Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk évezredek óta foglalkoztatja az embereket, és néhány kérdésre még a mai napig nem talált magyarázatot a tudomány. Cikkünkben annak járunk utána, mi is történik pontosan a testünkben, miközben alszunk.","shortLead":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk...","id":"20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee.jpg","index":0,"item":"eb887787-f59d-436f-b3a7-799055c01ab8","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","timestamp":"2025. március. 03. 07:30","title":"Az alvás rejtélyei, avagy mi történik alvás közben a testünkkel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"bbadbfc2-8c69-40a7-b785-d243bce0c641","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo testvérmárkája, a Lynk & Co immár harmadik modelljét vezeti be az öreg kontinensen.","shortLead":"A Volvo testvérmárkája, a Lynk & Co immár harmadik modelljét vezeti be az öreg kontinensen.","id":"20250304_ime-europa-elso-200-kilometeres-hatotavu-plugin-hibridje-lynk-co-08","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbadbfc2-8c69-40a7-b785-d243bce0c641.jpg","index":0,"item":"2e508986-ed6d-4be4-a0fb-00cda33bcf89","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_ime-europa-elso-200-kilometeres-hatotavu-plugin-hibridje-lynk-co-08","timestamp":"2025. március. 04. 07:21","title":"Íme Európa első 200 kilométeres hatótávú plugin hibridje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"223679ee-861f-492e-800e-215bedf9ad8d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A haladás lehetetlen kihívások nélkül, vagyis mielőtt sikerrel járnánk, előbb kudarcot kell vallanunk – mutat rá Adam Alter bestsellerszerző Lendülj túl a holtponton! című könyvében. Szerkesztett részlet a kiadványból.","shortLead":"A haladás lehetetlen kihívások nélkül, vagyis mielőtt sikerrel járnánk, előbb kudarcot kell vallanunk – mutat rá...","id":"20250302_Mi-koze-a-plafon-bamulasanak-a-sikerhez-Adam_Alter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/223679ee-861f-492e-800e-215bedf9ad8d.jpg","index":0,"item":"d72182bf-e508-4d27-9e2c-d4f619311bf9","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250302_Mi-koze-a-plafon-bamulasanak-a-sikerhez-Adam_Alter","timestamp":"2025. március. 02. 19:15","title":"Mi köze a plafon bámulásának a sikerhez?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz külügyminiszter szerint az elmúlt 500 évben a világ összes tragédiája Európából eredt. ","shortLead":"Az orosz külügyminiszter szerint az elmúlt 500 évben a világ összes tragédiája Európából eredt. ","id":"20250302_szergej-lavrov-donald-trump-europa-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a.jpg","index":0,"item":"a233b64c-335a-4a17-b835-3df3f50429bb","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_szergej-lavrov-donald-trump-europa-haboru","timestamp":"2025. március. 02. 21:51","title":"Lavrov: Donald Trump mindent ért, Európa viszont háborút akar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d3a1798-abfb-478b-aac1-2ece683e5c39","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az egyik legkiszámíthatatlanabb és legnyíltabb verseny volt az idei, az Anora pedig öt díjat is elhozott a vasárnap esti Oscar-gáláról. ","shortLead":"Az egyik legkiszámíthatatlanabb és legnyíltabb verseny volt az idei, az Anora pedig öt díjat is elhozott a vasárnap...","id":"20250303_anora-ot-oscar-dij-mikey-madison-sean-baker","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d3a1798-abfb-478b-aac1-2ece683e5c39.jpg","index":0,"item":"6dfdca8d-01d2-490a-8cbc-3b88ee0905c9","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_anora-ot-oscar-dij-mikey-madison-sean-baker","timestamp":"2025. március. 03. 06:16","title":"Hogyan lett az Anora az idei Oscar meglepetése?