Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrök megtalálták a vasárnap esti baleset okozójának a szállodai szobáját, a férfi azonban még nincs meg.","shortLead":"A rendőrök megtalálták a vasárnap esti baleset okozójának a szállodai szobáját, a férfi azonban még nincs meg.","id":"20250107_kommentelok-106-os-kulcs-moldav-amokfuto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598.jpg","index":0,"item":"1617d358-0587-484c-b651-1018ca812896","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_kommentelok-106-os-kulcs-moldav-amokfuto","timestamp":"2025. január. 07. 13:50","title":"Kommentelők megfejtették a 106-os kulcs rejtélyét, és nyomra vezették a rendőrséget a moldáv ámokfutó ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nálunk tilos a használata.","shortLead":"Nálunk tilos a használata.","id":"20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5.jpg","index":0,"item":"14d40fb4-330b-4dd3-9c33-7525a8c2aa79","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","timestamp":"2025. január. 07. 09:00","title":"Szöges gumival kaptak el egy autóst Miskolcnál a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adadc255-0b5f-40b9-9fcc-54dd71e3ee35","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A stúdiók sorban jelentik be a halasztásokat. ","shortLead":"A stúdiók sorban jelentik be a halasztásokat. ","id":"20250108_Kalifornia-tuzvesz-filmpremier-halasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adadc255-0b5f-40b9-9fcc-54dd71e3ee35.jpg","index":0,"item":"37e7b2ba-0d20-45b4-96ac-7aedd3a56022","keywords":null,"link":"/kultura/20250108_Kalifornia-tuzvesz-filmpremier-halasztas","timestamp":"2025. január. 08. 12:24","title":"Több hollywoodi filmpremiert is töröltek a Kaliforniában pusztító tűzvészek miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3f99d0b-eb62-4154-82f1-e29883fa96f8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A két hét múlva hivatalba lépő elnök úgy is dönthet, hogy figyelmen kívül hagyja az átvilágítás eredményét.","shortLead":"A két hét múlva hivatalba lépő elnök úgy is dönthet, hogy figyelmen kívül hagyja az átvilágítás eredményét.","id":"20250107_gorka-sebestyen-nemzetbiztonsagi-atvilagitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3f99d0b-eb62-4154-82f1-e29883fa96f8.jpg","index":0,"item":"63573656-66ff-4452-b62f-8cc79711f7f7","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_gorka-sebestyen-nemzetbiztonsagi-atvilagitas","timestamp":"2025. január. 07. 15:04","title":"Gorka Sebestyén korábban elbukott az átvilágításon, most mégis magas pozícióba kerülhet Trump mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efe2bde1-2b5f-4892-901e-6eb6f98317fa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának tájékoztatója szerint akkor vesznek le valakit a szankciós listájukról, ha az illető bizonyítja, hogy már nem állnak fel azok a körülmények, ami miatt oda került. Rogán esetében amellett kellene érvelnie, hogy nem korrupt.","shortLead":"Az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának tájékoztatója szerint akkor vesznek le valakit a szankciós listájukról, ha...","id":"20250107_hosszu-vizsgalat-rogan-antal-szankcios-lista-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efe2bde1-2b5f-4892-901e-6eb6f98317fa.jpg","index":0,"item":"1478271f-f0d0-4659-a0f3-b49dc1917e17","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_hosszu-vizsgalat-rogan-antal-szankcios-lista-ebx","timestamp":"2025. január. 07. 17:51","title":"Rogán Antal hosszú vizsgálat után vetetheti le magát a szankciós listáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Továbbra is központi téma Ausztria a nemzetközi sajtóban: a Financial Timestól a Süddeutsche Zeitungig többen is foglalkoznak azzal, hogy szélsőjobboldali kancellárja lehet az országnak. Európa védelme szempontjából alapvető, hogy Németország újra felfegyverkezzen, írja Gideon Rachman külpolitikai elemző. Kockázatot jelent, ha Meloni lesz Washington európai “összekötője”, írja a Boomberg. William Hague, egykori brit külügyminiszter szerint az Egyesült Államok ma erősebb, mint valaha. