Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b8cbe239-4d14-490e-aa18-f93769bef848","c_author":"Balla István, Németh Róbert","category":"kultura","description":"<strong>Emese, hídverő, Az utolsó aktus a Földön – gyakorlatilag telt ház előtt vezette elő a Kispál és a Borz az MVM Dome-ban az első aréna-koncertjét.</strong>","shortLead":"<strong>Emese, hídverő, Az utolsó aktus a Földön – gyakorlatilag telt ház előtt vezette elő a Kispál és a Borz az MVM...","id":"20241231_kispal-es-a-borz-hazibuli-koncert-mvm-dome","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8cbe239-4d14-490e-aa18-f93769bef848.jpg","index":0,"item":"64972175-a044-4f69-a5f3-c226f156b3c3","keywords":null,"link":"/kultura/20241231_kispal-es-a-borz-hazibuli-koncert-mvm-dome","timestamp":"2024. december. 31. 15:04","title":"„Vége van ennek, kicsi” – a Kispál-bulin derült ki, honnan is volt ismerős Menczer Tamás elhíresült mondata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nem lehet sok jóra számítani a horvát államfőválasztás esélyesétől, és nem számíthat sok jóra Robert Fico szlovák kormányfő sem. Ahogy magyar kollégájának is csalódnia kell 2025-ben. Putyin bezzeg 25 év alatt mekkorát alkotott! Válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Nem lehet sok jóra számítani a horvát államfőválasztás esélyesétől, és nem számíthat sok jóra Robert Fico szlovák...","id":"20241231_Nemzetkozi-lapszemle-Donald-Tusk-orban-fico-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"f691c1ff-2980-4953-a334-cfde05d2bfc7","keywords":null,"link":"/360/20241231_Nemzetkozi-lapszemle-Donald-Tusk-orban-fico-putyin","timestamp":"2024. december. 31. 10:18","title":"Nemzetközi lapszemle: Donald Tusk valósíthatja meg, amiről Orbán Viktor álmodik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Cambridge-i Egyetem kutatói szerint hamarosan dominánssá válhat a szándékgazdaság, ahol a cégek a mesterséges intelligencia segítségével manipulálják majd az emberek döntéseit. ","shortLead":"A Cambridge-i Egyetem kutatói szerint hamarosan dominánssá válhat a szándékgazdaság, ahol a cégek a mesterséges...","id":"20241230_mesterseges-intelligencia-szandekgazgdasag-manipulacio-donteshozatal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"2b9fcff1-8789-48d0-aeec-0b530cc66929","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_mesterseges-intelligencia-szandekgazgdasag-manipulacio-donteshozatal","timestamp":"2024. december. 30. 20:03","title":"Olyan világot hozhat el a mesterséges intelligencia, ahol egyre kevésbé tud szabadon dönteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f50c94c7-3454-46f2-8b05-a772a581e0b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kézfogások sokasága, békemenet, Trump, Hszi Csin-ping, Erdogan, Putyin, Patrióták, árvíz, béke, Ferenc pápa, van itt minden.","shortLead":"Kézfogások sokasága, békemenet, Trump, Hszi Csin-ping, Erdogan, Putyin, Patrióták, árvíz, béke, Ferenc pápa, van itt...","id":"20241231_orban-video-2024-evosszefoglalo-ukran-metal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f50c94c7-3454-46f2-8b05-a772a581e0b8.jpg","index":0,"item":"49a505e9-9986-493a-b5fa-0f64ec64522a","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_orban-video-2024-evosszefoglalo-ukran-metal","timestamp":"2024. december. 31. 12:20","title":"Ukrán metálra foglalta össze az évet Orbán egy videóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Bors szerint a gyilkosság után a nő órákat várt, majd magára hívta a rendőröket. ","shortLead":"A Bors szerint a gyilkosság után a nő órákat várt, majd magára hívta a rendőröket. ","id":"20241231_Megolte-az-anyjat-egy-no-Csepelen-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6.jpg","index":0,"item":"4475eeaa-b186-468a-8ac4-861be42dad25","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_Megolte-az-anyjat-egy-no-Csepelen-ebx","timestamp":"2024. december. 31. 