Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"14c34a35-6ee4-4a49-bd05-cdd3046fc951","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Samuel Patyt 4 évvel ezelőtt gyilkolták meg, miután egyik óráján Mohamed prófétát ábrázoló karikatúrákat mutatott a diákjainak.","shortLead":"Samuel Patyt 4 évvel ezelőtt gyilkolták meg, miután egyik óráján Mohamed prófétát ábrázoló karikatúrákat mutatott...","id":"20241222_parizs-tanar-gyilkossag-lefejezes-itelet-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14c34a35-6ee4-4a49-bd05-cdd3046fc951.jpg","index":0,"item":"8d947e55-a6d3-48f0-a64c-253268766d12","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_parizs-tanar-gyilkossag-lefejezes-itelet-birosag","timestamp":"2024. december. 22. 13:28","title":"Nyolc embert ítéltek el a lefejezett párizsi tanár ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fa26256-1291-450e-a62e-83bb3a5318e2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"1955-ben egy hibás újsághirdetés miatt hívták a Mikulás után érdeklődő gyerekek az amerikai légvédelmet.","shortLead":"1955-ben egy hibás újsághirdetés miatt hívták a Mikulás után érdeklődő gyerekek az amerikai légvédelmet.","id":"20241222_mikulas-telapo-norad-nyomkovetes-radar-nasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fa26256-1291-450e-a62e-83bb3a5318e2.jpg","index":0,"item":"9f813dd0-df4d-4b16-bfad-3af74fcc44d7","keywords":null,"link":"/elet/20241222_mikulas-telapo-norad-nyomkovetes-radar-nasa","timestamp":"2024. december. 22. 11:05","title":"\"Biztosítottuk a Mikulás biztonságos beutazását az Egyesült Államokba\" - egy téves hívással kezdődött, ma milliók figyelik élőben a Mikulás-radart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ace942a-cc3a-484a-9741-b730f594a16f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A játékok és szabadidős tevékenységek terén is voltak érdekes újítások 2024-ben. Mutatjuk, melyeket talált kiemelésre érdemesnek az amerikai TIME magazin a 200-as listáján.","shortLead":"A játékok és szabadidős tevékenységek terén is voltak érdekes újítások 2024-ben. Mutatjuk, melyeket talált kiemelésre...","id":"20241222_2024-legjobb-talalmanyai-jatekok-golyopalya-slackline-vilagito-frizbi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ace942a-cc3a-484a-9741-b730f594a16f.jpg","index":0,"item":"d4d87e8f-73e7-40f9-a6a7-10e7cafdd454","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_2024-legjobb-talalmanyai-jatekok-golyopalya-slackline-vilagito-frizbi","timestamp":"2024. december. 22. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: a frizbi, amivel szó szerint villoghat, és a golyópálya, amit akár a falra is szerelhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f7ace76-8576-41d1-9bf6-8fadd049ff3c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A hideg idő ellenére sokan elmentek a budapesti kávézóba, hogy aláírassák a könyvüket karácsony előtt.","shortLead":"A hideg idő ellenére sokan elmentek a budapesti kávézóba, hogy aláírassák a könyvüket karácsony előtt.","id":"20241221_magyar-peter-nagy-ervin-dedikalas-tisza-part-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7ace76-8576-41d1-9bf6-8fadd049ff3c.jpg","index":0,"item":"97983f00-e0fe-4c63-9229-e8b984af0bad","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_magyar-peter-nagy-ervin-dedikalas-tisza-part-video","timestamp":"2024. december. 21. 20:50","title":"„Menczer Tamásnak csak annyit üzennék: boldog karácsonyt!” – videón Magyar Péter dedikálása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"887fba2b-9345-4e5c-9f99-1eb8009cb55e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A vádpontok között emellett gyilkossági kísérlet és súlyos testi sértés is szerepel.","shortLead":"A vádpontok között emellett gyilkossági kísérlet és súlyos testi sértés is szerepel.","id":"20241222_magdeburg-karacsonyi-vasar-nemetorszag-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/887fba2b-9345-4e5c-9f99-1eb8009cb55e.jpg","index":0,"item":"e033c3a6-72c4-441e-8c31-980d8dd90c13","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_magdeburg-karacsonyi-vasar-nemetorszag-gyilkossag","timestamp":"2024. december. 