Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","shortLead":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","id":"20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8.jpg","index":0,"item":"ab4133ab-496b-458c-b57a-9db8c8af2a37","keywords":null,"link":"/elet/20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","timestamp":"2025. január. 04. 09:18","title":"Schirilla György elárulta: Baracskán ült, mert feltört egy sírt és ellopott egy motort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két nappal az Aszad-rezsim december eleji bukása után már a menekültek hazaküldéséről beszéltek, most ezt a belügyminiszter is megerősítette. Februárban előrehozott választások lesznek, és a migrációt tekintik a németek a második legnagyobb problémának.","shortLead":"Két nappal az Aszad-rezsim december eleji bukása után már a menekültek hazaküldéséről beszéltek, most ezt...","id":"20250105_Nemetorszagban-tartozkodo-sziriaiaknak-vissza-kell-terniuk-hazajukba-jelentette-ki-a-nemet-belugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759.jpg","index":0,"item":"534eb5e4-60b8-40e7-afe6-d6826e00bdc6","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Nemetorszagban-tartozkodo-sziriaiaknak-vissza-kell-terniuk-hazajukba-jelentette-ki-a-nemet-belugyminiszter","timestamp":"2025. január. 05. 10:51","title":"A Németországban tartózkodó szíriaiaknak haza kell térniük a német belügyminiszter szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell az emberi teljesítménynek megfelelő eredményeket produkált egy olyan tesztben, amellyel az „általános intelligenciát” mérik.","shortLead":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell...","id":"20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d.jpg","index":0,"item":"ad57864a-5150-4fbe-8571-69b50c6478b0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","timestamp":"2025. január. 04. 10:03","title":"Az OpenAI állítja: az új MI-je már megüti egy átlagember szintjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b5bbea4-df27-4073-9711-fd25ace58b85","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az autó megpróbált elszökni a rendőrök elől, végül egy másik autóval ütközött.","shortLead":"Az autó megpróbált elszökni a rendőrök elől, végül egy másik autóval ütközött.","id":"20250105_Autos-uldozes-volt-hajnalban-Budapesten-het-ember-kerult-korhazba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b5bbea4-df27-4073-9711-fd25ace58b85.jpg","index":0,"item":"9c9c6f50-d5f3-46c9-a424-0e32ae0bd20b","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Autos-uldozes-volt-hajnalban-Budapesten-het-ember-kerult-korhazba","timestamp":"2025. január. 05. 08:16","title":"Autós üldözés volt hajnalban Budapesten, hét ember került kórházba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –, amely közül már egy is nagyot lökne a gazdasági teljesítményen, hát még a három egyszerre. Az MNB kiszámolta, hogy ez mennyivel dobja meg a magyar gazdaságot az új évben, és azt is, hogy mennyire fogja a három üzem növelni a GDP-t és a foglalkoztatottságot egészen 2030-ig.","shortLead":"Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –...","id":"20250105_MNB-byd-bmw-catl-gyar-auto-akkugyar-beruhazas-gdp-novekedes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde.jpg","index":0,"item":"0069c501-333b-426f-abfa-ae86fb81fed8","keywords":null,"link":"/kkv/20250105_MNB-byd-bmw-catl-gyar-auto-akkugyar-beruhazas-gdp-novekedes-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 14:00","title":"MNB: Három óriási gyár 2025-ös beindulása lökhet a gazdaságon nagyot, de a profitot és a bérek egy részét ki is viszik az országból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32b053cb-45e3-4a2a-a2e4-64a4c7e1326c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"cegauto","description":"Pénteken hajtott egy teherautó az egyik autópályahídnak, azt javítják. ","shortLead":"Pénteken hajtott egy teherautó az egyik autópályahídnak, azt javítják. ","id":"20250104_M1-es-15-kilometeres-a-torlodas-Tatanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32b053cb-45e3-4a2a-a2e4-64a4c7e1326c.jpg","index":0,"item":"3197adc4-b85c-4aab-a7d7-96ad5368b484","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_M1-es-15-kilometeres-a-torlodas-Tatanal","timestamp":"2025. január. 04. 15:47","title":"M1-es autópálya: már 15 kilométeres a torlódás Tatánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert a pályákat ellepte a hó, Hollandiában szintén legalább 70 járatot töröltek és többet késve indítottak a zord idő miatt.","shortLead":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert...","id":"20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb.jpg","index":0,"item":"8a466472-b799-4e7b-935e-4b3ad74e5a32","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","timestamp":"2025. január. 05. 13:17","title":"Késésekkel és járattörlésekkel küzdenek nagy európai repülőtereken a hó és jég miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590.jpg","index":0,"item":"5137d34f-f232-4803-8b0d-b0ee18bdb97d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","timestamp":"2025. január. 05. 12:00","title":"Ez történt: Megváltoztak a dolgok, ez vár a Vodafone és a Digi ügyfeleire One név alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Közel másfél évtizednyi szünet után készített kombi változatot a Civicből a Honda: megérte, a Tourer ugyanis küllemre jóval merészebb és tetszetősebb a többi piaci riválisnál, csomagterének mérete pedig lefőzi az eddigi uralkodóét, a Skoda Octaviáét is. Megnéztük, kipróbáltuk.
