-Magyarorszagtol-amiert-nem-tartoztattak-le-Netanjahut","timestamp":"2025. április. 17. 22:14","title":"A Nemzetközi Büntetőbíróság magyarázatot követel Magyarországtól, amiért nem tartóztatták le Netanjahut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2a20428-5a8a-4cf7-b3ad-6b69b91a8a33","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Elérkeztünk a teljes politikai lebutítás, elhülyítés állapotához. Azon vitatkozunk, hogy Kollár Kinga többszörösen összetett mondatainak hol az eleje és a vége? Itt tart a politikának nevezett nyelvészkedés, a nemzeti küldetéstudat. Vélemény.","shortLead":"Elérkeztünk a teljes politikai lebutítás, elhülyítés állapotához. Azon vitatkozunk, hogy Kollár Kinga többszörösen...","id":"20250417_hvg-Paraszka-Boroka-Mennyi-az-annyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2a20428-5a8a-4cf7-b3ad-6b69b91a8a33.jpg","index":0,"item":"d7a38beb-80b8-4470-bb35-70082b9d4f79","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Paraszka-Boroka-Mennyi-az-annyi","timestamp":"2025. április. 17. 08:30","title":"Parászka Boróka: Mennyi az ennyi?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A több mint másfél évtizede alakult Magyar Lízing- és Finanszírozó Társaságok Szövetségének (Lízingszövetség) csaknem két éve önálló flottaautó-szakbizottsága is van, hivatalos összesítés még sincs manapság sem arról, hogy ténylegesen hány vállalkozás végez Magyarországon autóflotta-kezelést. A tevékenységi kört szinte minden alakuló – ma már ezerre is tehető számú – autóforgalmazó-szolgáltató cég automatikusan fölveszi, így lényegében szinte minden új autót értékesítő magyarországi márkakereskedő kínálhatná személyautó- és kishaszonjármű-flották eladását és kezelését, ahogy a féltucatnyi autókölcsönző is kész például egyszerre több autót tartós bérletbe adni. Ezeken kívül a piacon vannak – főleg a helyi igények kielégítésére – a kisebb, magyar tulajdonú, autókölcsönzéssel és flottakezeléssel foglalkozó vállalkozások, javítóműhelyek, autóalkatrész- és használtautó-kereskedők.
Az alapítói hátteret tekintve a flottaautó-kezelői tevékenységre alakult, ilyen szolgáltatásokat komplexen nyújtó cégek három nagy csoportja a banki háttérrel rendelkező lízingcégekhez kapcsolódó szolgáltatók, a külföldi cégek leányvállalatai és a magyar tulajdonú cégek. Összességében két-három tucatnyian vannak, nagyjából kétharmaduk van magyar tulajdonban. A közepes és a – legalább 3-4 ezer autót kezelő – nagy szolgáltatók adják a Lízingszövetség adatai szerint jelenleg évi mintegy 120 milliárd forintos flottakezelő-forgalom csaknem 90 százalékát.
Átlagosan akár 15-25 százalékos összköltség-megtakarítást is jelenthet egy 6-10 autóból álló flotta tulajdonosának, ha a park kezelését erre szakosodott cégre bízza. Ennek az az alapja, hogy már a közepesnek számító – néhány száz flottaautót kezelő – társaságok is nagy megrendelőnek számítanak a márkakereskedőknél és az üzemeltetési, fenntartási szolgáltató vállalkozásoknál egyaránt, ezért az egyedi vagy kis tételben vásárlókhoz képest jelentős kedvezményeket kapnak. Másfelől csak akkor igazak a komplex előnyök, ha a flottakezelő intéz mindent: a beszerzéstől, az operatív finanszírozástól kezdve az üzemeltetés levezénylésén át a használtautó-értékesítésig.
Az operatív lízinget és flottaautó-kezelést nyújtó cég minden esetben az autót használó egyedi igényeire szabott kalkulációt készít a havi díjról, részletezve a nyújtott szolgáltatásokat, legyen szó bármekkora flottáról, akár több száz vagy ezer, esetleg sok eltérő kategóriájú, felszereltségű autóról. A teljes körű flottaautó-kezelés főbb, a különböző használói szintekhez igazíthatóan teljes vagy részleges csomagban kínált szolgáltatásai: autók kiválasztása, beszerzése finanszírozás üzembe helyezés adóadminisztráció biztosítás karbantartás, szerviz csereautó üzemanyagkártya és adminisztrációja 24 órás asszisztencia, sofőrszolgálat biztosítási kár ügyintézése használtautó-értékesítés flottajelentés, riportolás
Ezek mellett vannak egyedi, különleges igények szerinti szolgáltatások is: például GPS-es nyomkövetés, helyszíni szélvédőjavítás, elektronikus parkolásidíj-fizetés. A legtöbb szolgáltatásnál érvényesíthető a flottaautó-kezelő által a beszállítónál elért kedvezmény. Ha a flottaautó-kezelőnek van banki háttere, akkor kedvezőbben jut finanszírozási forráshoz, s van forgótőkéje arra is, hogy a beszállítók számláit addig is rendezze, amíg a flottaautó-szolgáltatási díjakat meg nem kapja. Ha a flottaautó-kezelőnek nincs kellő anyagi forrása, akkor általában közvetítőként továbblízingeli az autót, ami viszont pluszköltség.
