Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58fe4b7b-5a92-4c05-a207-3882ac0921ba","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A munkanélküliség 4,6 százalékra nőtt.","shortLead":"A munkanélküliség 4,6 százalékra nőtt.","id":"20241129_Nott-a-munkanelkuliseg-csokkent-a-foglalkoztatottsag-a-KSH-a-bazisra-mutogat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58fe4b7b-5a92-4c05-a207-3882ac0921ba.jpg","index":0,"item":"fd51d67e-5be0-4899-99b4-93924cab3ac3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_Nott-a-munkanelkuliseg-csokkent-a-foglalkoztatottsag-a-KSH-a-bazisra-mutogat","timestamp":"2024. november. 29. 08:37","title":"Nőtt a munkanélküliség, csökkent a foglalkoztatottság, a KSH a bázisra mutogat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8d6a7ce-b3cc-412b-9641-a61da43600dd","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az összes megkérdezett több mint fele nem ért egyet a keleti nyitással, és még a kormánypárti szavazók 48 százaléka szerint is csak közepes Magyarország befolyása a nemzetközi színtéren.","shortLead":"Az összes megkérdezett több mint fele nem ért egyet a keleti nyitással, és még a kormánypárti szavazók 48 százaléka...","id":"20241129_Csak-a-fideszesek-koreben-nepszeru-a-keleti-nyitas-politikaja-a-Publicus-merese-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8d6a7ce-b3cc-412b-9641-a61da43600dd.jpg","index":0,"item":"0f37eda9-6a88-490f-ade8-59b0513c4677","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_Csak-a-fideszesek-koreben-nepszeru-a-keleti-nyitas-politikaja-a-Publicus-merese-szerint","timestamp":"2024. november. 29. 07:46","title":"Csak a fideszesek körében népszerű a keleti nyitás politikája a Publicus mérése szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d26b830-41c6-4ea3-a457-c9bf702f7b2a","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"A jövő évben valódi lépéseket kell tenni a versenyképesség javítása érdekében, amihez a magyar uniós elnökség fontos eredményének számító új versenyképességi megállapodás, a Budapesti Nyilatkozat elfogadása járulhat hozzá – jelentette ki csütörtökön Brüsszelben Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.","shortLead":"A jövő évben valódi lépéseket kell tenni a versenyképesség javítása érdekében, amihez a magyar uniós elnökség fontos...","id":"20241129_Nagy-Marton-elmondta-merre-van-az-elore-auto-es-atom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d26b830-41c6-4ea3-a457-c9bf702f7b2a.jpg","index":0,"item":"c79727ac-6c50-4a41-8337-586e9f71032e","keywords":null,"link":"/zhvg/20241129_Nagy-Marton-elmondta-merre-van-az-elore-auto-es-atom","timestamp":"2024. november. 29. 07:31","title":"Nagy Márton elmondta, merre van az előre: autó és atom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56f316e4-e580-49a4-99f5-2fe947773497","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kanadai és amerikai kutatók olyan rendszert fejlesztettek, ami a szem mozgását figyelve jelzi, ha az adott személy Alzheimer-kóros lehet. Mindehhez néhány érzékeny mikrofonra van szükség.","shortLead":"Kanadai és amerikai kutatók olyan rendszert fejlesztettek, ami a szem mozgását figyelve jelzi, ha az adott személy...","id":"20241130_alzheimer-kor-diagnosztizalasa-szemmozgas-ful-mikrofon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56f316e4-e580-49a4-99f5-2fe947773497.jpg","index":0,"item":"961e7c46-45ee-4a57-a4fa-246e8c767f67","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_alzheimer-kor-diagnosztizalasa-szemmozgas-ful-mikrofon","timestamp":"2024. november. 30. 