szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A földgázos autózás. Új autó vásárláskor a gázüzemű választása mind a mai napig ritkaságszámba megy. Hogy miért nem keresik, arról főleg a szabályozás tehet.

Környezetkímélők, hatótávolságuk városi közlekedésre ideális, fenntartási költségük a hagyományos/dízel meghajtású járművekével közel azonos, mégsem terjednek kellő ütemben a gázüzemű járművek, személyautók Magyarországon, ez derült ki CNG&LNG Konferencia és Járműipari Kiállításon Gödöllőn, amelyről az NRGReport készített beszámolót.

Jócskán lemaradt Magyarország a gázüzemű közlekedés terén, bár egyre több a CNG-s (Compressed Natural Gas – sűrített földgáz) személyautó a hazai utakon – körülbelül öt-hétezer a konferenciát szervező Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) adatai szerint. A szám elenyésző például Olaszországgal összevetve, ahol egymillió lakos használ CNG-s autót. Az összehasonlítás persze nem fair, hiszen a hazai kilenc nyilvános töltőállomással szemben durván ezer kút áll az olasz sofőrök rendelkezésére.

Itthon a CNG-üzletág számára a tavaly bevezetett jövedéki adó is nagy csapás volt, s bár a tervezett változtatások nyomán vissza lehet igényelni adót, a díj ott van, mondta Pap Gabriella, az Iris Energy Kft. ügyvezető igazgatója. Nem segíti ezen autók terjedését a csökkenő olajár sem. Az olajár változása miatt a CNG korábbi árelőnye megszűnt, ma semmi sem motiválja a vevőket arra, hogy CNG-s autót vegyen, tette hozzá Pap. Ha valaki itthon tankol, a benzin, dízel és a CNG ára közel azonos, mondta, a helyzet országonként eltér.

A köbméterenkénti 28 forintos jövedéki adó első hallásra nem tűnik soknak, ám kilogrammra átszámolva és az áfát hozzáadva már 50 forint az adó, mondta Bálint Norbert, a Főgáz CNG Kft. tanácsadója. A cég, aki a Salgótarjáni úti töltőállomások üzemeltetése mellett flottáknak is szolgáltat CNG-t, illetve kompresszálást is végez (a cég által beszerzett gázt tömöríti és tölti be tartályba), jelenleg 350 forint/kg körüli áron adja a CNG-t, amiből 50 forint az adó.

Akadnak persze olyanok, akik a fenti feltételek mellett is olcsón tankolnak, úgymond „okosban”. A CNG-autó-tulajdonosok harmada, legfeljebb fele tankol töltőállomáson, a fennmaradóak közül sokan illegálisan, illegális töltőből tankolja a gázt, mondta Mészáros Lóránd, Budapest Főváros Kormányhivatalának Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának főosztályvezetője. Tavaly 3-4 ilyen töltőt fedeztek fel a felügyelet munkatársai. Ezekben beazonosíthatatlan kompresszorral, sokszor méretlen vezetékből, rezsicsökkentett háztartási gázból töltik-töltötték az autósok tankjaikat, a műszaki biztonsági tűzvédelmi előírások figyelmen kívül hagyásával. Mészáros szerint az illegális töltők visszaszorításához nem elég a kis létszámú felügyelet, a rendvédelmi szerveket is be kell vonni a munkába. S persze kedvező és rentábilis tankolási lehetőségeket kell teremteni.

Földgázzal élni élvezet?

Tavaly járt nálunk egy Volkswagen eco-up!, amellyel nagyon jó tapasztalatokat szerezünk. A földgázos eco up! ára 3,9 millió forint, ami nem tűnik totálisan vállalhatatlannak.  A legnagyobb élmény persze a tankolás volt, amikor egy tesztautó félig üres üzemanyag-tartályát 2973(!) forintból tankoltunk meg.

D.P.

 

 

Részletekért klikk a képre.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!