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Továbbra is központi téma Ausztria a nemzetközi sajtóban: a Financial Timestól a Süddeutsche Zeitungig többen is...","id":"20250107_nemzetkozi-lapszemle-ausztria-meloni-trump-musk-egyesult-allamok-oroszorszag-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"be3e89b8-97d8-457d-8faf-593a8dff9d24","keywords":null,"link":"/360/20250107_nemzetkozi-lapszemle-ausztria-meloni-trump-musk-egyesult-allamok-oroszorszag-putyin","timestamp":"2025. január. 07. 10:30","title":"EUobserver: Ausztriában a politikai közép pártjai kikövezték az utat a szélsőjobb hatalomátvételéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4417a493-8cc0-45db-a45d-65910af24379","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"2025-ben a tavaly eladott elektromos autó mennyiség több mint duplájával tervez a kínai vállalat.","shortLead":"2025-ben a tavaly eladott elektromos autó mennyiség több mint duplájával tervez a kínai vállalat.","id":"20250107_iden-sokkal-tobb-villanyauto-eladasaval-szamol-a-xiaomi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4417a493-8cc0-45db-a45d-65910af24379.jpg","index":0,"item":"de44cce0-52d0-4fd9-81c9-8bfc4c0b838b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_iden-sokkal-tobb-villanyauto-eladasaval-szamol-a-xiaomi","timestamp":"2025. január. 07. 06:41","title":"Idén sokkal több villanyautó eladásával számol a Xiaomi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07519cf2-14f1-4e8a-8195-d9ff66e2373d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Napjainkban valamilyen stresszhatás folyamatosan ér minket, a kérdés az, hogy van-e hatékony megküzdési stratégiánk. ","shortLead":"Napjainkban valamilyen stresszhatás folyamatosan ér minket, a kérdés az, hogy van-e hatékony megküzdési stratégiánk. ","id":"20250208_stressz-csokkentes-harmonia-termeszet-20-5-3-szabaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07519cf2-14f1-4e8a-8195-d9ff66e2373d.jpg","index":0,"item":"8e62ebfc-2fd0-4f02-9483-a0817c4eb21a","keywords":null,"link":"/elet/20250208_stressz-csokkentes-harmonia-termeszet-20-5-3-szabaly","timestamp":"2025. január. 08. 05:50","title":"Hogyan csökkenthetjük a stresszt, és lehetünk boldogabbak a 20-5-3 szabállyal?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A biztosítási díj a cégautó üzemeltetési költségeinek 5-10 százalékát jelenti, vagyis egy-egy jármű értékétől, felszereltségétől függően évente minimálisan több tízezer forint takarítható meg az átgondoltan megválasztott biztosítóval, illetve biztosítással. Az alábbiakban a főbb döntési szempontokat foglaljuk össze.
Mint más esetben is, a biztosításnál sem feltétlenül a legalacsonyabb díj az optimális, vagyis a fizetendő árat nem csupán a másik biztosító vagy biztosítás díjával, hanem a kapott szolgáltatások értékével is érdemes összevetni. A díj mellett fontosak a biztosítási csomag jellemzői (például milyen kockázatokat fed le a casco, mire nem terjed ki a biztosítás); a lehetséges kedvezmények (például együtt kötött casco és felelősségbiztosítás kedvezménye, flotta- vagy keretszerződési kedvezmény); a biztosító szolgáltatási színvonala, a szolgáltatás minősége (például milyen gyors és ügyfélbarát az ügyintézés, mennyire teljes körű, mennyire áttekinthető a tájékoztatás, van-e például internetes ügyintézés vagy call center, a kár bejelenthető és intézhető-e a szervizben); egyéb tényezők (például hogy a cég más biztosításait melyik biztosító kezeli).
Gépjármű-felelősségbiztosításnál sokan hajlamosak csak a díj alapján dönteni, mondván, a kárrendezési szolgáltatás színvonalával úgyis a kárt elszenvedő fél „szembesül”. Pedig a túl alacsony díjak gyengébb szolgáltatási színvonalat is jelezhetnek (lassú például az adminisztráció, mondjuk a csekkek kiküldése).
A finanszírozási formával a cég gyakran biztosítást is választ: operatív lízing esetén például a csomagajánlatnak mindig része a gépjármű-felelősségbiztosítás és a teljes körű casco díja, de ma már több gépjárműhitel is tartalmazza a cascót. A biztosítási díj ilyenkor általánosságban kedvező, de arra azért figyelni kell, a csomag melyik biztosító milyen típusú cascóját kínálja: nem mindegy természetesen, mekkora az önrész, ahogy az sem, a casco teljes körű fedezetet nyújt-e, vagy csak minimálisat.