12:03","title":"Egy fülbe tett mikrofon adhat esélyt egy jobb életre több millió embernek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3cb871a-5bd3-48be-8ea2-23541c9e4149","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Új zöld pénzügyi termék terjed világszerte. A biodiverzitás-kredit (biokredit) segíthet előteremteni a pénzt a biodiverzitás megőrzése érdekében. Sok a csalás és a trükközés, de jó projektek is vannak.","shortLead":"Új zöld pénzügyi termék terjed világszerte. A biodiverzitás-kredit (biokredit) segíthet előteremteni a pénzt...","id":"20241129_hvg-fenntarthato-fejlodes-biodiverzitas-biokredit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3cb871a-5bd3-48be-8ea2-23541c9e4149.jpg","index":0,"item":"436b76ef-d6a7-4028-badf-7fea40f081eb","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-fenntarthato-fejlodes-biodiverzitas-biokredit","timestamp":"2024. november. 29. 15:15","title":"Mire elég egy egység koala? Új pénzügyi eszközzel védenék a veszélyeztetett fajokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aad4ba4-f0cc-436c-b3a5-28609f0c193e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem lesz könnyű a közlekedés vasárnap arrafelé.","shortLead":"Nem lesz könnyű a közlekedés vasárnap arrafelé.","id":"20241129_m0-soroksari-hid-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aad4ba4-f0cc-436c-b3a5-28609f0c193e.jpg","index":0,"item":"ce0c7714-e2fb-424a-b963-d7ea7f2bae03","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_m0-soroksari-hid-lezaras","timestamp":"2024. november. 29. 14:31","title":"Két sávot is lezárnak az M0-s Duna-hídján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49e74aed-c1a3-499c-9902-3ed735937059","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már kész van, de még nem indíthatják el – a Microsoft szerint ezért nincs még mindig androidos Xbox-áruház.","shortLead":"Már kész van, de még nem indíthatják el – a Microsoft szerint ezért nincs még mindig androidos Xbox-áruház.","id":"20241129_microsoft-xbox-alkalmazas-jatekok-letoltese-android-google-play-aruhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49e74aed-c1a3-499c-9902-3ed735937059.jpg","index":0,"item":"241a2d19-33fa-4e78-bc80-357947f64af4","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_microsoft-xbox-alkalmazas-jatekok-letoltese-android-google-play-aruhaz","timestamp":"2024. november. 29. 09:03","title":"Novemberre ígérték, de még mindig nem indult el az androidos Xbox-áruház – a Microsoft szerint nem az ő hibája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","shortLead":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","id":"20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753.jpg","index":0,"item":"999f57d5-a7ce-443f-9a96-26c3abe31bbb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","timestamp":"2024. november. 29. 20:20","title":"Közel 7000 jármű van már a brunei szultán autógyűjteményében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarország legnagyobb árbevételű cégei tulajdonképpen három csoportba sorolhatók aszerint, 2009-ben hogyan változtattak flottakezelési szokásaikon. Az egyik csoport a közszolgálati és állami tulajdonú cégek, ezek általában a legtöbb takarékoskodási eszközt bevetik: csökkentik a cégautók számát, módosítják a hitelszerződéseket, korlátozzák a magánhasználatot. A magáncégek esetében viszont leginkább attól függ, váltanak-e, s hogyan, hogy zömmel munkaautókat üzemeltetnek-e, vagy sem – olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
A közszolgálati, állami tulajdonú szférában a MÁV 2009-ben – az egyébként éppen esedékes flottacsere kapcsán – több mint megfelezte, a korábbi 525-ről 252-re csökkentette személyautói számát. Ennek során – akár munkaszerződés-módosítással is – sok alkalmazottól megvonták a cégautó-használati jogot, egy-egy munkaautóra pedig több kolléga jut, akik munkaütem szerint osztják be a jármű használatát. 2010-ben a cég nehéz anyagi helyzete miatt – bár erről érdeklődésünkre részleteket nem közölt a MÁV kommunikációs igazgatósága – az autószám újabb lefaragása és a használati jogosultságok további szűkítése várható.
