Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"204326d8-21f5-429c-b8e2-2dd5f00b5399","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Megengedhetetlennek tartják, hogy Varga Zs. András kiszivárgott újévi köszöntőjében „az övétől eltérő álláspontot vallókkal szemben szankciót helyez kilátásba”. Emellett azt is szeretnék tudni, a Kúria milyen megállapodásokat kötött az igazságügyi kormányzattal a béremelés megvalósulása érdekében. ","shortLead":"Megengedhetetlennek tartják, hogy Varga Zs. András kiszivárgott újévi köszöntőjében „az övétől eltérő álláspontot...","id":"20250106_obt-kozlemeny-kuria-elnok-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/204326d8-21f5-429c-b8e2-2dd5f00b5399.jpg","index":0,"item":"d0b50d0b-2225-4e89-9e9f-1b17cf5755fd","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_obt-kozlemeny-kuria-elnok-fenyegetes","timestamp":"2025. január. 06. 17:56","title":"Az Országos Bírói Tanács közleményben ítélte el a Kúria elnökének újévi fenyegetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74ed4387-e250-4454-8b41-130f9772166a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Már nem kell jegyet váltani az állatkertbe, ha valaki emut szeretne látni. ","shortLead":"Már nem kell jegyet váltani az állatkertbe, ha valaki emut szeretne látni. ","id":"20250106_szeged-kobor-emu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74ed4387-e250-4454-8b41-130f9772166a.jpg","index":0,"item":"3d54369c-7128-4296-9ee8-9bab0040b760","keywords":null,"link":"/elet/20250106_szeged-kobor-emu","timestamp":"2025. január. 06. 14:35","title":"Kóborló emut videózott egy kutyasétáltató Szegeden","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af60c421-13a1-4f9d-b950-f19a92a8f791","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"Karikatúránk a fantázia szüleménye.","shortLead":"Karikatúránk a fantázia szüleménye.","id":"20250107_Marabu-Feknyuz-Ajurveda-India","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af60c421-13a1-4f9d-b950-f19a92a8f791.jpg","index":0,"item":"70f858e9-624b-4d7f-9373-57bdd89be163","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Marabu-Feknyuz-Ajurveda-India","timestamp":"2025. január. 07. 14:06","title":"Marabu Féknyúz: Ájurvéda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7bf5e1e-9a33-423b-9e1e-6d38a258bbea","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hétszeres világbajnok kerek születésnapja idén egybeesik a karrierjének az új fejezetével.","shortLead":"A hétszeres világbajnok kerek születésnapja idén egybeesik a karrierjének az új fejezetével.","id":"20250107_lewis-hamilton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7bf5e1e-9a33-423b-9e1e-6d38a258bbea.jpg","index":0,"item":"95d9fae6-d556-4441-bef1-008e025b9555","keywords":null,"link":"/elet/20250107_lewis-hamilton-40-eves","timestamp":"2025. január. 07. 12:04","title":"Lewis Hamilton 40 éves lett, és tényleg új életet kezd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c697e0cc-094f-44b7-b703-246f5aef36aa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt az egy hidrogénhajtású buszt Csepelen és Szigetszentmiklóson használnák.","shortLead":"Azt az egy hidrogénhajtású buszt Csepelen és Szigetszentmiklóson használnák.","id":"20250106_hidrogenbusz-dizelbusz-mav-csepel-szigetszentmiklos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c697e0cc-094f-44b7-b703-246f5aef36aa.jpg","index":0,"item":"43bca71c-4b56-4228-b568-05049a0e0fff","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_hidrogenbusz-dizelbusz-mav-csepel-szigetszentmiklos","timestamp":"2025. január. 06. 14:33","title":"1, azaz egy hidrogénhajtású buszt venne a MÁV – 131 dízelbusz mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee57e91-4a55-4f39-8875-b7aff5508918","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A 2023-as nettókat vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.","shortLead":"A 2023-as nettókat vizsgálta meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.","id":"20250106_Szetszakado-orszag-173-ezer-forintos-keresetbeli-kulonbseg-is-kialakult-egyes-telepulesek-kozott-GKI-Gazdasagkutato-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee57e91-4a55-4f39-8875-b7aff5508918.jpg","index":0,"item":"5e3e64fa-00a0-414e-bb5a-56d54823c2d7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Szetszakado-orszag-173-ezer-forintos-keresetbeli-kulonbseg-is-kialakult-egyes-telepulesek-kozott-GKI-Gazdasagkutato-elemzes","timestamp":"2025. január. 07. 