Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e97085ba-a113-4dfc-b27f-1bbc4defe047","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke arra szólította fel a hatóságok vezetőit, hogy ne kollaboráljanak a „korrupt hatalommal”.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke arra szólította fel a hatóságok vezetőit, hogy ne kollaboráljanak a „korrupt hatalommal”.","id":"20250306_magyar-peter-asz-nav-rendorseg-tisza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e97085ba-a113-4dfc-b27f-1bbc4defe047.jpg","index":0,"item":"b84ab83f-ec19-433a-ad1d-54e9cf236a0f","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_magyar-peter-asz-nav-rendorseg-tisza","timestamp":"2025. március. 06. 09:32","title":"Magyar Péter szerint Orbán rájuk fogja uszítani a rendőrséget, a NAV-ot és az ÁSZ-t is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d77cae59-0fc0-4aa1-b08b-827c74064249","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem azért dolgozik, hogy plecsniket kapjon, de jólesne neki az elismerés.","shortLead":"Nem azért dolgozik, hogy plecsniket kapjon, de jólesne neki az elismerés.","id":"20250306_reviczky-gabor-halhatatlanok-tarsulata-szavazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d77cae59-0fc0-4aa1-b08b-827c74064249.jpg","index":0,"item":"f1c5fc8e-3e30-4d22-bf9a-ebb69f0e5adb","keywords":null,"link":"/elet/20250306_reviczky-gabor-halhatatlanok-tarsulata-szavazas","timestamp":"2025. március. 06. 15:55","title":"Reviczky Gábor: \"Hálás lennék, ha halhatatlanná tennének\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a86e9e7f-f793-4855-b916-f634324dbc1e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Nem volt valami hálás feladat J. R. R. Tolkien szövegeit gépelni.","shortLead":"Nem volt valami hálás feladat J. R. R. Tolkien szövegeit gépelni.","id":"20250306_tolkien-kezirat-level-gepirono","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a86e9e7f-f793-4855-b916-f634324dbc1e.jpg","index":0,"item":"59a87d82-fcd4-463a-9591-93f42402a23f","keywords":null,"link":"/kultura/20250306_tolkien-kezirat-level-gepirono","timestamp":"2025. március. 06. 11:18","title":"„Trehány munka”: így akadt ki A Gyűrűk Ura szerzője a gépírónőjére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb1a4251-d41b-4ec2-b320-64f58eceafdc","c_author":"HVG","category":"hvgkonyvek","description":"Kísérleti formátumokkal indul a 2025-ös év a HVG Könyveknél, kártyacsomaggal kínálunk ugyanis önfejlesztő tréninget. Közben érkeznek az új gazdasági, üzleti kötetek is.","shortLead":"Kísérleti formátumokkal indul a 2025-ös év a HVG Könyveknél, kártyacsomaggal kínálunk ugyanis önfejlesztő tréninget...","id":"20250305_HVG-konyvkiado-uj-vezeto-szerkeszto-ujdonsagok-allas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb1a4251-d41b-4ec2-b320-64f58eceafdc.jpg","index":0,"item":"afe63119-4bd1-46d5-b5fd-02bf46b0cd6c","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250305_HVG-konyvkiado-uj-vezeto-szerkeszto-ujdonsagok-allas","timestamp":"2025. március. 05. 13:11","title":"Új vezetőkkel innovációra és régi erősségeire épít a HVG könyvkiadója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15ba22ce-8503-444f-b514-ae158e633440","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Affleck 13 éves fia egy 6000 dolláros Nike sportcipőt nézett ki magának. Így reagált a gazdag, de szigorú apa.","shortLead":"Affleck 13 éves fia egy 6000 dolláros Nike sportcipőt nézett ki magának. Így reagált a gazdag, de szigorú apa.","id":"20250306_ben-affleck-fia-cipo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15ba22ce-8503-444f-b514-ae158e633440.jpg","index":0,"item":"2aa806e7-9775-48e0-9098-7b6a7e88a466","keywords":null,"link":"/elet/20250306_ben-affleck-fia-cipo","timestamp":"2025. március. 