Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e78726b5-4ec9-480a-890d-758fcf1fc90e","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Murau hét síterepe minden korosztálynak és tudásszintnek izgalmas sportélményeket nyújt, a méltán híres hegyi túráktól kezdve a snowtubingig. Az osztrák régióban a történelmi látványosságok és a különleges sörkultúra teszik még felejthetetlenebbé az itt töltött időt: ez a téli mesevilág nemcsak megmozgat, a lelket is felüdíti.","shortLead":"Murau hét síterepe minden korosztálynak és tudásszintnek izgalmas sportélményeket nyújt, a méltán híres hegyi túráktól...","id":"20241105_feelaustria-Van-ahol-komornyik-hozza-utanunk-a-proseccot-sieles-kozben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e78726b5-4ec9-480a-890d-758fcf1fc90e.jpg","index":0,"item":"abdc723a-6b25-44ae-8e44-1ef1e4234956","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241105_feelaustria-Van-ahol-komornyik-hozza-utanunk-a-proseccot-sieles-kozben","timestamp":"2024. december. 01. 16:30","title":"Van, ahol komornyik hozza utánunk a proseccót síelés közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"3c0dcf90-2f95-448e-8dab-d979d0a7297c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar Péter november elején robbant be a platformon.","shortLead":"Magyar Péter november elején robbant be a platformon.","id":"20241201_magyar-peter-reddit-felfuggesztes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c0dcf90-2f95-448e-8dab-d979d0a7297c.jpg","index":0,"item":"72f1b040-7f76-468a-8989-3a5756219f76","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_magyar-peter-reddit-felfuggesztes-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 17:05","title":"Felfüggesztette Magyar Péter fiókját a Reddit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Hiába vélik azt az európai szélsőjobb szereplői, hogy az ő emberük költözik be a Fehér Házba, számos ügyben lehet köztük és Donald Trump között komoly érdekütközés, véli Armida van Rij, a londoni Chatham House, a Királyi Nemzetközi Ügyek Intézetének elemzője.","shortLead":"Hiába vélik azt az európai szélsőjobb szereplői, hogy az ő emberük költözik be a Fehér Házba, számos ügyben lehet...","id":"20241202_amanda-van-rij-cnn-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435.jpg","index":0,"item":"c9aacfc3-502d-427e-8a22-5f4c5e98332d","keywords":null,"link":"/360/20241202_amanda-van-rij-cnn-donald-trump","timestamp":"2024. december. 02. 07:30","title":"Brit szakértő: Még érheti nagy csalódás az európai populistákat Trump miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75bf9497-e0ed-49fb-82ea-d98105600f13","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A június óta tartó csökkenést követően enyhén bővült novemberben a Beszerzési Menedzser Index, ez azt jelzi, hogy a menedzserek elkezdtek bízni a gazdaság fellendülésében.","shortLead":"A június óta tartó csökkenést követően enyhén bővült novemberben a Beszerzési Menedzser Index, ez azt jelzi...","id":"20241202_feldolgozoipar-BMI-index-MLBKT","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75bf9497-e0ed-49fb-82ea-d98105600f13.jpg","index":0,"item":"a595491b-81f2-4554-b7c2-86b6e71c8058","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_feldolgozoipar-BMI-index-MLBKT","timestamp":"2024. december. 02. 12:04","title":"Halvány remény kezdett pislákolni a magyar feldolgozóiparban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a56c0565-50dd-41e8-a23e-3daaa28c93fc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A felesége szülinapját szerette volna megünnepelni Londonban, de a koncertet csak a biztonsági őrök társaságában hallhatta. ","shortLead":"A felesége szülinapját szerette volna megünnepelni Londonban, de a koncertet csak a biztonsági őrök társaságában...","id":"20241202_london-koncert-fogyatekossag-ittas-kidobtak-koncertrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a56c0565-50dd-41e8-a23e-3daaa28c93fc.jpg","index":0,"item":"a4f1225e-35ef-4234-a00d-a3356398c32a","keywords":null,"link":"/elet/20241202_london-koncert-fogyatekossag-ittas-kidobtak-koncertrol","timestamp":"2024. december. 