Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a2f667b6-02b0-4333-950e-806dce7867ed","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A napelemesek már tavaly azt mondták a most elkaszált kormányrendeletről, hogy veszélyezteti a beruházói és befektetői bizalmat.","shortLead":"A napelemesek már tavaly azt mondták a most elkaszált kormányrendeletről, hogy veszélyezteti a beruházói és befektetői...","id":"20250417_alaptorveny-seres-szaldoelszamolas-napelemes-rendszerek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2f667b6-02b0-4333-950e-806dce7867ed.jpg","index":0,"item":"7c174ba9-bf50-4e73-a9c3-43217b935015","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_alaptorveny-seres-szaldoelszamolas-napelemes-rendszerek","timestamp":"2025. április. 17. 12:07","title":"Döntött az Alkotmánybíróság: Alaptörvény-sértően fosztották meg a szaldóelszámolástól a háztartási napelemeseket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az NMHH szerint a reggeli műsorban elhangzottak a cukorbetegséggel élők emberi méltóságát sértették.","shortLead":"Az NMHH szerint a reggeli műsorban elhangzottak a cukorbetegséggel élők emberi méltóságát sértették.","id":"20250417_Cukorbetegeket-serto-vicc-miatt-buntettek-meg-Balazsekat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8d2c096-7016-423a-b818-4738b5da4c99.jpg","index":0,"item":"3e921a77-097b-468e-8b57-582b9af80b4d","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Cukorbetegeket-serto-vicc-miatt-buntettek-meg-Balazsekat","timestamp":"2025. április. 17. 11:48","title":"Cukorbetegeket sértő poénkodás miatt büntették meg Balázsékat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725eb633-4f83-4a07-98f0-caa89fb66de5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Józan döntésnek tűnik ez egy olyan piacon, ahol egymással versengve, szinte tesztelés nélkül dobják piacra a cégek az okosnak mondott autókat. ","shortLead":"Józan döntésnek tűnik ez egy olyan piacon, ahol egymással versengve, szinte tesztelés nélkül dobják piacra a cégek...","id":"20250417_Tilos-lesz-onvezetokent-hirdetni-az-autokat-Kinaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725eb633-4f83-4a07-98f0-caa89fb66de5.jpg","index":0,"item":"a334ac39-6127-4b58-a718-5e152eefd6a0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Tilos-lesz-onvezetokent-hirdetni-az-autokat-Kinaban","timestamp":"2025. április. 17. 12:45","title":"Megelőzi a nagyobb bajt Kína, tilos lesz önvezetőnek hirdetni az autókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Trump vámháborúja miatt április 25-étől áremelés következik. Az amerikai vásárlóknak azt javasolták, vásároljanak még az áremelkedés előtt.","shortLead":"Trump vámháborúja miatt április 25-étől áremelés következik. Az amerikai vásárlóknak azt javasolták, vásároljanak még...","id":"20250417_temu-shein-vamhaboru-aremeles-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590.jpg","index":0,"item":"41b133b2-9969-4b87-93ae-2a943aa9cf13","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_temu-shein-vamhaboru-aremeles-figyelmeztetes","timestamp":"2025. április. 17. 07:59","title":"A Temu és a Shein áremelést jelentett be, pontos dátummal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7abc1d9a-dd37-44e2-9107-f1f2ea3ad709","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Mi a jó alvás titka? Habár nagyon sok minden múlik az adott ember aktuális fizikai és mentális állapotán is, a külső körülmények ebben az esetben talán még fontosabbak. Hogyan alakítsuk ki alváskörnyezetünket, hogy az maximálisan támogassa az éjszakai pihenést? Milyen a jó alvás, kompromisszumok nélkül? Cikkünkben ennek járunk utána!","shortLead":"Mi a jó alvás titka? Habár nagyon sok minden múlik az adott ember aktuális fizikai és mentális állapotán is, a külső...","id":"20250317_Jo_alvas_haloszoba_sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7abc1d9a-dd37-44e2-9107-f1f2ea3ad709.jpg","index":0,"item":"5efb2d51-5b10-4649-aae4-4c658ad29bae","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250317_Jo_alvas_haloszoba_sedacur","timestamp":"2025. április. 18. 15:30","title":"Így alakítsa ki hálószobáját és esti szokásait, ha valóban jól akar aludni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A momentumos politikus azt mondta, nem fogja kifizetni a bírságokat, inkább leüli vagy ledolgozza.","shortLead":"A momentumos politikus azt mondta, nem fogja kifizetni a bírságokat, inkább leüli vagy ledolgozza.","id":"20250417_buntetes-stummer-janos-tuntetesek-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a.jpg","index":0,"item":"ba8ab2f9-a871-432c-af3e-0715d0253234","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_buntetes-stummer-janos-tuntetesek-rendorseg","timestamp":"2025. április. 17. 11:31","title":"Csaknem 1 millió forint büntetést kapott Stummer János az elmúlt hetek tüntetéseiért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ff5446-d84d-4082-9430-887e6d44dee5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kislányt a lakóhelyétől 400 kilométerre találták meg egy 27 éves férfinál.","shortLead":"A kislányt a lakóhelyétől 400 kilométerre találták meg egy 27 éves férfinál.","id":"20250417_emberrablas-10-eves-kislany-roblox-discord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ff5446-d84d-4082-9430-887e6d44dee5.jpg","index":0,"item":"91269952-4614-4a8b-9fde-139f595d2cb9","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_emberrablas-10-eves-kislany-roblox-discord","timestamp":"2025. április. 17. 14:25","title":"Elrabolt egy férfi egy 10 éves kislányt, akivel a Robloxon ismerkedett meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1962a140-4bf1-42dc-aaff-55b0e3ddb965","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Óránként akár 10 hullócsillag is megfigyelhető lesz napokon belül, tűzgömbök kialakulására is van esély.","shortLead":"Óránként akár 10 hullócsillag is megfigyelhető lesz napokon belül, tűzgömbök kialakulására is van esély.","id":"20250417_lyridak-meteorraj-megfigyeles-hullocsillag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1962a140-4bf1-42dc-aaff-55b0e3ddb965.jpg","index":0,"item":"a174ccb2-5ce2-4931-837c-8c7593ceb4ca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_lyridak-meteorraj-megfigyeles-hullocsillag","timestamp":"2025. április. 17. 16:03","title":"Szemeket az égre: jön a legrégebbi ismert meteorraj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megjött hozzánk is az új Mini - ismét felszökik a kisautó láz?