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy szakíró szerint csak az iOS 20-ban debütálhat a teljesen megújult, ChatGPT-szerű Siri. A jelek szerint az Apple küzd a mesterséges intelligenciája fejlesztésével és kiadásával.","shortLead":"Egy szakíró szerint csak az iOS 20-ban debütálhat a teljesen megújult, ChatGPT-szerű Siri. A jelek szerint az Apple...","id":"20250303_apple-intelligence-siri-funkciok-keses-ios-20-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed.jpg","index":0,"item":"2d9f70b8-2036-4e4b-9c27-c4c9a9c8a7ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_apple-intelligence-siri-funkciok-keses-ios-20-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 03. 11:03","title":"Komoly problémák vannak az Apple-nél, egyes MI-funkciókra lehet, hogy még éveket kell várni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"810e12ba-f189-4fd8-ba5f-c3d2c19cbb57","c_author":"Kiricsi Gábor","category":"360","description":"A világ legegyszerűbb és legnagyszerűbb testmozgása a gyaloglás: ideális azoknak, akik annyira elfoglaltak, hogy nem tudnak amolyan igazi sporttevékenységre időt szakítani. Egyébként még fogyni is lehet tőle, bár ahhoz azért másra is figyelni kell. ","shortLead":"A világ legegyszerűbb és legnagyszerűbb testmozgása a gyaloglás: ideális azoknak, akik annyira elfoglaltak, hogy nem...","id":"20250304_fogyas-setalassal-20-kilo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/810e12ba-f189-4fd8-ba5f-c3d2c19cbb57.jpg","index":0,"item":"152c24fe-6816-4cb8-9ded-756bd737caad","keywords":null,"link":"/360/20250304_fogyas-setalassal-20-kilo","timestamp":"2025. március. 04. 15:43","title":"Hogyan adtam le 20 kilót egyszerű sétálással ingyen, Ozempic nélkül?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bde15811-feaf-4666-aa9d-c241abb406bd","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az oltásban vasárnap repülőgépeket és helikoptereket is bevetettek, valamint földmunka-gépekkel is próbálják megakadályozni a lángok terjedését.","shortLead":"Az oltásban vasárnap repülőgépeket és helikoptereket is bevetettek, valamint földmunka-gépekkel is próbálják...","id":"20250302_erdotuz-egyesult-allamok-kitelepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bde15811-feaf-4666-aa9d-c241abb406bd.jpg","index":0,"item":"f74cf3ce-1da5-4834-befe-a4519dc8ac41","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_erdotuz-egyesult-allamok-kitelepites","timestamp":"2025. március. 02. 22:04","title":"Erdőtüzek tombolnak az Egyesült Államokban, több államban is kitelepítéseket rendeltek el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tesztautó prototípus volt, de nagyszériás. Nem lehet másképp nevezni, hisz legalább 200 van belőlük, és hamarosan újabbak állnak forgalomba. Amerikában bárki lízingelheti, Európában egy-két éven belül újabb cégek vásárolnak flottájukba tüzelőanyag-cellás Mercedest. Csak ott érdemes a 800-1000 ezer dolláros havidíjat kiperkálni, ahol hidrogénkút is van, Los Angelesben 5, Berlinben 3, Hamburgban, Stuttgartban, Münchenben, Frankfurtban egy-egy helyen lehet tankolni. De van kút Hollandiában, Görögországban, Olaszországban, Svájcban, Izlandon, Ausztriában és Spanyolországban is.
További képek a galériában
bcs
Meglepő az volt benne, hogy látszólag semmi meglepetéssel nem szolgál. Csak navigációs kijelzőn mutatott energiaáramlás, a fordulatszámmérőt helyettesítő teljesítménymérő, a hangtalan indítás jelzi, hogy különleges autóban ülünk. A környezetbarát jármű teljesen alkalmas a mindennapi használatra, energiaszükséglete átszámítva 2,8 kilogramm benzinnek felel meg. Ha forintban nézzük, már nem olyan rózsás a helyzet. A B-osztály 0,97 kilogramm hidrogént eszik átlagosan 100 kilométerenként. Németországban a hidrogén kilóját 9 euróért mérik, tehát 2444 forintból teszünk meg 100 kilométert. Ugyanennyi pénzért 6-7 liter benzint kapunk. A terv az, hogy 2015-re 5 euró alá szorítsák le a hidrogén árát.