22. 12:14","title":"Többrendbeli gyilkossággal vádolják a magdeburgi tömeges gázolás gyanúsítottját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adba43ac-1e94-448d-9c23-093cb38423ba","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök körül egy év leforgása alatt jelentősen megváltozott a politikai légkör, így tartott most sajtótájékoztatót a nemzetközi és a magyar sajtó előtt. Sokszor kitért a magdeburgi merénylet és a migráció összefüggésére, a magyar uniós elnökségről pedig azt mondta, hogy ilyen elszigeteltséget még sosem látott. ","shortLead":"A miniszterelnök körül egy év leforgása alatt jelentősen megváltozott a politikai légkör, így tartott most...","id":"20241221_orbaninfo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adba43ac-1e94-448d-9c23-093cb38423ba.jpg","index":0,"item":"164941d7-1498-4af2-977b-75623f17aaaa","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_orbaninfo-ebx","timestamp":"2024. december. 21. 10:30","title":"Orbán Viktor: Sosem fogok olyannal vitatkozni, akinek a gazdái Brüsszelben vannak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e8e0025-5dfe-43a1-807c-b43727966aa6","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"„Volt, hogy a rendező azt mondta, ne törődjek azzal, hogy a szereplő a fejlövés után még akciózik, vagy a színésznő magas sarkú cipőben lövöldöz az erdőben” – idézte fel Varga István, aki katonai szakértőként évtizedek óta segíti a legnevesebb magyar és külföldi rendezők filmjeit. Ha kell, tankot szerez, statisztákból farag katonákat, vagy fejlövések hitelességét ellenőrzi. Többek között neki köszönhető az Angyalbőrben sorozat is.","shortLead":"„Volt, hogy a rendező azt mondta, ne törődjek azzal, hogy a szereplő a fejlövés után még akciózik, vagy a színésznő...","id":"20241221_hvg-katonadolog-varga-istvan-katonai-szakerto-filmek-forgatasok-haborus-drama-akciofilm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e8e0025-5dfe-43a1-807c-b43727966aa6.jpg","index":0,"item":"794c9cff-d150-41e3-9991-141b6374f68c","keywords":null,"link":"/360/20241221_hvg-katonadolog-varga-istvan-katonai-szakerto-filmek-forgatasok-haborus-drama-akciofilm","timestamp":"2024. december. 21. 16:40","title":"„A falak hol legyenek véresek? Ha lelőtték a németeket, hogy estek össze?” – hollywoodi szuperprodukciók hitelessége is múlt Varga István katonai szakértőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c48a46-a9f2-4cac-a57e-6c9b7b243001","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mészáros Csabát nyár végén távolították el a pozíciójából, miután az iskola vezetősége bejelentette: nem veszik el tanítás előtt a diákoktól a mobiltelefonokat, digitális eszközöket. Azóta ugyanott dolgozik pedagógusként. ","shortLead":"Mészáros Csabát nyár végén távolították el a pozíciójából, miután az iskola vezetősége bejelentette: nem veszik el...","id":"20241221_Madach-Imre-Gimnazium-kirugott-igazgato-Meszaros-Csaba-interju-mobil-tilalom-kozepiskola-Belugyminiszterium-rendelet-feljelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c48a46-a9f2-4cac-a57e-6c9b7b243001.jpg","index":0,"item":"f4c470d6-34a7-4431-a0ce-37a8a3c71831","keywords":null,"link":"/kultura/20241221_Madach-Imre-Gimnazium-kirugott-igazgato-Meszaros-Csaba-interju-mobil-tilalom-kozepiskola-Belugyminiszterium-rendelet-feljelentes","timestamp":"2024. december. 21. 13:25","title":"Pert fontolgat a Madách gimnázium felmentett igazgatója a Belügyminisztérium ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Még jó, hogy nem Porsche Panamera Praktiknak keresztelték el a hivatalosan Panamera Sport Turismónak hívott újdonságot. Az alliteráció legalább annyira hamis lenne, mint az az állítás, hogy az ötajtós, ötüléses családi Porsche egy valódi kombi. Ez az autó a jóléti túlzás azon tökéletes példája, amelyet bárki élvezettel birtokolna.
