Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d4c6df22-9c0d-4822-a614-3d95090bd0b7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy friss felmérésből többek között az is kiderül, hogy mit gondolnak a magyarok a szószékről politizáló papokról, lelkészekről.","shortLead":"Egy friss felmérésből többek között az is kiderül, hogy mit gondolnak a magyarok a szószékről politizáló papokról...","id":"20241230_A-magyaroknak-csak-7-szazaleka-szerint-elegendo-az-egyhazi-eljaras-a-pedofilugyekben-a-tobbseg-ugy-veli-be-kellene-vonni-a-rendorseget-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4c6df22-9c0d-4822-a614-3d95090bd0b7.jpg","index":0,"item":"a82e31cc-96e4-40ef-881b-588a02bc8cd5","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_A-magyaroknak-csak-7-szazaleka-szerint-elegendo-az-egyhazi-eljaras-a-pedofilugyekben-a-tobbseg-ugy-veli-be-kellene-vonni-a-rendorseget-is","timestamp":"2024. december. 30. 08:28","title":"A magyaroknak csak 7 százaléka szerint elegendő az egyházi eljárás a pedofilügyekben, a többség úgy véli, be kellene vonni a rendőrséget is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"A kazahsztáni és dél-koreai halálos légi balesetek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – felvetették a kérdést, hogy vajon a repülőgép végében lévő ülések biztonságosabbak-e a többinél.","shortLead":"A kazahsztáni és dél-koreai halálos légi balesetek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve...","id":"20241230_repules-repulogep-veszely-baleset-biztonsagos-kockazat-utas-ules-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8.jpg","index":0,"item":"7f78a4d5-09ad-4882-aee5-27fa3ed780ef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241230_repules-repulogep-veszely-baleset-biztonsagos-kockazat-utas-ules-ebx","timestamp":"2024. december. 30. 17:27","title":"Tényleg biztonságosabbak a repülőgépek hátsó ülései egy baleset esetén?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8f1bdf7-496c-4eb9-b477-69dc19098742","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A fiú apja 14 év és hat hónap szabadságvesztést kapott a gyerek elhanyagolása és a közbiztonság veszélyeztetése miatt. ","shortLead":"A fiú apja 14 év és hat hónap szabadságvesztést kapott a gyerek elhanyagolása és a közbiztonság veszélyeztetése miatt. ","id":"20241230_Bortonre-iteltek-a-belgradi-iskolai-amokfuto-szuleit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8f1bdf7-496c-4eb9-b477-69dc19098742.jpg","index":0,"item":"482e1b02-d960-4f50-a5d0-58a4b06d67db","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_Bortonre-iteltek-a-belgradi-iskolai-amokfuto-szuleit","timestamp":"2024. december. 30. 18:09","title":"Börtönre ítélték a belgrádi iskolai ámokfutó szüleit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3fc0cae-6b31-4c05-a201-aa3ad8c38136","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Biden fél, hogy Trump hivatalba lépése után majd csökkenti az Oroszországgal háborúban álló Ukrajna támogatását, ezért biztosította az országot egy utolsó segélyről. ","shortLead":"Biden fél, hogy Trump hivatalba lépése után majd csökkenti az Oroszországgal háborúban álló Ukrajna támogatását, ezért...","id":"20241230_Biden-hatmilliard-dollaros-tamogatas-Ukrajna-Trump-Egyesult-Allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3fc0cae-6b31-4c05-a201-aa3ad8c38136.jpg","index":0,"item":"db847280-8569-4a19-b867-8b4dc21d92fb","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_Biden-hatmilliard-dollaros-tamogatas-Ukrajna-Trump-Egyesult-Allamok","timestamp":"2024. december. 30. 