Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bc07bf80-2a36-49b2-8a92-2a5ac296068c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Fenyőfalakomával ünneplik az újévet a berlini állatkert elefántjai.","shortLead":"Fenyőfalakomával ünneplik az újévet a berlini állatkert elefántjai.","id":"20250103_elefant-eladatlan-karacsonyfa-berlin-allatkert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc07bf80-2a36-49b2-8a92-2a5ac296068c.jpg","index":0,"item":"962ecfe0-a0ad-4365-a386-01b0b0d18a61","keywords":null,"link":"/elet/20250103_elefant-eladatlan-karacsonyfa-berlin-allatkert","timestamp":"2025. január. 03. 17:00","title":"Elefántok falhatják fel az eladatlan karácsonyfákat Berlinben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a9d70bf-d16b-49be-8dac-26de603353b3","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A Nemzet Sportolója 103 éves volt.","shortLead":"A Nemzet Sportolója 103 éves volt.","id":"20250102_meghalt-Keleti-Agnes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a9d70bf-d16b-49be-8dac-26de603353b3.jpg","index":0,"item":"045d3625-4eea-4bd4-92d0-8959362b04bb","keywords":null,"link":"/sport/20250102_meghalt-Keleti-Agnes","timestamp":"2025. január. 02. 08:24","title":"Meghalt Keleti Ágnes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden amerikai meg fogja inni a levét – mutat rá Stephen Hanson, a Virginiai Állami Egyetem, illetve Jeffrey Kopfstein, a Kaliforniai Egyetem professzora.","shortLead":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden...","id":"20250102_new-york-times-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579.jpg","index":0,"item":"38877beb-e1aa-4172-b2c9-5b11cbc341dd","keywords":null,"link":"/360/20250102_new-york-times-donald-trump","timestamp":"2025. január. 02. 15:30","title":"New York Times-vendégkommentár: Trumpnak rossz példaként ott van Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f36efbf-c8ec-4d3c-be36-0011789616cd","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"A név január 1-jétől már közös, de még nem ért véget teljesen a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech összevonása a One ernyője alatt – a következő hónapokban még számítani lehet pár változásra, de ezek jórészt már csak cégjogi dolgokat érintenek.","shortLead":"A név január 1-jétől már közös, de még nem ért véget teljesen a Vodafone, a DIGI, az Antenna Hungária és az Invitech...","id":"20250102_vodafone-digi-egyesules-one-magyarorszag-markavaltas-osszeolvadas-ugyfelszolgalat-szamlabefizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f36efbf-c8ec-4d3c-be36-0011789616cd.jpg","index":0,"item":"57f89143-3228-446d-b5b2-d66b97e63b89","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_vodafone-digi-egyesules-one-magyarorszag-markavaltas-osszeolvadas-ugyfelszolgalat-szamlabefizetes","timestamp":"2025. január. 02. 12:44","title":"Van, ami változott, és van, ami maradt: itt van minden, amit a Vodafone-ból és a DIGI-ből létrejött One ügyfeleként tudnia kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96ebd2eb-adec-4a18-b977-0f15b3548207","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Vodafone és a DIGI mellett az Antenna Hungária is One lett, ami a mindigTV ügyfelei számára jelenthet változást. Más néven érhető el ezentúl a fizetős szolgáltatás, megújult az alkalmazás, és máshol kell ügyeket intézni is.","shortLead":"A Vodafone és a DIGI mellett az Antenna Hungária is One lett, ami a mindigTV ügyfelei számára jelenthet változást. Más...","id":"20250102_mindigtv-antenna-hungaria-one-magyarorszag-egyesules-valtozasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96ebd2eb-adec-4a18-b977-0f15b3548207.jpg","index":0,"item":"45ff1cef-0a07-40dd-8c0b-bdc3eb6c1a6d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_mindigtv-antenna-hungaria-one-magyarorszag-egyesules-valtozasok","timestamp":"2025. január. 02. 09:52","title":"Antennával tévézik? Változás történt, lehet, hogy mostantól ön is a One ügyfele – itt vannak a fontos tudnivalók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","shortLead":"Így fest a vadonatúj Suzuki e Vitara nyitható tetejű változata.","id":"20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b627646c-ea92-4536-821e-530eb0e52344.jpg","index":0,"item":"13588eec-e0ab-43a0-a597-88f0aa51f8b4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_ime-a-magyar-tervezesu-uj-kabrio-suzuki-vitara","timestamp":"2025. január. 02. 