Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és élelmiszerhulladék megfelelő lakossági gyűjtése segíthet. Borsfay-Horváth Judittal, a MOHU hulladékkezelési szakértőjével beszélgettünk az ezzel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről, a lakosság tudatosságának jelentőségéről és az ígéretes fejlesztésekről.","shortLead":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és...","id":"20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee.jpg","index":0,"item":"37b75b9b-c35a-47bf-b289-d4a8ccd735c3","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","timestamp":"2025. április. 21. 11:30","title":"Lakossági tudatosság: akár harmadával is csökkenthetnénk a vegyes kukánk tartalmát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff1cedbe-3858-4a13-ad27-4666539b80c2","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az egyik vezető politikus szerint a mostani annyira rossz, hogy a madarak is elrepülnek miatta.","shortLead":"Az egyik vezető politikus szerint a mostani annyira rossz, hogy a madarak is elrepülnek miatta.","id":"20250420_Palyazaton-keres-uj-himnuszt-a-kirgiz-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff1cedbe-3858-4a13-ad27-4666539b80c2.jpg","index":0,"item":"503213e4-fb66-4f36-9aa5-957142933150","keywords":null,"link":"/kultura/20250420_Palyazaton-keres-uj-himnuszt-a-kirgiz-kormany","timestamp":"2025. április. 20. 11:06","title":"Pályázaton keres új himnuszt a kirgiz kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A következő héten már 855 millió forint lesz a főnyeremény.","shortLead":"A következő héten már 855 millió forint lesz a főnyeremény.","id":"20250420_Hatos-lotto-sorsolas-szerencsejatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52.jpg","index":0,"item":"a70a8667-aaa4-4e00-80cb-ff9313cc751d","keywords":null,"link":"/elet/20250420_Hatos-lotto-sorsolas-szerencsejatek","timestamp":"2025. április. 20. 16:40","title":"Kisorsolták a hatos lottó nyerőszámait, 47-en örülhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"453ba9e7-f4af-46f4-833d-f577fd63a893","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vészabó Noémi giccsfestő exférje Hadházy Ákosék elől happolná el a hidat.","shortLead":"Vészabó Noémi giccsfestő exférje Hadházy Ákosék elől happolná el a hidat.","id":"20250420_Erzsebet-hid-tuntetes-Dezsy-Zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/453ba9e7-f4af-46f4-833d-f577fd63a893.jpg","index":0,"item":"fdfb06d1-d905-4b95-9044-2a799590ce39","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Erzsebet-hid-tuntetes-Dezsy-Zoltan","timestamp":"2025. április. 20. 15:36","title":"„Tízezres tömegdemonstrációra” foglalta le az Erzsébet hidat a Gyurcsány-filmjéről elhíresült Dézsy Zoltán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48b5bf4b-6a8a-4f2b-9f7b-64fade5537d5","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz hatóságok azért körözik Jekatyerina Barabasht, mert kritizálni merte az orosz hadsereget, és ezért akár 10 év börtönbüntetéssel is sújthatják.","shortLead":"Az orosz hatóságok azért körözik Jekatyerina Barabasht, mert kritizálni merte az orosz hadsereget, és ezért akár 10 év...","id":"20250422_orosz-ujsagiro-szokes-hazi-orizet-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48b5bf4b-6a8a-4f2b-9f7b-64fade5537d5.jpg","index":0,"item":"356622ed-8148-4153-bd11-b47e9e601aa1","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_orosz-ujsagiro-szokes-hazi-orizet-oroszorszag","timestamp":"2025. április. 22. 08:33","title":"Megszökött egy orosz újságíró a házi őrizetből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19ac363f-b688-4ff4-973d-f13c54c69ea3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Előző házasságából született lányát Várkonyi Andrea jelenlegi férje, Mészáros Lőrinc is megölelte 18. születésnapján.","shortLead":"Előző házasságából született lányát Várkonyi Andrea jelenlegi férje, Mészáros Lőrinc is megölelte 18. születésnapján.","id":"20250421_varkonyi-andrea-bochkor-nora-18-eves-szuletesnap-meszaros-lorinc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19ac363f-b688-4ff4-973d-f13c54c69ea3.jpg","index":0,"item":"a8f9a095-75d0-4c81-834f-cfd57362e01e","keywords":null,"link":"/elet/20250421_varkonyi-andrea-bochkor-nora-18-eves-szuletesnap-meszaros-lorinc","timestamp":"2025. április. 