Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Fábry Sándor csalódott a NER-ben. „Ezektől” már nem vár semmit. Pedig még Kossuth-díjat, meg világ körüli utat, szülinapi ajikat is megérdemelne. Fábrynak – gondolhatja – több jár, hiszen ő a liberális akolt hagyta ott a Fideszért, és saját hitelét adta be a Fidesz Zrt.-be, azt, ami más NER-celebnek soha nem volt.","shortLead":"Fábry Sándor csalódott a NER-ben. „Ezektől” már nem vár semmit. Pedig még Kossuth-díjat, meg világ körüli utat...","id":"20250107_Fabrynak-igaza-van-hamvay-peter-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449.jpg","index":0,"item":"74ce2053-c5f2-4c32-8b31-2475cb76f2e4","keywords":null,"link":"/360/20250107_Fabrynak-igaza-van-hamvay-peter-velemeny","timestamp":"2025. január. 07. 12:55","title":"Hamvay Péter: Fábry Sándornak igaza van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a","c_author":"OTP Bank Nyrt.","category":"brandcontent","description":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet. Ez a klasszikus mese nem csupán egy szórakoztató történet, hanem egy időtlen tanulság is, amit máig előszeretettel hangoztatunk, ha az öngondoskodásról, azaz a jövőre való felkészülésről van szó.","shortLead":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet...","id":"20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a.jpg","index":0,"item":"9783fa31-a247-4262-ba56-bf0ca4032b8c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","timestamp":"2025. január. 06. 19:30","title":"A magyarok nem számítanak semmi jóra a jövőben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök útját szinte élőben tudósítják.","shortLead":"A miniszterelnök útját szinte élőben tudósítják.","id":"20250106_orban-viktor-alappuzsa-nyaralas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3abb8351-7452-49ec-a589-39844dd73a9c.jpg","index":0,"item":"78fc89e9-87db-4b05-81b5-5e758bf472a3","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_orban-viktor-alappuzsa-nyaralas-ebx","timestamp":"2025. január. 06. 10:14","title":"Orbán Viktor az indiai Álappuzsa városánál hajókázott a helyi sajtó szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f35e4de-11ab-4dfb-9ee9-aa08182894a8","c_author":"Kókai Péter","category":"360","description":"Stevan Bakić polgármester a tüntető szabadkai diákokat szerencsétlen gazembernek nevezte, két szabadkai felsőoktatási intézmény vezetőjét bitangnak, ráadásként pedig szerb hősként aposztrofálta Slobodan Miloševićet, akit szerinte nem lett volna szabad kiadni a hágai bíróságnak. Szeretettel a Vajdaságból című sorozatunk legfrissebb írása.","shortLead":"Stevan Bakić polgármester a tüntető szabadkai diákokat szerencsétlen gazembernek nevezte, két szabadkai felsőoktatási...","id":"20250107_szeretettel-a-vajdasagbol-szerbia-szabadka-egyetem-felsooktatas-tuntetes-tiltakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f35e4de-11ab-4dfb-9ee9-aa08182894a8.jpg","index":0,"item":"aa3fb134-cc1b-488d-bc80-7a35f8507506","keywords":null,"link":"/360/20250107_szeretettel-a-vajdasagbol-szerbia-szabadka-egyetem-felsooktatas-tuntetes-tiltakozas","timestamp":"2025. január. 07. 14:30","title":"Folytatódik a szerbiai egyetemisták tiltakozása, felsőoktatási vezetőkbe szállt bele páros lábbal Szabadka polgármestere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fc0e8c4-1363-4345-a70f-6e9c1b0b3aac","c_author":"OTP Bank Nyrt.","category":"brandcontent","description":"Az egyre gyorsuló digitális világban a fintechszolgáltatások nemcsak az átlagos felhasználóknak, de a náluk jóval fiatalabbak számára is lehetővé teszik a mindennapi pénzügyek feletti kontroll gyakorlását. Ahogyan azt a költési mintázatainkon tapasztalhatjuk, valószínűleg sokan hálásak lettünk volna, ha a pénzügyek tudatos kezelésére már gyermekkorban ráirányítják a figyelmünket. Az OTP Bank ezt felismerve vezetett be új szolgáltatást, amely lehetővé teszi, hogy a szülők online, a saját mobiljukon nyissanak bankszámlát 14 év alatti gyermekeik számára. Az újítás céljairól és a fejlesztés kihívásairól Kuhárszki Andrással, az OTP Bank fejlesztési területéért felelős ügyvezető igazgatójával beszélgettünk, néhány gondolatot szentelve az OTP MobilBank egyéb fejlesztéseinek is.","shortLead":"Az egyre gyorsuló digitális világban a fintechszolgáltatások nemcsak az átlagos felhasználóknak, de a náluk jóval...","id":"20241129_A-penzugyi-tudatossagnak-nincs-also-korhatara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fc0e8c4-1363-4345-a70f-6e9c1b0b3aac.jpg","index":0,"item":"96a14850-cbb2-4982-899e-df6fe540d1e5","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241129_A-penzugyi-tudatossagnak-nincs-also-korhatara","timestamp":"2025. január. 