Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1edb6a16-bb69-4683-b1d1-440a261efa94","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Chevrolet Silverado EV Trail Boss valós hatótávja bőven 750 kilométer felett alakul.","shortLead":"A Chevrolet Silverado EV Trail Boss valós hatótávja bőven 750 kilométer felett alakul.","id":"20250523_itt-a-legujabb-hegyomlasnyi-amerikai-villanyauto-chevrolet-silverado-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1edb6a16-bb69-4683-b1d1-440a261efa94.jpg","index":0,"item":"38d658e8-c691-47d2-96fb-1809aeb6d602","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_itt-a-legujabb-hegyomlasnyi-amerikai-villanyauto-chevrolet-silverado-ev","timestamp":"2025. május. 23. 07:21","title":"Itt a legújabb hegyomlásnyi amerikai villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4851cd7-1d4f-4bff-9a9f-e8e6b5c026f7","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A kínai autógyártó szédületes tempóban tarolná le az Európai Unió piacát, ebben játszhat kulcsszerepet a szegedi gyár és a budapesti fejlesztési központ. De felmerülhet egy újabb akkugyár telepítése is.","shortLead":"A kínai autógyártó szédületes tempóban tarolná le az Európai Unió piacát, ebben játszhat kulcsszerepet a szegedi gyár...","id":"20250523_BYD-europai-kozpont-Budapest-szegedi-gyar-terjeszkedes-akkugyar-befektetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4851cd7-1d4f-4bff-9a9f-e8e6b5c026f7.jpg","index":0,"item":"6e55d7d5-67cb-417e-872d-44bae9d761e8","keywords":null,"link":"/360/20250523_BYD-europai-kozpont-Budapest-szegedi-gyar-terjeszkedes-akkugyar-befektetesek","timestamp":"2025. május. 23. 17:30","title":"Agresszívan rúgja rá az ajtót Európára a BYD, a magyarországi terjeszkedés a leglátványosabb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4df206a9-603b-4d73-8c30-375ab6a58c44","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Névtelen levélben panaszkodtak a VI. kerületi polgármesternek nyugdíjasok arról, hogy nem tudnak leülni a trolimegállóban. Soproni Tamás intézkedett, most már van pad. Válaszlevelet is küldött.","shortLead":"Névtelen levélben panaszkodtak a VI. kerületi polgármesternek nyugdíjasok arról, hogy nem tudnak leülni...","id":"20250523_soproni-tamas-polgarmester-nyugdijasok-trolimegallo-pad-nyilt-level-szemetlada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4df206a9-603b-4d73-8c30-375ab6a58c44.jpg","index":0,"item":"1b23078d-5116-4011-96ab-ce90397d4870","keywords":null,"link":"/elet/20250523_soproni-tamas-polgarmester-nyugdijasok-trolimegallo-pad-nyilt-level-szemetlada","timestamp":"2025. május. 23. 16:57","title":"Szemétládázva kérte számon egy nyugdíjas a padot Soproni Tamás polgármesteren, aki csattanós választ adott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daed3b15-9e84-4679-8489-5489a2844f55","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Magam is meghallgattam a Hyper, hyper című számukat” – hízelgett a helyi polgármester az ott koncertező technocsapatnak 1995. május 25-én. A trió ugyanis nem Budapesten, hanem Sarkadon kezdte meg a magyarországi turnéját. Csodálatos videó is készült a látogatásról.","shortLead":"„Magam is meghallgattam a Hyper, hyper című számukat” – hízelgett a helyi polgármester az ott koncertező...","id":"20250524_Magam-is-meghallgattam-a-Hyper-hyper-cimu-szamukat-hizelgett-sarkadi-polgarmester-az-ott-koncertezo-Scooternek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daed3b15-9e84-4679-8489-5489a2844f55.jpg","index":0,"item":"7ab0c433-a17c-45c8-bb4c-409df67f1f2e","keywords":null,"link":"/elet/20250524_Magam-is-meghallgattam-a-Hyper-hyper-cimu-szamukat-hizelgett-sarkadi-polgarmester-az-ott-koncertezo-Scooternek","timestamp":"2025. május. 24. 14:30","title":"Poptörténeti szenzáció: harminc éve Sarkadon lépett fel a Scooter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3429942-0a0a-4ef7-9ec6-61fdb0b9eb6b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Június elején dől el, hogy 2026-ban lecserélik-e a levát.","shortLead":"Június elején dől el, hogy 2026-ban lecserélik-e a levát.","id":"20250523_bulgaria-leva-euro-eurozona-csatlakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3429942-0a0a-4ef7-9ec6-61fdb0b9eb6b.jpg","index":0,"item":"22921f01-dc36-40bc-a47a-c4095d47821d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_bulgaria-leva-euro-eurozona-csatlakozas","timestamp":"2025. május. 23. 18:02","title":"Jövőre várhatóan már a bolgárok is euróval fizethetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb110c0e-e8c5-4bec-be19-45ff62c76c8a","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Megfelelő körülmények között szinte bárki hajlamos lehet arra, hogy tévhiteket és összeesküvés-elméleteket kövessen, nem csoda, hogy manapság már az elitben is egyre többen hangoztatnak efféle nézeteket. Mi az a tévhittölcsér és hogyan lehet lecsúszni benne? Miért hajlamosabbak a szemléletbeli eltévelyedésre azok, akik anyagi gondokkal küszködnek vagy narcisztikus személyiségek? ","shortLead":"Megfelelő körülmények között szinte bárki hajlamos lehet arra, hogy tévhiteket és összeesküvés-elméleteket kövessen...","id":"20250524_Ezert-latjuk-sokan-torz-lencsen-at-a-vilagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb110c0e-e8c5-4bec-be19-45ff62c76c8a.jpg","index":0,"item":"54cf7d60-776f-425f-8c69-06dbb791ee5a","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250524_Ezert-latjuk-sokan-torz-lencsen-at-a-vilagot","timestamp":"2025. május. 