Tetszett a cikk?

Magyarország legnagyobb árbevételű cégei tulajdonképpen három csoportba sorolhatók aszerint, 2009-ben hogyan változtattak flottakezelési szokásaikon. Az egyik csoport a közszolgálati és állami tulajdonú cégek, ezek általában a legtöbb takarékoskodási eszközt bevetik: csökkentik a cégautók számát, módosítják a hitelszerződéseket, korlátozzák a magánhasználatot. A magáncégek esetében viszont leginkább attól függ, váltanak-e, s hogyan, hogy zömmel munkaautókat üzemeltetnek-e, vagy sem – olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.

A közszolgálati, állami tulajdonú szférában a MÁV 2009-ben – az egyébként éppen esedékes flottacsere kapcsán – több mint megfelezte, a korábbi 525-ről 252-re csökkentette személyautói számát. Ennek során – akár munkaszerződés-módosítással is – sok alkalmazottól megvonták a cégautó-használati jogot, egy-egy munkaautóra pedig több kolléga jut, akik munkaütem szerint osztják be a jármű használatát. 2010-ben a cég nehéz anyagi helyzete miatt – bár erről érdeklődésünkre részleteket nem közölt a MÁV kommunikációs igazgatósága – az autószám újabb lefaragása és a használati jogosultságok további szűkítése várható.

Használat-visszafogás
Takarékoskodik a Magyar Posta is: az autóparkjukra a Porsche Lízinggel kötött bérleti szerződés lejáratát egy évvel, 2010. december 31-éig meghosszabbították, a 200 darab személyautó futásteljesítmény-cserehatárát 150 ezer kilométerről 200 ezerre emelték. Tomecskó Tamás, a Posta sajtókapcsolatokért felelős munkatársa a cégautó különszámnak nem árult el részleteket a magánhasználat korlátozásáról (és az eddigi használattal járó költségekről), csak a méreteket érzékeltette azzal, hogy az „milliós nagyságrendű üzemanyagköltség-megtakarítást eredményezett”. Használati reformokat is bevezettek, mint például az „iránytaxit”: a megyeszékhelyekről a fővárosba és vissza eddig egyénileg autózók most szervezetten, egy autóval teszik meg az utat, ha sokan vannak, mikrobusszal.

Hasonlóan járt el a Mol is: 10 százalékkal csökkentették az autóparkot, a megmaradt több mint ezer jármű – 60 százalékuk haszonjármű – futamidejét egy évvel, ötről hatra növelték, a cserehatárt pedig 150 ezer kilométerről 225 ezerre emelték.

Magánhasználat-szűkítés
Az E.on Hungária 2200 jármű fölött diszponál, itt az autók 70 százaléka haszonjármű – például Toyota Hiace, Ford Transit, Ford Ranger, Toyota Hilux –, de a 670 személyautó többsége is munkakocsi (főleg Opel Astra és Corsa, Ford Fiesta és Focus). Magánhasználatot igen kevés, mintegy két tucat járműre engedélyeznek, és 2009-ben több ponton szűkítették is az autóhasználati jogosultságokat: csak a vezetők használhatják magáncélra is a cégautókat, és csak a csúcsvezetők dönthetnek szabadon a saját használatra kapott cégautó típusáról. Az ilyenformán most már elsősorban munkavégzésre tartott autók összes üzemanyagköltsége 2009-ben a folyamatos benzinár-emelkedés ellenére is ugyanannyi volt, mint 2008-ban.

Kategóriacsere
A Vodafone 2009-ben indított komplex költségmegtakarítási programja a céges autóflottát is érintette: beszerzéseket halasztottak el, csökkentették az autóhasználatra jogosultak körét, ezáltal az autók számát is. Megváltoztatták az egyes munkakörökhöz tartozó autókategóriákat is: a korábban középkategóriás autót használónak alsó-középkategóriással kell beérnie. Egy ilyen kategóriaugrás akár százezer forintos havi megtakarítást is eredményezhet autónként.

A Magyar Telekom visszafogottabb volt, tulajdonképpen csak „finomított” az autóhasználaton. A vezető beosztásúak például a magánhasználatra engedélyezett autóikba 2008-ban még a cég költségére tankolhattak a szabadságuk alatt akár külföldön is, most ez utóbbit már saját zsebből kell fedezniük, minden más azonban maradt a régiben.

A nagy gyógyszeripari cégek általában azért nem változtattak az autóflottájukon, illetve az autóhasználati szabályokon, mert kocsijaik zöme az ügynöki típusú értékesítési tevékenységet szolgáló munkaautó. A Metro sem szigorított a magánhasználaton, ők viszont elmondásuk szerint azért nem, mert azt munkavállalói juttatásként kezelik. A Robert Bosch sem módosított nagyvonalú gépkocsi-magánhasználati gyakorlatán: náluk továbbra sem csak az autó magánhasználatára jogosult munkatárs vezetheti a cégautót, hanem a vele egy háztartásban élő családtagja is.

A nagy cégek túlnyomó többsége továbbra is flottakezelőkre bízza a járműpark beszerzését és fenntartását, a kicsi és könnyen áttekinthető flottával rendelkezők pedig kitartanak a saját tulajdonú és üzemeltetésű flotta mellett.