21. 15:43","title":"Várkonyi Andrea boldog: felnőttkorba lépett Mészáros Lőrinc mostohalánya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcf616d1-354e-436d-95f9-92030f46c0ee","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A ChatGPT-t fejlesztő OpenAI vezetője tízmillió dolláros nagyságrendre teszi az udvariaskodásra felhasznált számítási kapacitások villanyszámláját.","shortLead":"A ChatGPT-t fejlesztő OpenAI vezetője tízmillió dolláros nagyságrendre teszi az udvariaskodásra felhasznált számítási...","id":"20250421_Draga-mulatsag-udvariaskodni-a-mesterseges-intelligenciaval-de-lehet-hogy-megeri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcf616d1-354e-436d-95f9-92030f46c0ee.jpg","index":0,"item":"611d4d8e-fab5-4c6c-b3dd-13f10929a063","keywords":null,"link":"/kkv/20250421_Draga-mulatsag-udvariaskodni-a-mesterseges-intelligenciaval-de-lehet-hogy-megeri","timestamp":"2025. április. 21. 16:40","title":"Drága mulatság udvariaskodni a mesterséges intelligenciával, de lehet, hogy megéri","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cc6da69-52a6-4a1e-b389-978f4405ca83","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A katolikus egyházfő 88 éves volt. A XVI. Benedek lemondása után megválasztott Ferenc sem vetette el a lemondás gondolatát, ha egészségi állapota azt kívánja, de végül haláláig hivatalban maradt.","shortLead":"A katolikus egyházfő 88 éves volt. A XVI. Benedek lemondása után megválasztott Ferenc sem vetette el a lemondás...","id":"20250421_Ferenc-papa-elhunyt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cc6da69-52a6-4a1e-b389-978f4405ca83.jpg","index":0,"item":"b860e784-172b-403a-9af6-6124987c2457","keywords":null,"link":"/elet/20250421_Ferenc-papa-elhunyt-ebx","timestamp":"2025. április. 21. 10:26","title":"Meghalt Ferenc pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A biztosítási díj a cégautó üzemeltetési költségeinek 5-10 százalékát jelenti, vagyis egy-egy jármű értékétől, felszereltségétől függően évente minimálisan több tízezer forint takarítható meg az átgondoltan megválasztott biztosítóval, illetve biztosítással. Az alábbiakban a főbb döntési szempontokat foglaljuk össze.
Mint más esetben is, a biztosításnál sem feltétlenül a legalacsonyabb díj az optimális, vagyis a fizetendő árat nem csupán a másik biztosító vagy biztosítás díjával, hanem a kapott szolgáltatások értékével is érdemes összevetni. A díj mellett fontosak a biztosítási csomag jellemzői (például milyen kockázatokat fed le a casco, mire nem terjed ki a biztosítás); a lehetséges kedvezmények (például együtt kötött casco és felelősségbiztosítás kedvezménye, flotta- vagy keretszerződési kedvezmény); a biztosító szolgáltatási színvonala, a szolgáltatás minősége (például milyen gyors és ügyfélbarát az ügyintézés, mennyire teljes körű, mennyire áttekinthető a tájékoztatás, van-e például internetes ügyintézés vagy call center, a kár bejelenthető és intézhető-e a szervizben); egyéb tényezők (például hogy a cég más biztosításait melyik biztosító kezeli).
Gépjármű-felelősségbiztosításnál sokan hajlamosak csak a díj alapján dönteni, mondván, a kárrendezési szolgáltatás színvonalával úgyis a kárt elszenvedő fél „szembesül”. Pedig a túl alacsony díjak gyengébb szolgáltatási színvonalat is jelezhetnek (lassú például az adminisztráció, mondjuk a csekkek kiküldése).
A finanszírozási formával a cég gyakran biztosítást is választ: operatív lízing esetén például a csomagajánlatnak mindig része a gépjármű-felelősségbiztosítás és a teljes körű casco díja, de ma már több gépjárműhitel is tartalmazza a cascót. A biztosítási díj ilyenkor általánosságban kedvező, de arra azért figyelni kell, a csomag melyik biztosító milyen típusú cascóját kínálja: nem mindegy természetesen, mekkora az önrész, ahogy az sem, a casco teljes körű fedezetet nyújt-e, vagy csak minimálisat.