17:24","title":"Megölte az anyját egy nő Csepelen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Triesztben egy osztrák, a szicíliai Cefaluban egy német turista halt meg a szálláshelyén szén-monoxid-mérgezésben.","shortLead":"Triesztben egy osztrák, a szicíliai Cefaluban egy német turista halt meg a szálláshelyén szén-monoxid-mérgezésben.","id":"20241231_olaszorszag-turistak-szen-monoxid-mergezes-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"fce021fd-fba9-4749-9e79-ff256cc84812","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_olaszorszag-turistak-szen-monoxid-mergezes-halal","timestamp":"2024. december. 31. 13:56","title":"Külföldi turisták haltak meg szén-monoxid-mérgezésben olaszországi szálláshelyükön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb vendégmunkás jöhet, és a küldő országok körét is korlátozzák. Egy Nógrád megyei vendégmunkásszállón jártunk, ahol a filippínó családapák már csomagolnak. Bármennyire is igyekeztek az elmúlt években beolvadni a közösségbe, a legtöbbjüknek haza kell térni.","shortLead":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb...","id":"20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418.jpg","index":0,"item":"89fe58f8-6993-4e8b-ae48-c3c8db9faff4","keywords":null,"link":"/360/20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","timestamp":"2024. december. 31. 07:00","title":"Filippínók az éjféli misén – így karácsonyoztak Nógrádban a kiebrudalt vendégmunkások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b4c8179-855e-4b28-a3c1-8bd9fde70516","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Sajtóhírek szerint két lehetséges opció van, melyik klubot fogja irányítani Pascal Jansen.","shortLead":"Sajtóhírek szerint két lehetséges opció van, melyik klubot fogja irányítani Pascal Jansen.","id":"20241231_New-Yorkban-folytathatja-a-Fradi-tavozo-edzoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b4c8179-855e-4b28-a3c1-8bd9fde70516.jpg","index":0,"item":"5c3f2110-7fa3-463a-a5ce-ec22b47e3f92","keywords":null,"link":"/sport/20241231_New-Yorkban-folytathatja-a-Fradi-tavozo-edzoje","timestamp":"2024. december. 31. 15:32","title":"New Yorkban folytathatja a Fradi távozó edzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az új VW Touareg minden ízében feledteti elődjét, pedig az sem volt rossz autó. Az újdonság LED-es szemével, porschésan kigyúrt testével, biztonság- és kényelemtechnikai arzenállal, baráti fogyasztással és borsos árral frissíti a vért a nagytestű terepjárók piacán.
Új esélyt kaptak az élettől a kihalásra ítélt dinók. A hatalmas termetű terepjárók nemhogy eltűntek az autópiacról, de jobban virulnak, mint valaha. És folyton fialnak, egyre kisebb, egyre kucifántosabb példányok kelnek életre. A Touareget sokan temették, és most halódó poraiból újjászületve szebb és frissebb, mint valaha. Elődjéhez képest 4,1 centivel hosszabb, 1,2 centivel szélesebb – két percig tilitoliztam a mosóban, míg végre beraktam középre a behemótot, egy-egy centi maradt a kefék és az autó között – de 1,7 centivel alacsonyabb az autó. Ami a legfontosabb: 208 kilóval könnyebb és papíron 20 százalékkal csökkent a fogyasztása. Ugyanezt mondták az új Porsche Cayenne-re, és nem véletlenül. A két autó azonos platformra épül, de más a futóművük és a hajtásláncuk – kivéve a 333 lovas benzines V6-ossal szerelt hibrid változatot, amely műszakilag megegyezik a Cayenne hibriddel. A Porsche Lipcsében készül, a Touareget a Q7-essel együtt Pozsonyban szerelik össze.
am
Szép lett az autó, erre a Touaregre nem mondhatjuk, hogy unalmas, mint egy Volkswagen. Hátulról nézve az oldalát, kecsesnek tűnik, szemből arisztokratikusan agresszív, tekintélyt parancsoló méretes jármű.
Magas, kényelmes, tetszetős, értéktartó és brutálisan drága – sokunk álma egy ilyen autó. A világra egész másképp nézünk a kakasülőről, az ideges forgalom lenyugszik, kitisztul előttünk. Egyszerre nem sietünk sehová, csak élvezzük az autó kényelmét, luxusát. Közben azon gondolkodunk, miért is adnánk ki ezért a tesztautóért 20 millió forintot. Egyáltalán, hogyan lehetséges, hogy a Touareg alapára 200 ezer magyar forinttal drágább, mint az Audi Q7?
Start-stop A V6-os hatalmas, 550 Nm-es nyomatéka játszi könnyedséggel mozdítja meg a Touareg 2,2 tonnás testét, kanyarokban is stabil, gyorsan is élvezetes hajtani. A dinamikus haladáshoz sportfokozatba kell tennünk a nyolcsebességes váltót – ilyenkor izgalmassá válik, az egyébként nyugodt és kiegyensúlyozott Touareg karaktere.
