Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58873c99-82bf-4c33-9238-53f69358cf58","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Elmondása szerint ő volt a leggyengébb láncszem. ","shortLead":"Elmondása szerint ő volt a leggyengébb láncszem. ","id":"20250221_Sarkozi-Akos-szerint-ezert-rugtak-ki-A-Konyhafonokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58873c99-82bf-4c33-9238-53f69358cf58.jpg","index":0,"item":"54b507e4-da3c-432e-9e05-41a1e31c3331","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Sarkozi-Akos-szerint-ezert-rugtak-ki-A-Konyhafonokbol","timestamp":"2025. február. 21. 09:21","title":"Sárközi Ákos megszólalt: szerinte ezért menesztették A Konyhafőnökből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5ead1f4-562f-44e9-af73-150477e43bdf","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Minden ötödik magyar ember részesült öregségi nyugdíjban 2024-ben. Ám hiába a nyugdíjas szavazók fülének szépen csengő kormányzati narratíva, a 65 év felettiek csaknem negyede szegénységben él.","shortLead":"Minden ötödik magyar ember részesült öregségi nyugdíjban 2024-ben. Ám hiába a nyugdíjas szavazók fülének szépen...","id":"20250222_hvg-Magyar-nyugdijasok-sokan-de-nem-joletben-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5ead1f4-562f-44e9-af73-150477e43bdf.jpg","index":0,"item":"8355adb3-750c-48f3-bc9f-556ca7a01223","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-Magyar-nyugdijasok-sokan-de-nem-joletben-tenytar","timestamp":"2025. február. 22. 10:45","title":"Magyar nyugdíjasok életkörülményei: hiába a kormányzati dicsekvés, a számok mást mutatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84110dca-b382-44f5-8ecc-1872e0e9c183","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Varsó a háború kezdete óta 20 ezer Starlink-egységet szállított Ukrajnának.","shortLead":"Varsó a háború kezdete óta 20 ezer Starlink-egységet szállított Ukrajnának.","id":"20250222_Lengyelorszag-tovabbra-is-fizetne-az-ukranok-Starlink-hozzafereset-amit-az-amerikaiak-epp-megszuntetnenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84110dca-b382-44f5-8ecc-1872e0e9c183.jpg","index":0,"item":"08238e51-40cd-459a-bd41-851faf70c69f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250222_Lengyelorszag-tovabbra-is-fizetne-az-ukranok-Starlink-hozzafereset-amit-az-amerikaiak-epp-megszuntetnenek","timestamp":"2025. február. 22. 20:44","title":"Lengyelország továbbra is fizetné az ukránok Starlink-hozzáférését, amit az amerikaiak épp megszüntetnének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3b2c338-f884-458a-8694-c4628b5ecceb","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Kevés a vendég.","shortLead":"Kevés a vendég.","id":"20250222_Csodot-jelenthet-a-pincerek-melleirol-elhiresult-Hooters","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3b2c338-f884-458a-8694-c4628b5ecceb.jpg","index":0,"item":"906a778b-726a-49e0-a496-9fefa5add79f","keywords":null,"link":"/kkv/20250222_Csodot-jelenthet-a-pincerek-melleirol-elhiresult-Hooters","timestamp":"2025. február. 22. 15:16","title":"Csődöt jelenthet a pincérek nagy melleiről elhíresült Hooters","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74f83657-5e0c-40ac-8f9b-539e51d01bf3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A világhírű író szerint ez a jó szexjelenetet kulcsa.","shortLead":"A világhírű író szerint ez a jó szexjelenetet kulcsa.","id":"20250221_Igy-irjunk-szexjelenetet-Sally-Rooney-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74f83657-5e0c-40ac-8f9b-539e51d01bf3.jpg","index":0,"item":"eb189934-e8ac-43c8-824c-595a94cf99ee","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_Igy-irjunk-szexjelenetet-Sally-Rooney-szerint","timestamp":"2025. február. 21. 13:17","title":"Így írjunk szexjelenetet Sally Rooney szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7493742f-1aaa-45d7-ad59-cf2c8010d1c0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Péntek reggel 7 óra után lehetett erős, szúrós szagot érezni az M2 metró Széll Kálmán téri állomásán, ami később átterjedt a levegőben. A BKV közleménye szerint a gázszagnak nincs köze a metróhoz, az M2 vonal biztonságosan üzemel.","shortLead":"Péntek reggel 7 óra után lehetett erős, szúrós szagot érezni az M2 metró Széll Kálmán téri állomásán, ami később...","id":"20250221_Gazszagot-erezni-az-M2-vonalon-de-a-BKV-szerint-biztonsagos-a-metro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7493742f-1aaa-45d7-ad59-cf2c8010d1c0.jpg","index":0,"item":"1d7ca4a0-c8bf-4103-b6d2-5db4f6c419a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_Gazszagot-erezni-az-M2-vonalon-de-a-BKV-szerint-biztonsagos-a-metro","timestamp":"2025. február. 21. 