02. 10:50","title":"Azt hitték, hogy részeg, ezért kidobták a koncertről a fogyatékossággal élő férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd9b0045-a437-4a9c-9270-341655f86a9f","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Fontos meccset játszik este hattól a magyar női kézilabda-válogatott az Európa-bajnokságon: ha sikerül legyőznie a svéd csapatot, jó esélye van a legjobb négy közé jutni.","shortLead":"Fontos meccset játszik este hattól a magyar női kézilabda-válogatott az Európa-bajnokságon: ha sikerül legyőznie a svéd...","id":"20241130_kezilabda-eb-magyar-valogatott-svedorszag-csoportmeccs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd9b0045-a437-4a9c-9270-341655f86a9f.jpg","index":0,"item":"018ccc2b-bdf3-45ac-8b2f-cc0c9c78edff","keywords":null,"link":"/sport/20241130_kezilabda-eb-magyar-valogatott-svedorszag-csoportmeccs","timestamp":"2024. november. 30. 16:26","title":"Kézilabda-Eb: a revánson túl is sok múlhat a magyar-svéd meccs végeredményén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9341c38-73e7-4619-97c6-471fb246a328","c_author":"Medvegy Gábor","category":"360","description":"Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.","shortLead":"Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen...","id":"20241130_100-eves-ujsag-horthy-merenyloi-harcolhattak-volna-robotzsaruval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9341c38-73e7-4619-97c6-471fb246a328.jpg","index":0,"item":"7360c359-1ec0-4ba8-8f5c-d9c6b5c5c1ef","keywords":null,"link":"/360/20241130_100-eves-ujsag-horthy-merenyloi-harcolhattak-volna-robotzsaruval","timestamp":"2024. november. 30. 15:00","title":"Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"576460de-8f0a-4ce1-9085-179e1671df9b","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Noha az árak és a fizetések között még nagy különbségek vannak Kelet-Európa országaiban, arányaiban hasonlóan rosszul jönnek ki havi bérükből az átlagemberek.","shortLead":"Noha az árak és a fizetések között még nagy különbségek vannak Kelet-Európa országaiban, arányaiban hasonlóan rosszul...","id":"20241201_hvg-megelhetes-koltsegek-atlagkereset-kelet-europa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/576460de-8f0a-4ce1-9085-179e1671df9b.jpg","index":0,"item":"5dc17158-ca59-4465-b3b3-4f49646be00a","keywords":null,"link":"/360/20241201_hvg-megelhetes-koltsegek-atlagkereset-kelet-europa","timestamp":"2024. december. 01. 11:00","title":"Megnézhetjük magunkat: a statisztikából látszik, miért ér 37 százalékkal többet az osztrák átlagjövedelem a magyarnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezzel a mintegy 60 kilométeres e-hatótávú plugin hibriddel évente sok százezer forintot is spórolhatunk csak a tankoláson. Vázoljuk, hogy milyen a gyakorlatban a jelenlegi legerősebb és egyben legzöldebb Opel, a Grandland X Hybrid4.
Két éve bombaként robbant a hír, hogy a PSA Peugeot Citroën vállalatcsoport a GM-től felvásárolja az Opelt. Sokan kapásból megkongatták a vészharangot, hogy mi lesz így a francia kezekbe került német márkával. Aztán az Opel legújabb kori története egészen jól alakult. Itt van például jelen tesztalanyunk, a Grandland X Hybrid4, mely a PSA egyéb márkáit megelőzve kapta meg a cégcsoport vadonatúj plugin hibrid hajtásláncát.
Ami a Peugeot 3008-ban, a Citroën C5 Aircrossban és a DS7-ben egyelőre még nem érhető el, az az Opel legnagyobb divatterepjáróban már igen: kipróbáltuk, hogy milyen a zöld rendszámra feljogosító legújabb francia-német technika.
László Ferenc
Mi változott?
A 4,47 méteres hossza révén a középkategóriás SUV-ok között versengő Grandland X 2017 őszén jelent meg, tehát abszolút nem nevezhető megkopott modellnek. Ezért nincs is semmi meglepő abban, hogy a hibrid változat piacra dobása nem járt hangsúlyos ráncfelvarrással.
