Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ccb22bfb-d22d-4194-beff-a66e1319cf37","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Fülöp Zsolt arra reagált, hogy a kormányszóvivő szerint sírnak és picsognak az önkormányzatok a szolidaritási adó miatt.","shortLead":"Fülöp Zsolt arra reagált, hogy a kormányszóvivő szerint sírnak és picsognak az önkormányzatok a szolidaritási adó miatt.","id":"20250606_szentendre-polgarmester-szolidaritasi-ado-picsogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccb22bfb-d22d-4194-beff-a66e1319cf37.jpg","index":0,"item":"1fd16ad6-1e99-40f1-b9c8-dc1d0b044e52","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_szentendre-polgarmester-szolidaritasi-ado-picsogas","timestamp":"2025. június. 06. 18:52","title":"Szentendrei polgármester: Nem az önkormányzatok gazdálkodása, hanem Magyarország kormánya a probléma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd8b1d5-834a-4917-b87d-8e11220c75cf","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Hivatalosan szőlőművelési ágú területet venne, a már meglévő nyaralójának szomszédságában.","shortLead":"Hivatalosan szőlőművelési ágú területet venne, a már meglévő nyaralójának szomszédságában.","id":"20250606_Rogan-Szendrei-Cecilia-125-millioert-vasarolna-egy-tihanyi-telket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd8b1d5-834a-4917-b87d-8e11220c75cf.jpg","index":0,"item":"1303bcb6-8900-4acf-bfa6-698c9b00e64a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250606_Rogan-Szendrei-Cecilia-125-millioert-vasarolna-egy-tihanyi-telket","timestamp":"2025. június. 06. 17:55","title":"Bővül a nyaraló: Rogán-Szendrei Cecília 125 millióért vásárolna egy tihanyi telket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9b3bfcd-42ba-4349-a838-07e12ae2a4ef","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Lehet aláírni megy a Liverpoolhoz.","shortLead":"Lehet aláírni megy a Liverpoolhoz.","id":"20250607_Kerkez-privat-okokra-hivatkozva-elhagyta-a-valogatott-edzotaborat-nem-jatszik-a-kazahok-ellen-sem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9b3bfcd-42ba-4349-a838-07e12ae2a4ef.jpg","index":0,"item":"5717113f-3d54-4b79-9c28-0df254aeb5c1","keywords":null,"link":"/sport/20250607_Kerkez-privat-okokra-hivatkozva-elhagyta-a-valogatott-edzotaborat-nem-jatszik-a-kazahok-ellen-sem","timestamp":"2025. június. 07. 11:05","title":"Kerkez privát okokra hivatkozva elhagyta a válogatott edzőtáborát, nem játszik az azeriek ellen sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5847574-b0d6-4186-b540-077f585ee202","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vitézy Dávid szerint a Lázár János által bejelentett 10 pontos közlekedési reform az első nyári hétvégén megbukott.","shortLead":"Vitézy Dávid szerint a Lázár János által bejelentett 10 pontos közlekedési reform az első nyári hétvégén megbukott.","id":"20250607_Mindenki-megy-Balatonra-mar-a-punkosdi-hetvege-elso-napjan-osszeomlott-a-vasuti-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5847574-b0d6-4186-b540-077f585ee202.jpg","index":0,"item":"271730b3-4a46-421a-a469-520ac7ddc171","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Mindenki-megy-Balatonra-mar-a-punkosdi-hetvege-elso-napjan-osszeomlott-a-vasuti-kozlekedes","timestamp":"2025. június. 07. 14:00","title":"Mindenki megy Balatonra, már a pünkösdi hétvége első napján összeomlott a vasúti közlekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03c4279e-a4ab-427f-9e5c-e81890e54b3e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Papp László szerint épp eleget sepregetnek a saját házuk táján, a kormánynak újra kell gondolnia a szolidaritási hozzájárulást.","shortLead":"Papp László szerint épp eleget sepregetnek a saját házuk táján, a kormánynak újra kell gondolnia a szolidaritási...","id":"20250606_papp-laszlo-debrecen-fideszes-polgarmester-kormanyszovivo-picsogas-serto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03c4279e-a4ab-427f-9e5c-e81890e54b3e.jpg","index":0,"item":"e602ecaa-f68a-41fe-a739-708b1d0fe43c","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_papp-laszlo-debrecen-fideszes-polgarmester-kormanyszovivo-picsogas-serto","timestamp":"2025. június. 