Kombit szabott a Civicből a Honda: a márka a változó európai igényeket szem előtt tartva alkotta meg az újdonságot, amellyel egy hagyományt is felelevenítenek. Míg az utóbbi két évtizedben az Accord Tourer volt a japánok népszerű, nagy rakterű modellje, addig a Civicből legutóbb 1998-ban készült kombi változat: az akkori Aerodeck kivitel volt az első, kifejezetten Európának fejlesztett és készített Honda-modell, így az alsó-középkategóriában jelentős sikereket ért el.
Az egyterű-hullámnak köszönhetően az újabb Civic kombira egészen mostanáig kellett várni: a Hondánál az európai igények felmérése során arra a következtetésre jutottak, hogy az alsó-középkategóriában fokozódik majd a kombik iránti kereslet, így elszánták magukat a lépésre. Mivel az igényfelmérés arra is rávilágított, hogy a tágas csomagtartó, a sok tárolórekesz és a bőséges helykínálat mellett a célközönség – a gyártó a modellt a kisebb vagy használt autóból átülő, fiatal, kisgyermekes családoknak, illetve a felsőbb kategóriáról visszaváltó idősebbeknek ajánlja – megfogalmazta a menetkomfort és a dinamikus vezethetőség iránti igényét is, a nagy-britanniai Swindonban székelő európai Honda-központban az új kombit a kilencedik Civic-generáció ötajtós változatából alkották meg. Ezzel nem is nyúlhattak mellé.
Képgaléria.
M.S.
Az ötajtós, a 2014-es évre az orr-részen frissített Civic-nek nem csak a stílusjegyei maradtak meg, a tengelytáv sem változott az alapmodellhez képest. A B-oszlopig teljesen azonos a két változat, de a kombi 235 milliméterrel hosszabb, továbbá a megemelt tetővonal révén hátul még úgy is nagyobb lett a fejtér, hogy a magasság sem változott. A Hondánál büszkék arra, hogy a Civic Toureré a kategória egyik legtágasabb utastere: a gyári adatok szerint a vezető és az első utas válla közötti távolság 1431 milliméter, míg a hátsó utastól 795 milliméter választja el a sofőrt. Az autó küllemre kétségkívül merészebb, mint a kategória-riválisok, amit csak tovább fokoznak az olyan izgalmas apróságok, mint például a hátsó kerékjárat íve, a C-D oszlopok közötti sötétített üvegelem, valamint a keskeny oldalsó ablakok: a hátsó ablakokat különösen szűkre szabták, ugyanakkor ezek kerete 17 milliméterrel magasabbra került az ötajtós Civic-hez képest.
A fogyasztás javítása és a kedvezőbb menettulajdonságok érdekében a Honda mérnökei sokat dolgoztak a légellenállás javításán, így ebben a tekintetben a Tourer még az ötajtós változatnál is kedvezőbb mutatókkal bír. Ugyan ez nem indokolja a kombi autósportos bevetését, erre 2014-ben mégis sor kerül, ugyanis a Brit Túraautó Bajnokságban (BTCC) szereplő Honda Racing Team az évek óta verhetetlen normál Civic helyett jövőre Tourerekkel támad: „A súly, a tengelytáv és a futómű is ugyanaz lesz, de természetesen az autó hossza megváltozik. Két rendkívül erős szezon után úgy éreztük, hogy érdekes kihívás lenne a Tourerből olyan versenyautót fabrikálni, amellyel jövőre is a bajnokság élén zárhatunk” – idézte a csapat közleménye a szakvezetőt, Peter Crollát.