Cascoszerződést bárki köthet, akinek a gépjármű állagának megóvásához érdeke fűződik, a tulajdonos, az üzembentartó és például a gépjármű vásárlásához hitelt nyújtó bank is, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást viszont csak a tulajdonos. A biztosítási díjat a biztosítók általában a szerződő fél „paraméterei” – cég esetében a székhely, telephely, a jogállás – alapján kalkulálják, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás alapdíját pedig az is befolyásolja, hogy a cégautó forgalmijában külön bejegyeztek-e üzembentartót. Ha az üzembentartót nem a vásárláskor (a biztosítás megkötése előtt), hanem év közben jegyzik be a forgalmiba (vagy változtatják meg a bejegyzést), azt a biztosítók – mivel nem a tulajdonos, pontosabban a szerződéskötő személye változott – úgy kezelik, mintha nem történt volna változás, vagyis a díj sem változik. Ha a szerződést az új üzembentartó adataival szeretnénk módosítani, akkor azt 30 nappal az év vége előtt írásban fel kell mondani, és január 1-jétől olyan új szerződést kell kötni, amely már a forgalmiba bejegyzett új üzembentartó adatait tartalmazza.
Egyre több biztosítótársaságnál számít az is, kik vezetik majd a járművet: a leggyakrabban akkor számítanak fel pótdíjat a cascóban, ha fiatal ül majd a volán mögött (abból kiindulva, hogy a statisztikai adatok alapján náluk valószínűbb a káresemény). Erről a biztosítók nemcsak a szerződés megkötésekor kérnek információt, hanem elvárják a szerződés időtartama alatti változások bejelentését is. Kár esetén a biztosító akkor is fizet, ha nem az vezette az autót, akit a szerződésben megjelöltek, de ezt általában szankcióval büntetik, például dupla önrészt vonnak le (feltéve persze, hogy ezt a cascoszerződésben kikötik).
Általában 15-nél kevesebb cégautóra a biztosítók csak egyedi szerződést kötnek – flotta-, illetve keretszerződést nem –, bár van olyan biztosító, ahol már hat autót is flottának fogadnak el. (Ugyanakkor egyedi szerződés esetén például a közszolgálati státus, a biztosított kora, lakhelye, a biztosító iránti hűség, a magánnyugdíjpénztári tagság címén is kaphatók kedvezmények, amelyek viszont flottáknál nem érvényesíthetők.) Ha egyedi szerződés kötésekor a cégnek – akár másik biztosítónál is – volt már kötelező biztosítási bónuszfokozattal rendelkező, két éven belül törölt szerződése, a fokozat továbbvihető az új járműre. Ha nincs „szabad” bónuszigazolás, vagyis a cég a szerződéskötés előtti két éven belül nem rendelkezett kötelező biztosítással (ezért a kötelező felelősségbiztosításról szóló 190/2004. kormányrendelet szerint új belépőnek számít), így azt nem is törölhették, az új gépjármű csak az A00 fokozatba sorolható. Ha viszont a két éven belül a cég eladta bónuszkategóriás járművét, annak fokozata az új járműre érvényesíthető.
Egyedi szerződés cascójánál a biztosítók általában – nem jogszabály, hanem a cascoszabályzatuk szerint – az egy éven belül megszűnt szerződés bónuszát számítják be, a megszűnt casco biztosítója által kiállított igazolás alapján. Nem viheti viszont tovább a bónuszfokozát a magánszemély a céges autóra, illetve az általa használt céges autón szerzett fokozatot sem a magánautójára, akkor sem, ha még nem múlt el két év a bónuszos szerződés megkötése óta.
Flottaszerződés esetén a biztosítók által októberben közzétett kötelező felelősségbiztosítási díjakból adott kedvezmények általában attól függnek, hogy mekkora és milyen összetételű a cég gépjárműflottája; mekkora volt a flotta kárhányada a korábbi években; a cégnek van-e már biztosítási szerződése a biztosítótársaságnál.
Az egyedi díjaknál 40 százalékkal is kisebb flotta-felelősségbiztosítási díjak is előfordulnak. Ritka kivételektől eltekintve flottákra – abból kiindulva, hogy egy autóparkban gyakran cserélődnek az autók – nem érvényes a bónuszrendszer. Flották esetében a bónusz – a kötelező felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet alapján – akkor is folyamatos marad, ha a flottaszerződést egyedi szerződésekre váltják; a biztosító külön-külön kiállítja minden ott kezelt autóra a kártörténeti igazolást, és a bónuszfokozatok továbbvihetők az új biztosítási szerződésekbe. A flottacascónál általában mindegyik autóra azonosak például az önrész, a feltételrendszer, a záradékok, s nemcsak az egyedi biztosításokhoz képest elérhető díjkedvezmény általános, hanem az is, hogy nem érvényesül a bónuszrendszer. A cég flottaszerződésében a cég tulajdonosainak, alkalmazottainak a cég érdekében (például munkavégzésre) használt saját gépjárművei is biztosíthatók.