15:52","title":"Közel hatmilliárd dolláros támogatást ad Ukrajnának az Egyesült Államok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9e41aca-498b-4e32-ae11-74d18afb6c1c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"79 éves volt.","shortLead":"79 éves volt.","id":"20241231_Meghalt-Johnnie-Walker-veteran-radios-DJ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9e41aca-498b-4e32-ae11-74d18afb6c1c.jpg","index":0,"item":"44973162-8df8-4cac-9aab-0fd4373652e2","keywords":null,"link":"/kultura/20241231_Meghalt-Johnnie-Walker-veteran-radios-DJ","timestamp":"2024. december. 31. 17:38","title":"Meghalt Johnnie Walker veterán rádiós DJ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Éjfélkor – az államfői “műsorsávban” – közzétett újévi üzenetében Magyar Péter váratlan húzással előrehozott parlamenti választást sürgetett. Emellett országjárása állomásaira, Kecskeméttől Tiszakóródig, Zalaszentgróttól Gagybátorig személyes üzeneteket is küldött. Orbán Viktornak is üzent, a fejére olvasta a NER bűneit.","shortLead":"Éjfélkor – az államfői “műsorsávban” – közzétett újévi üzenetében Magyar Péter váratlan húzással előrehozott parlamenti...","id":"20250101_Magyar-Peter-elorehozott-valasztas-ujevi-beszed-Orban-ner-szilveszter-uzenet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085182df-2690-46e5-98a5-2cc73f895067.jpg","index":0,"item":"de7f9b25-ef59-4222-855a-c71a37c3f7e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250101_Magyar-Peter-elorehozott-valasztas-ujevi-beszed-Orban-ner-szilveszter-uzenet-ebx","timestamp":"2025. január. 01. 00:16","title":"Magyar Péter előrehozott választást követelt újévi üzenetében Orbántól, aki szerinte “elárult mindent és mindenkit”, de ennek most vége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Barbalics Bence, Bessenyey Péter, Bódi Zoltán, Cseh Gábor, Csikós Zsolt, Eckhardt Balázs, Göbölyös Zsolt, Kiss Anna, Klug Lajos, Migleci Tanja, Pere László, Sallós-Kovács Péter, Vályi István és Véner Miklós is távozik.","shortLead":"Barbalics Bence, Bessenyey Péter, Bódi Zoltán, Cseh Gábor, Csikós Zsolt, Eckhardt Balázs, Göbölyös Zsolt, Kiss Anna...","id":"20241231_speedzone-tavozas-stab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe8cacb4-2244-46ed-8e2d-9bf107da3f73.jpg","index":0,"item":"f5863082-451e-4580-82bc-95379d8c8ab2","keywords":null,"link":"/kkv/20241231_speedzone-tavozas-stab","timestamp":"2024. december. 31. 13:30","title":"Kiszáll a Speedzone-ból a jelenlegi stáb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48009400-4663-45ed-81ca-ea8259d457ca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több Chrome-bővítményt is rosszindulatú kóddal módosítottak a hackerek decemberben, miután egy adathalász kampány során több adminisztrátori fiókhoz is hozzáférést szereztek.","shortLead":"Több Chrome-bővítményt is rosszindulatú kóddal módosítottak a hackerek decemberben, miután egy adathalász kampány során...","id":"20241230_google-chrome-bovitmenyek-fertozes-elterites-jelszavak-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48009400-4663-45ed-81ca-ea8259d457ca.jpg","index":0,"item":"14154691-7c6c-410f-a6d3-e12bf504b315","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_google-chrome-bovitmenyek-fertozes-elterites-jelszavak-ellopasa","timestamp":"2024. december. 30. 19:03","title":"Veszélyben lehetnek a jelszavai, ha ezeket a Chrome-bővítményeket használja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Nissan Ariya egy jövőbe mutató, de hamarosan nálunk is kapható elektromos autó, melynek fejlesztéséről és érdekességeiről Szalai Zoltán vezető termékmenedzser árult el részleteket.