bcs
A szendvicspadlós építésnek köszönhetően, az utasok kényelmét semmi nem csorbítja, a padló alatt elfér az űrtechnika. Az egyik utas, egy kínai újságíró nehezen akarta megérteni, hogy minden B-osztály ilyen magas, azt hitte, csak a tüzelőanyag-cella miatt emelték meg. A tesztelt autóban lévő tüzelőanyag-cella 40 százalékkal kisebb, mint az elődmodell A-osztály F-Cellben használt, 30 százalékkal erősebb, miközben 30 százalékkal kevesebbet fogyaszt.
Villanymotorjának maximális teljesítménye 100 kW/136 LE, nyomatéka 290 newtonméter. Átlagos teljesítménye 95 lóerő. Hatótávja 385-400 kilométer. A villanymotor az első tengelyt hajtja, a szervokormány és az légkondicionáló kompresszora is elektromos hajtású, ezek működtetéséről a lítium-ion akkumulátor gondoskodik. Ezt fékezési energiával töltjük, de sokszor, ha a rendszer szükségesnek tartja, a tüzelőanyag-cella is rátölt.
bcs
A technológia nagy hátránya, hogy nehéz, a B-osztály tömege üresen 1809 kiló. Ennek ellenére jól megy az autó, nulláról száz kilométer/órás tempóra 11 másodperc alatt jut el, a nyomaték már nulla fordulattól rendelkezésre áll. Végsebessége 170 kilométer/óra.
A hidrogéntartály és a tüzelőanyag-cellák nem vesznek el helyet az autóból, a lítium-ionos akkumulátorok ellenére továbbra is 416 literes a csomagtartó. Ez utóbbi 35 kW teljesítményű és 1,4 kWh kapacitású. Az autó -25 fokos hidegben is elindul, annál alacsonyabb hőmérsékleten nem működik. Újratöltése 700 baros kútnál 3 percet vesz igénybe, 3,7 kilogramm sűrített hidrogéngáz fér a tartályba.
[[ Oldaltörés (Hogy működik? ) ]]
A tüzelőanyag-cellás technológia elektromos áramot és hőt termel egy elektrokémiai folyamat során, amely a cellákban a tartályból vett hidrogén és a légkörből nyert oxigén között játszódik le. A reakció mellékterméke víz, a kipufogón csak ez távozik, gőz formájában. Az így keletkezett energia hajtja meg az autót a villanymotor segítségével.
bcs
A rendszer részei: 1) tüzelőanyag-cellák (egymás után összekapcsolva, valójában galvánelemek). A rendszer lelke egy protonáteresztő membrán (elektrolit), amely elválasztja a hidrogént (az anódon halad át) és az oxigént (a katódon halad át). A katalizátor szerepét platinaréteg tölti be. Ez utóbbi pozitív töltésű protonokra (hidrogén-ion), illetve negatív töltésű elektronokra bontja szét a hidrogén atomokat. A protonok áthatolnak a tizedmilliméter vastagságú membránon, és az oxigénnel vizet alkotnak. Az elektronok nem jutnak át, ezeket visszatartják. Az elektronok többlete az egyik oldalon és hiánya a másikon eredményezi az elektronok mozgását a pólusok, az anód és a katód között, azaz elektromos áram jön létre.
2) gáztartály: 3 tartályban tárolja az autó a nagy nyomáson (700 bar) összesűrített hidrogéngázt.
3) akkumulátor: a lítium-ion elem tárolja az elektromosságot és segít a kigyorsításban. A tüzelőanyag-cella és a fékezési energia visszavezetése révén töltődik.
4) villanymotor: nagy nyomatékú elektromotor, amelyet a tüzelőanyag-cellákban előállított áram és az akkumulátorban tárolt áram hajt meg.