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Stílszerűen, a pesti Bazilika melletti Mini bárban, a héten nálunk is bemutatkozott az új Mini. Mindez egyúttal azt jelenti, hogy a német-brit kisautó harmadik nemzedéke már itthon is kapható – prémiumkiviteléhez mérten, borsos, 5,6 millió forint induló áron.
Az örökifjú szupermini kívül-belül megújult, de olyan formán, hogy sikerült megőriznie a kultikus formai jegyeket, miközben kidolgozása, technikája még inkább prémiumos lett. A rajongótábor bizonyára díjazza majd, hogy maradt a halhatatlannak tartott küllem, méghozzá úgy, hogy a kisautó széltében-hosszában pár centit hasasodott. Így a hátul ülő két utas már kevésbé passzírozódik, a csomagtartó pedig 50 literrel 211-re öblösödött.
A tervezők hallgattak az ergonómiai bírálatokra is: a sebességmérő órát – a fordulatszám- és az üzemanyagmérő társaságában – átköltöztették a kormány fölé a jellegzetes nagy középső kerek számlapról, az ablaknyitó gombokat pedig a két első ülés közötti középső helyről, kézre esően az ajtókra helyezték.
Kégaléria.
BMW
A gyári ismertetőből kitűnik, hogy 3500 alkatrészt teljesen újra cseréltek, s ennek nyomán az összetéveszthetetlen Mini-dizájnmódi is újabb fortélyokkal tovább bővült – bizonyosan a hívek gyönyörűségére. Nem csupán a karosszéria vonalairól, a vevőkábító színkínálatról, vagy az ízléses enteriőrről van szó: a LED-csíkos első lámpák, vagy a műszerfalon, az egyes működési funkciókra felvillanó fénygyűrű arról tanúskodik, hogy a formatervezők merészen éltek az újszerű (világítás)technika lehetőségeivel. Szellemes a sebességváltókar tövében található forgatókapcsoló is. Ennek elfordításával az üzemmód karakterisztikája – normál álláson kívül – sportos vagy környezetbarát (green) változatba állítható. Megjegyzendő, hogy „green” állásban, automata sebváltó esetében, a hajtásláncot leválasztó „vitorlázó” üzemmód is lehetséges.
Ez utóbbi szerelvény már önmagában is jelzi, hogy a német gazda, a BMW megadott minden olyan technikai újdonságot, amely ma még javarészt a nagyobb prémiumautók kiváltsága. Ezek közé tartoznak a vezetést segítő, többek között a sebesség- és a távolságtartó kamerás, radaros rendszerek. Mini-szokás szerint az extra lista szinte végtelen, de most újdonság, hogy potom 166400 forintért már lehet rendelni adatkivetítőt (head-up display) is, amely az eddig megszokott szélvédő helyett a sofőr látómezejében egy, a műszerfal tetején kibújó kijelzőre vetíti a közlekedési információkat, sőt BMW-módra még a navigáció jeleit is.
BMW
Ám ahogy a külcsiny megszüntetve-megőrizve tovább él, ugyanígy maradt a Minire jellemző gokart-érzés is. A mindenféle elektronikus menetstabilizálóval kialakított új futómű mellett ebben háromféle benzines és két dízelmotor játszik kulcsszerepet. Mindegyik erőforrás turbós, egy kivétellel háromhengeresek, s a korábbiakhoz képest átlagosan 27 százalékkal alacsonyabb fogyasztásúak.
