Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a25c744b-7d77-4f77-8fc8-e49536cc6f5d","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Letartóztatták azt a kiskunhalasi orvost, aki kulcsszerepet játszott a transzneműek magyarországi ellátásában. Olyan emberek maradtak így gyógyszer és segítség nélkül, akik egy hormonterápia közepén állnak, és életük végéig rászorulnak a készítményekre. Egykori pácienseivel beszélgettünk.","shortLead":"Letartóztatták azt a kiskunhalasi orvost, aki kulcsszerepet játszott a transzneműek magyarországi ellátásában. Olyan...","id":"20250221_letartoztatott-doktorno-transz-paciensek-nemi-megerosito-mutet-transz-egeszsegugy-kulcsfigura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a25c744b-7d77-4f77-8fc8-e49536cc6f5d.jpg","index":0,"item":"f81056fd-dafc-41d3-8a38-b20c868343ed","keywords":null,"link":"/360/20250221_letartoztatott-doktorno-transz-paciensek-nemi-megerosito-mutet-transz-egeszsegugy-kulcsfigura","timestamp":"2025. február. 21. 06:30","title":"„Eljutottam arra a pontra, hogy inkább öngyilkos leszek” – egy letartóztatás miatt került bajba több ezer magyar transznemű ellátása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc775ba4-1992-4013-a21f-17db4af06df2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Tudományos és orvosi alkalmazásban is fontos szerepe lehet annak az új telepnek, ami a radioaktivitást hasznosítja, és még biztonságos is.","shortLead":"Tudományos és orvosi alkalmazásban is fontos szerepe lehet annak az új telepnek, ami a radioaktivitást hasznosítja, és...","id":"20250220_radioaktiv-gyemant-akkumulator-szen-14-felfedezes-energiaforras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc775ba4-1992-4013-a21f-17db4af06df2.jpg","index":0,"item":"578cd5b1-9062-4b1f-876f-ead9dcaab8be","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_radioaktiv-gyemant-akkumulator-szen-14-felfedezes-energiaforras","timestamp":"2025. február. 20. 12:03","title":"Nem kell tölteni vagy cserélni: ez az új radioaktív gyémántakkumulátor több ezer évig bírja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Egyik nap vámokkal fenyeget az amerikai elnök, a következőn mégsem, aztán újra, a világ összes többi politikusa pedig próbálja követni, mi történik. A játékelmélet kutatói örülhetnek: ilyen agresszív stratégiát rég nem láttak.","shortLead":"Egyik nap vámokkal fenyeget az amerikai elnök, a következőn mégsem, aztán újra, a világ összes többi politikusa pedig...","id":"20250219_egy-masik-kozgazdasag-jatekelmelet-trump-gyava-nyul-haboru-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676.jpg","index":0,"item":"55981112-000b-4ec8-9f2a-14f7b52d1c80","keywords":null,"link":"/360/20250219_egy-masik-kozgazdasag-jatekelmelet-trump-gyava-nyul-haboru-vam","timestamp":"2025. február. 19. 16:38","title":"Teljes őrület, vagy van benne logika? Mit mond a játékelmélet Trump ámokfutásáról?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffe86c92-606e-4b5d-859a-0f6b7ba1bb91","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A Tisza Párt építkezése, a vasárnapi német választások és persze mindaz, ami az ukrajnai békekötés körül történik lapunk friss számában. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"A Tisza Párt építkezése, a vasárnapi német választások és persze mindaz, ami az ukrajnai békekötés körül történik...","id":"20250220_hvg-Hamvay-Peter-Egesz-palyas-letamadas-fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffe86c92-606e-4b5d-859a-0f6b7ba1bb91.jpg","index":0,"item":"d8fe1c84-5f04-4156-abb5-ab1eee310ad6","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-Hamvay-Peter-Egesz-palyas-letamadas-fulszoveg","timestamp":"2025. február. 20. 