07. 15:30","title":"A pénzügyi tudatosságnak nincs alsó korhatára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"308b13b1-d77d-42f7-8573-f7c780767ecb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Öt évre köthetnek szerződést a felek, Elon Musk cége az olasz kormány telekommunikációjának biztonságáért felelne.","shortLead":"Öt évre köthetnek szerződést a felek, Elon Musk cége az olasz kormány telekommunikációjának biztonságáért felelne.","id":"20250106_olaszorszag-spacex-telekommunikacios-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/308b13b1-d77d-42f7-8573-f7c780767ecb.jpg","index":0,"item":"5b02ccf0-08e9-4797-85f6-51453ba07e56","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_olaszorszag-spacex-telekommunikacios-szerzodes","timestamp":"2025. január. 06. 09:34","title":"Másfél milliárd eurót fizethet Olaszország a SpaceX-nek biztonsági szolgáltatásokért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3750c3e1-0cd0-42b4-bdde-5203846e5fa1","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"A kisebb korrupció, például amikor valaki nem kér számlát, mikrokényszer. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a miniszterelnöknek is meg kell engednem, hogy korrupt legyen – állítja Jancsics Dávid szociológus.","shortLead":"A kisebb korrupció, például amikor valaki nem kér számlát, mikrokényszer. Ez azonban nem jelenti azt...","id":"20250107_hvg-jancsics-david-korrupcio-ner","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3750c3e1-0cd0-42b4-bdde-5203846e5fa1.jpg","index":0,"item":"907dd670-9059-40c8-8005-aeefc823343c","keywords":null,"link":"/360/20250107_hvg-jancsics-david-korrupcio-ner","timestamp":"2025. január. 07. 06:30","title":"Nem garantált, hogy egy NER utáni hatalom nem épít fel korrupciós rendszert – interjú Jancsics Dávid korrupciókutatóval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a2dbfeb-1132-45ad-bbac-e80403ba6d1f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A fővárosban, illetve a január elsejei tömegmészárlás helyszínén is tiltakoztak vasárnap.","shortLead":"A fővárosban, illetve a január elsejei tömegmészárlás helyszínén is tiltakoztak vasárnap.","id":"20250106_Tobb-ezren-tuntettek-Montenegroban-a-belugyminiszter-lemondasat-kovetelve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a2dbfeb-1132-45ad-bbac-e80403ba6d1f.jpg","index":0,"item":"1410a60b-6ec5-42b3-8fe7-365cf1147264","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_Tobb-ezren-tuntettek-Montenegroban-a-belugyminiszter-lemondasat-kovetelve","timestamp":"2025. január. 06. 06:26","title":"Több ezren tüntettek Montenegróban a belügyminiszter lemondását követelve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarország legnagyobb árbevételű cégei tulajdonképpen három csoportba sorolhatók aszerint, 2009-ben hogyan változtattak flottakezelési szokásaikon. Az egyik csoport a közszolgálati és állami tulajdonú cégek, ezek általában a legtöbb takarékoskodási eszközt bevetik: csökkentik a cégautók számát, módosítják a hitelszerződéseket, korlátozzák a magánhasználatot. A magáncégek esetében viszont leginkább attól függ, váltanak-e, s hogyan, hogy zömmel munkaautókat üzemeltetnek-e, vagy sem – olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
A közszolgálati, állami tulajdonú szférában a MÁV 2009-ben – az egyébként éppen esedékes flottacsere kapcsán – több mint megfelezte, a korábbi 525-ről 252-re csökkentette személyautói számát. Ennek során – akár munkaszerződés-módosítással is – sok alkalmazottól megvonták a cégautó-használati jogot, egy-egy munkaautóra pedig több kolléga jut, akik munkaütem szerint osztják be a jármű használatát. 2010-ben a cég nehéz anyagi helyzete miatt – bár erről érdeklődésünkre részleteket nem közölt a MÁV kommunikációs igazgatósága – az autószám újabb lefaragása és a használati jogosultságok további szűkítése várható.
