!["Csak az új Ferrarikat szeretem" – a budapesti milliárdos Josh Cartuval beszélgettünk](https://img.hvg.hu/Img/da658e97-86c0-40f3-acd3-b0a850f32c30/b441f34d-7820-437d-b040-0b7058b8f0a6.jpg)
"Csak az új Ferrarikat szeretem" – a budapesti milliárdos Josh Cartuval beszélgettünk
A kanadai származású, Budapesten élő Josh Cartu időnként feltűnik a hírekben, általában egy-egy méregdrága autó kíséretében. Mi Ferrarikról, Rolls-Royce-okról és elektromos autókról kérdeztük. És megnéztük, ahogy meghajtja több milliárd forint értékű hipersportkocsiját.
A közúti mellett ráadásul a kifejezetten versenyzésre szánt Ferrarikat is nagyon kedveli: Cartu részt vesz a Ferrari Challenge versenysorozat Trofeo Pirelli AM kupájában, és ennek keretein belül nemrégiben a Hungaroringen terelgette vadonatúj 488 GTB Challenge versenyautóját. Az első verseny nem épp tervei szerint sikerült, azonban a második futamon harmadikként intették le.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/310b7690-870a-40ba-93c2-de13a268c041.jpg)
A mogyoródi rendezvényre több tucat utcai Ferrari érkezett, melyek közül azonban egyértelműen Cartu tavaly ősszel átvett LaFerrari Apertáját övezte a legkomolyabb érdeklődés. Ez persze érthető is, hiszen ebből a nyitható tetejű LaFerrariból mindössze 209 példányt készült, és még azok is csak nehezen vásárolhattak belőle, akik komoly Ferrari-gyűjtő hírében állnak.
Cartu általában nem kíméli az olasz vasat, a héten például nem éppen veszélytelen módon így égetett gumit vele a Hősök terénél, a budapesti forgalomban:
Az olasz hipersportkocsi hivatalos listaára 600 millió forint volt, ma már azonban 2-3 milliárd forint ellenében cserélnek gazdát ezek a szuperritka járgányok. Josh Cartut egyebek közt erről az autóról kérdeztük közvetlenül az első hungaroringi időmérő után.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/1530ca14-a8e2-41f2-b458-0e8c5efc6275.jpg)
hvg.hu: Jól megizzadt.
J. C.: Igen, ezekben a versenyautókban elképesztően meleg van, ami komoly kihívás. De remekül alakultak a dolgok, jó helyen sikerült végeznem. Az időjárás remek, a tapadás rendben van, és az autóm is kiválóan viselkedett.
hvg.hu: Pontosítsunk az olvasók kedvéért: egy 488 GTB volt ez a bizonyos autó. Hogy viszonyul ez az utcai LaFerrarihoz?
J. C.: A 488 versenyváltozatával körülbelül 10 másodperccel jobb köridőt lehet elérni a Hungaroringen, mint a LaFerrarival. Hiába csak 660 lóerős a versenyautó, a slickgumik és a nagy szárny miatt versenypályán simán veri a 962 lóerős hibrid utcai autót.
hvg.hu: És melyik Ferrari a kedvence?
J. C.: Természetesen a LaFerrari Aperta, amivel a Hungaroringre is kijöttem. De azért kíváncsian várom a 812 Superfastet is, szeptemberre ígérték a szállítást.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/5d41b4ac-31ee-4453-bd27-4cc2346272a3.jpg)
hvg.hu: Mit gondol, a Superfast jobb autó lesz, mint az F12tdf, amit jelenleg is használ?
J. C.: Nehéz kérdés, meglátjuk. Az ugyebár a 812 Superfast elődjének, az F12-nek a legsportosabb kivitele. Az F12tdf 780 lóerős, míg a 812 Superfast már kereken 800 lóerős. Az új modell tehát kicsit erősebb, azonban ezzel együtt a tömege is nagyobb.
hvg.hu: Tavaly az F12tdf-fel indult az Európát átszelő Gumball 3000-en, mely ugyebár egyebek közt Budapesten is keresztül haladt. Idén nyáron melyik lesz a kiválasztott autó?
J. C.: Ezzel kapcsolatban hamarosan minden részletet el fogok árulni, addig viszont csak annyit mondanék, hogy nem az F12tdf-fel, és nem is az Apertával veszek részt a rendezvényen. (Azóta kiderült: egy 488-as Ferrarival indult Cartu.)
hvg.hu: Beszélgetünk itt több modellről is, de egy valami közös: az összes autóján szlovák rendszám van, de pontosan miért?
J. C.: Nem vagyok magyar állampolgár, és ha választhatok, akkor értelemszerűen nem kívánom megfizetni a magas magyar közterheket.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/695482dc-135f-4f62-b43a-ff6c5398e02e.jpg)
hvg.hu: És választ. Értjük. Ha már választások: csak Ferrari sportkocsik állnak a garázsában. A többi márkát ennyire nem kedveli?
J. C.: Porsche 911-est vezettem korábban, de inkább maradok az olasz gyártónál.
hvg.hu: Mi a helyzet a Porsche 918 Spyderrel, illetve a McLaren P1-gyel? Azok is elég jó autók.