A stuttgarti márka is feliratkozik lassan azon gyártók közé, amelyek mindenre lőnek. Legyen az kupé, szedán, szabadidő-autó kis vagy nagy méretben. Persze a cég történetében voltak már elsőre márkaidegennek tűnő termékek: traktorok, repülőmotorok, hajók vagy kerékpárok. Itt legalább egy négykerekűről van szó, amiről a „kombisága” ellenére DNS-teszt nélkül is kijelenthető, hogy 100 százalékig Porsche génekkel rendelkezik.
Panamera, plusz 10 centi
Idén indult be igazán a második generációs Porsche Panamera forgalmazása, amelynek formailag általános vélekedés szerint is sikerült sokkal közelebb kerülnie a Porschét igazán jelképező 911-es modellhez. Ezt, mint már az első technológiai prezentációs bemutatóján járva is írtuk, nem kis részben egy magyar tervezőnek, Varga Péternek köszönheti, aki az autó külső megjelenéséért felelős dizájncsapat vezetője. Mivel a sportszedán változatot a Porsche Panamerából idén Lengyelországban már volt részünk alaposan kipróbálni – akkor még a dízelt is – a bőséges beszámolót itt érdemes elolvasni. Lássuk inkább, mitől van fantázia ebben az elsőre idegenül hangzó összeállításban: Porsche és kombi.
Képgaléria.
D.P.
A kombiság lényege elvileg ugye a csomagtér és a hátsó üléstér volna, így a két karosszéria-változat a B-oszlopig teljesen ugyanazt az autót is jelenti. Ülések, kárpitok, kezelőegységek azonosak. Mindkét esetben egy elegáns életstílus-autót kapunk valamivel 5 méter felett. A kombi, a Sport Turismo arányai egészen ügyesen rendezettek, nem is tűnik fel azonnal, mennyire hatalmas ez az autó.
Mindez esztétikusan csak úgy oldható meg, hogy például 20 colos felnik vannak alatta, amit nem szokás átszámítani centiméterre, de talán mégis jobban érzékelhető, ha azt mondjuk, 53 centiméter – ez csak a felni átmérője, abroncsokkal pedig 71 centi. Mindenesetre, ami a dizájnt illeti, a mai SUV-kal kitömött utcakép különlegessége lesz a Porsche kombija, amely egy tengerparti túrázáshoz és legfőképpen egy kis magamutogatáshoz sokkal stílusosabb, mint akár egy Lexus LS 500h, Infiniti Q70, Merci CLS AMG, vagy pláne egy BMW X6.
4+1?
Gyakorlati módon megközelítve a jármű praktikumát végül is mindent tud, ami egy prémium kombitól elvárható. Elektromosan nyílik a csomagtérajtó, ráadásul jó magasra, akár 190 centire is, így kényelmes pakolást enged az alacsony csomagtérnyílás is. Persze itt a csomagtér anyagai is prémiumszintűek, azonos kárpitot kaptak az utastérrel. Látható itt is, ez nem az a kategória, amelynél bármin, ami kicsit is látszik, spórolnának.
A csomagtér mérete számszerűen nem kicsi (520 liter), de egy ekkora autóhoz arányaiban mégsem tűnik túl nagynak. (Lecsapott ülések mellett 1390 literes hely nyerhető, de elképzelni is nehéz, hogy valaki a lapszabászatból ezzel fuvarozná haza az új konyhapultot.)