A Hybrid4 nevű új csúcsmodellt csak néhány apróság leplezi le. Ilyen például a hátul elhelyezett szolid Hybrid4 felirat, illetve a dupla tanksapkafedél. Míg utóbbiból a normál Grandland X-eken csak jobb hátul találunk egyet, addig az új kivitelen bal hátul is elhelyeztek egy ilyen fedelet.
Egyik oldalról benzinnel tölthető meg az 53 helyett ezúttal csak 43 literes üzemanyagtartály, a másik oldalról a 13,2 kWh kapacitású akkumulátor töltése oldható meg.
László Ferenc
A Fekete-erdőben megejtett nemzetközi menetpróbán kék, illetve piros alapszínű autókat lehetett kipróbálni, melyek közös vonása a kétszínű fényezés, illetve a 19 colos kerékszett volt. A fekete gépháztetőt egyesek eltérő színű bontott alkatrésznek nézhetik, a peres gumikkal szerelt felnik pedig ugyan jó szolgálatot tettek a kiváló német utakon, itthon viszont inkább 17-18 colos kerekeket kérnénk az autóra.
Az utastérben sincs túl sok változás. A 8 colos középső érintőkijelző alatt az eddigi SET gombot egy villám emblémás gomb váltotta, mellyel a hibrid rendszerrel kapcsolatos menüpontok érhetők el. Hagyományos mechanikus váltókar helyett egy divatosan kompakt kis elektronikus kezelőszervet kapunk, a gyorsan és finoman váltó nyolcfokozatú Aisin egységet a kormány mögötti fülekkel is vezérelhetjük.
A csomagtartó alsó lapjáig mért kapacitás nem csökkent, alatta viszont elrabolja a helyet az elektromos rendszer, illetve például az ide rejtett töltőkábel.
László Ferenc
Erőfitogtatás
300 lóerő és 520 Nm. Ezek az értékek igen komoly menetdinamikát vetítenek előre, és a gyakorlatban sem csalódtunk az új Opel sportos képességeiben. A 6,1 másodperces 0-100-as gyorsulás több, mint meggyőző, és az autobahnon a 235 km/h-s végsebesség közelébe is felmerészkedtünk. De honnan jön ez a már-már sportautós dinamika?
A konszern jól ismert 1,6 literes 4 hengeres turbómotorja 200 lóerőt dob be a közösbe, amihez hozzájön még a két villanymotor 110+113 lóereje. Az egyik villanymotor a benzines egység és a váltó között, a másik pedig a hátsó tengelyen kapott helyet, ily módon a mechnanikus kapcsolat nélküli összkerékhajtás is adott.
László Ferenc
Alaphelyzetben mindig elektromos módban indul az autó, melynek alapvetően csak a hátsó villanymotorja hajt. Szükség esetén az első e-motor is besegít a hajtásba, és akár 135 km/h-s tempóig suhanhatunk tisztán elektromos módban. Padlógázra villámgyorsan és finoman bekapcsol a benzinmotor, ami aztán gázelvételre, lassításkor szempillantás alatt kikapcsol, és a rendszer azonnal árammá alakítja a felszabaduló energiát.
Nemcsak a 0-100-as gyorsítással, hanem például a 80-120-as rugalmassággal is elégedettek lehetünk, az előzések gyorsan és biztonságosan megoldhatók. A benzinmotor hangja viszont nem túl kellemes, főleg akkor, ha a hirtelen padlógázas gyorsítást hosszú elektromos suhanás előzi meg.
Sport módban mindig a lehető legnagyobb teljesítmény áll rendelkezésünkre, az enyhe terepezéshez ideális AWD mód pedig dupla villanymotoros hajtással indít és szükség esetén beindítja a benzinmotort.
László Ferenc
Fontos hangsúlyozni, hogy 300 lóerő ide, vagy oda, a Grandland X továbbra sem sportautó, hanem egy magas építésű szabadidő jármű. Szerencsére az akkumulátor legalulra került, így a tömegközéppont alacsonyan van, de az egyéb hajtásláncú modellekhez képest számított 375-505 kilogrammos túlsúly nem csekély.