08:00","title":"Hamvay Péter: Egész pályás letámadás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0710314-d08c-413d-ab4e-b4f1cfee2593","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Számos munkahely bánja Románia csatlakozását.","shortLead":"Számos munkahely bánja Románia csatlakozását.","id":"20250221_hvg-Nagylakon-bezart-ibusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0710314-d08c-413d-ab4e-b4f1cfee2593.jpg","index":0,"item":"5cf174a7-e0c7-40f6-ba97-e4cd965c9f75","keywords":null,"link":"/360/20250221_hvg-Nagylakon-bezart-ibusz","timestamp":"2025. február. 21. 07:30","title":"Utolérte a schengeni csatlakozás az IBUSZ-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca94f7de-9d1d-42e2-935f-c83ea4147441","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. ","shortLead":"A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. ","id":"20250221_Normaflore-reklam-gvh-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca94f7de-9d1d-42e2-935f-c83ea4147441.jpg","index":0,"item":"b049972d-cc39-4e8d-b1b5-fb997861019b","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_Normaflore-reklam-gvh-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 21. 11:40","title":"A GVH vizsgálja, hogy a Normaflore igazat állít-e magáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c480c52-2698-462f-860e-f0e90ab8efae","c_author":"Bagyó Anna","category":"360","description":"A vásári szezonokban nagyobb figyelem hárul olyan új művészeti és műkereskedelmi központokra, mint az utóbbi évtizedben előkelő helyre kerültSanghaj; a kínai metropolisz jelentős kortárs művészeti fesztivállal, globális szinten is egyre fontosabb múzeumi kiállításokkal, új galériákkal büszkélkedhet. Helyszíni beszámoló.","shortLead":"A vásári szezonokban nagyobb figyelem hárul olyan új művészeti és műkereskedelmi központokra, mint az utóbbi évtizedben...","id":"20250219_a-mu-Vilagmarkak-es-sztarmuveszek-a-Kinai-Szovjet-Baratsag-Hazaban-kortars-mukereskedes-Sanghajban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c480c52-2698-462f-860e-f0e90ab8efae.jpg","index":0,"item":"f4a89a38-e1c7-4790-b174-2fc65f6c6508","keywords":null,"link":"/360/20250219_a-mu-Vilagmarkak-es-sztarmuveszek-a-Kinai-Szovjet-Baratsag-Hazaban-kortars-mukereskedes-Sanghajban","timestamp":"2025. február. 19. 18:00","title":"Kortárs műkereskedés Sanghajban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és a biturbó V8-as GLE 63 S-sel. Vázoljuk, hogy mire képes feszített tempó mellett a sportos kupé, szedán és SUV.","shortLead":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és...","id":"20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe.jpg","index":0,"item":"1bf50521-e469-418d-80eb-5202aaa282ae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 20. 10:07","title":"A jó, a rossz és a csúf: megkínoztuk a legújabb Mercedes-AMG-ket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Koppenhágában, Brüsszelben, Madridban, Lisszabonban és Zágrábban vagy nincs is...
MTI
Koppenhágában, Brüsszelben, Madridban, Lisszabonban és Zágrábban vagy nincs is P+R- rendszer vagy a beérkezett adatok ellentmondásosak voltak. Brüsszelben például eddig teljesen hiányzott a város és a régió közös politikai akarata az ilyen jellegű parkoló rendszerek létrehozására. Madridban és Lisszabonban inkább a P+R létesítményekhez szükséges egységes felfogás és kivitelezés az akadály.
A többi város is nagyon változatos képet mutat: egyik sarkalatos kérdés a parkolók távolsága a tömegközlekedési megállóktól. A megvizsgált városok több mint a felében a parkolók és a tömegközlekedési megállók közötti távolság nem nagyobb 300 méternél. Köln különösen rövid elérési utakkal rendelkezik: 100 és 200 méter között van a távolság. Berlinben akár 800 méter gyaloglásra is fel kell készülniük a P+R ügyfeleknek. A górcső alá vett városokban a válaszadók 35, illetve 45 százaléka fontos biztonsági kritériumként jelölte meg a P+R létesítmények talajborítási adottságait és a világítást.