06. 10:41","title":"Ezt mondta Ben Affleck a fiának, akinek egy kétmillió forintos cipőre fájt a foga","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61583e2d-05fa-4f46-924b-7bc96e2c9b7a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A rendőrökkel is összeverekedtek a tüntetők, mert több embert is megpróbáltak elvinni.","shortLead":"A rendőrökkel is összeverekedtek a tüntetők, mert több embert is megpróbáltak elvinni.","id":"20250306_verekedes-belgrad-varoshaza-testor-tuntetok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61583e2d-05fa-4f46-924b-7bc96e2c9b7a.jpg","index":0,"item":"3dc9c708-f237-4ed4-9324-7016e445a089","keywords":null,"link":"/vilag/20250306_verekedes-belgrad-varoshaza-testor-tuntetok","timestamp":"2025. március. 06. 17:06","title":"Nagy verekedés volt a belgrádi városháza előtt a kormánypárti képviselők testőrei és tüntetők között – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e662419d-73eb-4dd0-a9c7-491f92846bd7","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Meg akarnak szabadulni Demeter Sziládtól a kultúrpolitika irányítói, ahogy a neki alárendelt intézmények számos vezetője is. Mindenki a kilövési engedélyt várja, és a stratégiai döntést, hogy a Demeter által gründolt MNM Közgyűjteményi Központot szétszedik-e, vagy részben megtartják.","shortLead":"Meg akarnak szabadulni Demeter Sziládtól a kultúrpolitika irányítói, ahogy a neki alárendelt intézmények számos...","id":"20250305_Demeter-Szilard-bukasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e662419d-73eb-4dd0-a9c7-491f92846bd7.jpg","index":0,"item":"e55f89f5-cb4b-462d-9bcb-b9d19da8ae3a","keywords":null,"link":"/360/20250305_Demeter-Szilard-bukasa","timestamp":"2025. március. 05. 12:40","title":"Demeter Szilárd minden területen csődöt mondott, forrásaink szerint küszöbön a bukása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"969d0ad0-b98c-4f35-927d-eb10e70fb730","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Magyarország együttműködik az amerikai Westinghouse-szal a moduláris nukleáris erőművek fejlesztésében.","shortLead":"Magyarország együttműködik az amerikai Westinghouse-szal a moduláris nukleáris erőművek fejlesztésében.","id":"20250305_Meghasadas-Szijjarto-Peter-orosz-helyett-amerikai-nuklearis-eromuvekrol-egyeztetett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/969d0ad0-b98c-4f35-927d-eb10e70fb730.jpg","index":0,"item":"b501936a-c9a2-4182-bfd5-bbb4703a863b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250305_Meghasadas-Szijjarto-Peter-orosz-helyett-amerikai-nuklearis-eromuvekrol-egyeztetett","timestamp":"2025. március. 05. 13:10","title":"Meghasadás: Szijjártó Péter orosz helyett amerikai nukleáris erőművekről egyeztetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezzel a mintegy 60 kilométeres e-hatótávú plugin hibriddel évente sok százezer forintot is spórolhatunk csak a tankoláson. Vázoljuk, hogy milyen a gyakorlatban a jelenlegi legerősebb és egyben legzöldebb Opel, a Grandland X Hybrid4.
Két éve bombaként robbant a hír, hogy a PSA Peugeot Citroën vállalatcsoport a GM-től felvásárolja az Opelt. Sokan kapásból megkongatták a vészharangot, hogy mi lesz így a francia kezekbe került német márkával. Aztán az Opel legújabb kori története egészen jól alakult. Itt van például jelen tesztalanyunk, a Grandland X Hybrid4, mely a PSA egyéb márkáit megelőzve kapta meg a cégcsoport vadonatúj plugin hibrid hajtásláncát.
Ami a Peugeot 3008-ban, a Citroën C5 Aircrossban és a DS7-ben egyelőre még nem érhető el, az az Opel legnagyobb divatterepjáróban már igen: kipróbáltuk, hogy milyen a zöld rendszámra feljogosító legújabb francia-német technika.
László Ferenc
Mi változott?
