Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c18b15d4-c775-496f-b687-c611416861a6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egyesült Államok-szerte folytatódtak az Elon Musk elleni tüntetések a Tesla-bemutatótermek előtt.","shortLead":"Egyesült Államok-szerte folytatódtak az Elon Musk elleni tüntetések a Tesla-bemutatótermek előtt.","id":"20250302_orizet-tesla-szalon-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c18b15d4-c775-496f-b687-c611416861a6.jpg","index":0,"item":"d5b2acc6-3d39-46cf-899a-8174d0923c68","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_orizet-tesla-szalon-elon-musk","timestamp":"2025. március. 02. 17:50","title":"Kilenc embert őrizetbe vettek, amikor egy Tesla-szalon előtt tüntettek Elon Musk ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügyminiszter emiatt levelet küldött Kaja Kallasnak, amiben figyelmeztet, hogy a magyar kormány ezért az ukránokon verheti majd el a port.","shortLead":"A külügyminiszter emiatt levelet küldött Kaja Kallasnak, amiben figyelmeztet, hogy a magyar kormány ezért az ukránokon...","id":"20250302_Szijjarto-szerint-az-EU-megsertette-a-Magyarorszag-fele-vallalt-energiabiztonsagi-garanciait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"0e4d3cc8-deec-4c93-beec-32a574f250c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Szijjarto-szerint-az-EU-megsertette-a-Magyarorszag-fele-vallalt-energiabiztonsagi-garanciait","timestamp":"2025. március. 02. 17:20","title":"Szijjártó szerint az EU megsértette a Magyarország felé vállalt energiabiztonsági garanciáit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75a3d070-9158-4a0e-a47e-8d9fa3133043","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Donald Trump elnök éppen az amerikai dominanciájú globális kereskedelmi rendszer alapjait támadja, amikor 1939 óta nem látott csúcsra emeli az importra vonatkozó összesített vámtarifát. Az elnök egyértelmű célja visszahozni az USA-ba a gyártást, és erősíteni a hazai piac szerepét, ám mindennek ára van, ami hosszabb távon akár a dollárt és az amerikai gazdaságot is gyengítheti.","shortLead":"Donald Trump elnök éppen az amerikai dominanciájú globális kereskedelmi rendszer alapjait támadja, amikor 1939 óta nem...","id":"20250303_Mit-jelentenek-Trump-vamtarifai-a-fogyasztok-az-USA-kereskedelmi-partnerei-es-a-vilaggazdasag-szamara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75a3d070-9158-4a0e-a47e-8d9fa3133043.jpg","index":0,"item":"3e610541-a61e-4cc3-9459-a2f0d4bbf0b1","keywords":null,"link":"/360/20250303_Mit-jelentenek-Trump-vamtarifai-a-fogyasztok-az-USA-kereskedelmi-partnerei-es-a-vilaggazdasag-szamara","timestamp":"2025. március. 03. 17:30","title":"Kedden élesedhetnek Trump vámjai, már csak az a kérdés, kinek fognak jobban fájni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9446928-a54c-48ed-a2c0-e0ff5a6c12ed","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Kipróbáltuk, hogy mire képes a gyakorlatban a kompakt csúcsmobilok piacán versengő Xiaomi 15, illetve a 200 megapixeles új periszkópkamerát felvonultató nagytestvére, a Xiaomi 15 Ultra.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy mire képes a gyakorlatban a kompakt csúcsmobilok piacán versengő Xiaomi 15, illetve a 200 megapixeles...","id":"20250302_xiaomi-15-ultra-leica-kamera-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9446928-a54c-48ed-a2c0-e0ff5a6c12ed.jpg","index":0,"item":"56ae1a62-cb43-476d-a31e-c4c4339580f5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_xiaomi-15-ultra-leica-kamera-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 02. 15:30","title":"Új csúcsmobilok csúcskamerával: teszten a Leica optikával szerelt Xiaomi 15 és 15 Ultra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","shortLead":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","id":"20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1.jpg","index":0,"item":"41e58c7b-e9c2-4c4d-a2b6-4f8bc483da47","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","timestamp":"2025. március. 