A kiegészítő biztosításokat – vagyis például a poggyász-, a baleset- és élet-, a jogvédelem-, a kölcsöngépjármű-szolgáltatási vagy az avulásmentes térítési biztosításokat – akkor érdemes megfontolni, ha a cégnél e károk valószínűen bekövetkezhetnek, illetve ha az ebből eredő károk viselése aránytalan terhet jelentene a cég számára. A cégek a leggyakrabban balesetbiztosítást kapcsolnak a gépjármű-biztosítási szerződéseikhez, talán mert ezek díja elenyésző (évi 2–5 ezer forint), s jobban megéri „csomagban” foglalkozni velük, mint egyenként.
A biztosítók mindig egy évre adják meg a díjaikat. A részletfizetés egyedi szerződések esetén emeli a díjat, azaz drágább: a negyedévi díjfizetés általában mintegy 5 százalék, a havi 10 százalék felárba kerül. A flottáknál nem egységes a biztosítók gyakorlata, de az évinél gyakoribb díjfizetést általában nem terheli felár. A felelősségbiztosításnál érdemes arra is figyelni, hogy a nemzetközi zöld kártyát a biztosító mindig csak a díjjal fedezett periódusra állítja ki (vagyis ha sokat jár a cégautó külföldön, akkor gyakoribb díjfizetés esetén a kártyát is gyakrabban kell megkérni). A biztosítótársaságok 5–10 százalék díjkedvezményt adnak, ha a díjat csekk helyett díjlehívásos módon (inkasszó révén) fizetik nekik.
Biztosítóváltás esetén a casco- és a gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést is legkésőbb 30 nappal a szerződés évfordulója előtt írásban fel kell mondani. A gépjármű-felelősségbiztosítási szerződések évfordulója – a kötelező felelősségbiztosításról szóló törvény 2008-ban is érvényes előírásai szerint – biztosítótól és a szerződéskötés napjától függetlenül január 1-je. A cascoszerződések évfordulója az egyes biztosítóknál más és más – az időpontot a biztosítási kötvény tartalmazza –, általában az eredeti szerződés megkötésének napja.
Gépjármű-felelősségbiztosításnál a felmondást követően, legkésőbb január 1-jéig meg kell kötni az új szerződést, és ha a szerződésen bónusz van, akkor azt át kell vezettetni (amit az új biztosító – ha a biztosítóváltás az évfordulóhoz kötődik – megtesz helyettünk, feltéve, hogy megkapja a régi szerződés adatait).
Aki évfordulókor nem időben mondja fel a szerződést – az érvényes felmondás határideje december 1-je –, annak szerződését a régi biztosító díjnemfizetés címén köteles törölni, a mulasztót pedig arra kötelezi a felelősségbiztosítási törvény, hogy ismét a régi biztosítójával kösse meg a szerződést (az új szerződés tulajdonképpen semmis, így a régi marad érvényben), vagyis abban az évben hiába akart, nem tud biztosítót váltani. Az új szerződés ilyen esetben akkor sem érvényes, ha a díjat az új biztosítónak megfizették: az persze ekkor visszajár, de a régi biztosítónak újra be kell fizetni a díjat – ráadásul az esetleges bónuszfokozat is elvész. Ha pedig ezalatt kár éri az autót, azt egyik biztosító sem téríti meg. E szabály egyébként minden olyan esetben érvényes (vagyis nem csupán évfordulókor), amikor a kötelező felelősségbiztosítási szerződést – akár év közben is – díjnemfizetés címén törlik.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban. Keresse az újságosoknál.
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.
A flottákat fenntartó cégek 3-4 évente felteszik a kérdést, milyen autókat vegyenek a beosztottaknak és a vezetőknek? Háromrészes sorozatunkban a magyar autópiac kínálatából tallózunk különféle szempontok szerint. A 4, 6 és 8 milliós cégautókat térképezzük fel. Kezdjük a vezetői autókkal: mit kapunk 8 millióért?
Magyarországon nem igazán elterjedtek a céges autóflották: becslések szerint 30 ezer cégautó fut flottában, az összes cégautó 10 százaléka. A flottafejlesztést leginkább a nagyvállalatok engedhetik meg maguknak.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.