Talán mondani sem kell, hogy a legvehemensebb a Cooper S változatban dohog. A kétliteres, négyhengeres TwinPower Turbo (turbófeltöltés, közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés és vezérműtengely-állítás) erőmű 192 lóerős, maximális forgatónyomatéka 280 Nm. A Mini-méregzsák 6,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/óra sebességre, s 235 km/óra végsebességgel lehet vele száguldozni – feltéve, ha még versenypályákon kívül ez valahol is lehetséges. Ennek fényében különösen jó értéknek számít a gyár által megadott 5,2-5,4 literes átlagfogyasztás. A legtakarékosabb a belépő modell: a háromhengeres Mini One D beéri 3,5 liter gázolajjal100 kilométeren, de azért tud repeszteni 190 km/óra sebességgel is. (Megjegyzendő, ez utóbbi változatot kellő érdeklődés híján egyelőre itthon nem hozzák forgalomba.)
A Mini-tulaj BMW már eddig sem panaszkodhatott a kisautó kellendőségére. Ahogy korábban, tavaly is, világszerte vagy 300 ezer fogyott belőle. Apró érdekesség, hogy a vevőközönség fele nő. Most azonban több szempontból is kulcsfontosságú az újgenerációs négykerekű. Ezt a fronthajtásos, úgynevezett UKV (unter klasse) platformot alkalmazza majd az új BMW 1-es sorozat, amely mérföldkő a mindeddig hátsókerék-hajtást favorizáló bajor luxusgyártó életében.
Másrészt a Mini már eddig is hétféle karosszériaváltozatban készült, s ma még nem lehet pontosan tudni, hány tagú lesz a Mini-család. A gyártó láthatóan maga is zavarban van. Az illetékes nagyfőnök, Peter Schwarzenbauer tavaly még tízféle variánst is meglebegtetett az Automotive News portálnak adott interjúban. Az év elején viszont a Sunday Times-nak nyilatkozatva már azt mondogatta: „a kevesebb több, és 4-5-re csökkentenék a modellváltozatok számát.”
BMW
Akárhogyan is lesz, annyi bizonyos, hogy a Mini már a nyakán érezheti a konkurencia lihegését. Már eddig is közvetlen vetélytársai közé sorolták az Audi A1, a Fiat 500-as, valamint a VW Bogár, illetve a GTI Polo modelleket, ám a fejleményekből úgy tűnik, hogy az Európában ismét feltámadó mini-mánia újabb erőpróba elé állíthatja a BMW-t is. Mint ahogy az IHS Automotive piackutató cég írja, e szegmens európai forgalma a tavalyi 1,1 millió darabról 2016-ban 1,3 millióra nőhet.
Ennek is tulajdonítható, hogy 2014-ben a mini kategória 20 vezető modelljének egyharmada vadonatúj, vagy részben megújuló lesz. Ide sorolják a Mercedesszel kooperációban készülő, az új Smart alvázán osztozó új farmotoros Renault Twingót, a csehországi Kolinban közösen gyártott Toyota Aygo és a Citroen-Peugeot szubkompaktok új darabjait, vagy az Opel Adamot új pörgős egyliteres turbómotorjával. Mindezek a verdák ugyan nem közvetlen Mini-konkurensek, de ugyanarra a marketingfilozófiára hajaznak, amit a BMW-Mini korábban már kitalált. Vagyis arra, hogy a kisautók esetében is érdemes a „mezei” alapmodelleket prémium közeli kivitelbe felturbózni, mert így jókora felárat lehet értük felszámítani.
Ezt a marketingmodellt jól érzékelteti Citroen DS3 Cabrio is. A francia márka a DS sorozattal azt a célt tűzte ki, hogy luxuskivitelű változatokkal bővítse kínálatát. Sőt , a Genfi Autószalon óta a Citroen és a DS ezentúl hivatalosan is külön úton jár, az utóbbi önálló prémium márkává fejlődik. Ennek jegyében a DS3 és a tömegmodell C3 ugyanarra a padlólemezre épül, de a fejlesztés és a gyártás egymástól külön zajlik: dizájnja franciásan elegáns, erőforrása, a Peugeot testvércéggel közösen fejlesztett 156 lóerős, 1,6 literes turbómotor vehemensen mozgatja. A kocsi 7,4 másodperc alatt van százon, ráadásul nem is nagyon iszákos, fogyasztása átlagosan 6 liter körül mozog.
A félkabriós ponyvatető is technikás: 16 másodperc alatt, 120 km/óráig menetközben is teljesen hátratolható, s kinyitva sem foglal el helyet a csomagtartóból, amely a riválisokéhoz képest nagyobb, 245 literes. Igaz, a teljesen hátratolt ponyvától már nem lehet visszapillantani, s a csomagtér-fedél sem nyitható. Viszont a francia mini előnyére szolgál, hogy a tetőkonstrukcióból adódó többletsúly mindössze 25 kiló (szemben a riválisok többszörösével), aminek eredményeként a kis kabrió nem veszít fürgeségéből. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a közel 6,8 milliós ár többszázezerrel kevesebb a Mini, vagy a BMW 1-es kabrióváltozatainál, akkor a nyitott száguldozásra vágyó autós igencsak gondolkodóba eshet: mit is válasszon. Az viszont már nem kérdés, hogy a lifestyle-nak (életstílus) nevezett divatautó tetszik a fogyasztóknak, s a tömeggyártóknak is bomba üzlet lehet.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.