D.P.
Az üléselrendezést tekintve hivatalosan 4+1 a helyek száma. A +1-et viszont amolyan teoretikus módon álmodhatták meg, mert akit arra kényszerítenek, hogy ott kelljen utaznia, az nem fogja megköszönni. A hosszú kardánboksz, amelyben a hajtás fut, lényegében csak terpeszülést enged. Ha gyereket ültetünk ide, annak lába a hátsó középkonzol dobozát fogja rugdosni. Szóval, marad inkább a négy személynek tökéletes kabintér, amely viszont hátul is fejedelmi, akár hátul is elektromosan állítható, különálló üléseket jelent.
A Sport Turismo Panamera külsején persze vannak mechanikai oldalról nézve is igazi finomságok. Ilyen a tetővégen lévő aktív légterelő, amely csökkenti a légellenállást abban az esetben, ha kinyitnánk a napfénytetőt. Ilyenkor derékszögben áll, ezáltal a zavaró légörvények megszűnnek a hátsó traktus felett. Nagy sebességnél pedig akár 50 kilogrammnyi plusz leszorító erőt generál ugyanez az aerodinamikai elem.
Van itt egy kis fennforgás
Mielőtt a menettapasztalatokról is beszámolnánk, nem lehet csak úgy elsuhanni a tény mellett, hogy milyen viharos időket élnek át a dízelek miatt a Porschénál is. A helyzet ugyanis az, hogy konkrétan ennél a modellnél például leállították a dízelmotoros változatok gyártását. A lépés váratlanságát és drámaiságát jól mutatja, hogy még nincs egy éve, hogy a Panamera 4S Diesel révén mutatkozott be a világ leggyorsabb sorozatgyártású dízelautója, vadonatúj fejlesztésű motorral és 285 km/h-s csúcssebességgel, amelynek motorját ráadásul Győrben gyártották. (Érdemes lesz majd idén magyarországi Audi motorgyárának termelési adatait figyelni, hogyan érinte a dízelmotorok gyártását a mostani trend.) Mindenesetre mindez egészen elképesztő erejű változást mutat a benzines hibridek teljes hatalomátvételével, ahogyan az a mostani menetpróbán is kiderült.
D.P.
A fentiek ismeretében mi elsőként, mégsem egy hibridet, hanem a „Turbo” modellt vittük el. Redundáns kicsit az elnevezése ennek a típusnak mivel mára mindegyik Panamera turbós, ám klasszikusan a „Turbo” a csúcsgép, hivatalosan csak ennek a jelölésében szerepel ez a szó.
A V8-as 4.0 literes légkalapács most sem vallott szégyent. Az 550 lóerős és 770 Nm-es nyomatéknak nem sok nyakizom tud ellent tartani, ha valaki a rajtelektronika által támogatott megindulásival próbálkozik. A 3,6 másodperces 0-100-as sprint tényleg a 911-esek szintjét jelenti. Mivel az útvonal első szakasza a hegyek közti szerpentinen vezetett felfelé, pillanatok alatt letudtuk, a nagyjából 600 méteres szintkülönbséget. A „Turbo” a Panamera ST egy annyira brutális erejű Porsche, hogy vattacukor könnyűnek érezni még ezt a 2035 kilogrammos autót is. Ráadásul 20 másodpercre aktiválható a turbó túltöltése is, ami bármely fokozatban négyezerig dobja el a fordulatszámmérőt és olyan instant erőt szabadít el, amellyel 100-ról 200-ra is alig 9 másodpercig tart felugrani.
D.P.
Fontos tudni, hogy ilyen adatok mellett a Panamera nemcsak összkerékhajtású, de összkerék-kormányzású is. Mindez korábban csak a márka sportmodelljeinek csúcsát jelentő 911 GT3, illetve 911 Turbo S, 4S modelleknek járt. Alacsony tempónál, az elsőkkel ellentétes irányba forduló hátsó kerekkel a szűkebb fordulást, nagy tempónál azonosan fordulva, nagyobb stabilitást, a kanyarsebességet növelik ezzel a megoldással, lényegében virtuálisan megnyújtva a tengelytávot.