02. 21:13","title":"Nagyon kikapott a Fidesz jelöltje Pápán az időközi választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a58dd68-321f-4c27-b614-3d450954c43e","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A gyógyszerminőségű gyógynövénykészítmények és gyógynövényes étrend-kiegészítők közötti különbség egyre inkább a figyelem középpontjába kerül mind a fogyasztók, mind a hatóságok részéről. A gyógynövények hatásosságáról és biztonságáról szóló tudományos viták kapcsán a legújabb kutatások rávilágítanak arra, hogy míg a gyógyszerként forgalmazott készítmények szigorú minőségellenőrzésen esnek át, addig az étrend-kiegészítők területén erre vonatkozó előírások nincsenek.","shortLead":"A gyógyszerminőségű gyógynövénykészítmények és gyógynövényes étrend-kiegészítők közötti különbség egyre inkább...","id":"20250129_Ovatosan-a-gyogynovenyekkel-is-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a58dd68-321f-4c27-b614-3d450954c43e.jpg","index":0,"item":"43d1147e-27c6-442a-bba4-f37bb76c815a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Ovatosan-a-gyogynovenyekkel-is-remifemin","timestamp":"2025. március. 02. 15:30","title":"Óvatosan a gyógynövényekkel is – nem mindegy, milyen készítményt választunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f423037d-bb0d-455c-9d58-39c3f33e0623","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős teljesítménynövekedést, csendes működést és hosszabb akkus üzemidőt ígér egy újfajta notebook-hűtés. A Frore Systems Airjet technológiája szilárdtest légáramlási mechanizmust használ a hagyományos ventilátorok helyett, és megoldja az olyan gyakori problémákat, mint a hőeloszlás és a működési zaj, miközben a számára helyet adó eszköz kellően vékony maradhat.","shortLead":"Jelentős teljesítménynövekedést, csendes működést és hosszabb akkus üzemidőt ígér egy újfajta notebook-hűtés. A Frore...","id":"20250303_airjet-szilardtest-hutes-samsung-notebook","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f423037d-bb0d-455c-9d58-39c3f33e0623.jpg","index":0,"item":"588037ff-4229-4462-bd13-1fb4952402b6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_airjet-szilardtest-hutes-samsung-notebook","timestamp":"2025. március. 03. 12:03","title":"Sosem volt még ilyen laptop: hosszabb üzemidő, nagyobb teljesítmény – először bizonyít egy notebookban a szilárdtest hűtés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez a negyedik negyedév teljesítménye a harmadikhoz képest. 2023 negyedik negyedévéhez viszonyítva 137 millió euróval javult az egyenleg.","shortLead":"Ez a negyedik negyedév teljesítménye a harmadikhoz képest. 2023 negyedik negyedévéhez viszonyítva 137 millió euróval...","id":"20250303_819-millio-euroval-csokkent-a-szolgaltatasok-kulkereskedelmi-egyenlege-tavaly-ev-vegen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f.jpg","index":0,"item":"3fab5557-c5a2-489e-b1c2-3f4ef650fccc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_819-millio-euroval-csokkent-a-szolgaltatasok-kulkereskedelmi-egyenlege-tavaly-ev-vegen","timestamp":"2025. március. 03. 08:30","title":"819 millió euróval csökkent a szolgáltatások külkereskedelmi egyenlege tavaly év végén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már a bemutatkozásnál magára rántotta a szóviccek és felemás asszociációk tucatjait a Mercedes új autója. Részünkről ez maradjon annyiban, hogy behúztak még egy hiányzó "X"-et a palettájukon: mostantól pickupja is van a stuttgarti márkának.
Nemzetközi viszonylatban az X-osztály vásárlóközönségben biztosan ott lesznek majd szép számban a hipszterek, lumberek, a modern nomádok. Akiknek bőven van pénzük, és a digitális életterük mellett kell nekik valamiféle fogódzó a mechanikus világhoz is – ezt egy ilyen pickup igen plasztikusan testesíti meg.
Magyarországon inkább az áfa-visszatérítés és a „munkaeszközként használt autók” üzemanyagköltségének elszámolhatósága támogatja igazán ezt a hippiséget.
