Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e8e3c93b-496f-4262-8c78-1adbb1dd8212","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Tőzsdére megy a cég Hongkongban.","shortLead":"Tőzsdére megy a cég Hongkongban.","id":"20250512_Oriasi-penzeso-hullhat-a-CATL-re-de-van-egy-kis-csavar-a-tortenetben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8e3c93b-496f-4262-8c78-1adbb1dd8212.jpg","index":0,"item":"a7bfe600-6cb0-49e0-8a33-8f741e6da429","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_Oriasi-penzeso-hullhat-a-CATL-re-de-van-egy-kis-csavar-a-tortenetben","timestamp":"2025. május. 12. 07:39","title":"Óriási pénzeső hullhat a CATL-re, de van egy kis csavar a történetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"959419d5-ceec-4347-8676-714e66f84791","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Szerdán rajtol Budapesten a jubileumi Tour de Hongrie, amelynek történetét száz évvel ezelőtt kezdték írni. A körverseny rövid időre a régió egyik legfontosabb amatőr versenyévé vált, profi marketinggel és nagy nevekkel a mezőnyben – amíg a nagy szponzor halála, a pénztelenség és a rémes nemzetközi helyzet véget nem vetett a hőskor ragyogásának.","shortLead":"Szerdán rajtol Budapesten a jubileumi Tour de Hongrie, amelynek történetét száz évvel ezelőtt kezdték írni...","id":"20250512_tour-de-hongrie-kerekpar-hoskor-bicikli-verseny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/959419d5-ceec-4347-8676-714e66f84791.jpg","index":0,"item":"7392d992-e734-4d47-a095-ed63017789f7","keywords":null,"link":"/360/20250512_tour-de-hongrie-kerekpar-hoskor-bicikli-verseny","timestamp":"2025. május. 12. 18:15","title":"Rajt hajnal négykor, bukás a kanyarban legelésző tehéncsorda miatt – 100 éve lett kerékpáros nagyhatalom Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: harcmodorváltás és családtámogatás.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250511_Kola-puska-partedli-elvitelre-podcast-harcmodorvaltas-magyar-peter-nepesedesi-program-csaladtamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"3eecaa3c-533b-4aec-9078-70c2afae2838","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Kola-puska-partedli-elvitelre-podcast-harcmodorvaltas-magyar-peter-nepesedesi-program-csaladtamogatas","timestamp":"2025. május. 11. 15:00","title":"Kóla, puska, partedli │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3860d259-f1db-444a-986d-e1ccb555b0bc","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Régóta várták Dél-Amerikában.","shortLead":"Régóta várták Dél-Amerikában.","id":"20250512_carlo-ancelotti-brazil-szovetsegi-kapitany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3860d259-f1db-444a-986d-e1ccb555b0bc.jpg","index":0,"item":"098336ad-ce3a-4099-8c40-b64ab9beb7e6","keywords":null,"link":"/sport/20250512_carlo-ancelotti-brazil-szovetsegi-kapitany","timestamp":"2025. május. 12. 16:20","title":"Eldőlt: a spanyol bajnokság lezárultával Ancelotti lesz a brazil szövetségi kapitány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a024fb69-b003-48b2-8c53-00913673c867","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Egy honfitársánál több kilogramm heroint és amfetaminszármazékot találtak a pénzügyőrök.","shortLead":"Egy honfitársánál több kilogramm heroint és amfetaminszármazékot találtak a pénzügyőrök.","id":"20250512_kabitoszer-csempeszet-roszke-drogfogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a024fb69-b003-48b2-8c53-00913673c867.jpg","index":0,"item":"ba67cb3e-df34-4616-a90a-af4091a7007b","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_kabitoszer-csempeszet-roszke-drogfogas","timestamp":"2025. május. 12. 13:32","title":"A frissen ragasztott kárpit árulta el a kokaint csempésző szerb sofőrt Röszkén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6833034-97cd-4504-817f-e42c3995bca7","c_author":"Budapesti Közművek","category":"brandcontent","description":"Csikkek, eldobott mekis poharak, benzingőz és kipufogógáz: a főváros ikonikus pontjain is megannyi szemét és szennyeződés gyűlik össze. Amikor azonban nyugovóra térünk, egy éjszakai csapat lendül akcióba: egész évben folyamatosan takarítják a fővárost a járdáktól az aluljárókig. A műveletből Budapest egyik legszebb látványossága, a Lánchíd sem maradhat ki. Az emblematikus híd éjjeli “nagytakarítása” évente kétszer zajlik, a precízen szervezett munkamenet pedig amellett, hogy hasznos, még érdekes látványt is nyújt az arra járóknak.","shortLead":"Csikkek, eldobott mekis poharak, benzingőz és kipufogógáz: a főváros ikonikus pontjain is megannyi szemét és...","id":"20250505_BKM_Lanchid_tisztitas_Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6833034-97cd-4504-817f-e42c3995bca7.jpg","index":0,"item":"373a9c72-1f60-4938-ada6-c3a76957738c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250505_BKM_Lanchid_tisztitas_Budapest","timestamp":"2025. május. 