Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f77d5d6-29f5-4e9b-9a08-81ec7fbff152","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"A Remény című önéletrajzában nemcsak az életét meséli el, hanem a papi hitvallása mentén figyelmeztet arra, hogy a vesztünkbe rohanunk. ","shortLead":"A Remény című önéletrajzában nemcsak az életét meséli el, hanem a papi hitvallása mentén figyelmeztet arra...","id":"20250223_ferenc-papa-remeny-oneletrajz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f77d5d6-29f5-4e9b-9a08-81ec7fbff152.jpg","index":0,"item":"078b3078-ac42-40d2-b624-d6937d692107","keywords":null,"link":"/elet/20250223_ferenc-papa-remeny-oneletrajz","timestamp":"2025. február. 23. 12:12","title":"Ferenc pápa csak a halála után akarta „meggyónni” az életét, de a világ állapota miatt nem várhatott vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79b26305-4b3a-4978-9cd0-0ee6dcfb892c","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"Emlékezetes alakításairól készült fotókat és a családi albumokban őrzött dokumentumokat is láthatnak a látogatók. ","shortLead":"Emlékezetes alakításairól készült fotókat és a családi albumokban őrzött dokumentumokat is láthatnak a látogatók. ","id":"20250224_Tompos-Katya-emlek-kiallitas-Bajor-Gizi-Szineszmuzeum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79b26305-4b3a-4978-9cd0-0ee6dcfb892c.jpg","index":0,"item":"855bf0f3-cc48-4e61-8c1c-1ec62a68d9bd","keywords":null,"link":"/kultura/20250224_Tompos-Katya-emlek-kiallitas-Bajor-Gizi-Szineszmuzeum","timestamp":"2025. február. 24. 10:18","title":"Tompos Kátya-emlékkiállítás nyílik a Bajor Gizi Színészmúzeumban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99fb77de-ab6a-4edd-b6e2-7282a18a1934","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az alábbi átlagárakon lehet most tankolni. ","shortLead":"Az alábbi átlagárakon lehet most tankolni. ","id":"20250224_Elmarad-a-het-elejen-szokasos-arvaltozas-a-benzinkutakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99fb77de-ab6a-4edd-b6e2-7282a18a1934.jpg","index":0,"item":"6f687995-54ed-455f-868d-a1bdafddfefe","keywords":null,"link":"/cegauto/20250224_Elmarad-a-het-elejen-szokasos-arvaltozas-a-benzinkutakon","timestamp":"2025. február. 24. 10:13","title":"Elmarad a hét elején szokásos árváltozás a benzinkutakon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1c15d4-14f8-408b-83f5-e940021bb4b0","c_author":"Gergely Márton, Hamvay Péter","category":"360","description":"Mi történik Amerikában, és miért ment bele az ország abba a vad kalandba, amit a másik Trump-elnökség hoz magával? Miért nem értjük az amerikaiakat, és az alapvető különbségek ellenére hogyan történhetett meg velük ugyanaz, mint a magyarokkal? Mi tette alkalmassá Trumpot arra, hogy túlélje a lehetetlent, és miben más ő, mint bármelyik elődje? Simó Györggyel és Wahorn Andrással beszélgettünk a HVG Címlapsztoriban.","shortLead":"Mi történik Amerikában, és miért ment bele az ország abba a vad kalandba, amit a másik Trump-elnökség hoz magával...","id":"20250223_cimlapsztori-amerika-trump-wahorn-simo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1c15d4-14f8-408b-83f5-e940021bb4b0.jpg","index":0,"item":"406bd18f-9406-4103-b6d0-76e323fe734c","keywords":null,"link":"/360/20250223_cimlapsztori-amerika-trump-wahorn-simo","timestamp":"2025. február. 23. 09:36","title":"Amerika utolérte Magyarországot – Wahorn és Simó megfejtik Trump szép új világát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"065f95a3-7fbd-4f83-b51d-0ca3902f0453","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A dél-koreai gyártó új elektromos modelljeiben akár kényünk-kedvünk szerint váltogathatunk.","shortLead":"A dél-koreai gyártó új elektromos modelljeiben akár kényünk-kedvünk szerint váltogathatunk.","id":"20250224_kamu-valto-kerul-a-kia-ev4-uj-villanyautoiba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/065f95a3-7fbd-4f83-b51d-0ca3902f0453.jpg","index":0,"item":"8cf4f0d9-9725-4641-bfd3-2f10f745e40b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250224_kamu-valto-kerul-a-kia-ev4-uj-villanyautoiba","timestamp":"2025. február. 24. 