A parkolóhelyek kapacitásában mért különbségek sem hagyhatók figyelmen kívül. Miközben Ljubljana pillanatnyilag egyetlen 217 férőhelyes létesítménnyel rendelkezik, addig Rómában az autósoknak 31 létesítményben összesen közel 13 ezer parkolóhely áll rendelkezésre. Ha figyelembe vesszük a tágabb környéket, Párizs Európa éllovasának számít: Île-de-France-ban autósként 547 létesítmény 100 ezer parkolóhely kínálata közül választhatunk. Ha figyelembe vesszük a városok parkolóhely ajánlatát a lakosság számára nézve, Luxemburg vezeti a listát, ahol nem egészen 50 férőhely jut ezer lakosra, ezt követi Genf 26 parkolóhellyel. Az összes többi városban a színvonal még alacsonyabb, néhol az ezer lakosra jutó parkolók száma épphogy eléri a hatot. A felmérés pozitívuma, hogy a vizsgált városok 80 százalékában úgy nyilatkoztak, hogy bővíteni kívánják a parkolóhely kapacitását, több mint 70 százalékuk pedig ezen felül további létesítmények építését tervezi.
Azonban nem csak a kapacitás változik jelentősen, hanem az árképzésben is jelentős ingadozást lehet megállapítani. Amíg a P+R helyek használata Luxemburgban, Berlinben, Hamburgban és Kölnben alapvetően ingyenes, addig Genfben, Prágában, Stockholmban és Bécsben minden P+R létesítmény használata pénzbe kerül. A két véglet mellett létezik még jó néhány köztes megoldás. Helsinkiben, Budapesten és Oslóban a parkolóhelyek 75 százaléka ingyenes, Münchenben és Rómában ez pont fordítva van. Itt az autósnak a P+R létesítmények több mint 80 százalékáért fizetnie kell.
Genfben a legmagasabbak a P+R költségek európai viszonylatban. A Parc Relais Étoile téren található parkolóházban kell a legtöbbet fizetni: 24 óra parkolás 37 euróba kerül. Ehhez jön még a fejenkénti 2 eurós tömegközlekedési vonaljegy, amivel bejutunk a belvárosba. Másként van ez Ljubljanaban: napijegy egy euró, itt lehet a legolcsóbban parkolni – a belváros és a parkoló közötti szakaszra érvényes buszjegy az árban benne foglaltatik.
Jól körvonalazódik az árképzés és az üzemeltetési struktúra közötti összefüggés. A privát üzemeltetők alapvetően térítést kérnek, míg a városi létesítmények ingyenesek, vagy sokkal olcsóbbak. Gyakran előfordul, de nem mindig jellemző, hogy annál drágább a parkolás, minél közelebb esik a létesítmény a centrumhoz, kivételt képez Prága és Amsterdam, ahol a parkolási díj az egész város területén egységes.
[[ Oldaltörés: Parcheggio di scambio Olaszországban, Liityntäpysäköinti Finnországban ]]
A P+R létesítményekhez vezető utak kitáblázása egyáltalán nem egységes. A megvizsgált városok 35 százalékában a P+R létesítményeket legfeljebb a főbb bevezető utakon táblázták ki, nem egészen 20 százalékuk csak a létesítmények közvetlen közelében helyezett el táblát. A táblákat előszeretettel hanyagolók közé tartozik Róma, ahol a legtöbb P+R parkolóhely van.