Használat-visszafogás Takarékoskodik a Magyar Posta is: az autóparkjukra a Porsche Lízinggel kötött bérleti szerződés lejáratát egy évvel, 2010. december 31-éig meghosszabbították, a 200 darab személyautó futásteljesítmény-cserehatárát 150 ezer kilométerről 200 ezerre emelték. Tomecskó Tamás, a Posta sajtókapcsolatokért felelős munkatársa a cégautó különszámnak nem árult el részleteket a magánhasználat korlátozásáról (és az eddigi használattal járó költségekről), csak a méreteket érzékeltette azzal, hogy az „milliós nagyságrendű üzemanyagköltség-megtakarítást eredményezett”. Használati reformokat is bevezettek, mint például az „iránytaxit”: a megyeszékhelyekről a fővárosba és vissza eddig egyénileg autózók most szervezetten, egy autóval teszik meg az utat, ha sokan vannak, mikrobusszal.
Hasonlóan járt el a Mol is: 10 százalékkal csökkentették az autóparkot, a megmaradt több mint ezer jármű – 60 százalékuk haszonjármű – futamidejét egy évvel, ötről hatra növelték, a cserehatárt pedig 150 ezer kilométerről 225 ezerre emelték.
Magánhasználat-szűkítés Az E.on Hungária 2200 jármű fölött diszponál, itt az autók 70 százaléka haszonjármű – például Toyota Hiace, Ford Transit, Ford Ranger, Toyota Hilux –, de a 670 személyautó többsége is munkakocsi (főleg Opel Astra és Corsa, Ford Fiesta és Focus). Magánhasználatot igen kevés, mintegy két tucat járműre engedélyeznek, és 2009-ben több ponton szűkítették is az autóhasználati jogosultságokat: csak a vezetők használhatják magáncélra is a cégautókat, és csak a csúcsvezetők dönthetnek szabadon a saját használatra kapott cégautó típusáról. Az ilyenformán most már elsősorban munkavégzésre tartott autók összes üzemanyagköltsége 2009-ben a folyamatos benzinár-emelkedés ellenére is ugyanannyi volt, mint 2008-ban.
Kategóriacsere A Vodafone 2009-ben indított komplex költségmegtakarítási programja a céges autóflottát is érintette: beszerzéseket halasztottak el, csökkentették az autóhasználatra jogosultak körét, ezáltal az autók számát is. Megváltoztatták az egyes munkakörökhöz tartozó autókategóriákat is: a korábban középkategóriás autót használónak alsó-középkategóriással kell beérnie. Egy ilyen kategóriaugrás akár százezer forintos havi megtakarítást is eredményezhet autónként.
A Magyar Telekom visszafogottabb volt, tulajdonképpen csak „finomított” az autóhasználaton. A vezető beosztásúak például a magánhasználatra engedélyezett autóikba 2008-ban még a cég költségére tankolhattak a szabadságuk alatt akár külföldön is, most ez utóbbit már saját zsebből kell fedezniük, minden más azonban maradt a régiben.
A nagy gyógyszeripari cégek általában azért nem változtattak az autóflottájukon, illetve az autóhasználati szabályokon, mert kocsijaik zöme az ügynöki típusú értékesítési tevékenységet szolgáló munkaautó. A Metro sem szigorított a magánhasználaton, ők viszont elmondásuk szerint azért nem, mert azt munkavállalói juttatásként kezelik. A Robert Bosch sem módosított nagyvonalú gépkocsi-magánhasználati gyakorlatán: náluk továbbra sem csak az autó magánhasználatára jogosult munkatárs vezetheti a cégautót, hanem a vele egy háztartásban élő családtagja is.
A nagy cégek túlnyomó többsége továbbra is flottakezelőkre bízza a járműpark beszerzését és fenntartását, a kicsi és könnyen áttekinthető flottával rendelkezők pedig kitartanak a saját tulajdonú és üzemeltetésű flotta mellett.