07:59","title":"Kamu váltó kerül a Kia új villanyautóiba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27748d4e-ff22-416b-b5c4-f298bfb52564","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Évértékelő beszédet tartott Orbán Viktor a Várkert Bazárban. Az eseményre mások mellett a HVG újságíróit sem engedték be, ezért a beléptetési pontnál kérdeztük az érkezőket. ","shortLead":"Évértékelő beszédet tartott Orbán Viktor a Várkert Bazárban. Az eseményre mások mellett a HVG újságíróit sem engedték...","id":"20250223_orban-evertekelo-erkezok-video-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27748d4e-ff22-416b-b5c4-f298bfb52564.jpg","index":0,"item":"31f99a89-feae-490e-b9fc-3643a5b9c717","keywords":null,"link":"/itthon/20250223_orban-evertekelo-erkezok-video-ebx","timestamp":"2025. február. 23. 08:14","title":"Szégyellem kiejteni Magyar Péter nevét, mert kompromittálja a magyar szót – videón az Orbán évértékelőjére érkező fideszesek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Szerbiai Vasutak menedzsere mellett további személyek letartóztatása is folyamatban van.","shortLead":"A Szerbiai Vasutak menedzsere mellett további személyek letartóztatása is folyamatban van.","id":"20250224_Ujabb-embereket-tartoztattak-le-az-ujvideki-katasztrofa-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3ebd948-1267-4c18-af46-94e35ca638bb.jpg","index":0,"item":"404a9fb8-b300-4319-98af-ecdfab8ee1d2","keywords":null,"link":"/vilag/20250224_Ujabb-embereket-tartoztattak-le-az-ujvideki-katasztrofa-miatt","timestamp":"2025. február. 24. 11:14","title":"Újabb embereket tartóztattak le az újvidéki katasztrófa miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09afc8e7-21cd-4189-bc0c-42c02826e089","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Bár úgy tűnik, Ukrajna magára maradt, miközben az Egyesült Államok és Oroszország a feje fölött alkudozik a békéről, a háttérben több, a nemzetközi közösség által finanszírozott humanitárius program is fut, jelentős összegek gyűlnek az újjáépítésre. A háború kitörésének harmadik évfordulóján összeszedtük, milyen források állnak Ukrajna rendelkezésére.","shortLead":"Bár úgy tűnik, Ukrajna magára maradt, miközben az Egyesült Államok és Oroszország a feje fölött alkudozik a békéről...","id":"20250224_Ukrajna-rekonstrukcioja-eu-eib-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09afc8e7-21cd-4189-bc0c-42c02826e089.jpg","index":0,"item":"a0e436f0-a3db-433f-afc7-a7fe27b8a093","keywords":null,"link":"/eurologus/20250224_Ukrajna-rekonstrukcioja-eu-eib-tamogatas","timestamp":"2025. február. 24. 13:06","title":"Ukrajna rekonstrukciója – hogyan építenek újjá egy háborúban álló országot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A biztosítási díj a cégautó üzemeltetési költségeinek 5-10 százalékát jelenti, vagyis egy-egy jármű értékétől, felszereltségétől függően évente minimálisan több tízezer forint takarítható meg az átgondoltan megválasztott biztosítóval, illetve biztosítással. Az alábbiakban a főbb döntési szempontokat foglaljuk össze.
Mint más esetben is, a biztosításnál sem feltétlenül a legalacsonyabb díj az optimális, vagyis a fizetendő árat nem csupán a másik biztosító vagy biztosítás díjával, hanem a kapott szolgáltatások értékével is érdemes összevetni. A díj mellett fontosak a biztosítási csomag jellemzői (például milyen kockázatokat fed le a casco, mire nem terjed ki a biztosítás); a lehetséges kedvezmények (például együtt kötött casco és felelősségbiztosítás kedvezménye, flotta- vagy keretszerződési kedvezmény); a biztosító szolgáltatási színvonala, a szolgáltatás minősége (például milyen gyors és ügyfélbarát az ügyintézés, mennyire teljes körű, mennyire áttekinthető a tájékoztatás, van-e például internetes ügyintézés vagy call center, a kár bejelenthető és intézhető-e a szervizben); egyéb tényezők (például hogy a cég más biztosításait melyik biztosító kezeli).
Gépjármű-felelősségbiztosításnál sokan hajlamosak csak a díj alapján dönteni, mondván, a kárrendezési szolgáltatás színvonalával úgyis a kárt elszenvedő fél „szembesül”. Pedig a túl alacsony díjak gyengébb szolgáltatási színvonalat is jelezhetnek (lassú például az adminisztráció, mondjuk a csekkek kiküldése).