12. 19:30","title":"Így szépül a Lánchíd, amíg mi alszunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7261b06-b5cd-43ef-8c00-c42a70ccebd7","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A profi vízilabdától visszavonuló Simone Rossi videóelemzőként segítheti Szoboszlai Dominikékat.","shortLead":"A profi vízilabdától visszavonuló Simone Rossi videóelemzőként segítheti Szoboszlai Dominikékat.","id":"20250512_marco-rossi-simone-rossi-magyar-valogatott-mlsz-videoelemzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7261b06-b5cd-43ef-8c00-c42a70ccebd7.jpg","index":0,"item":"044e1a7a-bdd6-4d0e-92f5-680234483f49","keywords":null,"link":"/elet/20250512_marco-rossi-simone-rossi-magyar-valogatott-mlsz-videoelemzo","timestamp":"2025. május. 12. 11:57","title":"Marco Rossi fia is csatlakozik a magyar fociválogatott stábjához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd14b973-45bc-4b8a-85af-59865c4f7ffc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Drágábban nyithat az iPhone 17-széria az előzőeknél, mutat rá egy új jelentés. A magyarázat nem más, mint az amerikai vámháború.","shortLead":"Drágábban nyithat az iPhone 17-széria az előzőeknél, mutat rá egy új jelentés. A magyarázat nem más, mint az amerikai...","id":"20250512_apple-iphone-aremeles-donald-trump-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd14b973-45bc-4b8a-85af-59865c4f7ffc.jpg","index":0,"item":"84597eed-2c62-4113-834e-58fae5608a66","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_apple-iphone-aremeles-donald-trump-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 12. 17:03","title":"Úgy tűnik, elkerülhetetlen: Trump vámháborúja miatt drágulhatnak az iPhone-ok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A több mint másfél évtizede alakult Magyar Lízing- és Finanszírozó Társaságok Szövetségének (Lízingszövetség) csaknem két éve önálló flottaautó-szakbizottsága is van, hivatalos összesítés még sincs manapság sem arról, hogy ténylegesen hány vállalkozás végez Magyarországon autóflotta-kezelést. A tevékenységi kört szinte minden alakuló – ma már ezerre is tehető számú – autóforgalmazó-szolgáltató cég automatikusan fölveszi, így lényegében szinte minden új autót értékesítő magyarországi márkakereskedő kínálhatná személyautó- és kishaszonjármű-flották eladását és kezelését, ahogy a féltucatnyi autókölcsönző is kész például egyszerre több autót tartós bérletbe adni. Ezeken kívül a piacon vannak – főleg a helyi igények kielégítésére – a kisebb, magyar tulajdonú, autókölcsönzéssel és flottakezeléssel foglalkozó vállalkozások, javítóműhelyek, autóalkatrész- és használtautó-kereskedők.
Az alapítói hátteret tekintve a flottaautó-kezelői tevékenységre alakult, ilyen szolgáltatásokat komplexen nyújtó cégek három nagy csoportja a banki háttérrel rendelkező lízingcégekhez kapcsolódó szolgáltatók, a külföldi cégek leányvállalatai és a magyar tulajdonú cégek. Összességében két-három tucatnyian vannak, nagyjából kétharmaduk van magyar tulajdonban. A közepes és a – legalább 3-4 ezer autót kezelő – nagy szolgáltatók adják a Lízingszövetség adatai szerint jelenleg évi mintegy 120 milliárd forintos flottakezelő-forgalom csaknem 90 százalékát.
Átlagosan akár 15-25 százalékos összköltség-megtakarítást is jelenthet egy 6-10 autóból álló flotta tulajdonosának, ha a park kezelését erre szakosodott cégre bízza. Ennek az az alapja, hogy már a közepesnek számító – néhány száz flottaautót kezelő – társaságok is nagy megrendelőnek számítanak a márkakereskedőknél és az üzemeltetési, fenntartási szolgáltató vállalkozásoknál egyaránt, ezért az egyedi vagy kis tételben vásárlókhoz képest jelentős kedvezményeket kapnak. Másfelől csak akkor igazak a komplex előnyök, ha a flottakezelő intéz mindent: a beszerzéstől, az operatív finanszírozástól kezdve az üzemeltetés levezénylésén át a használtautó-értékesítésig.