06. 18:19","title":"Debrecen fideszes polgármestere szerint sértő a kormányszóvivő picsogós megjegyzése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f9cb224-49a6-468f-bf2f-24043d6a8af7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bár a Demokrata főszerkesztője nem nevezte meg, de bizonyos jelek arra utalnak, hogy ez a politikus Menczer Tamás volt.","shortLead":"Bár a Demokrata főszerkesztője nem nevezte meg, de bizonyos jelek arra utalnak, hogy ez a politikus Menczer Tamás volt.","id":"20250606_bencsik-sajtoklub-eltavolitas-menczer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f9cb224-49a6-468f-bf2f-24043d6a8af7.jpg","index":0,"item":"4465b805-5b83-4922-82eb-598b38a8632d","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_bencsik-sajtoklub-eltavolitas-menczer","timestamp":"2025. június. 06. 09:37","title":"Bencsik András szerint egy politikus szólt le, hogy tegyék ki a Sajtóklubból, miután olyasmit írt róla, ami nem tetszett neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed90d9fb-b159-469e-886b-55a2be977286","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Éves és havi szinten is nőtt a kiskereskedelmi forgalom, de a kereskedelmi szövetség figyelmeztet, még nincs ok az örömre.","shortLead":"Éves és havi szinten is nőtt a kiskereskedelmi forgalom, de a kereskedelmi szövetség figyelmeztet, még nincs ok...","id":"20250606_kiskereskedelmi-forgalom-aprilis-ksh-statisztika-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed90d9fb-b159-469e-886b-55a2be977286.jpg","index":0,"item":"dade66f6-09ea-42d8-9a85-18aafc562c82","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_kiskereskedelmi-forgalom-aprilis-ksh-statisztika-gazdasag","timestamp":"2025. június. 06. 09:32","title":"Egyre többet költünk a boltokban, de ennek még nem lehet feltétlenül örülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokkal egyszerűbb lehet hamarosan a Windowson futó valamennyi program és szolgáltatás frissítése, miután a Microsoft szeretne mindent egységesíteni a Windows Update égisze alatt.","shortLead":"Sokkal egyszerűbb lehet hamarosan a Windowson futó valamennyi program és szolgáltatás frissítése, miután a Microsoft...","id":"20250607_microsoft-windows-update-frissitesek-minden-alkalmazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"9aa20761-213e-44b9-b109-5cdb9b9ee9f4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_microsoft-windows-update-frissitesek-minden-alkalmazas","timestamp":"2025. június. 07. 08:03","title":"Gyökeresen átalakul a Windows alapszolgáltatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megjött hozzánk is az új Mini - ismét felszökik a kisautó láz?
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Stílszerűen, a pesti Bazilika melletti Mini bárban, a héten nálunk is bemutatkozott az új Mini. Mindez egyúttal azt jelenti, hogy a német-brit kisautó harmadik nemzedéke már itthon is kapható – prémiumkiviteléhez mérten, borsos, 5,6 millió forint induló áron.
Az örökifjú szupermini kívül-belül megújult, de olyan formán, hogy sikerült megőriznie a kultikus formai jegyeket, miközben kidolgozása, technikája még inkább prémiumos lett. A rajongótábor bizonyára díjazza majd, hogy maradt a halhatatlannak tartott küllem, méghozzá úgy, hogy a kisautó széltében-hosszában pár centit hasasodott. Így a hátul ülő két utas már kevésbé passzírozódik, a csomagtartó pedig 50 literrel 211-re öblösödött.
