Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b0506a7a-e67c-4a5a-8dd4-6aa62eb69226","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Mark Zuckerberg lépése, hogy megszünteti a tényellenőrzést az USA-ban, a hivatalba lépő elnök közösségi médiáról vallott nézeteit tükrözi, és óriási veszélyekkel jár – figyelmeztet Haugen.","shortLead":"Mark Zuckerberg lépése, hogy megszünteti a tényellenőrzést az USA-ban, a hivatalba lépő elnök közösségi médiáról...","id":"20250109_A-Meta-meghallotta-Trump-uzenetet-allitja-Frances-Haugen-Facebook-szivarogtato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0506a7a-e67c-4a5a-8dd4-6aa62eb69226.jpg","index":0,"item":"2ef43b93-d393-48f6-bee5-bdb71d921d37","keywords":null,"link":"/kkv/20250109_A-Meta-meghallotta-Trump-uzenetet-allitja-Frances-Haugen-Facebook-szivarogtato","timestamp":"2025. január. 09. 20:29","title":"A Meta „meghallotta Trump üzenetét”, állítja Frances Haugen Facebook-szivárogtató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a651c455-0077-4ed3-9cd5-1b87cad99e75","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Hogy a demokratikus közösség nem tudta megfelelő formában büntetni Putyin agresszióját, összefügg azzal, hogy a Nyugat, mint olyan, már nincs többé. Hogy ez így van, abból Moszkva is kivette a részét. Ezt fejti ki cikkében az egyik legismertebb német újságíró, Gabor Steingart.","shortLead":"Hogy a demokratikus közösség nem tudta megfelelő formában büntetni Putyin agresszióját, összefügg azzal, hogy a Nyugat...","id":"20250110_focus-putyin-orosz-ukran-haboru-nyugat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a651c455-0077-4ed3-9cd5-1b87cad99e75.jpg","index":0,"item":"87095088-e777-4799-925c-83f6e409a62f","keywords":null,"link":"/360/20250110_focus-putyin-orosz-ukran-haboru-nyugat","timestamp":"2025. január. 10. 07:30","title":"Focus-vendégkommentár: Az ukrajnai háború és Putyin mutatott rá, hogy a Nyugat nem tud varázsolni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyikük az autóban várakozott, amíg a másik kettő bement lopni.","shortLead":"Egyikük az autóban várakozott, amíg a másik kettő bement lopni.","id":"20250109_becs-magyar-bolti-tolvajok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"e9023040-5e7b-4099-8a6e-91588fc9253c","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_becs-magyar-bolti-tolvajok","timestamp":"2025. január. 09. 14:54","title":"Magyar tolvajok járták a bécsi boltokat, elfogták őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8429da73-4147-4347-8cb9-e8efba1a60e7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple még 2024 áprilisában ígért javítást egy, az iPhone-ok ébresztőjét érintő problémához. A cég azonban úgy tűnik, nem vette elég komolyan a hibát, mert az még mindig sokaknál jelentkezik – ráadásul különböző formákban.","shortLead":"Az Apple még 2024 áprilisában ígért javítást egy, az iPhone-ok ébresztőjét érintő problémához. A cég azonban úgy tűnik...","id":"20250110_apple-iphone-ebreszto-hiba-javitas-panaszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8429da73-4147-4347-8cb9-e8efba1a60e7.jpg","index":0,"item":"bf0640bd-8dcb-4ce7-a8c1-2444e1e56560","keywords":null,"link":"/tudomany/20250110_apple-iphone-ebreszto-hiba-javitas-panaszok","timestamp":"2025. január. 10. 14:03","title":"Közel egy év sem volt elég az Apple-nek, hogy javítsa az iPhone-ok hibás ébresztőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a897dd7-39c3-4763-9a7a-044f178a825f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megszokott látvány a két számítógép vagy monitor azoknál, akik gyakran dolgoznak többfeladatos üzemmódban. Sokkal egyszerűbb ennél egy kétkijelzős gépet használni multitaskinghoz. Az Asus rendre kínál ilyet, és most a Las Vegas-i technológiai világkiállítást, a CES 2025-öt tartotta a legrelevánsabb helyszínnek egy újabb bemutatóra.","shortLead":"Megszokott látvány a két számítógép vagy monitor azoknál, akik gyakran dolgoznak többfeladatos üzemmódban. Sokkal...","id":"20250109_asus-zenbook-duo-ux8406ca-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a897dd7-39c3-4763-9a7a-044f178a825f.jpg","index":0,"item":"725bf22f-fe46-4ad4-9b31-f4355ca4c86f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_asus-zenbook-duo-ux8406ca-ces-2025","timestamp":"2025. január. 