A BlueMotion technológiával felszerelt új Touareg 176 kW (240 LE) teljesítménye mellett a sajtóanyag szerint 7,4 litert fogyaszt és 195 gramm szén-dioxidot bocsát ki 100 kilométerenként. A start-stop rendszernek, a fékenergia-visszanyerésnek, a hosszabb tengelyáttételnek és az optimalizált hatásfokú háromfázisú generátoroknak köszönhető mindez, de a súlycsökkentés, az aerodinamikai változtatások és a nyolcsebességes automataváltó is hozzájárulnak a fogyasztás csökkentéséhez. A több mint 300 kilométeres teszt során vegyes üzemben (autópályán, terepen és dugóban is használva) 9,8 liter gázolajat fogyasztott a VW Touareg. 100 literes tankja hosszútávfutóvá teszi, az 1200 kilométeres hatótáv kis odafigyeléssel tartható. A nitrogénoxidok semlegesítését AdBlue folyadékkal oldják meg, tesztautónkban üres volt ez a tartály – a számítógép szerint. Fizikai létét nem találtam, igaz nem is kerestem igazán, ez Amerikában lehet fontos.
am
Mindezt úgy, hogy start-stop-mentesítettem az autót. Minden beindításnál első dolgom volt a start-stop gomb kikapcsolása. Nem a bálnák ellen voltam, csak nem szeretem, ha lámpánál ledudálják a fejem. A kocsi fejlett műholdas kapcsolattal bíró riasztórendszere összeférhetetlen a Touareg újonnan épített elektronikai rendszerével. Ennek áldozata a start-stop. A járművet megállásnál leállítja, ahogy kell a fedélzeti elektronika, újra azonban valami miatt nem indítja. Így ott állok csúnyán befürödve a zöldben, mögöttem tülkölő budapestiekkel. Álló motorral és kapkodva nyomkodom a fékpedált, indítanék, semmi. P-be teszem, nyomkodom ismét, végre beröffen a motor. Sárga, majd piros a lámpa és egy percig ég a tarkómon a haj. Utál mindenki. Miután kétszer eljátszottuk ezt a jelenetet, úgy döntöttem, inkább többet fizetek a benzinkúton. Néha elfeledkeztem róla, ilyenkor hibamentes működéssel próbált a kedvemben járni az autó, de én hajthatatlan voltam, start-stop stop.
A nyolcsebességes automatika az alapfelszereltség része, akárcsak a 4Motion összekerékhajtás. A hetedik és nyolcadik sebességet takarékos gyorsító áttételnek tervezték, ilyenkor még halkabb a motor és alacsony a fogyasztás. A nyolcadik sebesség a hatodik sebességhez képest 34 százalékkel csökkenti a fordulatszámot. A dinamikus váltóprogram a kapcsolási pontokat a sofőr vezetési stílusához igazítja.
A Touareg tapad az úton, az összkerékhajtás kanyarban verhetetlen. A V6 TDI BlueMotion technológiás modell esetén extraként rendelhető az elektronikusan vezérelt, állandó 4XMotion rendszer is. A tesztautónkban nem volt légrugó, viszont volt 4XMotion: differenciálzár a hátsó tengelyen, elektronikusan szabályozott lamellás záras és terepáttételes központi differenciál, megemelt karosszéria (elöl kb. 10 milliméter, hátul kb. 15 milliméter) és 100 liter űrtartalmú üzemanyagtartály.
[[ Oldaltörés (Terepgyakorlat) ]]
am
Nincs meredek emelkedő. Nincs mély kátyú. (A Touareg 30 fokos emelkedőkkel vagy lejtőkkel is megbirkózik - anélkül, hogy a karosszériaelemek a talajt érintenék, vagy emelkedőn az autó frontrésze a hegyoldalnak ütközne. Lejtőn még ferde helyzetben is, akár 35 fokos keresztdőlésnél is ideális a tapadása. Még 27 fokos terepszög esetén sem érinti a talajt a Touareg alváza - olvasható a Touareg weboldalán). Az a könnyű terep, amire a húszmilliós tesztautót ki mertem vinni, meg sem kottyant neki, így a saras, homokos, murvás, füves akadályokat a diffizárak be- és kikapcsolásával is bevettem. Nem volt igazi kihívás. A kocsi viszont tetőig saras lett. Hasznos, hogy kijelzőn látjuk, merre állnak a kerekek.