A P+R helyek nemzetközi jelölésére is érdemes egy pillantást vetni. Aki Finnországban egy P+R létesítmény után érdeklődik, egészen egyszerűen kérdezzen rá a „Liityntäpysäköinti“ kifejezésre. Aki autóval érkezik Norvégiába és Svédországba, annak egy picivel könnyebb a dolga: P+R itt „Infartsparkering“ illetve „Innfartsparkering“. Franciaországban és Svájcban a „Parc Relais“, „Parking Relais“ és „Parking d’échange” kiírásokat érdemes keresni. Dél felé haladva, Olaszországban „Parcheggio di scambio“ a keresendő kifejezés. Hollandiában ugyancsak a P+R szinonimáját használják: itt a „Transferium”-ban parkírozhatjuk le autónkat. A fennmaradó, vizsgált városokban, és ez azért még mindig több mint 50 százalék, egységesen a „Park and Ride” kifejezést használják, aminek a rövidítése gyakran „P+R”-ként tűnik fel. Legalább itt tükröződik vissza az európai egység.
Hogyan vizsgált az ADAC?
Az autóval elmegyünk a város széléig, leparkoljuk, átszállunk a tömegközlekedésre és irány a belváros. Így működik a P+R – praktikus ajánlat autósoknak. A P+R létesítmények feladata az lenne, hogy tehermentesítsék a várost a forgalomtól, és az autósoknak segítsenek időt és pénzt megtakarítani. De ahogy az lenni szokott, Európában az ilyen kínálat országról-országra másképp néz ki: Jelölés, kitáblázás és az árképzés jelentős különbséget mutatnak. ADAC az Euro-Test Program keretein belül 17 európai partnerklubbal, valamint a cseh és a magyar autóklubbal közösen részletesebben megvizsgálta a P+R létesítményeket.
Elsősorban partnerklubok országainak a fővárosait vizsgálták. Kivételt képezett Nagy-Britannia és Svájc. Ebben a két országban nem a fővárosra, hanem Sheffieldre és Genfre esett a választás. Londont nem lehetett figyelembe venni, többek között azért, mert ott P+R kínálat csak London nagytérségében van, de nincs a belvároshoz közelebb eső területeken. Svájcban Bern helyett Genfre esett a választás, mert itt találhatók a nemzetközi szervezetek székhelyei továbbá sok a francia ingázó. Németországban a fővároson kívül három további várost vizsgáltak. Összességében a következő városok szerepeltek a vizsgálatban: Amsterdam (Hollandia), Berlin, Hamburg, Köln és München (Németország), Bécs (Ausztria), Brüsszel(Belgium), Budapest (Magyarország), Genf (Svájc), Helsinki (Finnország), Koppenhága (Dánia), Lisszabon (Portugália), Ljubljana (Szlovénia), Luxemburg (Luxemburg), Madrid (Spanyolország), Oslo (Norvégia), Párizs (Franciaország), Prága (Csehország), Róma (Olaszország), Sheffield (Nagy-Britannia), Stockholm (Svédország), Zágráb (Horvátország). A városok összesen csaknem 80 ezer P+R parkolóhelyet kínálnak a belvároshoz közeli részeken, ahonnan az autósok tömegközlekedéssel utazhatnak a városcentrumba.
A vizsgálatot két részre osztották: a P+R létesítmények nagysága és jellemzői, illetve azok összekötése a tömegközlekedéssel. Súlypont volt a P+R létesítmények kapacitása, azok nemzetközi megjelölése, a kitáblázás illetve az árképzés. A P+R-re vonatkozó bővítési tervek is legalább annyit nyomtak a latban, mint az ilyen jellegű létesítmények létrehozására irányuló követelmények.
Az ADAC az Erfurt-i IMK-t (piackutatási és tanácsadási intézet Erfurtban) bízta meg a vizsgálat kiértékelésével. Az adatgyűjtéshez a városi közigazgatás illetékes szakembereit továbbá a helyi tömegközlekedési társaságokat írásban kérdezték meg. A vizsgálat kiegészült még a partnerklubokkal közösen végzett pótkutatásokkal továbbá az internetes keresésekkel. A P+R parkolók minősége nem volt tárgya a vizsgálatnak.