J. C.: De én még nem próbáltam őket, és nem is tervezem.
hvg.hu: És az elektromos autókat? Egyre többet hallani már az elektromos sportkocsikról is. Ezekről mi a véleménye?
J. C.: Röviden annyi, hogy amíg csak tehetem, a hagyományos, benzinmotoros sportkocsikat fogom hajtani.
hvg.hu: Az elektromos autók jövőjével kapcsolatban tehát szkeptikus, de mi a helyzet a régi, oldtimer Ferrarikkal?
J. C.: Egyelőre még nincs régi Ferrarim, és bár egy ideje foglalkoztat a gondolat, hogy vásároljak egyet, a régebbi sportkocsikat nem igazán szeretem. Számomra az a legfontosabb, hogy egy autó gyors legyen, a lehető leggyorsabb. A régi Ferrarik pedig nem olyan gyorsak, mint az újak, ezért nem is szeretem őket.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/8b1e5c92-0a6a-480e-9011-66656fe28a05.jpg)
hvg.hu: Ha már a gyorsaságnál tartunk, nézi a Forma–1-et?
J. C.: Nem vagyok nagy F1-rajongó, mert a sportág az utóbbi időkben ellaposodott, de azért meg szoktam nézni egy-egy versenyt. És akkor Vettelnek drukkolok.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/b441f34d-7820-437d-b040-0b7058b8f0a6.jpg)
hvg.hu: Ha nem sport-, hanem luxuskocsikról van szó, akkor a Rolls-Royce a kedvence. Látta már jelenleg is használt Phantomjának az utódját?
J. C.: Igen, tavasszal zárt ajtók mögött már találkoztam az új modellel, és rendeltem is belőle egyet. 2018 első negyedévére ígérték az átadást, valószínűleg márciusban ülhetek majd be az új autómba.
hvg.hu: Elárulhat róla néhány részletet?
J. C.: Nem tehetem, mert titoktartási szerződést írtam alá. De már nem kell sokat várni az új Phantom hivatalos bejelentésére, július végén lesz.
A rövid beszélgetés után Cartu gyorsan beült a nyitott tetejű LaFerrariba és váltott utastársakkal rengeteg élményautózós kört tett meg a ringen. Ez előtt néhány rutinfeladat azért még várt a kiszolgálószemélyzetre. Először is kellett némi benzint tankolni a kocsiba – mint megtudtuk, magas oktánszámú speciális versenybenzint szivattyúztak a LaFerrariba.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/42113c41-1ede-46c6-b152-5535522e9c9b.jpg)
Érdekesség, hogy a benzinbetöltő nyílással szemben a másik oldalon is található egy töltőnyílás, ahol viszont nem folyékony üzemanyaggal, hanem árammal lehet megtölteni a kocsit. Erre azért lehet szükség, hogy rögtön induláskor maximális töltöttséggel, maximális erővel indulhasson a LaFerrari. Hibridség ide vagy oda, zöld rendszámot (szerencsére) nem kaphat a járgány, hiszen tisztán elektromosan nem képes gurulni.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/ffbbb51c-b377-470e-bac0-7f7efadb2684.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/6007cba3-d50f-4c26-b93c-0d07a3b2ccb4.jpg)
A versenypályás használat miatt indulás előtt még a vonószemet is a helyére kellett pattintani, illetve azt előbb még elő kellett szedni a nem túl méretes első csomagtartóból:
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/a3374648-fb56-491e-9683-8dfbd11072b7.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d01f5c47-e33c-4477-aded-63e84ed99437.jpg)
Az autó alja végig borított, értelemszerűen aerodinamikai megfontolásból:
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/5b328ff4-a7ae-4e0d-aceb-c6e5b9859c67.jpg)
A hátul található diffúzor környékén aktívan szabályzott kis szárnyakra lehetünk figyelmesek:
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/b0b0b41f-bfac-45dc-b48a-c97ab5b1ee77.jpg)
A hanghatás egész egyszerűen elképesztő, köszönhetően például a turbó nélküli 6,3 literes V12-es szívómotornak és a sportkipufogóknak:
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/1e5122c6-9e30-4a14-a3d2-bf2e4fc935fd.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d40f1dd4-41c7-4d0e-925b-8412a69f0870.jpg)
A minden körülmények mellett szuper rövid féktávokról a speciális és extrém drága karbon-kerámia fékek gondoskodnak:
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/c66fbca2-0306-49f7-ba2b-a2db08e5c059.jpg)
Minden örömök forrása, avagy Cartu szuper Ferrarijának slusszkulcsa:
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/d05e3753-9553-4b3c-946b-ed948874a710.jpg)
Végül pedig néhány kép Cartu versenyautójáról, a 488 GTB Challenge-ről, mely nem 600, hanem "csak" 110 millió forintba került, mégis sokkal gyorsabb a Hősök terénél a budapesti forgalomban gumiégetésre használt LaFerrarinál:
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/028e74a2-2a6e-4282-9ed6-2a761d4374ce.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/38203ec0-59e1-4bb1-b971-4c1418ab8c7b.jpg)
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/0e8d4518-43cf-452c-ab27-47476154f936.jpg)
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.