A 4,47 méteres hossza révén a középkategóriás SUV-ok között versengő Grandland X 2017 őszén jelent meg, tehát abszolút nem nevezhető megkopott modellnek. Ezért nincs is semmi meglepő abban, hogy a hibrid változat piacra dobása nem járt hangsúlyos ráncfelvarrással.
A Hybrid4 nevű új csúcsmodellt csak néhány apróság leplezi le. Ilyen például a hátul elhelyezett szolid Hybrid4 felirat, illetve a dupla tanksapkafedél. Míg utóbbiból a normál Grandland X-eken csak jobb hátul találunk egyet, addig az új kivitelen bal hátul is elhelyeztek egy ilyen fedelet.
Egyik oldalról benzinnel tölthető meg az 53 helyett ezúttal csak 43 literes üzemanyagtartály, a másik oldalról a 13,2 kWh kapacitású akkumulátor töltése oldható meg.
László Ferenc
A Fekete-erdőben megejtett nemzetközi menetpróbán kék, illetve piros alapszínű autókat lehetett kipróbálni, melyek közös vonása a kétszínű fényezés, illetve a 19 colos kerékszett volt. A fekete gépháztetőt egyesek eltérő színű bontott alkatrésznek nézhetik, a peres gumikkal szerelt felnik pedig ugyan jó szolgálatot tettek a kiváló német utakon, itthon viszont inkább 17-18 colos kerekeket kérnénk az autóra.
Az utastérben sincs túl sok változás. A 8 colos középső érintőkijelző alatt az eddigi SET gombot egy villám emblémás gomb váltotta, mellyel a hibrid rendszerrel kapcsolatos menüpontok érhetők el. Hagyományos mechanikus váltókar helyett egy divatosan kompakt kis elektronikus kezelőszervet kapunk, a gyorsan és finoman váltó nyolcfokozatú Aisin egységet a kormány mögötti fülekkel is vezérelhetjük.
A csomagtartó alsó lapjáig mért kapacitás nem csökkent, alatta viszont elrabolja a helyet az elektromos rendszer, illetve például az ide rejtett töltőkábel.
László Ferenc
Erőfitogtatás
300 lóerő és 520 Nm. Ezek az értékek igen komoly menetdinamikát vetítenek előre, és a gyakorlatban sem csalódtunk az új Opel sportos képességeiben. A 6,1 másodperces 0-100-as gyorsulás több, mint meggyőző, és az autobahnon a 235 km/h-s végsebesség közelébe is felmerészkedtünk. De honnan jön ez a már-már sportautós dinamika?
A konszern jól ismert 1,6 literes 4 hengeres turbómotorja 200 lóerőt dob be a közösbe, amihez hozzájön még a két villanymotor 110+113 lóereje. Az egyik villanymotor a benzines egység és a váltó között, a másik pedig a hátsó tengelyen kapott helyet, ily módon a mechnanikus kapcsolat nélküli összkerékhajtás is adott.
László Ferenc
Alaphelyzetben mindig elektromos módban indul az autó, melynek alapvetően csak a hátsó villanymotorja hajt. Szükség esetén az első e-motor is besegít a hajtásba, és akár 135 km/h-s tempóig suhanhatunk tisztán elektromos módban. Padlógázra villámgyorsan és finoman bekapcsol a benzinmotor, ami aztán gázelvételre, lassításkor szempillantás alatt kikapcsol, és a rendszer azonnal árammá alakítja a felszabaduló energiát.
Nemcsak a 0-100-as gyorsítással, hanem például a 80-120-as rugalmassággal is elégedettek lehetünk, az előzések gyorsan és biztonságosan megoldhatók. A benzinmotor hangja viszont nem túl kellemes, főleg akkor, ha a hirtelen padlógázas gyorsítást hosszú elektromos suhanás előzi meg.
Sport módban mindig a lehető legnagyobb teljesítmény áll rendelkezésünkre, az enyhe terepezéshez ideális AWD mód pedig dupla villanymotoros hajtással indít és szükség esetén beindítja a benzinmotort.
László Ferenc
Fontos hangsúlyozni, hogy 300 lóerő ide, vagy oda, a Grandland X továbbra sem sportautó, hanem egy magas építésű szabadidő jármű. Szerencsére az akkumulátor legalulra került, így a tömegközéppont alacsonyan van, de az egyéb hajtásláncú modellekhez képest számított 375-505 kilogrammos túlsúly nem csekély.