08:25","title":"Íme a magyar tervezésű új kabrió Suzuki Vitara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f6182ed-b24b-443a-8a1f-38582b77ff3e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hol van az a fogyasztási szint, ami fölött már nem leszünk boldogabbak? Meglepően alacsonyan Takács-Sándor András humánökológus szerint, aki megmutatja, hogyan tudunk szembeszállni a válságba került fogyasztói társadalommal anélkül, hogy mindenestül kivonulnánk belőle. Az általa ajánlott életmód ugyan lemondásokkal járhat, de az érmének van egy másik, fontosabb oldala is: a teljesebb élet lehetősége. ","shortLead":"Hol van az a fogyasztási szint, ami fölött már nem leszünk boldogabbak? Meglepően alacsonyan Takács-Sándor András...","id":"20250104_boldogsag-titka-kulcsa-fogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f6182ed-b24b-443a-8a1f-38582b77ff3e.jpg","index":0,"item":"9876243c-bcd8-4c76-a955-085ef0dd0b80","keywords":null,"link":"/elet/20250104_boldogsag-titka-kulcsa-fogyasztas","timestamp":"2025. január. 04. 05:50","title":"Tényleg kell az új kocsi vagy a nagyobb ház? – Az önkéntes egyszerűség lehet a boldog élet titka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51e11110-ca13-4ad0-8489-26e32f9c5539","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A bíróság szerint a háromdiplomás nő indulatból ölte meg az anyját, és nem nagy a szökés veszélye.","shortLead":"A bíróság szerint a háromdiplomás nő indulatból ölte meg az anyját, és nem nagy a szökés veszélye.","id":"20250102_csepeli-anyagyilkossag-gyanusitott-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51e11110-ca13-4ad0-8489-26e32f9c5539.jpg","index":0,"item":"cd7af9a5-c265-4422-9c94-fb6f7125b5a8","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_csepeli-anyagyilkossag-gyanusitott-birosag","timestamp":"2025. január. 02. 15:39","title":"Nem tartóztatták le a csepeli anyagyilkosság gyanúsítottját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az 5066 milliméter hosszú, 1488 milliméter magas, 1902 milliméter széles, 3052 milliméter tengelytávú (nagyobb, mint egy Audi A8-asé) Lancia Thema az amerikai nemzet ajándéka az olasznak. Vagy fordítva: az olasz ipar könyöradománya a hanyatló amerikai gazdaságnak. Akárhogy is méregetjük, a Thema az egyik legizgalmasabb autó a hazai autópiacon, az egyik legszebb, és a luxusautók mezőnyében a legolcsóbb.
Olyan mint egy fúziós konyha díszes karácsonyi vacsorája. Végy egy tavalyi, érett S-osztályos első futóművet, egy kissé már (nemes) penészes E-osztályos hátsó futóművet, egy felforralt, korábban R-osztályban is alkalmazott háromliteres motort, egy jól bevált, ízletes ötgangos automatikus váltót, majd töltsd bele a leglátványosabb amerikai autó karosszériájába, irdald be, ezt követően szórd meg a legillatosabb olasz fűszerekkel, locsold meg balzsamecet szósszal, távol-keleti pikáns technikai csemegékkel, borítsd be frissen tépett bazsalikommal, szeletekre vágott fokhagymával és tálald ropogósra pirított, fenyőmagokkal szórt malacbőr ágyon. Jó étvágyat!
A műanyag belsős tucat Chryslert teljesen átöltöztették, stílusos, puha tapintású anyagokkal bugyolálták és olyan fényűző részletekkel édesítették meg, mint az opciós fűthető ülések nappa bőrkárpittal, a Poltrona Frau bőrrel borított műszerfal, vagy a valódi fabetétek a műszerfalon, az ajtópaneleken és a kormánykeréken.
bcs
A V6-os dízelmotor 239 lóerős, hozzá ötfokozatú automatikus váltó csatlakozik. Később elérhető a benzineshez induláskor is társított nyolcfokozatú ZF-váltó. Aki elavultnak gondolná a német ötfokozatút, téved, nagyon szépen, finoman kapcsol, nincs sportfokozat, de kézzel is tudjuk tologatni. Nem vadul, hanem finom úrember módjára indul meg, aztán ha bevállaljuk, száguldásra is képes, de nem úgy, mint egy sportautó, hanem inkább mint egy gyorsnaszád. A gyorsaság nem a lényeg, hanem a haladás öröme, a megérkezés biztonsága és az úton levés varázsa.
Kulcs nélkül nyitható az autó, gombnyomásra indul, start-stop nincs benne, az elektronikus menetstabilizáló csak padlógázas kanyarodáskor, vagy padlógázas kigyorsításkor avatkozik bele. Mivel nincs az autóban sperr diffi, lehet a kocsival gumit égetni, bár nem ajánlott, mert a 20 hüvelykes Continental téli sport abroncs nem olcsó mulatság. A xenonlámpák bemozdulnak a kanyarba, tesztautónkban volt alkalmazkodó sebességtartó automatika, holttér- és keresztforgalom figyelő rendszer (érzékelői tolatás közben észlelik a mozgó járműveket, így előzi meg a koccanásokat) és tolatókamera, amely hátrameneti fokozat választásakor automatikus bekapcsol. 8,4 hüvelykes átmérőjű tévéje (gyerekkorom fekete-fehér sport tévéje kisebb volt) érintőképernyős, rajta a műholdas navigációs rendszerrel, de innen irányítjuk a kétzónás klímaberendezéstől kezdve a hifit, a telefon beállításait, a kormányfűtést, az audiorendszert. A pohártartók fűthetők és hűthetők, akárcsak az első ülések. A vezetőülés motorosan mozog előre és hátra be- és kiszálláskor. A hátsó ülések kényelme fejedelmi, sofőrös limuzinnak is kiváló a Thema. Nincs túlbonyolítva, nincs gombhalmaz a középkonzol, otthonos és szerethető a belseje (egyen konszern dizájn, de a Lanciában egyedi minőségben).