10:09","title":"Szúrós gázszag volt az M2 metróban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df34099a-96fa-4565-8a1d-46f0ef6d2ef5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nő a várható életkor, viszont sokkal kevesebben születnek, mint akár egy évtizeddel ezelőtt.","shortLead":"Nő a várható életkor, viszont sokkal kevesebben születnek, mint akár egy évtizeddel ezelőtt.","id":"20250222_eletkor-eloregedes-kor-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df34099a-96fa-4565-8a1d-46f0ef6d2ef5.jpg","index":0,"item":"d330a583-9c15-4902-a621-bd5ae43e2c55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250222_eletkor-eloregedes-kor-eurostat","timestamp":"2025. február. 22. 12:26","title":"Gyorsabban öregszik el a magyar társadalom, mint a legtöbb európai országé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők képviselték.","shortLead":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők...","id":"20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2.jpg","index":0,"item":"39233659-c14f-423e-88b8-25420791163b","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","timestamp":"2025. február. 21. 13:17","title":"Kamala Harris követi Joe Bident a művészeti ügynökséghez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A több mint másfél évtizede alakult Magyar Lízing- és Finanszírozó Társaságok Szövetségének (Lízingszövetség) csaknem két éve önálló flottaautó-szakbizottsága is van, hivatalos összesítés még sincs manapság sem arról, hogy ténylegesen hány vállalkozás végez Magyarországon autóflotta-kezelést. A tevékenységi kört szinte minden alakuló – ma már ezerre is tehető számú – autóforgalmazó-szolgáltató cég automatikusan fölveszi, így lényegében szinte minden új autót értékesítő magyarországi márkakereskedő kínálhatná személyautó- és kishaszonjármű-flották eladását és kezelését, ahogy a féltucatnyi autókölcsönző is kész például egyszerre több autót tartós bérletbe adni. Ezeken kívül a piacon vannak – főleg a helyi igények kielégítésére – a kisebb, magyar tulajdonú, autókölcsönzéssel és flottakezeléssel foglalkozó vállalkozások, javítóműhelyek, autóalkatrész- és használtautó-kereskedők.
Az alapítói hátteret tekintve a flottaautó-kezelői tevékenységre alakult, ilyen szolgáltatásokat komplexen nyújtó cégek három nagy csoportja a banki háttérrel rendelkező lízingcégekhez kapcsolódó szolgáltatók, a külföldi cégek leányvállalatai és a magyar tulajdonú cégek. Összességében két-három tucatnyian vannak, nagyjából kétharmaduk van magyar tulajdonban. A közepes és a – legalább 3-4 ezer autót kezelő – nagy szolgáltatók adják a Lízingszövetség adatai szerint jelenleg évi mintegy 120 milliárd forintos flottakezelő-forgalom csaknem 90 százalékát.
Átlagosan akár 15-25 százalékos összköltség-megtakarítást is jelenthet egy 6-10 autóból álló flotta tulajdonosának, ha a park kezelését erre szakosodott cégre bízza. Ennek az az alapja, hogy már a közepesnek számító – néhány száz flottaautót kezelő – társaságok is nagy megrendelőnek számítanak a márkakereskedőknél és az üzemeltetési, fenntartási szolgáltató vállalkozásoknál egyaránt, ezért az egyedi vagy kis tételben vásárlókhoz képest jelentős kedvezményeket kapnak. Másfelől csak akkor igazak a komplex előnyök, ha a flottakezelő intéz mindent: a beszerzéstől, az operatív finanszírozástól kezdve az üzemeltetés levezénylésén át a használtautó-értékesítésig.
Az operatív lízinget és flottaautó-kezelést nyújtó cég minden esetben az autót használó egyedi igényeire szabott kalkulációt készít a havi díjról, részletezve a nyújtott szolgáltatásokat, legyen szó bármekkora flottáról, akár több száz vagy ezer, esetleg sok eltérő kategóriájú, felszereltségű autóról. A teljes körű flottaautó-kezelés főbb, a különböző használói szintekhez igazíthatóan teljes vagy részleges csomagban kínált szolgáltatásai: autók kiválasztása, beszerzése finanszírozás üzembe helyezés adóadminisztráció biztosítás karbantartás, szerviz csereautó üzemanyagkártya és adminisztrációja 24 órás asszisztencia, sofőrszolgálat biztosítási kár ügyintézése használtautó-értékesítés flottajelentés, riportolás
Ezek mellett vannak egyedi, különleges igények szerinti szolgáltatások is: például GPS-es nyomkövetés, helyszíni szélvédőjavítás, elektronikus parkolásidíj-fizetés. A legtöbb szolgáltatásnál érvényesíthető a flottaautó-kezelő által a beszállítónál elért kedvezmény. Ha a flottaautó-kezelőnek van banki háttere, akkor kedvezőbben jut finanszírozási forráshoz, s van forgótőkéje arra is, hogy a beszállítók számláit addig is rendezze, amíg a flottaautó-szolgáltatási díjakat meg nem kapja. Ha a flottaautó-kezelőnek nincs kellő anyagi forrása, akkor általában közvetítőként továbblízingeli az autót, ami viszont pluszköltség.