06:15","title":"Szétszakadó ország: 173 ezer forintos keresetbeli különbség is kialakult egyes települések között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08c3ffda-6a8d-4339-ad37-e332eadc662c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A távozó amerikai elnök a Washington Postban arról biztosít mindenkit, hogy ma, <strong>amikor a Kongresszus megerősíti a szabad és tisztességes választás eredményét</strong>, nem kell lázadástól tartani, mint az 2021-ben történt. Vagyis a hatalomátadás ezúttal békés lesz, a rendőrség vigyáz a demokrácia citadellájára.","shortLead":"A távozó amerikai elnök a Washington Postban arról biztosít mindenkit, hogy ma, <strong>amikor a Kongresszus megerősíti...","id":"20250106_Joe-Biden-vendegkommentar-Washington-Post","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08c3ffda-6a8d-4339-ad37-e332eadc662c.jpg","index":0,"item":"e359bf21-1c03-4b23-93bc-2737ee1cf5cc","keywords":null,"link":"/360/20250106_Joe-Biden-vendegkommentar-Washington-Post","timestamp":"2025. január. 06. 07:15","title":"\"Négy évvel ezelőtt demokráciánkat próbára tették, és győzött\" – Joe Biden vendégkommentárja a Washington Postban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21215060-1590-4d9e-bc54-91ad79d66fc3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Belcastro lakói szerint jól tette.","shortLead":"Belcastro lakói szerint jól tette.","id":"20250107_Egy-olasz-faluban-annyira-rossz-az-egeszsegugyi-ellatas-hogy-a-polgarmester-megtiltotta-az-ott-eloknek-hogy-betegek-legyenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21215060-1590-4d9e-bc54-91ad79d66fc3.jpg","index":0,"item":"3483fe2b-6f6d-45a2-a567-21288def6cef","keywords":null,"link":"/elet/20250107_Egy-olasz-faluban-annyira-rossz-az-egeszsegugyi-ellatas-hogy-a-polgarmester-megtiltotta-az-ott-eloknek-hogy-betegek-legyenek","timestamp":"2025. január. 07. 20:09","title":"Egy olasz faluban annyira rossz az egészségügyi ellátás, hogy a polgármester megtiltotta az ott élőknek, hogy betegek legyenek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Félreértés ne essék ez nem valami cantabriai káromkodás és nem is egy argentin szappanopera bajszos hősszerelmesének a...
Félreértés ne essék ez nem valami cantabriai káromkodás és nem is egy argentin szappanopera bajszos hősszerelmesének a neve. Ez egy autó. Egy kisautó. Egy nagyon mérges kisautó. 180 lóerős.
További képek a galériában. Kattintson a képre!
Seat Ibiza SC Cupra Bocanegra. A Seat a Sociedad Española de Automóviles de Turismo rövidítése, spanyol autómárka, amely a VW bábáskodásával ontja egyre jobb és szebb autóit. Ibiza többek között egy izgalmas kis sziget a Földközi-tengerben, számos híres szórakozóhellyel: Pacha, Café del Mar. Egy autótípus neve is, az Ibizát 1984 óta gyártják, négy generációt ért meg eddig. Az SC a Sport Coupé rövidítése, a háromajtós Seat Ibizának a megnevezése. A Cupra, a Seatok legfélelmetesebb változata (Cup Racing). A korábbi Ibizából volt már Cupra változat 115 kW-os teljesítménnyel, sőt volt egy 1000 darabos Cupra R sorozat is 132 kW teljesítménnyel 1,8 literes turbómotorral. Ennek az utódja az új Cupra, amelyben az 1,4 literes kettős feltöltésű TSI motor dolgozik, szintén 180 lóerővel. A Bocanegra jelentése fekete száj, az autó orrának díszítésére utal, és felelevenít egy legendát, a hetvenes évek végén gyártott Seat 1200 Sportot, illetve erősebb testvérét az 1430 Sportot, 49, illetve 57 kW teljesítménnyel.
Körbeszaglásztam a Luc Donkerwolke által megrajzolt autót, kerestem a bódító benzin és az ütős vas szagát. Semmi. Beröffentem a motort. Semmi. Nagy gáz. Mennyei. Alacsony fordulaton és kezesen hajtva igazi városi kisautó, ám hergelve, tövig nyomva a gázpedált romboló szörnyeteggé válik. Ez a feloldhatatlan kettősség jellemezte a közösen eltöltött tíz napot. Ha vad kedvem volt, vadultunk, ha nyugodt voltam, akkor csorogtunk. De bármikor képesek voltunk váltani, sőt még kevertük is a hangulatokat. Én, és a Bocanegrám.
Az Ibiza Cupra eszement dolgokra képes, ha eszement a sofőr. Vezetni is tudni kell, mert nem irányítható olyan pontosan, mint egy versenyautó. Mert az Ibiza Cupra távolról sem versenykocsi. Pontatlan és sportkocsihoz méltatlanul könnyed a kormánya, a DSG váltó (duplakuplungos) sem jó annak, aki szándékosan sportosan kívánja vezetni, sőt a futómű sem az aszfaltba harapó változat. El kell fogadni, hogy a Bocanegra sportos kisautó, kis sportautó, de nem több. Aki többet akar kihozni belőle, megjárhatja, a fejre állás garantálható.