09. 16:24","title":"Nem mindennapi notebook: két képernyője, lecsatolható billentyűzete van az Asus laptopjának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi nem is tartózkodhatott volna az országban a baleset időpontjában.","shortLead":"A férfi nem is tartózkodhatott volna az országban a baleset időpontjában.","id":"20250109_baleset-moldav-amokfuto-embercsempeszet-kiutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56247057-d625-44ed-8ce0-32d8a25cd598.jpg","index":0,"item":"ee180533-e1d4-4b30-ac17-385e6dd334db","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_baleset-moldav-amokfuto-embercsempeszet-kiutasitas","timestamp":"2025. január. 09. 18:38","title":"Elítélt, de szabadon engedett embercsempész a moldáv ámokfutó, aki súlyos balesetet okozott Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"518e738b-1554-4c8e-a9ea-f878045b4ebc","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A megválasztott amerikai elnök nem zárja ki, hogy katonai eszközökkel szerezzen meg a három kiszemelt területből kettőt, az USA északi szomszédját pedig gazdasági nyomásgyakorlással kényszerítené az 51. állammá. Donald Trump a harcias megnyilvánulásai alapján annyira veszi komolyan a határvonalakat, mint az Ukrajnát “nácítlanító” Oroszország, bár arra szerencsére kevés az esély, hogy az amerikai hadsereg bármely országot lerohanja. Összeszedtük, miért került a három kiemelt célpont Trump fókuszába.","shortLead":"A megválasztott amerikai elnök nem zárja ki, hogy katonai eszközökkel szerezzen meg a három kiszemelt területből...","id":"20250109_Trump-gronland-panama-kanada-asvanykincsek-hajozas-deficit-olaj-uran","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/518e738b-1554-4c8e-a9ea-f878045b4ebc.jpg","index":0,"item":"9a1b71e2-4b8e-4fee-94fd-653e627a9462","keywords":null,"link":"/360/20250109_Trump-gronland-panama-kanada-asvanykincsek-hajozas-deficit-olaj-uran","timestamp":"2025. január. 09. 12:00","title":"Trump szóban már Putyin szintjén van, de mégis mit akar Grönlandtól, Kanadától és a Panama-csatornától?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44e9e39b-e26e-4397-bb37-f137cc581197","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250110_hvg-neil-labute-ha-lenne-valakim-szinhaz-eloadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44e9e39b-e26e-4397-bb37-f137cc581197.jpg","index":0,"item":"a309c928-7cd1-47f8-b654-ae88543334a4","keywords":null,"link":"/360/20250110_hvg-neil-labute-ha-lenne-valakim-szinhaz-eloadas","timestamp":"2025. január. 10. 18:30","title":"Egy darab arról, milyen nehézségekbe ütközik napjaink online világában a személyes ismerkedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Bluemotion modellekkel a Volkswagen jelezni szeretné a világnak, hogy nem csupán a hibridek fogyasztanak keveset...
A Bluemotion modellekkel a Volkswagen jelezni szeretné a világnak, hogy nem csupán a hibridek fogyasztanak keveset, sőt, belső égésű motorokkal hasonló, és néhol jobb eredményt is lehet elérni, olcsóbban. A hibrid őrület azonban hangosabb, mint a Volkswagen sramlizenéje, így tesztautónkon hatalmas felirat üvöltötte a világba: nem fogyasztok sokat, vegyél meg! Tesztünkből kiderül, hogy ez a két dolog nem feltétlenül függ össze. Elismerésem a Volkswagennek a Polo alacsony fogyasztásáért, de én nem venném ezzel a motorral. Inkább egyen kicsivel többet, de szívesebben hallgatok benzines háromhengerest, netán négyhengerest turbófüttyel, mint egy kísérleti, traktorhangú kisautót. Akinek azonban fontos, hogy ne fizessen sokat a benzinkútnál, mindenképpen vegye figyelembe parádés képességeit.