A Nissan a nyár közepén leplezte le minden előzmény nélküli elektromos autóját, az Ariyát. Akkor még nem tudtuk, hogy a teljesen új fejlesztésű villanyautó vezető termékmenedzsere egy magyar fiatalember, akivel most sikerült is egy asztalhoz ülnünk.
Szalai Zoltán londoni tanulmányait követően a Nissannál helyezkedett el, és 31 évesen immár 6 éve a japán vállalatnál dolgozik, a cég Japánban található központjában. És ha valaki, akkor ő tényleg mindent tud a Nissan Ariyáról.
Szalai Zoltán
László Ferenc
Mint megtudtuk, az autó fejlesztése 2015-ben kezdődött meg, Zoltán pedig 2017-ben csatlakozott a projekthez. A Nissannál átlagosan 5-6 évig tart egy új modell kifejlesztése, e tekintetben tehát az Ariya sem jelent kivételt. "Nehéz volt, hogy az elmúlt években senkinek sem árulhattam el, hogy milyen izgalmas új autón dolgozom, de most végre beszélhetek róla" – nyilatkozta Szalai, aki elárulta, hogy a termék 100 százalékosan kész, már csak a kötelező engedélyeztetési és homologizációs feladatok vannak hátra. Illetve a gyártás felfuttatása.
A fejlesztésben több száz ember vett részt, de az igazi kemény mag, vagyis a fejlesztést alapvetően meghatározó emberekből álló csoport 10-15 főből áll. A fő célkitűzés az volt, hogy egy olyan "mindent bele" autót készítsenek, mely megmutatja, hogy mire képes most a Nissan, és hogy vázolja számunkra a cég közeljövőjét.
Már a névválasztás sem volt egyszerű, 270 verzió volt a kalapban.
A szanszkrit nyelven tiszteletet, becsületet jelentő Ariya lett a befutó.
Ilyenkor nemcsak azt ellenőrzik, hogy az adott név esetleg le van-e védetve, hanem azt is, hogy adott nyelveken jelenthet-e valami kényeset, illetve, hogy mennyire nehéz kiejteni a világ különböző országaiban. Az Ariya négykerékhajtású változatának e-4ORCE nevét maga Zoltán találta ki, és elmondása szerint most vicces érzés szembesülni azzal, hogy az elnevezés nem feltétlenül tetszik mindenkinek.
Nissan
Az Ariyát még a leleplezés előtt elvitték a legkomolyabb villanyautós piacokra, így például Norvégiába, ahol titoktartási nyilatkozat mellett sok potenciális vásárlónak megmutatták. És rendkívül érdekes, illetve hasznos volt szembesülni a hétköznapi felhasználók észrevételeivel, velős kritikáival. Bár az autót teljes egészében Japánban fejlesztették, a dizájnt egy amerikai főtervező irányításával a cég londoni munkatársai rajzolták meg, mert a cégen belüli tenderen ennek az irodának a pályamunkája tetszett legjobban a Nissan döntéshozóinak.
Zoltán kedvence a hátsó lámpa, ami bár alaphelyzetben olyan sötét, hogy kormolt üvegnek tűnhet, erről szó sincs: fejlett LED-es technológia felel a látványos megoldásért. Érdekesség, hogy ezt a hátsó világítást eredetileg a legerősebb Performance kivitel privilégiumának szerették volna megtartani, végül azonban olyan tetszést aratott a cégen belül, hogy az összes Ariya ilyen lámpát kapott.
Nissan
A 4,59 méteres hosszával a Qashqai és az X-Trail közé eső Ariya egy C kategóriás crossover. A Nissan nem beszél a közvetlen riválisokról, mindenesetre nyilvánvaló, hogy a Tesla Model Y lehet az egyik fő piaci ellenfél. Még akkor is, ha ez az amerikai villanyautó több mint 15 centiméterrel hosszabb és 7 centiméterrel szélesebb a japánnál.