Flottafinanszírozási lehetőségek főbb jellemzői
Pénzügyi lízing
Operatív lízing
Hitel
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
nem kell kezdő részletet fizetni
+
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
lízingdíj formájában az autó teljes vételárát törleszteni kell
–
bérleti díj formájában csak a futamidőre jutó költséget kell törleszteni
+
törlesztőrészletekkel a teljes vételárat ki kell fizetni
–
az autó a bérlő tulajdonába kerül
+
az autó a lízinget adó cég tulajdona
–
az autó a hitelt felvevő tulajdonába kerül
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingbevevőé
–
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingcégé
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a hitelfelvevőé
A flottakezelői díj elsősorban az autó vételárától, a hitelkamattól, az autó használatba vételi költségeitől és a biztosítási költségektől függ. Nem biztos, hogy megéri például egy havi átlagban akár néhány ezer forinttal is kedvezőbb díjat választani, ha a megbízónak ugyanakkor egy összegben kell kifizetnie az illetéket mondjuk száz autóra, amit egy másik, bár valamivel drágább konstrukcióban részletekben is fizethetne, mivel a befizetést a flottakezelő átvállalná tőle.
A flottakezelési díj a szerződés időtartamától, az évente megtett kilométerektől is függ, de a maradványérték meghatározása döntő lehet. Az induláskor magasra kalkulált maradványérték a futamidő alatt kedvező havi díjat eredményezhet, ám ha a végén az autót mégsem lehet eladni a kalkulációban várt áron, a különbözet egy részét vagy egészét rendszerint ki kell fizetni a flottaautó-kezelő számára. Fix, vagyis különbözet esetén sem térítendő maradványérték megállapításakor a flottakezelőnek fokozottan érdeke, hogy az autót rendeltetésszerűen használják, ezért ilyenkor általában olyan elemeket épít be a szolgáltatásaiba, amelyek révén hatékonyabban késztetheti a lízingbevevőt a jármű állagának megóvására.
A biztosítási díj ugyancsak díjbefolyásoló tényező, nagyobb cascoönrész vállalása csökkenti a flottakezelési díjat, a kisebb önrész növeli. Számít az is, hogy a casco biztosítás kiterjed-e az extrákra vagy sem, de az előrelátó flottakezelők azt is igyekeznek megtudni, hogy az autót vezetők mennyire gyakorlottak, s az ebből eredő kockázatot is beépítik a kezelői díjba, ahogy a kárrendezéssel járó adminisztráció, a javítási munkák, az esetleges autómentés megszervezésének, a csere- vagy bérautó beszerzésének időigényét és költségeit is.
Szintén nagyobb tétel a havi szolgáltatói díjakban a rendszeres és alkalmi szervizkiadás. A flottakezelők erre alap-, középszintű és teljes körű szervizszolgáltatási csomagokat állítanak össze. Új autó esetében egy alacsony havi díjú alapcsomagban benne van a kötelező szerviz költsége; ez többnyire átalánydíj, de minden más javítás, alkatrészcsere költsége végül a használót terheli (a számlát előbb ilyenkor is a flottakezelő fizeti ki). A középszintű, magasabb díjú csomag havi díjába beépülnek például a külön fellistázott kopó-forgó alkatrészek cseréjének költségei is, a listán nem szereplő alkatrészeket, a cseréhez szükséges munkadíjakat viszont végül szintén a lízingbevevőnek kell megfizetnie (a flottakezelő előfinanszíroz). A „legdrágább”, de legkényelmesebb megoldás a fullszervizcsomag: ekkor az alkatrészcsere és az ahhoz kapcsolódó szervizmunka minden költsége a flottakezelőt terheli.
A flottakezelési díj általában nem tartalmazza a defektes gumik cseréjének költségeit, ám ha az újak megvásárlását, illetve felszerelését a flottakezelő intézheti, akkor továbbadhatja a díjban a neki a nagyobb mennyiségű vásárlásért, illetve munkáért adott kedvezményeket. Ez a flottaautódíj erre eső részét akár 10-15 százalékkal is csökkentheti, ráadásul a megbízónak a gumicserét nem egyszerre kell kifizetnie.
További hasznos részletek a HVG Cégautó 2008 különszámában. Keresse az újságárusoknál!
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.