A finanszírozási formával a cég gyakran biztosítást is választ: operatív lízing esetén például a csomagajánlatnak mindig része a gépjármű-felelősségbiztosítás és a teljes körű casco díja, de ma már több gépjárműhitel is tartalmazza a cascót. A biztosítási díj ilyenkor általánosságban kedvező, de arra azért figyelni kell, a csomag melyik biztosító milyen típusú cascóját kínálja: nem mindegy természetesen, mekkora az önrész, ahogy az sem, a casco teljes körű fedezetet nyújt-e, vagy csak minimálisat.
Cascoszerződést bárki köthet, akinek a gépjármű állagának megóvásához érdeke fűződik, a tulajdonos, az üzembentartó és például a gépjármű vásárlásához hitelt nyújtó bank is, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást viszont csak a tulajdonos. A biztosítási díjat a biztosítók általában a szerződő fél „paraméterei” – cég esetében a székhely, telephely, a jogállás – alapján kalkulálják, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás alapdíját pedig az is befolyásolja, hogy a cégautó forgalmijában külön bejegyeztek-e üzembentartót. Ha az üzembentartót nem a vásárláskor (a biztosítás megkötése előtt), hanem év közben jegyzik be a forgalmiba (vagy változtatják meg a bejegyzést), azt a biztosítók – mivel nem a tulajdonos, pontosabban a szerződéskötő személye változott – úgy kezelik, mintha nem történt volna változás, vagyis a díj sem változik. Ha a szerződést az új üzembentartó adataival szeretnénk módosítani, akkor azt 30 nappal az év vége előtt írásban fel kell mondani, és január 1-jétől olyan új szerződést kell kötni, amely már a forgalmiba bejegyzett új üzembentartó adatait tartalmazza.
Egyre több biztosítótársaságnál számít az is, kik vezetik majd a járművet: a leggyakrabban akkor számítanak fel pótdíjat a cascóban, ha fiatal ül majd a volán mögött (abból kiindulva, hogy a statisztikai adatok alapján náluk valószínűbb a káresemény). Erről a biztosítók nemcsak a szerződés megkötésekor kérnek információt, hanem elvárják a szerződés időtartama alatti változások bejelentését is. Kár esetén a biztosító akkor is fizet, ha nem az vezette az autót, akit a szerződésben megjelöltek, de ezt általában szankcióval büntetik, például dupla önrészt vonnak le (feltéve persze, hogy ezt a cascoszerződésben kikötik).
Általában 15-nél kevesebb cégautóra a biztosítók csak egyedi szerződést kötnek – flotta-, illetve keretszerződést nem –, bár van olyan biztosító, ahol már hat autót is flottának fogadnak el. (Ugyanakkor egyedi szerződés esetén például a közszolgálati státus, a biztosított kora, lakhelye, a biztosító iránti hűség, a magánnyugdíjpénztári tagság címén is kaphatók kedvezmények, amelyek viszont flottáknál nem érvényesíthetők.) Ha egyedi szerződés kötésekor a cégnek – akár másik biztosítónál is – volt már kötelező biztosítási bónuszfokozattal rendelkező, két éven belül törölt szerződése, a fokozat továbbvihető az új járműre. Ha nincs „szabad” bónuszigazolás, vagyis a cég a szerződéskötés előtti két éven belül nem rendelkezett kötelező biztosítással (ezért a kötelező felelősségbiztosításról szóló 190/2004. kormányrendelet szerint új belépőnek számít), így azt nem is törölhették, az új gépjármű csak az A00 fokozatba sorolható. Ha viszont a két éven belül a cég eladta bónuszkategóriás járművét, annak fokozata az új járműre érvényesíthető.
Egyedi szerződés cascójánál a biztosítók általában – nem jogszabály, hanem a cascoszabályzatuk szerint – az egy éven belül megszűnt szerződés bónuszát számítják be, a megszűnt casco biztosítója által kiállított igazolás alapján. Nem viheti viszont tovább a bónuszfokozát a magánszemély a céges autóra, illetve az általa használt céges autón szerzett fokozatot sem a magánautójára, akkor sem, ha még nem múlt el két év a bónuszos szerződés megkötése óta.
Flottaszerződés esetén a biztosítók által októberben közzétett kötelező felelősségbiztosítási díjakból adott kedvezmények általában attól függnek, hogy mekkora és milyen összetételű a cég gépjárműflottája; mekkora volt a flotta kárhányada a korábbi években; a cégnek van-e már biztosítási szerződése a biztosítótársaságnál.