Munkaautónak a cégek általában egyre inkább kisebb fogyasztású járműveket választanak, s a munkaautóként funkcionáló személyautók között folytatódott a francia márkák háttérbe szorulása, illetve a Ford megerősödése. A személyautói körben a munkaautók 2,5–5 millió forint értékű, kis- és alsó-középkategóriás járművek. A középvezetők alsó-közép- és középkategóriás, 4–9 millió forint értékű kocsikat használhatnak. A felsővezetői autók általában 8–14 millió forintot érnek (ennél drágábbat csak topmenedzserek választhatnak), rendszerint középkategóriás prémium márkák, illetve nagy egyterűek, terepjárók, a márkák közül a VW, az Audi és a Volvo a favorit.

Elmaradt üzemanyagváltás
Bár a cégek általánosnak mondható törekvése, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasztó, így a környezetet is jobban kímélő autókat tartsanak, erre inkább a gazdaságosabb üzemeltetés lehetősége ösztönzi őket, semmint a környezettudatosság. Az sem túlzottan: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a cégautók között is minimális az alternatív hajtóanyaggal üzemelők aránya. A megkérdezett flottakezelő cégeknél sem más a helyzet: a drámai benzin- és dízelárak ellenére sem kerül szóba például a mintegy 40 százalékkal olcsóbb futást lehetővé tevő gázüzemanyag.

A ritka kivételek egyike e téren a Shell, amely LPG-vel (folyékony földgázzal) üzemeltetett autókra írt ki tendert, vagy a Robert Bosch, amely részecskeszűrős dízelautókat szerez be, mint mondták, „tisztán környezettudatosságból, mert kimutatható hasznunk nem származik belőle”.

További részletek a HVG Cégautó 2010 kiadványban. Megvásárolható az újságosoknál vagy megrendelhető a kiadóban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hogyan érintette a válság a cégautópolitikát?

2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.

Tech

Milliárdokat spórolnak flottakövetéssel a cégek

Az elmúlt egy évben mintegy hétmilliárd forintos megtakarítást értek el Magyarországon a vállalkozások azzal, hogy GPS flottakövetéssel látták el járműveiket. A piac még nem telített, az alkalmazások kiépítésében most a közműszolgáltatók és a multinacionális vállalatok járnak az élen.

hvg.hu Autó

Sztárfocisták és autóik

Cristiano Ronaldo, Kaká, Lionel Messi, Mesut Özil: profi futballal keresik a kenyerüket. Bár a fizetésükről eltérő információk vannak, az biztos, nincsenek anyagi gondjaik. Megtudhatják, milyen autókkal járnak edzésre a sztárfocisták.

hvg.hu Autó

Milyen autókkal járnak a miniszterek Németországban?

Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.

Autó

Gyenge a forint, drágul a benzin

Négy forinttal nő mind a benzin, mind pedig a gázolaj ára a hazai töltőállomásokon szerdától - erősítették meg piaci forrásból a holtankoljak.hu értesülését. Így a benzin országos átlagos ára 340 forintra, míg a gázolajé 322 forintra nő.

hvg.hu Autó

Csak a cégekben bízhatnak az autókereskedők

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) előrejelzésének megfelelően tovább lassul a forgalomba helyezések visszaesése, ami azonban semmiképpen nem jelenti a piac helyreállását. Az értékesítési darabszámok továbbra is mélyen alatta maradnak a magyar piac felvevőképességének. Az MGE szerint ennek elsődleges oka, hogy továbbra sem indult meg a vevőfinanszírozás, amelynek példátlanul alacsony szintje jelentősen gátolja, elsősorban a személygépjármű és motorkerékpár értékesítést. Az első öt hónapban 7063 új autót helyeztek forgalomba, 37 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

hvg.hu Autó

Csökkenhetnek az autólízing-díjak

A válság és az azt követő recesszió a legtöbb területen az addig megszokott szabályok átírására kényszerítette a gazdasági élet szereplőit. Nincs ez másképp az autólízinggel foglalkozó társaságoknál sem. Pár éven belül a használtautó-kínálat várható visszaesésével kell számolniuk, amit figyelembe kell venniük a maradványérték meghatározásakor. Ez pedig a most megkötött és 3-4 év múlva lejáró lízingszerződések díjainak kulcsfontosságú eleme – hívják fel a figyelmet szakértók.

Autó

Mi történik a magyar cégautópiacon?

A válság első teljes évében, 2009-ben a céges autók értékesítése kisebb mértékben csökkent, mint a magánautóké, így a cégszemélyautó-eladások aránya a teljes értékesítésben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint már meghaladta az 50 százalékot. Piacelemzők szerint 2010-ben ez az arány 60 százalék körül is maradhat. Ennek előjeleként a januárban értékesített személygépkocsiknak már 61 százalékát cégek vásárolták meg, mivel a hitelszigorítások – az autóhitel futamideje maximum 84 hónap, forinthitelnél legalább 25, euróhitelnél 40, más devizahitelnél 55 százalék kell legyen az önrész – inkább sújtják a magánvásárlókat, mint a cégeket.

Autó

Melyik a legnépszerűbb cégautó Magyarországon?

Az immár harmadszor megjelenő HVG Cégautó különszám értékelő, elemző cikkeiből kiderül, hogyan mentették meg 2009-ben a céges vásárlók az évek óta válságban lévő magyar autópiacot a teljes csődtől, és hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva nekik min kellett változtatniuk az „autópolitikájukban”.