Használat-visszafogás Takarékoskodik a Magyar Posta is: az autóparkjukra a Porsche Lízinggel kötött bérleti szerződés lejáratát egy évvel, 2010. december 31-éig meghosszabbították, a 200 darab személyautó futásteljesítmény-cserehatárát 150 ezer kilométerről 200 ezerre emelték. Tomecskó Tamás, a Posta sajtókapcsolatokért felelős munkatársa a cégautó különszámnak nem árult el részleteket a magánhasználat korlátozásáról (és az eddigi használattal járó költségekről), csak a méreteket érzékeltette azzal, hogy az „milliós nagyságrendű üzemanyagköltség-megtakarítást eredményezett”. Használati reformokat is bevezettek, mint például az „iránytaxit”: a megyeszékhelyekről a fővárosba és vissza eddig egyénileg autózók most szervezetten, egy autóval teszik meg az utat, ha sokan vannak, mikrobusszal.
Hasonlóan járt el a Mol is: 10 százalékkal csökkentették az autóparkot, a megmaradt több mint ezer jármű – 60 százalékuk haszonjármű – futamidejét egy évvel, ötről hatra növelték, a cserehatárt pedig 150 ezer kilométerről 225 ezerre emelték.
Magánhasználat-szűkítés Az E.on Hungária 2200 jármű fölött diszponál, itt az autók 70 százaléka haszonjármű – például Toyota Hiace, Ford Transit, Ford Ranger, Toyota Hilux –, de a 670 személyautó többsége is munkakocsi (főleg Opel Astra és Corsa, Ford Fiesta és Focus). Magánhasználatot igen kevés, mintegy két tucat járműre engedélyeznek, és 2009-ben több ponton szűkítették is az autóhasználati jogosultságokat: csak a vezetők használhatják magáncélra is a cégautókat, és csak a csúcsvezetők dönthetnek szabadon a saját használatra kapott cégautó típusáról. Az ilyenformán most már elsősorban munkavégzésre tartott autók összes üzemanyagköltsége 2009-ben a folyamatos benzinár-emelkedés ellenére is ugyanannyi volt, mint 2008-ban.
Kategóriacsere A Vodafone 2009-ben indított komplex költségmegtakarítási programja a céges autóflottát is érintette: beszerzéseket halasztottak el, csökkentették az autóhasználatra jogosultak körét, ezáltal az autók számát is. Megváltoztatták az egyes munkakörökhöz tartozó autókategóriákat is: a korábban középkategóriás autót használónak alsó-középkategóriással kell beérnie. Egy ilyen kategóriaugrás akár százezer forintos havi megtakarítást is eredményezhet autónként.
A Magyar Telekom visszafogottabb volt, tulajdonképpen csak „finomított” az autóhasználaton. A vezető beosztásúak például a magánhasználatra engedélyezett autóikba 2008-ban még a cég költségére tankolhattak a szabadságuk alatt akár külföldön is, most ez utóbbit már saját zsebből kell fedezniük, minden más azonban maradt a régiben.
A nagy gyógyszeripari cégek általában azért nem változtattak az autóflottájukon, illetve az autóhasználati szabályokon, mert kocsijaik zöme az ügynöki típusú értékesítési tevékenységet szolgáló munkaautó. A Metro sem szigorított a magánhasználaton, ők viszont elmondásuk szerint azért nem, mert azt munkavállalói juttatásként kezelik. A Robert Bosch sem módosított nagyvonalú gépkocsi-magánhasználati gyakorlatán: náluk továbbra sem csak az autó magánhasználatára jogosult munkatárs vezetheti a cégautót, hanem a vele egy háztartásban élő családtagja is.
A nagy cégek túlnyomó többsége továbbra is flottakezelőkre bízza a járműpark beszerzését és fenntartását, a kicsi és könnyen áttekinthető flottával rendelkezők pedig kitartanak a saját tulajdonú és üzemeltetésű flotta mellett.
Munkaautónak a cégek általában egyre inkább kisebb fogyasztású járműveket választanak, s a munkaautóként funkcionáló személyautók között folytatódott a francia márkák háttérbe szorulása, illetve a Ford megerősödése. A személyautói körben a munkaautók 2,5–5 millió forint értékű, kis- és alsó-középkategóriás járművek. A középvezetők alsó-közép- és középkategóriás, 4–9 millió forint értékű kocsikat használhatnak. A felsővezetői autók általában 8–14 millió forintot érnek (ennél drágábbat csak topmenedzserek választhatnak), rendszerint középkategóriás prémium márkák, illetve nagy egyterűek, terepjárók, a márkák közül a VW, az Audi és a Volvo a favorit.