A tervezők hallgattak az ergonómiai bírálatokra is: a sebességmérő órát – a fordulatszám- és az üzemanyagmérő társaságában – átköltöztették a kormány fölé a jellegzetes nagy középső kerek számlapról, az ablaknyitó gombokat pedig a két első ülés közötti középső helyről, kézre esően az ajtókra helyezték.
Kégaléria.
BMW
A gyári ismertetőből kitűnik, hogy 3500 alkatrészt teljesen újra cseréltek, s ennek nyomán az összetéveszthetetlen Mini-dizájnmódi is újabb fortélyokkal tovább bővült – bizonyosan a hívek gyönyörűségére. Nem csupán a karosszéria vonalairól, a vevőkábító színkínálatról, vagy az ízléses enteriőrről van szó: a LED-csíkos első lámpák, vagy a műszerfalon, az egyes működési funkciókra felvillanó fénygyűrű arról tanúskodik, hogy a formatervezők merészen éltek az újszerű (világítás)technika lehetőségeivel. Szellemes a sebességváltókar tövében található forgatókapcsoló is. Ennek elfordításával az üzemmód karakterisztikája – normál álláson kívül – sportos vagy környezetbarát (green) változatba állítható. Megjegyzendő, hogy „green” állásban, automata sebváltó esetében, a hajtásláncot leválasztó „vitorlázó” üzemmód is lehetséges.
Ez utóbbi szerelvény már önmagában is jelzi, hogy a német gazda, a BMW megadott minden olyan technikai újdonságot, amely ma még javarészt a nagyobb prémiumautók kiváltsága. Ezek közé tartoznak a vezetést segítő, többek között a sebesség- és a távolságtartó kamerás, radaros rendszerek. Mini-szokás szerint az extra lista szinte végtelen, de most újdonság, hogy potom 166400 forintért már lehet rendelni adatkivetítőt (head-up display) is, amely az eddig megszokott szélvédő helyett a sofőr látómezejében egy, a műszerfal tetején kibújó kijelzőre vetíti a közlekedési információkat, sőt BMW-módra még a navigáció jeleit is.
BMW
Ám ahogy a külcsiny megszüntetve-megőrizve tovább él, ugyanígy maradt a Minire jellemző gokart-érzés is. A mindenféle elektronikus menetstabilizálóval kialakított új futómű mellett ebben háromféle benzines és két dízelmotor játszik kulcsszerepet. Mindegyik erőforrás turbós, egy kivétellel háromhengeresek, s a korábbiakhoz képest átlagosan 27 százalékkal alacsonyabb fogyasztásúak.
Talán mondani sem kell, hogy a legvehemensebb a Cooper S változatban dohog. A kétliteres, négyhengeres TwinPower Turbo (turbófeltöltés, közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepvezérlés és vezérműtengely-állítás) erőmű 192 lóerős, maximális forgatónyomatéka 280 Nm. A Mini-méregzsák 6,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/óra sebességre, s 235 km/óra végsebességgel lehet vele száguldozni – feltéve, ha még versenypályákon kívül ez valahol is lehetséges. Ennek fényében különösen jó értéknek számít a gyár által megadott 5,2-5,4 literes átlagfogyasztás. A legtakarékosabb a belépő modell: a háromhengeres Mini One D beéri 3,5 liter gázolajjal100 kilométeren, de azért tud repeszteni 190 km/óra sebességgel is. (Megjegyzendő, ez utóbbi változatot kellő érdeklődés híján egyelőre itthon nem hozzák forgalomba.)
A Mini-tulaj BMW már eddig sem panaszkodhatott a kisautó kellendőségére. Ahogy korábban, tavaly is, világszerte vagy 300 ezer fogyott belőle. Apró érdekesség, hogy a vevőközönség fele nő. Most azonban több szempontból is kulcsfontosságú az újgenerációs négykerekű. Ezt a fronthajtásos, úgynevezett UKV (unter klasse) platformot alkalmazza majd az új BMW 1-es sorozat, amely mérföldkő a mindeddig hátsókerék-hajtást favorizáló bajor luxusgyártó életében.
