szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Skoda híres RS, vagyis „Rally Sport” típusa ünnepli születése napját. A 130 RS modell talán legnagyobb sikere kettős győzelme volt a Monte Carlo Rallyn 1977-ben.

A Skoda 1974 tavaszán bemutatta három szupersportautóját (egy 180 RS és két 200 RS modellt), amelyek még ugyanebben az évben júniusban egy hivatalos motorsport versenyen, a Skoda Rallyként ismert bajnokságban vettek részt. A 200 RS tűzgolyónak a motorházteteje alatt egy kétliteres, 120 kW (163 LE) teljesítményű motort találunk felül elhelyezett vezérműtengellyel, a kocsi legnagyobb sebessége 210 km/h volt. A váltó a Porschétól érkezett.

A 200 RS modellel kapcsolatos pozitív tapasztalatok alapján a döntéshozók gyorsan belátták, hogy szükség van egy, a motorsport területén széles körben bevethető járműre. Egy évvel később, az 1975-ös versenyévadban megjelent a Skoda 130 RS a nemzetközi autóversenyek színpadán, amelyet hat kitűnő motorsportos év követett.

A Skoda 130 RS korának egyik legsikeresebb versenyautója volt és kemény ellenfélnek számított mind a rally, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsport-rajongó ismeri a 130 RS-t, mint a „Kelet Porschéját”.

Skoda

A 130 RS legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rallyn a maximum 1300 cm3 hengerűrtartalmú autók versenyében, illetve az Európai Túraautó Bajnokságban (European Touring Car Championship – ETCC) szerzett első hely 1981-ben. Természetesen a legfontosabb cseh versenyeken, mint a Barum Rally, a Bohemia Rally vagy a Sumava Rally, szintén számos győzelmet zsebelt be a modell.

A hátsókerék hajtású versenyautót egy 1.3 literes, négyhengeres, 103 kW (140 LE) teljesítményű motor hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. A versenyautó, amely kereken 4 méter hosszú, 1.72 méter széles és csak 1.34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni.

Skoda

Az ezredfordulón a Skoda egyértelmű jelét adta, hogy – ezúttal sorozatgyártásban – ismét sportos modellekkel lép a piacra, nyilvánvaló utalással az RS-korszakra. 2000-ben a cseh gyártó bemutatta a Skoda Octavia RS modellt. Négy évvel korábban ünnepelte premierjét az Octavia, amely az első teljesen új fejlesztésű modell volt a márka történetében, amely a vasfüggöny leomlása és a Volkswagennel való szövetség után született. A Skoda legnagyobb számban értékesített modellje volt az első sorozatgyártású autó, amelyből RS változat is készült. Ez egyfajta tiszteletadásnak is tekinthető a Skoda 180/200 RS modellek, de leginkább a Skoda 130 RS eredményei előtt.

Mára az Octavia RS harmadik új generációjánál tartunk, a motorok tekintetében egy kétliteres TSI benzinmotor (162 kW) és egy kétliteres turbófeltöltésű dízelmotor (135 kW) alkotja a kínálatot. A harmadik generációs új Skoda Octavia RS benzines változatának legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.

Skoda

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!