bcs
Hangos a motorja, és ugyanúgy viselkedik, mint a feleségem háromhengeres benzinese: kapkod a levegőért, állandó légszomjjal küzd, mint egy asztmás atléta. De mondhatnám azt is, hogy mint egy atletikus aszkéta, hisz a kis Polo maratoni futó. Könnyedén lenyom egymás után akár 25 maratoni távot is. Ki sem néznénk belőle, ugye? Pedig az oldalán ott virít a reklámszöveg. Ha a Polót nem is nézték az utcán, de a szöveget az ár érzékeny emberek silabizálták, szájukról lehetett olvasni az elismerés és a kétkedés szakszavait.
Mi is a kétkedők táborát gyarapítottuk egészen addig, amíg a megtehető hatótáv nem kúszott 1000 fölé (tankja 45 literes). Utána elkezdtünk számolni, és kiderült, hogy a Polo Bluemotion a ma kapható legtakarékosabb ötüléses belső égésű, vagy hibrid motorral szerelt autómodell a világon. A kibocsátásban 1 grammal még a kétüléses smartnál is jobb, szén-dioxid-kibocsátásban az összes hibridet veri.
bcs
De vajon mennyi az annyi? Tesztünkből kiderült: ha óvatosan vezettem az autót, vigyázva arra, hogy ne pörgessem túl, ha nem előztem és betartottam minden, de minden közlekedési szabályt, valamint messze elkerültem az autópályát, akkor 4-4,1 literes átlagot mértem. 300 kilométer után aztán belefáradtam az örökös takarékoskodásba és lesz, ami lesz alapon, ráfeküdtem a gázra. Csoda történt, ez a Polo megy, ha akarjuk. Piros zónáig pörgetve sportos és iszonytatóan hangos az elindulás, csikorognak a kerekek, kisautók előzését is bevállaltam, sőt autópályán is haladtam 130-cal. A dugók és a városi cammogás sem kímélt, sőt a klímát is bátran használtam. Ezek ellenére a teszt második felében megtett több mint 400 kilométer során nem romlott jelentősen az átlagfogyasztást: 4,3 literrel zártam a tesztet 100 kilométerre számítva. Ennek fényében nem is lódít nagyot a VW. Az eredményhez hozzátartozik, hogy a kocsi nem a gyári takarékos gumikon, hanem BF Goodrich téli papucsokon futott.
Érdekes, hogy felszereltségtől függően van 87, illetve 89 grammos kibocsátású kivitel az autóból, az utóbbi átlagfogyasztása 3,4 liter száz kilométerenként.
Mélyen ülünk az autóban, a beltér a még egy Polóhoz képest is puritán. A kapcsolók könnyedén elérhetőek, kényelmes vezetni az autót. A kormány túl indirekt, könnyű, az ötfokozatú váltó pontos, a leültetett futómű nem pattog, úthibákon kellemetlenül ráz, kanyarokban kissé kelletlenül viselkedik. Vezetése nem élmény, 1700-as percenkénti fordulatig küzdünk a turbólyukban, 2000-es fordulat fölött azonban már szépen húz a kocsi. 90-nél 1800-at, 100 kilométer/órás sebességnél 1900-at forog a főtengely, 110-nél 2000-et, 120-nál 2200-at, 130-nál éppen 2500-at.