Másrészt a Mini már eddig is hétféle karosszériaváltozatban készült, s ma még nem lehet pontosan tudni, hány tagú lesz a Mini-család. A gyártó láthatóan maga is zavarban van. Az illetékes nagyfőnök, Peter Schwarzenbauer tavaly még tízféle variánst is meglebegtetett az Automotive News portálnak adott interjúban. Az év elején viszont a Sunday Times-nak nyilatkozatva már azt mondogatta: „a kevesebb több, és 4-5-re csökkentenék a modellváltozatok számát.”
BMW
Akárhogyan is lesz, annyi bizonyos, hogy a Mini már a nyakán érezheti a konkurencia lihegését. Már eddig is közvetlen vetélytársai közé sorolták az Audi A1, a Fiat 500-as, valamint a VW Bogár, illetve a GTI Polo modelleket, ám a fejleményekből úgy tűnik, hogy az Európában ismét feltámadó mini-mánia újabb erőpróba elé állíthatja a BMW-t is. Mint ahogy az IHS Automotive piackutató cég írja, e szegmens európai forgalma a tavalyi 1,1 millió darabról 2016-ban 1,3 millióra nőhet.
Ennek is tulajdonítható, hogy 2014-ben a mini kategória 20 vezető modelljének egyharmada vadonatúj, vagy részben megújuló lesz. Ide sorolják a Mercedesszel kooperációban készülő, az új Smart alvázán osztozó új farmotoros Renault Twingót, a csehországi Kolinban közösen gyártott Toyota Aygo és a Citroen-Peugeot szubkompaktok új darabjait, vagy az Opel Adamot új pörgős egyliteres turbómotorjával. Mindezek a verdák ugyan nem közvetlen Mini-konkurensek, de ugyanarra a marketingfilozófiára hajaznak, amit a BMW-Mini korábban már kitalált. Vagyis arra, hogy a kisautók esetében is érdemes a „mezei” alapmodelleket prémium közeli kivitelbe felturbózni, mert így jókora felárat lehet értük felszámítani.
Ezt a marketingmodellt jól érzékelteti Citroen DS3 Cabrio is. A francia márka a DS sorozattal azt a célt tűzte ki, hogy luxuskivitelű változatokkal bővítse kínálatát. Sőt , a Genfi Autószalon óta a Citroen és a DS ezentúl hivatalosan is külön úton jár, az utóbbi önálló prémium márkává fejlődik. Ennek jegyében a DS3 és a tömegmodell C3 ugyanarra a padlólemezre épül, de a fejlesztés és a gyártás egymástól külön zajlik: dizájnja franciásan elegáns, erőforrása, a Peugeot testvércéggel közösen fejlesztett 156 lóerős, 1,6 literes turbómotor vehemensen mozgatja. A kocsi 7,4 másodperc alatt van százon, ráadásul nem is nagyon iszákos, fogyasztása átlagosan 6 liter körül mozog.
A félkabriós ponyvatető is technikás: 16 másodperc alatt, 120 km/óráig menetközben is teljesen hátratolható, s kinyitva sem foglal el helyet a csomagtartóból, amely a riválisokéhoz képest nagyobb, 245 literes. Igaz, a teljesen hátratolt ponyvától már nem lehet visszapillantani, s a csomagtér-fedél sem nyitható. Viszont a francia mini előnyére szolgál, hogy a tetőkonstrukcióból adódó többletsúly mindössze 25 kiló (szemben a riválisok többszörösével), aminek eredményeként a kis kabrió nem veszít fürgeségéből. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a közel 6,8 milliós ár többszázezerrel kevesebb a Mini, vagy a BMW 1-es kabrióváltozatainál, akkor a nyitott száguldozásra vágyó autós igencsak gondolkodóba eshet: mit is válasszon. Az viszont már nem kérdés, hogy a lifestyle-nak (életstílus) nevezett divatautó tetszik a fogyasztóknak, s a tömeggyártóknak is bomba üzlet lehet.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.