Flottafinanszírozási lehetőségek főbb jellemzői
Pénzügyi lízing
Operatív lízing
Hitel
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
nem kell kezdő részletet fizetni
+
megállapodás szerinti kezdő részletet kell fizetni
–
lízingdíj formájában az autó teljes vételárát törleszteni kell
–
bérleti díj formájában csak a futamidőre jutó költséget kell törleszteni
+
törlesztőrészletekkel a teljes vételárat ki kell fizetni
–
az autó a bérlő tulajdonába kerül
+
az autó a lízinget adó cég tulajdona
–
az autó a hitelt felvevő tulajdonába kerül
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingbevevőé
–
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingcégé
+
az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a hitelfelvevőé
A flottakezelői díj elsősorban az autó vételárától, a hitelkamattól, az autó használatba vételi költségeitől és a biztosítási költségektől függ. Nem biztos, hogy megéri például egy havi átlagban akár néhány ezer forinttal is kedvezőbb díjat választani, ha a megbízónak ugyanakkor egy összegben kell kifizetnie az illetéket mondjuk száz autóra, amit egy másik, bár valamivel drágább konstrukcióban részletekben is fizethetne, mivel a befizetést a flottakezelő átvállalná tőle.
A flottakezelési díj a szerződés időtartamától, az évente megtett kilométerektől is függ, de a maradványérték meghatározása döntő lehet. Az induláskor magasra kalkulált maradványérték a futamidő alatt kedvező havi díjat eredményezhet, ám ha a végén az autót mégsem lehet eladni a kalkulációban várt áron, a különbözet egy részét vagy egészét rendszerint ki kell fizetni a flottaautó-kezelő számára. Fix, vagyis különbözet esetén sem térítendő maradványérték megállapításakor a flottakezelőnek fokozottan érdeke, hogy az autót rendeltetésszerűen használják, ezért ilyenkor általában olyan elemeket épít be a szolgáltatásaiba, amelyek révén hatékonyabban késztetheti a lízingbevevőt a jármű állagának megóvására.
A biztosítási díj ugyancsak díjbefolyásoló tényező, nagyobb cascoönrész vállalása csökkenti a flottakezelési díjat, a kisebb önrész növeli. Számít az is, hogy a casco biztosítás kiterjed-e az extrákra vagy sem, de az előrelátó flottakezelők azt is igyekeznek megtudni, hogy az autót vezetők mennyire gyakorlottak, s az ebből eredő kockázatot is beépítik a kezelői díjba, ahogy a kárrendezéssel járó adminisztráció, a javítási munkák, az esetleges autómentés megszervezésének, a csere- vagy bérautó beszerzésének időigényét és költségeit is.
Szintén nagyobb tétel a havi szolgáltatói díjakban a rendszeres és alkalmi szervizkiadás. A flottakezelők erre alap-, középszintű és teljes körű szervizszolgáltatási csomagokat állítanak össze. Új autó esetében egy alacsony havi díjú alapcsomagban benne van a kötelező szerviz költsége; ez többnyire átalánydíj, de minden más javítás, alkatrészcsere költsége végül a használót terheli (a számlát előbb ilyenkor is a flottakezelő fizeti ki). A középszintű, magasabb díjú csomag havi díjába beépülnek például a külön fellistázott kopó-forgó alkatrészek cseréjének költségei is, a listán nem szereplő alkatrészeket, a cseréhez szükséges munkadíjakat viszont végül szintén a lízingbevevőnek kell megfizetnie (a flottakezelő előfinanszíroz). A „legdrágább”, de legkényelmesebb megoldás a fullszervizcsomag: ekkor az alkatrészcsere és az ahhoz kapcsolódó szervizmunka minden költsége a flottakezelőt terheli.
A flottakezelési díj általában nem tartalmazza a defektes gumik cseréjének költségeit, ám ha az újak megvásárlását, illetve felszerelését a flottakezelő intézheti, akkor továbbadhatja a díjban a neki a nagyobb mennyiségű vásárlásért, illetve munkáért adott kedvezményeket. Ez a flottaautódíj erre eső részét akár 10-15 százalékkal is csökkentheti, ráadásul a megbízónak a gumicserét nem egyszerre kell kifizetnie.
További hasznos részletek a HVG Cégautó 2008 különszámában. Keresse az újságárusoknál!
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.