Ezt gyorsításkor nem érezni, de kanyarodáskor és fékezéskor igen, bár a vártnál csekélyebb mértékben. A kormánymű pontos, de nem ad túl sok visszajelzést, a felfüggesztés pedig az átlagosnál némileg sportosabb.
László Ferenc
Hatótáv, töltés, egyebek
A WLTP-szabvány szerinti elektromos hatótáv 59 kilométer, a gyakorlatban persze ennél szerényebb, 40-50 kilométeres e-hatótávra lehet számítani. De még ez is elég lehet városi használat során, illetve akár elővárosi ingázáshoz is.
A villamos energiával takarékoskodhatunk, vagyis megadhatjuk, hogy azt csak később szeretnénk elhasználni, illetve lehetőség van arra is, hogy az akkumulátort a benzinmotorral töltsük fel.
Érdekesség, hogy a belső visszapillantó mellett a szélvédő alatt egy kívülről jól látható LED-et helyezett el a gyártó, ami jelzi, ha éppen elektromosan, zéró károsanyag-kibocsátás mellett közlekedünk. Ez akkor jöhet majd jól, ha egyes városokban bevezetik a zéró emissziós zónákat.
László Ferenc
A mintegy 200 kilométeres teszt során 7,5 literes átlagfogyasztást mértünk, ami a 300 lóerős teljesítmény ismeretében nem rossz, de persze ehhez még hozzá kell venni a villamosenergia-fogyasztást is.
Az Opel számításai szerint csak az üzemanyagon évente akár 2076 eurót (közel 700 ezer forint) lehet spórolni, ha nem sima 1,6-os turbómotorral, hanem hibrid változatban rendeljük meg a Grandland X-et. Ehhez azonban az kell, hogy évi 30 000 kilométert (napi 82 kilométert) autózzunk, és naponta kétszer teljesen fel kell tölteni az akkumulátort (mondjuk munkába menet előtt otthon, a hazaút előtt pedig a munkahelyünkön), így jórészt árammal haladunk. Ha csak egyszer töltjük fel a kocsit, és napi 40 kilométert autózunk villannyal, akkor 828 eurót (278 ezer forintot) takaríthatunk meg a cég szerint. Az Opel minden bizonnyal a németországi üzemagyagárral (1,4 euró, vagyis 470 forint a 95-ös benzin literje) és kinti villanyárral számolt.
Otthoni normál 230 V-os csatlakozó aljzat esetén 7 óra 10 perc alatt tudható le egy teljes feltöltés. Amennyiben 1,8 helyett 3,7 kW-tal tudunk tölteni, akkor a töltési idő kereken 4 órára csökken, 7,4 kW-os teljesítmény mellett pedig akár 1 óra 50 perc is elég lehet a procedúrához.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+: fejlett hajtáslánc, nagy teljesítmény, korrekt e-hatótáv, zöld rendszám.
–: nagy tömeg, lassú töltés, kisebb benzintank és csomagtér, magas ár.
Az Opel Grandland X Hybrid4 egy német értékrendű, de modern francia hajtásláncú divatterepjáró, amellyel a zöld rendszám összes előnyét ki lehet használni. Az üzemanyag spórolás jelentős lehet, csak éppen az autó alapára igen magas.
Az öt felszereltségi szint közül csak a két legmagasabbal választható Opel Grandland X Hybrid4 alapára 14,6 millió forint. Összehasonlításképp, egy 180 lóerős benzinmotoros, 8 fokozatú automataváltós normál Grandland X már 9,2 millió forint ellenében hazavezethető, a takarékos 130 lovas dízel változat pedig 8 milliótól indul kéziváltóval.
A néhány hónappal később érkező Hybrid (4-es nélkül) jobb vételnek ígérkezik. Ez ugyan nem összkerekes és "csak" 224 lóerős, de lényegében változatlan e-hatótávú és 1,5 millió forinttal olcsóbb, mint a Hybrid4 csúcsmodell.