Munkaautónak a cégek általában egyre inkább kisebb fogyasztású járműveket választanak, s a munkaautóként funkcionáló személyautók között folytatódott a francia márkák háttérbe szorulása, illetve a Ford megerősödése. A személyautói körben a munkaautók 2,5–5 millió forint értékű, kis- és alsó-középkategóriás járművek. A középvezetők alsó-közép- és középkategóriás, 4–9 millió forint értékű kocsikat használhatnak. A felsővezetői autók általában 8–14 millió forintot érnek (ennél drágábbat csak topmenedzserek választhatnak), rendszerint középkategóriás prémium márkák, illetve nagy egyterűek, terepjárók, a márkák közül a VW, az Audi és a Volvo a favorit.
Elmaradt üzemanyagváltás Bár a cégek általánosnak mondható törekvése, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasztó, így a környezetet is jobban kímélő autókat tartsanak, erre inkább a gazdaságosabb üzemeltetés lehetősége ösztönzi őket, semmint a környezettudatosság. Az sem túlzottan: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a cégautók között is minimális az alternatív hajtóanyaggal üzemelők aránya. A megkérdezett flottakezelő cégeknél sem más a helyzet: a drámai benzin- és dízelárak ellenére sem kerül szóba például a mintegy 40 százalékkal olcsóbb futást lehetővé tevő gázüzemanyag.
A ritka kivételek egyike e téren a Shell, amely LPG-vel (folyékony földgázzal) üzemeltetett autókra írt ki tendert, vagy a Robert Bosch, amely részecskeszűrős dízelautókat szerez be, mint mondták, „tisztán környezettudatosságból, mert kimutatható hasznunk nem származik belőle”.
2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.
Az elmúlt egy évben mintegy hétmilliárd forintos megtakarítást értek el Magyarországon a vállalkozások azzal, hogy GPS flottakövetéssel látták el járműveiket. A piac még nem telített, az alkalmazások kiépítésében most a közműszolgáltatók és a multinacionális vállalatok járnak az élen.
Cristiano Ronaldo, Kaká, Lionel Messi, Mesut Özil: profi futballal keresik a kenyerüket. Bár a fizetésükről eltérő információk vannak, az biztos, nincsenek anyagi gondjaik. Megtudhatják, milyen autókkal járnak edzésre a sztárfocisták.
Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.
Négy forinttal nő mind a benzin, mind pedig a gázolaj ára a hazai töltőállomásokon szerdától - erősítették meg piaci forrásból a holtankoljak.hu értesülését. Így a benzin országos átlagos ára 340 forintra, míg a gázolajé 322 forintra nő.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) előrejelzésének megfelelően tovább lassul a forgalomba helyezések visszaesése, ami azonban semmiképpen nem jelenti a piac helyreállását. Az értékesítési darabszámok továbbra is mélyen alatta maradnak a magyar piac felvevőképességének. Az MGE szerint ennek elsődleges oka, hogy továbbra sem indult meg a vevőfinanszírozás, amelynek példátlanul alacsony szintje jelentősen gátolja, elsősorban a személygépjármű és motorkerékpár értékesítést. Az első öt hónapban 7063 új autót helyeztek forgalomba, 37 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A válság és az azt követő recesszió a legtöbb területen az addig megszokott szabályok átírására kényszerítette a gazdasági élet szereplőit. Nincs ez másképp az autólízinggel foglalkozó társaságoknál sem. Pár éven belül a használtautó-kínálat várható visszaesésével kell számolniuk, amit figyelembe kell venniük a maradványérték meghatározásakor. Ez pedig a most megkötött és 3-4 év múlva lejáró lízingszerződések díjainak kulcsfontosságú eleme – hívják fel a figyelmet szakértók.
A válság első teljes évében, 2009-ben a céges autók értékesítése kisebb mértékben csökkent, mint a magánautóké, így a cégszemélyautó-eladások aránya a teljes értékesítésben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint már meghaladta az 50 százalékot. Piacelemzők szerint 2010-ben ez az arány 60 százalék körül is maradhat. Ennek előjeleként a januárban értékesített személygépkocsiknak már 61 százalékát cégek vásárolták meg, mivel a hitelszigorítások – az autóhitel futamideje maximum 84 hónap, forinthitelnél legalább 25, euróhitelnél 40, más devizahitelnél 55 százalék kell legyen az önrész – inkább sújtják a magánvásárlókat, mint a cégeket.
Az immár harmadszor megjelenő HVG Cégautó különszám értékelő, elemző cikkeiből kiderül, hogyan mentették meg 2009-ben a céges vásárlók az évek óta válságban lévő magyar autópiacot a teljes csődtől, és hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva nekik min kellett változtatniuk az „autópolitikájukban”.