Cascoszerződést bárki köthet, akinek a gépjármű állagának megóvásához érdeke fűződik, a tulajdonos, az üzembentartó és például a gépjármű vásárlásához hitelt nyújtó bank is, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást viszont csak a tulajdonos. A biztosítási díjat a biztosítók általában a szerződő fél „paraméterei” – cég esetében a székhely, telephely, a jogállás – alapján kalkulálják, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás alapdíját pedig az is befolyásolja, hogy a cégautó forgalmijában külön bejegyeztek-e üzembentartót. Ha az üzembentartót nem a vásárláskor (a biztosítás megkötése előtt), hanem év közben jegyzik be a forgalmiba (vagy változtatják meg a bejegyzést), azt a biztosítók – mivel nem a tulajdonos, pontosabban a szerződéskötő személye változott – úgy kezelik, mintha nem történt volna változás, vagyis a díj sem változik. Ha a szerződést az új üzembentartó adataival szeretnénk módosítani, akkor azt 30 nappal az év vége előtt írásban fel kell mondani, és január 1-jétől olyan új szerződést kell kötni, amely már a forgalmiba bejegyzett új üzembentartó adatait tartalmazza.
Egyre több biztosítótársaságnál számít az is, kik vezetik majd a járművet: a leggyakrabban akkor számítanak fel pótdíjat a cascóban, ha fiatal ül majd a volán mögött (abból kiindulva, hogy a statisztikai adatok alapján náluk valószínűbb a káresemény). Erről a biztosítók nemcsak a szerződés megkötésekor kérnek információt, hanem elvárják a szerződés időtartama alatti változások bejelentését is. Kár esetén a biztosító akkor is fizet, ha nem az vezette az autót, akit a szerződésben megjelöltek, de ezt általában szankcióval büntetik, például dupla önrészt vonnak le (feltéve persze, hogy ezt a cascoszerződésben kikötik).
Általában 15-nél kevesebb cégautóra a biztosítók csak egyedi szerződést kötnek – flotta-, illetve keretszerződést nem –, bár van olyan biztosító, ahol már hat autót is flottának fogadnak el. (Ugyanakkor egyedi szerződés esetén például a közszolgálati státus, a biztosított kora, lakhelye, a biztosító iránti hűség, a magánnyugdíjpénztári tagság címén is kaphatók kedvezmények, amelyek viszont flottáknál nem érvényesíthetők.) Ha egyedi szerződés kötésekor a cégnek – akár másik biztosítónál is – volt már kötelező biztosítási bónuszfokozattal rendelkező, két éven belül törölt szerződése, a fokozat továbbvihető az új járműre. Ha nincs „szabad” bónuszigazolás, vagyis a cég a szerződéskötés előtti két éven belül nem rendelkezett kötelező biztosítással (ezért a kötelező felelősségbiztosításról szóló 190/2004. kormányrendelet szerint új belépőnek számít), így azt nem is törölhették, az új gépjármű csak az A00 fokozatba sorolható. Ha viszont a két éven belül a cég eladta bónuszkategóriás járművét, annak fokozata az új járműre érvényesíthető.
Egyedi szerződés cascójánál a biztosítók általában – nem jogszabály, hanem a cascoszabályzatuk szerint – az egy éven belül megszűnt szerződés bónuszát számítják be, a megszűnt casco biztosítója által kiállított igazolás alapján. Nem viheti viszont tovább a bónuszfokozát a magánszemély a céges autóra, illetve az általa használt céges autón szerzett fokozatot sem a magánautójára, akkor sem, ha még nem múlt el két év a bónuszos szerződés megkötése óta.
Flottaszerződés esetén a biztosítók által októberben közzétett kötelező felelősségbiztosítási díjakból adott kedvezmények általában attól függnek, hogy mekkora és milyen összetételű a cég gépjárműflottája; mekkora volt a flotta kárhányada a korábbi években; a cégnek van-e már biztosítási szerződése a biztosítótársaságnál.
Az egyedi díjaknál 40 százalékkal is kisebb flotta-felelősségbiztosítási díjak is előfordulnak. Ritka kivételektől eltekintve flottákra – abból kiindulva, hogy egy autóparkban gyakran cserélődnek az autók – nem érvényes a bónuszrendszer. Flották esetében a bónusz – a kötelező felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet alapján – akkor is folyamatos marad, ha a flottaszerződést egyedi szerződésekre váltják; a biztosító külön-külön kiállítja minden ott kezelt autóra a kártörténeti igazolást, és a bónuszfokozatok továbbvihetők az új biztosítási szerződésekbe. A flottacascónál általában mindegyik autóra azonosak például az önrész, a feltételrendszer, a záradékok, s nemcsak az egyedi biztosításokhoz képest elérhető díjkedvezmény általános, hanem az is, hogy nem érvényesül a bónuszrendszer. A cég flottaszerződésében a cég tulajdonosainak, alkalmazottainak a cég érdekében (például munkavégzésre) használt saját gépjárművei is biztosíthatók.