24. 18:40","title":"Ezért látjuk sokan torz lencsén át a világot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1a9c77f-8c7d-4502-be9e-c97ae81acde2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több száz civil szervezet is azonnali lépéseket követel az Európai Bizottságtól a civileket és a sajtót fenyegető és ellehetetlenítő fideszes törvényjavaslat miatt.","shortLead":"Több száz civil szervezet is azonnali lépéseket követel az Európai Bizottságtól a civileket és a sajtót fenyegető és...","id":"20250523_Civil-szervezet-szazai-tiltakoznak-az-Europai-Bizottsagnal-a-fidesz-megfelemlitesi-torvenye-ellen-orszagos-tuntetessorozat-is-keszul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1a9c77f-8c7d-4502-be9e-c97ae81acde2.jpg","index":0,"item":"a53f7793-3651-44e2-9bce-6844697362e6","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_Civil-szervezet-szazai-tiltakoznak-az-Europai-Bizottsagnal-a-fidesz-megfelemlitesi-torvenye-ellen-orszagos-tuntetessorozat-is-keszul","timestamp":"2025. május. 23. 11:34","title":"Civil szervezetek százai tiltakoznak az Európai Bizottságnál a Fidesz megfélemlítési törvénye ellen, országos tüntetéssorozat is készül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad7bd941-6b81-4fbd-85dc-3a76ebf7355c","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"Nem az Orbán-rezsim propagandanyelvét, hanem a saját rendszerkritikus fogalmainkat kell használnunk. Rabszolgatörvény, Orbán-dinasztia, maffiaállam, golyófogó Polt Péter, hírhamisító Papp Dániel – néhány korábbi fogalmunk már pontosan betalált és a demokratikus köznyelv részévé vált. Vélemény.","shortLead":"Nem az Orbán-rezsim propagandanyelvét, hanem a saját rendszerkritikus fogalmainkat kell használnunk. Rabszolgatörvény...","id":"20250524_Sukosd-Miklos-Minek-nevezzelek-Legyen-betiltasi-torveny-vagy-kusstorveny-az-atlathatosagi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad7bd941-6b81-4fbd-85dc-3a76ebf7355c.jpg","index":0,"item":"d8577590-30a8-4ef1-adac-313e575956ab","keywords":null,"link":"/360/20250524_Sukosd-Miklos-Minek-nevezzelek-Legyen-betiltasi-torveny-vagy-kusstorveny-az-atlathatosagi","timestamp":"2025. május. 24. 11:00","title":"Sükösd Miklós: Minek nevezzelek? Legyen betiltási törvény vagy kusstörvény az „átláthatósági” helyett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Zseniális trükk: mutatjuk miért jó, ha két fékpedál van az autóban
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Ez esetben nemhogy csökkentették, hanem pont ellenkezőleg, növelték a sofőr lába alatti pedálok számát. Nem ok nélkül.
A mai személyautókban általában három vagy két pedál szokott lenni, attól függően, hogy manuális vagy automata váltós autóról van szó, vagyis hogy kell-e a sofőrnek kuplungolnia. Nem is olyan régen azonban létezett néhány olyan autó, mely négy pedállal rendelkezett.
Mégpedig a Forma 1-ben és a McLaren csapatnál. Ők ugyanis a 90-es évek második felében kitalálták, hogy még egy pedált szerelnek az autójukba. Ez pedig egy extra fékpedál volt, amivel csak és kizárólag az egyik hátsó féket kezelték, és csak a kanyarokban, akár gázadás közben. Ily módon ugyanis csökkenteni lehetett a nem kívánt alulkormányzottságot, és körülbelül fél másodpercet lehetett faragni a köridőkből.
McLaren
Coulthard kocsijában konkrétan négy pedál volt: kettővel fékezni, eggyel gyorsítani, eggyel pedig kuplungolni lehetett – a skót ugyanis akkoriban nem szerette a kézi kuplungot, és inkább lábbal működtette azt. Häkkinennek ugyancsak két fékpedálja volt, de ezek mellett csak egy gázpedál kapott helyett, itt nem volt szükség kuplungpedálra.
Eleinte a pálya karakterisztikája alapján döntötték el, hogy hátul a bal vagy a jobb kerékhez kerüljön egy fék, és a pilóta azt csak az adott irányú kanyarokban tudta használni. Később továbbfejlesztették a rendszert: mindkét hátsó kerékhez került fék, és egy a kormányon lévő kapcsolóval választották meg a pilóták, hogy adott kanyarban hátul melyik oldalon fékeznek.
McLaren
Az akkori szabályoknak tökéletesen megfelelő trükkös fékrendszert egy sajtófotós fedezte fel 1997 nyarán, akinek feltűnt, hogy a McLareneknek akkor is izzik a hátsó féktárcsájuk, amikor a kanyar közepén vannak, és elvileg nem is fékeznek.
A többi csapat tiltakozása miatt az 1998-as szezon elején betiltották a McLaren spéci megoldását. A riválisok többek közt azért is harcoltak a különleges féktechnika ellen, mert szerintük annak kifejlesztése több millió fontba került volna számukra.
A McLaren viszont nemrégiben felfedte, hogy a zseniális ötletet ők alig néhány fontból, már meglévő alkatrészek felhasználásával valósították meg.