Autók 4 liter alatt
Típus
Teljesítmény (LE)
Fogyasztás (liter/100 kilométer)
Szén-dioxid-kibocsátás (gramm/kilométer)
Ár (millió forint)
Smart fortwo coupé/kabrió (dízel)
45
3,3
88
3,67/4,54
VW Polo Bluemotion
75
3,3
87
4,3
Seat Ibiza Eco
75
3,4
89
4,47
Ford Fiesta Econetic
90
3,7
98
4,21
Opel Corsa Ecoflex
95
3,7
98
3,9
Mini Cooper D
112
3,8
99
6,52
Volvo C30 DRIVe
115
3,8
99
6,16
Toyota Auris HSD
136
3,8
89
6,09
Toyota Prius
136
3,9
89
7,57
[[ Oldaltörés (Takarékos technika) ]]
A VW egy évvel ezelőtt a 31. Bécsi Nemzetközi Motor-szimpóziumon mutatta be háromhengeres CR TDI motorját. A Polo BlueMotion új 1,2 literes háromhengeres TDI erőforrása viszonylag kicsi mérete ellenére 55 kW teljesítménnyel és 180 Nm nyomatékkal rendelkezik 2000 fordulat/perc esetén. A csökkentett hengerszám egyik legnagyobb előnye, hogy könnyebb és kisebb súrlódási veszteséggel működik.
A motor nem az egyetlen tényező a takarékos üzem szolgálatában. További rendszerek többek között az automatikus motorleállítás és -indítás és a fékenergia-visszatáplálás (rekuperáció). Már önmagában e két technika alkalmazása is 100 kilométerenként akár 0,2 literrel mérsékli a 75 LE teljesítményű közvetlen befecskendezésű, háromhengeres dízel aggregát üzemanyag-fogyasztását.
bcs
Amikor a Polo Bluemotion pirosat jelző közlekedési lámpához érkezik, vezetője egészen a megállásig fékezi, majd üresbe kapcsol (mint ideális esetben egyébként is) és felengedi a tengelykapcsoló-pedált, a motor ekkor azonnal leáll, a multifunkciós kijelzőn pedig a start stop aktív üzenet jelenik meg. Amikor a közlekedési lámpa sárgára vált, a vezető ismét a kuplungpedálra lép, a motor pedig késedelem nélkül újraindul, miközben az említett jelzés eltűnik a műszerfalról. A fékenergia-visszatáplálás (rekuperáció) a jármű mozgatásába előzetesen fektetett energia ideális hasznosításában segít. A Polo Bluemotion motorfék- és fékezési fázisai során – vagyis amikor a vezető egyszerűen elveszi a gázt vagy még szándékosan fékez is – megemelkedik a generátor feszültsége, s intenzíven tölti a jármű akkumulátorát.
A generátor e motor hatásfokától függő szabályzása, illetve az ilyen módon mindenkor optimálisan feltöltött akkumulátor révén a generátorfeszültség például gyorsítás közben vagy állandó sebesség tartásakor jelentősen mérsékelhető, de az áramfejlesztő akár teljesen le is választható a hajtásról. Az 1075 kilogrammos Polo BlueMotion karosszériáját átdolgozták, új orrában a hűtőmaszk, oldalsó és hátsó toldások, légterelők teszik egyedivé. 10 milliméterrel ültették lejjebb, a jármű alját légellenállási szempontból optimalizáltál, azaz befedték. A kis gördülési ellenállású gumiabroncsokkal együtt további 0,8 liter üzemanyag takarítható meg 100 kilométerenként.
Az alapfelszereltségű 1,2 literes TDI-nél (3,951 millió forint) 390 ezer forinttal drágább a Bluemotion modell, de ezzel speciális metálszínt, egyedi belső kárpitozást, a vezető figyelmét a felkapcsolások ideális pontjára felhívó kijelzőt, start-stop rendszert, rekuperációt, abroncsnyomás-kijelző rendszert, tempomatot, első elektromos ablakemelőket, CD-rádiót, ESP-t és 15 hüvelykes könnyűfém kerekeket is kap a vásárló. Igaz, tesztautónk hátsó üléstámláját csak egyben lehetett dönteni, és a hátsó tárcsafékekre sem futotta a 4,2 milliós alapárból. Hiányzott még a megvilágított piperetükör, valamint az olvasólámpa.
Sarló-kalapácsos zászlók az út mellett, kirobbanthatatlan kommunista vezetés, Marx, Engels, Krisna és Visnu közös felvonulása és transzneműek ingyenes átműtése az állami klinikákon.