A vezetéstechnikai rendszerek túlbiztosítottak, a tolatóradar, a holttérfigyelő, a ráfutásra figyelmeztető a zenét lekapcsolva jelez, a navigációs csaj is beszól, ha előttünk nagy forgalmat észlel – igazi, szájbarágós amerikai vas. A rögzítőféket lábbal működtetjük, parkolásnál lebuknak a visszapillantó tükrök és a méretes, ám nehezen pakolható csomagtartóból (defektjavítóval szállítják, így a pótkerék helyén elfér egy laptop méretű táska) sem hiányozhat a belső vésznyitó. A nappali fény csíkja kialszik, amint indexelünk, mindig csak azon az oldalon, amerre jelez a sárga lámpa. Gondolom, ennek oka, hogy egyértelműen látszódjék a kanyarodási szándékunk. Felkapcsolt lámpánál nem csinálja ezt. A navigációs célpontot csak álló helyzetben lehet beírni, ha már elindultunk, akkor vagy megállunk, vagy megpróbálunk beszélni a hanggal is irányítható gyári angyallal. Nekem nem sikerült szót értenem vele, inkább megálltam, és bepötyögtem. A távtartós tempomat csak 30 kilométer/órás sebesség fölött működik, megálló követésre nem alkalmas, de autópályán biztonságosan tartja a távolságot az előttünk haladótól.
Óriási respektje van az utakon. Mint a pipék, úgy rebbennek szét az autósok, nem lehet igazodni a forgalom ritmusához, mert mindig a Thema diktálja a tempót. Aki előttünk megy, hamarosan mögöttünk lesz, és nem azért mert 140-nel tolom le a társaságot az útról, hanem mert tisztelik és érdeklődve megbámulják. Nem csupán a hétköznapi autósok, hanem a luxusautót vezetők is figyelnek rá, egy A8-as például dacolva a konvenciókkal, beengedett maga elé a Szépvölgyi úton.
A műszerfal háromdimenziós hatású, amit krómdíszítés tesz hangsúlyosabbá, a műszerórák ugyanolyan zafírkék megvilágítást kaptak, mint az utastéri LED-fényforrások. Út-, menet, szél- és motorzaj nincs a Themában, a dízel kerregését csak akkor halljuk, ha járó motor mellett kiszállunk az autóból. Az útzaj elnyeléséről a padlólemez alá helyezett kompozit panelek, laminált szélvédő és oldalablakok, valamint az utastérben és a keréküregekben elhelyezett zajelnyelő panelek gondoskodnak.
A futómű a Mercedes-gyökerek miatt kiváló (17-es kerekekre tervezték), egyetlen zavaró tényezőt a malomkerék méretű felnik és az azokon feszülő peres gumik jelentik, ezek nagyon rossz úton felütnek, kanyarodni, parkolni pedig kész rémálom. Úgy fordul, mint egy balatoni komp.
Az olasz VM Motori és a Fiat Powertrain által kifejlesztett Euro 5-ös dízelmotor minden csavarja (állítólag) megegyezik a Mercedesével. Legnagyobb forgatónyomatéka 550 Nm. A Lancia Thema végsebessége 232 km/h, gyorsulása 0-100 km/h-ra 7,8 mp. Egyiket sem próbáltuk ki, 160-nál többel nem hajtottuk, a 7,2 literes 100 kilométerenként átlagfogyasztás (20-as kerekekkel mérve) csalfa mosolyt fagyasztott az arcunkra, a 10,66 literes átlaggal is tökéletesen megelégedtünk, mégiscsak egy kéttonnás luxusautó a Thema.
A 9 hangszóróval és mélynyomóval felszerelt, 506 wattos Alpine audiorendszer nem rossz, de nem hasonlítható össze a kategóriában megszokott Bang & Olufsennel, Mark Levinsonnal, Bose-vel, vagy harman/kardonnal. Nagy hangerőn torzít, de normális fokozaton egész kellemes a hangzása.
Évtizedek óta a kategória etalonjaként tekint rá a szaksajtó, minden új konkurenst először az aktuális Golf változattal mérnek össze. Formája megszokott, mondhatni unalmas, technikai arzenálja kiforrott és naprakész. A Lancia más lapra tartozik, nem az észérvekre, hanem a szívre próbál hatni.
Macsómobil, de ugyanakkor nőies is a Delta, androgün tünemény, a Lancia márka újraélesztésének ékes bizonyítéka. Elragadóan szép, pazarul felszerelt, de az összképet rontja, hogy 1,6-os dízelmotorja lomha, magas ára pedig csalódást okoz.