A kormány fogása jó, alul vágott, ám túlságosan indirekt, ezért nem tudjuk ideálisan bevágni nagy tempónál a kanyarokat. A váltó arra jó, hogy sportfokozatban kiüvöltsük a szomszédokat az ágyukból, vagy arra, hogy szép finoman városi tempóba, illetve autópályán nyugodtan haladjunk. Amint elkezdünk okoskodni, kézzel váltani, vagy hirtelen a padlógáz technikához folyamodunk, a DSG meghülyül és rosszul, azaz későn vált. Nem konzekvens a működése. A fordulatmérő mutatója belép a tiltott zónába, elviselhetetlenül ordít a motor, még a szépen formált kipufogóvég morgását is túlvisítja. Ha megfelelően adagoljuk a benzint, van egy pont, amikor felváltás előtt V6-osokat megszégyenítő morgás hallatszik a középre helyezett ízlésesen sportos kipufogókból. Csak nem elég hangos. Alapjáraton és alacsony fordulaton egyáltalán nem hallani zúgását.
[[ Oldaltörés (Egymillió forint a felára) ]]
Az egyedi fílinget sportos kiegészítések fokozzák: B betű a kormányban, szénszálas betétek több helyen, alumínium pedálok, vörös cérnával díszített sportülések, ülésfűtés, panoráma tető (csak billenthető), intelligens xenonlámpák, egyedi (és ronda) felnik, szélesebb nyomtáv, 10 milliméteres ültetés. Plusz a DSG váltó és a 180 lovas moci, és kész is a 6,6 milliós árcédula. Egyedi külső, egyedi belső, egyedi erő és egyedi ár. Kíváncsi vagyok, lesz-e vállalkozó kedvű vásárló erre a drága örömforrásra. A sima Cuprával jobban járunk, annak alapára 5,6 millió forint. És az is 180 lovas, de az is DSG-s. Hiányzik ebből az autóból a komolyabb hifi és egy rendes differenciálzár, ez az XDS csak arra jó, hogy a legjobbkor vegyen el a gázból.
A kérdés adott: szabad-e 180 lóerőt ráengedni az első kerekekre mechanikus diffizár nélkül, illetve rászabadítani olyan vadállatokat az útra, aki ebben élik túl komplexusaikat. Erre válasz a bután és hamar reagáló ESP és a DSG váltó, amelyek megakadályozzák, hogy teljesen elszálljunk. Futóműve durván jelzi az úthibákat, rossz úton kín.
Fotó: Bíró Milán
Az erőt kompresszor és turbófeltöltő közös munkája biztosítja, 2400-es fordulat alatt az előbbi, utána süvítve beszáll a turbó, 3500-as fordulat fölött pedig csak a turbó juttatja csúcsra a motort. A 250 newtonméteres nyomaték 2000-4500-as fordulat között áll rendelkezésre, a Bocanegra 7,2 másodperc alatt van százon, és 225 kilométer/óra a végsebessége. 180 fölé nem hajtottam soha, annyira bizonytalanná vált útfogása nagy sebességen, hogy jobbnak láttam visszavenni a tempóból és inkább a gyors elindulásokra összpontosítottam.
Az Ibiza sportülései nem rosszak, de egy Recaro is belefért volna ebbe az árba, ahogy a Seat Sport AP Racing féknyergei is, amelyeket felár ellenében rendelhetünk a Cuprához, igaz a gyári fékek is elég combosak (alapból elöl 288, hátul 232 milliméteres, elöl belső hűtésű tárcsákat találunk).
Az ergonómia nincs a helyzet magaslatán, a vészvillogót nehezen találjuk, vezetés közben a klíma és a tetőablak kezelése is bonyolult. Az ajtók szigetelése nem bírja a strapát, az augusztus eleji nagy esőkben beázott menet közben, igaz csak néhány kövér csepp verekedte át a szigetelést. Az órák megvilágítása gyatra, ha nem ég a lámpa, vakon megyünk, nem tudjuk mennyivel. Többnyire többel, mint szabad lenne…
Fogyasztásban sem gyenge a Bocanegra. A legkisebb értéket akkor mutatta a fedélzeti számítógép, amikor egy átmulatott este után vittem haza a szülinapos barátomat. A gázt alig nyomtam, inkább csak a szélirányt figyelve haladtunk. Az 50 kilométeres túra során sikerült 7 literre leszorítanom a fogyasztást, hosszabb távon ez volt a rekord. A több, mint 800 kilométeres teszt során vegyes használatban 8,6 liter benzint fogyasztott átlagban 100 kilométerenként a Seat Ibiza SC Bocanegra.