Ezt gyorsításkor nem érezni, de kanyarodáskor és fékezéskor igen, bár a vártnál csekélyebb mértékben. A kormánymű pontos, de nem ad túl sok visszajelzést, a felfüggesztés pedig az átlagosnál némileg sportosabb.
László Ferenc
Hatótáv, töltés, egyebek
A WLTP-szabvány szerinti elektromos hatótáv 59 kilométer, a gyakorlatban persze ennél szerényebb, 40-50 kilométeres e-hatótávra lehet számítani. De még ez is elég lehet városi használat során, illetve akár elővárosi ingázáshoz is.
A villamos energiával takarékoskodhatunk, vagyis megadhatjuk, hogy azt csak később szeretnénk elhasználni, illetve lehetőség van arra is, hogy az akkumulátort a benzinmotorral töltsük fel.
Érdekesség, hogy a belső visszapillantó mellett a szélvédő alatt egy kívülről jól látható LED-et helyezett el a gyártó, ami jelzi, ha éppen elektromosan, zéró károsanyag-kibocsátás mellett közlekedünk. Ez akkor jöhet majd jól, ha egyes városokban bevezetik a zéró emissziós zónákat.
László Ferenc
A mintegy 200 kilométeres teszt során 7,5 literes átlagfogyasztást mértünk, ami a 300 lóerős teljesítmény ismeretében nem rossz, de persze ehhez még hozzá kell venni a villamosenergia-fogyasztást is.
Az Opel számításai szerint csak az üzemanyagon évente akár 2076 eurót (közel 700 ezer forint) lehet spórolni, ha nem sima 1,6-os turbómotorral, hanem hibrid változatban rendeljük meg a Grandland X-et. Ehhez azonban az kell, hogy évi 30 000 kilométert (napi 82 kilométert) autózzunk, és naponta kétszer teljesen fel kell tölteni az akkumulátort (mondjuk munkába menet előtt otthon, a hazaút előtt pedig a munkahelyünkön), így jórészt árammal haladunk. Ha csak egyszer töltjük fel a kocsit, és napi 40 kilométert autózunk villannyal, akkor 828 eurót (278 ezer forintot) takaríthatunk meg a cég szerint. Az Opel minden bizonnyal a németországi üzemagyagárral (1,4 euró, vagyis 470 forint a 95-ös benzin literje) és kinti villanyárral számolt.
Otthoni normál 230 V-os csatlakozó aljzat esetén 7 óra 10 perc alatt tudható le egy teljes feltöltés. Amennyiben 1,8 helyett 3,7 kW-tal tudunk tölteni, akkor a töltési idő kereken 4 órára csökken, 7,4 kW-os teljesítmény mellett pedig akár 1 óra 50 perc is elég lehet a procedúrához.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+: fejlett hajtáslánc, nagy teljesítmény, korrekt e-hatótáv, zöld rendszám.
–: nagy tömeg, lassú töltés, kisebb benzintank és csomagtér, magas ár.
Az Opel Grandland X Hybrid4 egy német értékrendű, de modern francia hajtásláncú divatterepjáró, amellyel a zöld rendszám összes előnyét ki lehet használni. Az üzemanyag spórolás jelentős lehet, csak éppen az autó alapára igen magas.
Az öt felszereltségi szint közül csak a két legmagasabbal választható Opel Grandland X Hybrid4 alapára 14,6 millió forint. Összehasonlításképp, egy 180 lóerős benzinmotoros, 8 fokozatú automataváltós normál Grandland X már 9,2 millió forint ellenében hazavezethető, a takarékos 130 lovas dízel változat pedig 8 milliótól indul kéziváltóval.
A néhány hónappal később érkező Hybrid (4-es nélkül) jobb vételnek ígérkezik. Ez ugyan nem összkerekes és "csak" 224 lóerős, de lényegében változatlan e-hatótávú és 1,5 millió forinttal olcsóbb, mint a Hybrid4 csúcsmodell.