Az egyedi díjaknál 40 százalékkal is kisebb flotta-felelősségbiztosítási díjak is előfordulnak. Ritka kivételektől eltekintve flottákra – abból kiindulva, hogy egy autóparkban gyakran cserélődnek az autók – nem érvényes a bónuszrendszer. Flották esetében a bónusz – a kötelező felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet alapján – akkor is folyamatos marad, ha a flottaszerződést egyedi szerződésekre váltják; a biztosító külön-külön kiállítja minden ott kezelt autóra a kártörténeti igazolást, és a bónuszfokozatok továbbvihetők az új biztosítási szerződésekbe. A flottacascónál általában mindegyik autóra azonosak például az önrész, a feltételrendszer, a záradékok, s nemcsak az egyedi biztosításokhoz képest elérhető díjkedvezmény általános, hanem az is, hogy nem érvényesül a bónuszrendszer. A cég flottaszerződésében a cég tulajdonosainak, alkalmazottainak a cég érdekében (például munkavégzésre) használt saját gépjárművei is biztosíthatók.
A kiegészítő biztosításokat – vagyis például a poggyász-, a baleset- és élet-, a jogvédelem-, a kölcsöngépjármű-szolgáltatási vagy az avulásmentes térítési biztosításokat – akkor érdemes megfontolni, ha a cégnél e károk valószínűen bekövetkezhetnek, illetve ha az ebből eredő károk viselése aránytalan terhet jelentene a cég számára. A cégek a leggyakrabban balesetbiztosítást kapcsolnak a gépjármű-biztosítási szerződéseikhez, talán mert ezek díja elenyésző (évi 2–5 ezer forint), s jobban megéri „csomagban” foglalkozni velük, mint egyenként.
A biztosítók mindig egy évre adják meg a díjaikat. A részletfizetés egyedi szerződések esetén emeli a díjat, azaz drágább: a negyedévi díjfizetés általában mintegy 5 százalék, a havi 10 százalék felárba kerül. A flottáknál nem egységes a biztosítók gyakorlata, de az évinél gyakoribb díjfizetést általában nem terheli felár. A felelősségbiztosításnál érdemes arra is figyelni, hogy a nemzetközi zöld kártyát a biztosító mindig csak a díjjal fedezett periódusra állítja ki (vagyis ha sokat jár a cégautó külföldön, akkor gyakoribb díjfizetés esetén a kártyát is gyakrabban kell megkérni). A biztosítótársaságok 5–10 százalék díjkedvezményt adnak, ha a díjat csekk helyett díjlehívásos módon (inkasszó révén) fizetik nekik.
Biztosítóváltás esetén a casco- és a gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést is legkésőbb 30 nappal a szerződés évfordulója előtt írásban fel kell mondani. A gépjármű-felelősségbiztosítási szerződések évfordulója – a kötelező felelősségbiztosításról szóló törvény 2008-ban is érvényes előírásai szerint – biztosítótól és a szerződéskötés napjától függetlenül január 1-je. A cascoszerződések évfordulója az egyes biztosítóknál más és más – az időpontot a biztosítási kötvény tartalmazza –, általában az eredeti szerződés megkötésének napja.
Gépjármű-felelősségbiztosításnál a felmondást követően, legkésőbb január 1-jéig meg kell kötni az új szerződést, és ha a szerződésen bónusz van, akkor azt át kell vezettetni (amit az új biztosító – ha a biztosítóváltás az évfordulóhoz kötődik – megtesz helyettünk, feltéve, hogy megkapja a régi szerződés adatait).
Aki évfordulókor nem időben mondja fel a szerződést – az érvényes felmondás határideje december 1-je –, annak szerződését a régi biztosító díjnemfizetés címén köteles törölni, a mulasztót pedig arra kötelezi a felelősségbiztosítási törvény, hogy ismét a régi biztosítójával kösse meg a szerződést (az új szerződés tulajdonképpen semmis, így a régi marad érvényben), vagyis abban az évben hiába akart, nem tud biztosítót váltani. Az új szerződés ilyen esetben akkor sem érvényes, ha a díjat az új biztosítónak megfizették: az persze ekkor visszajár, de a régi biztosítónak újra be kell fizetni a díjat – ráadásul az esetleges bónuszfokozat is elvész. Ha pedig ezalatt kár éri az autót, azt egyik biztosító sem téríti meg. E szabály egyébként minden olyan esetben érvényes (vagyis nem csupán évfordulókor), amikor a kötelező felelősségbiztosítási szerződést – akár év közben is – díjnemfizetés címén törlik.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban. Keresse az újságosoknál.
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.
A flottákat fenntartó cégek 3-4 évente felteszik a kérdést, milyen autókat vegyenek a beosztottaknak és a vezetőknek? Háromrészes sorozatunkban a magyar autópiac kínálatából tallózunk különféle szempontok szerint. A 4, 6 és 8 milliós cégautókat térképezzük fel. Kezdjük a vezetői autókkal: mit kapunk 8 millióért?
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.