Hibrid izomautók
Összességében a „Turbo” továbbra is a Panamera modellkínálatának legesszenciálisabb darabja, még akkor is, ha a V8-as hangja a vártnál kevésbé dominál ebben a konfigurációban. Kívülről hallgatva hozza ugyan a jól ismert baritonos bugyborékolást, de a kabintérbe részben az extrém módon gazdagon mért szigeteltelések (ragasztott duplablakok, tripla gumikéderezés miatt) nem jön át igazán ennek az izomautós motornak az hangélménye.
D.P.
Ebben például határozottan többet ad meglepő módon a másik modell, a hibridhajtással próbált 2.9 literes V6-os motorral szerelt 4 E-Hybrid Sport Turismo. Itt a hathengeres 2.9-es motor 330 lóerejét kombinálják egy 136 lóerős (100 KW) elektromotorral, amely révén jön ki a 462 lóerős rendszerteljesítmény. A 14 kWh-s akkucsomaggal megtámogatott kombi alapból 49 kilométert meg is tud tenni kizárólag elektromos módban, akár 140-es tempóig. A kocsi dinamikája azért itt annyiban más karakterű, mint a „Turbónál”, hogy ez nem akar hirtelen lefejezni, ha megjön a nyomaték, viszont már 1100-as fordulatszámtól kapjuk a teljes nyomatékot. A százas sprintet ez is 4,6 szekundum alatt letudja, és mindezt élményként megfejeli azzal, hogy Sport+ módban gázelvételre a kipufogó visszadurrogva tudatosítja az emberrel, hogy egy Porschéban száguldozik.
Persze míg a „Turbo” esetében a nagyon nem érdemes a fogyasztási adatokat forszírozni – 14,5 liter volt – a hibrid esetében nyilván ez az egyik sarkalatos kérdés. Nos, ez 11,5 liter per száz kilométerenkénti átlagra jött ki a 2190 kilogrammos autónál. Itt inkább majd azt kell valahogy elérni, hogy az elméleti 7,2 kW-os teljesítménnyel is tölteni lehessen, akkor ugyanis 2,5 fél óra alatt újra tele van az autó akkumulátora. A hibridrendszer egyébként mára olyan hatékonysággal dolgozik, hogy nem csak a fékekből, de a váltóból is visszanyer energiát, lejtőn haladva akár 400 Nm-es nyomatékkal érkezik a váltóműből az akkumulátorokat éltető manna.
D.P.
Mindez a tudomány egyébként abban az über hibrid kombiban csúcsosodik ki a Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo révén, amely 680 (!) lóerős. (Sajnos ennek a próbája egyelőre kimaradt.) A népszerűségnövelő zöldrendszám nyilván egy ilyen 680 lóerős konnektoros hibridnek is ugyanúgy jár majd mifelénk, akárcsak a többieknek alternatív hajtáslánccal. Aki pedig ezek közül választ: ingyen parkolást, cég-, teljesítmény- és regadó-mentességet is megnyerte magának.
A most bemutatkozott Panamera és Sport Turismo modellekből itthon nagyjából 100 darab eladásával számol az importőr a következő teljes évre. Ami a tényleges árazását illeti a kombinak, az általunk is próbált modellek közül a "Turbo" ára valamivel 160 ezer euró felett lesz, a 4 E-Hybrid Sport Turismo pedig 115 ezer euró környékén indul. Ha pedig valaki járművekből is a top modelleket szereti, akkor a Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo esetében már közel fog járni az árcetli a 200 ezer euróhoz, ami azért mégiscsak 62 millió forint. Viszont bármennyire is csócsálni kell még ezt az eretnek gondolatot, de ha már Panamera, akkor mostantól inkább a kombi.