A kiegészítő biztosításokat – vagyis például a poggyász-, a baleset- és élet-, a jogvédelem-, a kölcsöngépjármű-szolgáltatási vagy az avulásmentes térítési biztosításokat – akkor érdemes megfontolni, ha a cégnél e károk valószínűen bekövetkezhetnek, illetve ha az ebből eredő károk viselése aránytalan terhet jelentene a cég számára. A cégek a leggyakrabban balesetbiztosítást kapcsolnak a gépjármű-biztosítási szerződéseikhez, talán mert ezek díja elenyésző (évi 2–5 ezer forint), s jobban megéri „csomagban” foglalkozni velük, mint egyenként.
A biztosítók mindig egy évre adják meg a díjaikat. A részletfizetés egyedi szerződések esetén emeli a díjat, azaz drágább: a negyedévi díjfizetés általában mintegy 5 százalék, a havi 10 százalék felárba kerül. A flottáknál nem egységes a biztosítók gyakorlata, de az évinél gyakoribb díjfizetést általában nem terheli felár. A felelősségbiztosításnál érdemes arra is figyelni, hogy a nemzetközi zöld kártyát a biztosító mindig csak a díjjal fedezett periódusra állítja ki (vagyis ha sokat jár a cégautó külföldön, akkor gyakoribb díjfizetés esetén a kártyát is gyakrabban kell megkérni). A biztosítótársaságok 5–10 százalék díjkedvezményt adnak, ha a díjat csekk helyett díjlehívásos módon (inkasszó révén) fizetik nekik.
Biztosítóváltás esetén a casco- és a gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést is legkésőbb 30 nappal a szerződés évfordulója előtt írásban fel kell mondani. A gépjármű-felelősségbiztosítási szerződések évfordulója – a kötelező felelősségbiztosításról szóló törvény 2008-ban is érvényes előírásai szerint – biztosítótól és a szerződéskötés napjától függetlenül január 1-je. A cascoszerződések évfordulója az egyes biztosítóknál más és más – az időpontot a biztosítási kötvény tartalmazza –, általában az eredeti szerződés megkötésének napja.
Gépjármű-felelősségbiztosításnál a felmondást követően, legkésőbb január 1-jéig meg kell kötni az új szerződést, és ha a szerződésen bónusz van, akkor azt át kell vezettetni (amit az új biztosító – ha a biztosítóváltás az évfordulóhoz kötődik – megtesz helyettünk, feltéve, hogy megkapja a régi szerződés adatait).
Aki évfordulókor nem időben mondja fel a szerződést – az érvényes felmondás határideje december 1-je –, annak szerződését a régi biztosító díjnemfizetés címén köteles törölni, a mulasztót pedig arra kötelezi a felelősségbiztosítási törvény, hogy ismét a régi biztosítójával kösse meg a szerződést (az új szerződés tulajdonképpen semmis, így a régi marad érvényben), vagyis abban az évben hiába akart, nem tud biztosítót váltani. Az új szerződés ilyen esetben akkor sem érvényes, ha a díjat az új biztosítónak megfizették: az persze ekkor visszajár, de a régi biztosítónak újra be kell fizetni a díjat – ráadásul az esetleges bónuszfokozat is elvész. Ha pedig ezalatt kár éri az autót, azt egyik biztosító sem téríti meg. E szabály egyébként minden olyan esetben érvényes (vagyis nem csupán évfordulókor), amikor a kötelező felelősségbiztosítási szerződést – akár év közben is – díjnemfizetés címén törlik.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban. Keresse az újságosoknál.
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.
A flottákat fenntartó cégek 3-4 évente felteszik a kérdést, milyen autókat vegyenek a beosztottaknak és a vezetőknek? Háromrészes sorozatunkban a magyar autópiac kínálatából tallózunk különféle szempontok szerint. A 4, 6 és 8 milliós cégautókat térképezzük fel. Kezdjük a vezetői autókkal: mit kapunk 8 millióért?
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.