Látványos, mutatós autó a Tourer, de a legfontosabb erőssége kétségkívül a gigantikus csomagtere, amely a padló alatti 117 literes rekesszel együtt 624 literes, így jócskán ráver az eddig etalonnak tekintett Skoda Octavia kombira is. A cseh remek 120 milliméterrel hosszabb, ám a csomagtere így is 14 literrel kisebb. A hely elsősorban annak köszönhető, hogy az ötajtós Civichez hasonlóan a mérnökök a Tourernél is az első ülések alá helyezték az üzemanyagtartályt. Lehajtott hátsó ülések esetén az Octavia tud többet, a Skodában ekkor 1740 liter a befogadóképessége a Tourer 1688 literével szemben, viszont a Honda viszi a prímet a pakolásnál különösen fontos kényelmi tényezőnek számító rakodóperem-magassággal: ez 565 milliméter, aminél alacsonyabbat nem találni a kategóriában. Éppúgy, mint az ötajtós Civicben, a Tourerben is megtalálhatóak a Honda által kidolgozott mágikus ülések, amelyek egyetlen mozdulattal a padló síkjába dönthetők, s mivel az ülőlapok felhajthatók, az első ülések mögött jókora síkpadlójú raktér alakítható ki. A dönthető háttámlák segítségével egyszerre szállíthatók utasok, valamint hosszabb tárgyak, és akkor is megpakolható a csomagtér, ha az ötödik ajtó éppen nem hozzáférhető.
Az utastér nem csak tágas, hanem szép is, ráadásul a 2014-es modellfrissítés keretein belül itt-ott javítottak a minőségen is, például puhább, kellemesebb műanyagok használatával. Az összeszerelés miatt sem érheti szó a ház elejét, zavaró lehet viszont az ülések alsó lapjának rövidsége, amit kompenzálhat az, hogy a drágább ülések esetében állítható az oldaltartás. A műszerfal kialakítása érdekes, enyhén vadászgép-érzésű: felül két elnyújtott, alul három kör alakú kijelző tájékoztatja a sofőrt a sebességről, fordulatszámról, fogyasztásról, miegymásról, ráadásul eltérő grafikai megoldással.
Képgaléria.
M.S.
Menetbiztonsági kiegészítőkben sem szenved hiányt a Tourer, amelyhez elérhető az összes olyan megoldás, amely a normál Civic-ből ismert. Van aktív városi fékrendszer, amely 30 kilométer/órás sebesség alatt a ráfutásos ütközéseket hivatott megelőzni, frontális ütközésre figyelmeztető rendszer, amely 15 kilométer/óra feletti sebességnél már aktiválódik, automatikus távolsági fényszóró, sávelhagyásra figyelmeztető- és táblafelismerő rendszer, továbbá holttér-figyelő is. Róma környékén minden tökéletesen működött, a belvárosban viszont a köztudottan kaotikus közlekedési viszonyok komoly próba elé állították az autó szenzorait és kameráit, így nem meglepő módon gyanúsan sokszor sípoltak, villogtak a különféle rendszerek.
Vezetni nem sportos, sokkal inkább kényelmes a Tourert: ehhez hozzájárul a Honda legendásan finom váltója, az áthangolt, így precízebb elektronikus szervókormány, valamint az európai utakon tesztelt és finomított futómű. Büszkén hangsúlyozzák az alkotók azt is, hogy a Tourer a világ első, adaptív hátsó lengéscsillapítóval szerelt szériagyártású személyautója. Az elől MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros futómű Comfort, Normal és Dynamic fokozatban használható: a különbség érezhető ugyan, viszont a menetpróbán a Comfort fokozatot éreztük a legkényelmesebbnek. Úgy tudni, hogy az állítható lengéscsillapítás csak a drágább modellekben lesz elérhető, az olcsóbbakat passzív gátlós rendszerrel lehet majd megvásárolni.
Kissé meglepő, hogy a Honda csak kétféle motorral kínálja majd a Civic Tourert és a prezentáción elhangzottak alapján egyelőre nincs tervbe véve további bővítés. A menetpróbán az 1,6 literes, 122 lóerős i-DTEC dízelmotorral, valamint az 1,8 literes, i-VTEC benzinmotorral szerelt verziót is kipróbálhattuk. Noha a dízel – amelyet a Honda a legkönnyebb 1,6-os egységnek titulál – 22 lóerővel gyengébb, a nyomatéka 300 Nm a benzines által produkált 174 Nm-hez képest, így sokkal jobban harapott, amire rátett még egy lapáttal az a tény is, hogy a tesztút során 4,7 literes fogyasztás produkált. A benzines még kíméletes vezetés mellett is falta a 8 litert, viszont ilyen erőforrással a Tourer jóval olcsóbb lehet, ráadásul csak ehhez lehet majd automata váltót rendelni.
Hazánkba jövő tavasszal érkezik meg a Civic Tourer, amelynek ára egyelőre nem ismeretes, ám az ötajtós Civic, valamint a Tourer nagy-britanniai árán alapuló jóslatok szerint valamicskével 6 millió forint alatt alakul majd az induló ár.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.