Elmaradt üzemanyagváltás Bár a cégek általánosnak mondható törekvése, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasztó, így a környezetet is jobban kímélő autókat tartsanak, erre inkább a gazdaságosabb üzemeltetés lehetősége ösztönzi őket, semmint a környezettudatosság. Az sem túlzottan: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a cégautók között is minimális az alternatív hajtóanyaggal üzemelők aránya. A megkérdezett flottakezelő cégeknél sem más a helyzet: a drámai benzin- és dízelárak ellenére sem kerül szóba például a mintegy 40 százalékkal olcsóbb futást lehetővé tevő gázüzemanyag.
A ritka kivételek egyike e téren a Shell, amely LPG-vel (folyékony földgázzal) üzemeltetett autókra írt ki tendert, vagy a Robert Bosch, amely részecskeszűrős dízelautókat szerez be, mint mondták, „tisztán környezettudatosságból, mert kimutatható hasznunk nem származik belőle”.
2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.
Az elmúlt egy évben mintegy hétmilliárd forintos megtakarítást értek el Magyarországon a vállalkozások azzal, hogy GPS flottakövetéssel látták el járműveiket. A piac még nem telített, az alkalmazások kiépítésében most a közműszolgáltatók és a multinacionális vállalatok járnak az élen.
Cristiano Ronaldo, Kaká, Lionel Messi, Mesut Özil: profi futballal keresik a kenyerüket. Bár a fizetésükről eltérő információk vannak, az biztos, nincsenek anyagi gondjaik. Megtudhatják, milyen autókkal járnak edzésre a sztárfocisták.
Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.
Négy forinttal nő mind a benzin, mind pedig a gázolaj ára a hazai töltőállomásokon szerdától - erősítették meg piaci forrásból a holtankoljak.hu értesülését. Így a benzin országos átlagos ára 340 forintra, míg a gázolajé 322 forintra nő.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) előrejelzésének megfelelően tovább lassul a forgalomba helyezések visszaesése, ami azonban semmiképpen nem jelenti a piac helyreállását. Az értékesítési darabszámok továbbra is mélyen alatta maradnak a magyar piac felvevőképességének. Az MGE szerint ennek elsődleges oka, hogy továbbra sem indult meg a vevőfinanszírozás, amelynek példátlanul alacsony szintje jelentősen gátolja, elsősorban a személygépjármű és motorkerékpár értékesítést. Az első öt hónapban 7063 új autót helyeztek forgalomba, 37 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A válság és az azt követő recesszió a legtöbb területen az addig megszokott szabályok átírására kényszerítette a gazdasági élet szereplőit. Nincs ez másképp az autólízinggel foglalkozó társaságoknál sem. Pár éven belül a használtautó-kínálat várható visszaesésével kell számolniuk, amit figyelembe kell venniük a maradványérték meghatározásakor. Ez pedig a most megkötött és 3-4 év múlva lejáró lízingszerződések díjainak kulcsfontosságú eleme – hívják fel a figyelmet szakértók.
A válság első teljes évében, 2009-ben a céges autók értékesítése kisebb mértékben csökkent, mint a magánautóké, így a cégszemélyautó-eladások aránya a teljes értékesítésben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint már meghaladta az 50 százalékot. Piacelemzők szerint 2010-ben ez az arány 60 százalék körül is maradhat. Ennek előjeleként a januárban értékesített személygépkocsiknak már 61 százalékát cégek vásárolták meg, mivel a hitelszigorítások – az autóhitel futamideje maximum 84 hónap, forinthitelnél legalább 25, euróhitelnél 40, más devizahitelnél 55 százalék kell legyen az önrész – inkább sújtják a magánvásárlókat, mint a cégeket.
Az immár harmadszor megjelenő HVG Cégautó különszám értékelő, elemző cikkeiből kiderül, hogyan mentették meg 2009-ben a céges vásárlók az évek óta válságban lévő magyar autópiacot a teljes csődtől, és hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva nekik min kellett változtatniuk az „autópolitikájukban”.