A padkák nem ellenségei, átlép mindenen, sokszor észre sem vesszük az akadályokat, vagy azt, hogy elhagytuk a szilárd burkolatot. A fekvőrendőrök a kedvenceim, átsuhanunk fölöttük, csak zajként veszünk tudomást róluk. Carlos Sainzként futunk rekordidőt Soroksár legkátyúsabb útjain.
Nagyon tágas a Touareg, szinte elvész benne az ember. Hátul is nagy a kényelem, elcsúsztatható és állítható támladőlésű a hátsó ülése. A korábbi Phaetonnal mérhető össze luxusa, az ülések kényelmesek, de beszállásnál akadályt képez a merev oldaltartás – nem is gondolná az ember, mennyire nehézkes. Felejtsük el a hirtelen bepattanást, fenekünk és térdünk bánja. Az ergonómia példás, minden műszer, kapcsoló könnyen elérhető. Az elegáns belső hangulatát rontják a giccses fabetétek. A műanyagok puhák, az érintőképernyős navigáció kijelzője nyolchüvelykes. Menüje érthető, a klíma, a merevlemezes audiorendszer, a tolatóradar, a telefon, és a terepműszerek irányítható innen. A dupla könyöktámasz tologatható, méretes rekeszt rejt, a középkonzol tetején egy a Skodákból ismerős zárható rekesz egészíti ki a szűk kesztyűtartót – ahová a hatlemezes audiorendszer CD-váltóját préselték be.
Csomagterének űrtartalma 580 liter - az ülések lehajtásával ez akár 1642 literre is bővíthető. Maximális rakodási súlya 761 kilogramm, utánfutó-terhelése pedig 3,5 tonna. A hátsó ülések támlája távkioldással aszimmetrikusan 40:60 arányban lehajtható. Vissza már kézzel kell hajtani az üléseket, nincs minden aranyból.
Alapból is csúcs a felszereltsége a Touaregnek, de az ára is: 16,2855 millió forint. Extrával bőven ellátták a tesztautót, de korántsem vértezték fel mindennel, sőt, a nagyon felszerelt változatok ellátmánya ott kezdődik, ahol itt abbamarad a felsorolás: bixenon fényszórók, elektromos mozgatású csomagtérajtó, 18 hüvelykes kerék négyévszakos abroncsokkal, terepcsomag, iPod-csatlakozó, ülésmemória, navigáció, oldallégzsák hátul is, telefonelőkészítés, parkolóradar elöl és hátul, bőr üléshuzat, elektromosan kioldható vonóhorog. Így felszerelve 20 millió forintba kerül, amiért már Porsche Cayenne-t is kapunk.
Ha ellátogatunk a VW honlapjára, a Caddy Life családi autót a haszonjárművek között találjuk. Nem véletlenül. A Caddy sikeréről lehúzott újabb bőr a Life, amely hosszított kombi, öt-, illetve hétszemélyes változatban és mostantól összkerékhajtással is kapható.
Rövid, néhány napos teszten faggattuk a legnagyobb négyajtós Volkswagent. A drezdai születésű limuzin hosszított változatban sem aratott nagy sikert Németországon kívül. Vajon miért?
Kis turbómotorral és dögös, sportos ruhában kaptuk tesztelésre a hamarosan új generációs váltótársat köszöntő Passatot. Az 1,4-es motor könnyedén teljesíti a vezető igényeit, 90 kilowattjához képest olcsó, fogyasztása azonban erejéhez méretezett.
Ráncfelvarrásnak indult, mégis pofás új autó lett belőle. A 2003 óta 1,13 millió gazdára találó, akár hétszemélyes, felettébb praktikus wolfsburgi egyterű új korszakot kezd. A külső változtatások mellett új, takarékosabb, modernebb motorokat kapott, az extralistája luxus cikkeket is tartalmaz, és javult a variálhatósága is. A szeptemberi bevezetéskor meglepetésárakat ígér az importőr.
A downsizing buli folytatódik, főszerepben az ezerkettes benzines motorral. Nagy feladatot kapott ez a korábbikhoz képest pirinyó erőforrás: dinamikusan és takarékosan kell mozgatnia a kompakt kategória legnagyobb sztárját, a Golfot. Tesztünkből kiderül, mindkét feladatot kipiálta a wolfsburgi népautó.
Az új négyhengeres, 1,2 literes turbófeltöltős motor érett kamaszt faragott a lányos kisfiúból. Nem mondom, hogy izompacsirta lett a VW Polo, ezt a jelzőt meghagyjuk a GTI-nek, de a 105 lóerő bőven elég ahhoz, hogy élvezetes kisautóban töltsük a dolgos mindennapokat.