Képgaléria.
D.P.
Az elmúlt pár évben a „Matolcsy-hitelnek” is nevezett növekedési programokon keresztül sokan ültek be okkal, ok nélkül ilyen platós autókba. (Hogy pontosan hogyan, arról itt olvashat.) Ezek az NHP-hitelek mostanra éppen kifutottak, ami meg is látszik az eladásokon, de azért még mindig nem kell lemondani az ilyen autókról. De tény, hogy a Merci újdonsága is vélhetően sokkal nagyobbat szakított volna két-három évvel ezelőtt.
Japán-német egy jó barát
Hogy egészen pontosan milyen piackutatás dobhatta ki a stuttgarti márkánál, hogy nekik be kell szállni a platós kishaszonjárművek piacára, azt megítélni elég nehéz, de vélhetően a két hatalmas autóipari konszern, a Nissan és a Daimler további közeledését mutatja a lépés.
A japánok és a német-amerikai vállalat már eddig is dolgozott együtt és olyan, korántsem osztatlan sikerű terméket tudhatnak magukénak, mint a Mercedes-Benz Citan, amely a Renault Kangoo-ra épülő dobozos autó. A két cég egymásban némi kereszttulajdonlással is bír - a Nissan-Renault-é a Daimler 3,1 %-a -, így aztán nem feltétlen meglepő, hogy van egy újabb közös termékük. Egy pickup pedig nem feltétlen rossz irány. A Mercedes első platós autóját kipróbálva ráadásul azt kell mondanunk, mindenképpen jobb lónak tűnik, mint a korábbi Citan-Kangoo öszvér volt.
D.P.
A Mercedes-Benz X-osztály nem más, mint egy Nissan Navara létravázára felhúzott, a Barcelona melletti Nissan-gyárban készülő, prémium kategóriásnak szánt pickup. Mielőtt sokan fanyalogva legyintenének, hogy “megint egy olyan átcímkézett termék, amivel majd jól le lehet húzni a gazdagokat”, le kell szögeznünk: bár ebben van némi igazság, de a hangsúly nagyon nem ez. A Mercedes oldaláról tettek bele annyit, amiért nem tudjuk azzal megbélyegezni ezt az autót, hogy “prémiumnak nem prémium, pickupnak meg nem pickup”.
Jól áll neki Villány
Elég bátor dolog volt úgy elhozni a bemutatóra az autókat, hogy a legkívánatosabb, a várakozások szerint az eladások 50 százalékát majd kitevő, és igazán Mercedesnek tekinthető V6-os dízelmotorral 258 lóerős csúcspéldányt nem tudták még bemutatni, majd csak 2018 közepén kerül piacra.
Pedig azt a motort az egy generációval ezelőtti Mercedes E-osztályban próbáltuk mi is, úgy emlegetve, mint a márka klasszikus értékeit a legjobban képviselő példányt. A mostani bemutatón tehát a jelenlegi palettán elérhető, Nissan-származékú, 2.3 literes dízelmotorokkal szerelt autókat próbálhattuk ki, egyfelől 163 lóerős 403 Nm-es nyomatékú (Mercedes X 220 d), illetve a 190 lóerős és 450 Nm-es nyomatékú biturbós változatokban (Mercedes X 250 d).
Képgaléria.
D.P.
A Mercedes részéről a futóműtervező-részleg kapta a legkomolyabb feladatot az adaptációval: egy alapvetően célszerszám jellegű futóművet kellett áthangolniuk úgy, hogy az megfeleljen az úri közönségnek is. A platós kisteherautók legkellemetlenebb utcai tulajdonsága ugyanis a pattogás, amely a merev tengelyük miatt jelentkezik. A Mercedesnél ezért sok mindent átszabtak. Szélesebb lett a nyomtáv, módosították a felfüggesztési-rendszert elöl-hátul, kicserélték a csavarrugókat, a stabilizátorokat, a kormányművet és új konstrukció lett az első tengely is. Mindez már elég ahhoz, hogy az egyéb főösszetevők – motor, váltó – változtatása nélkül is egy teljesen más autót vezessünk érzetre, mint amilyen az autó alapját adó Nissan volt.