Az operatív lízinget és flottaautó-kezelést nyújtó cég minden esetben az autót használó egyedi igényeire szabott kalkulációt készít a havi díjról, részletezve a nyújtott szolgáltatásokat, legyen szó bármekkora flottáról, akár több száz vagy ezer, esetleg sok eltérő kategóriájú, felszereltségű autóról. A teljes körű flottaautó-kezelés főbb, a különböző használói szintekhez igazíthatóan teljes vagy részleges csomagban kínált szolgáltatásai: autók kiválasztása, beszerzése finanszírozás üzembe helyezés adóadminisztráció biztosítás karbantartás, szerviz csereautó üzemanyagkártya és adminisztrációja 24 órás asszisztencia, sofőrszolgálat biztosítási kár ügyintézése használtautó-értékesítés flottajelentés, riportolás
Ezek mellett vannak egyedi, különleges igények szerinti szolgáltatások is: például GPS-es nyomkövetés, helyszíni szélvédőjavítás, elektronikus parkolásidíj-fizetés. A legtöbb szolgáltatásnál érvényesíthető a flottaautó-kezelő által a beszállítónál elért kedvezmény. Ha a flottaautó-kezelőnek van banki háttere, akkor kedvezőbben jut finanszírozási forráshoz, s van forgótőkéje arra is, hogy a beszállítók számláit addig is rendezze, amíg a flottaautó-szolgáltatási díjakat meg nem kapja. Ha a flottaautó-kezelőnek nincs kellő anyagi forrása, akkor általában közvetítőként továbblízingeli az autót, ami viszont pluszköltség.
Flottafinanszírozási lehetőségek főbb jellemzői
Pénzügyi lízing
Operatív lízing
Hitel
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
nem kell kezdő részletet fizetni
+
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
lízingdíj formájában az autó teljes vételárát törleszteni kell
–
bérleti díj formájában csak a futamidőre jutó költséget kell törleszteni
+
törlesztőrészletekkel a teljes vételárat ki kell fizetni
–
az autó a bérlő tulajdonába kerül
+
az autó a lízinget adó cég tulajdona
–
az autó a hitelt felvevő tulajdonába kerül
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingbevevőé
–
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingcégé
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a hitelfelvevőé
A flottakezelői díj elsősorban az autó vételárától, a hitelkamattól, az autó használatba vételi költségeitől és a biztosítási költségektől függ. Nem biztos, hogy megéri például egy havi átlagban akár néhány ezer forinttal is kedvezőbb díjat választani, ha a megbízónak ugyanakkor egy összegben kell kifizetnie az illetéket mondjuk száz autóra, amit egy másik, bár valamivel drágább konstrukcióban részletekben is fizethetne, mivel a befizetést a flottakezelő átvállalná tőle.
A flottakezelési díj a szerződés időtartamától, az évente megtett kilométerektől is függ, de a maradványérték meghatározása döntő lehet. Az induláskor magasra kalkulált maradványérték a futamidő alatt kedvező havi díjat eredményezhet, ám ha a végén az autót mégsem lehet eladni a kalkulációban várt áron, a különbözet egy részét vagy egészét rendszerint ki kell fizetni a flottaautó-kezelő számára. Fix, vagyis különbözet esetén sem térítendő maradványérték megállapításakor a flottakezelőnek fokozottan érdeke, hogy az autót rendeltetésszerűen használják, ezért ilyenkor általában olyan elemeket épít be a szolgáltatásaiba, amelyek révén hatékonyabban késztetheti a lízingbevevőt a jármű állagának megóvására.
A biztosítási díj ugyancsak díjbefolyásoló tényező, nagyobb cascoönrész vállalása csökkenti a flottakezelési díjat, a kisebb önrész növeli. Számít az is, hogy a casco biztosítás kiterjed-e az extrákra vagy sem, de az előrelátó flottakezelők azt is igyekeznek megtudni, hogy az autót vezetők mennyire gyakorlottak, s az ebből eredő kockázatot is beépítik a kezelői díjba, ahogy a kárrendezéssel járó adminisztráció, a javítási munkák, az esetleges autómentés megszervezésének, a csere- vagy bérautó beszerzésének időigényét és költségeit is.
Szintén nagyobb tétel a havi szolgáltatói díjakban a rendszeres és alkalmi szervizkiadás. A flottakezelők erre alap-, középszintű és teljes körű szervizszolgáltatási csomagokat állítanak össze. Új autó esetében egy alacsony havi díjú alapcsomagban benne van a kötelező szerviz költsége; ez többnyire átalánydíj, de minden más javítás, alkatrészcsere költsége végül a használót terheli (a számlát előbb ilyenkor is a flottakezelő fizeti ki). A középszintű, magasabb díjú csomag havi díjába beépülnek például a külön fellistázott kopó-forgó alkatrészek cseréjének költségei is, a listán nem szereplő alkatrészeket, a cseréhez szükséges munkadíjakat viszont végül szintén a lízingbevevőnek kell megfizetnie (a flottakezelő előfinanszíroz). A „legdrágább”, de legkényelmesebb megoldás a fullszervizcsomag: ekkor az alkatrészcsere és az ahhoz kapcsolódó szervizmunka minden költsége a flottakezelőt terheli.
A flottakezelési díj általában nem tartalmazza a defektes gumik cseréjének költségeit, ám ha az újak megvásárlását, illetve felszerelését a flottakezelő intézheti, akkor továbbadhatja a díjban a neki a nagyobb mennyiségű vásárlásért, illetve munkáért adott kedvezményeket. Ez a flottaautódíj erre eső részét akár 10-15 százalékkal is csökkentheti, ráadásul a megbízónak a gumicserét nem egyszerre kell kifizetnie.
További hasznos részletek a HVG Cégautó 2008 különszámában. Keresse az újságárusoknál!
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.