A Mercedesnél szépen megvariálták az autók hajtási kínálatát is: a hatfokozatú manuális, vagy hétfokozatú automaták mellé, lehet csak hátsókerék-hajtással is venni az autót, de minkét motorvariáns elérhető összkerekes változatként is. Ezeknél vagy kapcsolható vagy állandó összkerékhajtást kínál a gyártó, amely kiegészül a terepviszonyoknak megfelelően választható, alacsonyabb sebességet engedő, de nagyobb nyomatékot kínáló intelligens „felező” elosztással. Mindezeken túl az igazán kemény terepeket kedvelők számára a hátsó tengelyek zárását is kínáló opció szintén rendelhető.
Az új Mercedes X-ből egyébként három alapváltozat lesz, amit aztán tovább lehet „színezni” extrafelszerelési csomagokkal. A Pure a belépő szint, a leginkább közel egy melósautóhoz, a Progressive a közép felszereltség, majd a Power kivitel, sok krómmal, duplaküllős könnyűfém felnikkel, LED-lámpákkal hátul is, elektromos tükrökkel, bőrkárpittal, díszbetétes műszerfalpanellel.
D.P.
Ami az utastérbelsőt illeti, meg lehet nyugodni, nem sok munkásautóban lehet ilyen kabinteret látni. Itt aztán igen kevéssé lehet felfedezni a rokonságot Nissan Navarával. A mostani Mercedesek – tabletkijelzős, navigációs display-e, vagy a középkonzol kezelőszervei, a műszerek – mind a hagyományos, csillagos minőséget mutatják. Ugyanakkor érthetetlen, miért nincs hosszirányban állítható kormánya, miért nincsenek rendes pakolóhelyek.
Csöndes is, kezes is, mint a jó szolga
Mi a Villány környéki dűlőkön próbálgathattuk a járműveket félnapos próba keretében, amelyben volt normál közúti autózás 18 colos téli gumikkal szerelt járművekkel és enyhe offroadozás is, terep abroncsokkal. A közúti vezetés során egyöntetű vélemény volt, hogy nagyon csendes a Mercedes kabintere. Nyilván a sajátosságai valamennyire megmaradnak az autónak, ezeket teljesen megszüntetni nem nagyon lehet – különösen terheletlen hátsó tengelynél az apró elpattogásokat. De az X-osztály nagyon semlegesen személyautósan viselkedik, szinte minden helyzetben. Ennek révén pedig nagyon hamar elfelejtjük a szokatlan méreteit, a 2,2 tonnás súlyát és 5,73 méteres hosszát.
Képgaléria.
D.P.
Hasonlókat lehet felhozni a szőlőtőkék közti agyagos, néhol felázott talajon tett próba alapján is, ahol azért mások a szempontok. Kifejezetten szűk fordulókat lehet venni, az ESP nagyon finoman adagolja a terhelést a kerekeken, akár komolyabb gázadásra is, miközben mindebből a kabintérbe szinte semmilyen zaj nem jut el. Az általunk most próbált nyomatékos dízelek erre a terepre tökéletesen elegek voltak. A közúti közlekedésben azért már nincs meg a magabiztos fölény, ott kellhet az a többlet, amit majd az X 350 d motorja kínál 258 lóerővel.
A személyautós használathoz egyébként a Mercedes lényegében a teljes biztonsági és vezetéstámogató rendszerét átköltöztette ide is: biztonsági fékasszisztens, sávtartó, táblafelismerő, 360-as kamera. Mivel ebben a szegmensben nagyon jellemző, hogy a tulajdonosok még 1,5-2 milliót simán ráköltenek kiegészítőkre, keménytetőkre, vagy platóvédelemre, ezeket is kínálják elég borsos áron.
Ami pedig a modellek árazását illeti. A duplakabinos járműből a legolcsóbb változat, a 220 d alapára áfa nélkül 8,99 millió forint, ez csak hátsókerék-hajtású, az összkerekesek 9,79 millióról indulnak, míg a jelenleg elérhető csúcs, a 250 d 10,4 millió forint, szigorúan áfa nélküli áron.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.