Mivel az Ariya hátsó részét kupésan lecsapták, szóba sem jöhet 7 üléses kivitel. A csomagtartó a kétkerékhajtású modell esetében 468 literes, az összkerekes kivitelbe pedig maximum 415 liternyi pakk fér be. Mint megtudtuk, az utastér mérete leginkább a Muranóéhoz hasonló.
Nissan
A tömeget megpróbálták a lehető legalacsonyabban tartani, így az alapmodell nem nyom többet 1,8 tonnánál, a minden földi jóval megpakolt fullos kivitel viszont már 2,3 tonnás. A legnagyobb tömege értelemszerűen az utastér alá rejtett akkumulátornak van. A kínai CATL által gyártott akkumulátor modernebb a Leafekben használatosnál, ráadásul már nem lég-, hanem folyadékhűtéses.
A kétkerékhajtású alapmodell 65 kWh-s telepe a WLTP-szabvány szerint mintegy 360 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, az ugyancsak elsőkerekeres 90 kWh-s verziót pedig elvileg elég csak 500 kilométerenként töltőre dugni. A 0-100-as sprint mintegy 7,5 másodperc alatt tudható le ezekkel a 215-240 lóerős, 300 Nm-es autókkal, a végsebesség 160 km/h-ra van korlátozva.
Nissan
A 19-20 colos kerekeken gördülő összkerekes Ariyákban nemcsak elöl, hanem hátul is van villanymotor. Ez esetben 275-390 lóerős teljesítményt kapunk, ami mellé 560-600 Nm-es nyomaték társul. Állóhelyzetből 100-ra alig több mint 5 másodperc alatt gyorsulnak ezek az e-4ORCE modellek, melyek akár 200-zal is képesek gurulni.
Szalai Zoltán szerint az erős Ariyák nem egyszerűen csak a gyorsulásról szólnak, hanem egyben a vezetési élményről is, még akkor is, ha a crossover karosszéria és a zöld rendszám láttán nem feltétlen ez jut rólunk elsőre eszünkbe. A normál, eco, sport és csúszós úttest üzemmódok mellett említést érdemel, hogy a hajtást akár 100 százalékban előre, vagy hátra képes küldeni a rendszer.
Nissan
A váltó és összkerék-kormányzás nélküli villanyautó AC-fronton 7,2-22 kW-os teljesítmény mellett tölthető, ha pedig DC-oszlophoz van szerencsénk, akkor a 130 kW jelenti a plafont. Utóbbi ugyan elmarad az egyes riválisok 200-250 kW-os értékétől, ez azonban mégsem jelent azokénál lassabb töltést. A Nissan ugyanis megoldotta, hogy a névleges maximális töltési teljesítmény a töltés lehető leghosszabb ideje alatt elérhető legyen.
A lényeg, hogy 30 perc alatt körülbelül 300 kilométeres hatótávot lehet nyerni. A bal első kerék felett elhelyezett töltőfedél alatt Európában és az USA-ban CCS, Japánban CHAdeMO csatlakozó aljzat található. Az akkumulátorra az eddigiekhez hasonlóan 8 év, illetve 160 ezer kilométeres garanciát kapunk.
Önvezetés fronton ugyanazt az ötből kettes szintet ugorja meg az Ariya, mint a Teslák. A szenzorokkal és radarokkal telepakolt kocsi autópályán elengedett kormány mellett is képes magától közlekedni, erre azonban városban még nem képes. A hagyományos parkolósegéd mellett távirányított parkolást is kapunk, ami az autó mellett állva a kulcsról indítható el, de a folyamat a későbbiekben akár okostelefonról is kezdeményezhető lesz.
Nissan
Szóban kimondott hangparancsokkal nemcsak a kocsi funkciói (hűtés, fűtés, ablaknyitás, stb.) érhetők el, hanem az Alexa-integrációnak köszönhetően akár az okosotthon-vezérlés is. És ez fordítva is működik: a konyhában állva hangutasítással indíthatjuk el például az autó téli előmelegítését.
A műszerfalat két hatalmas, 12,3 colos képátlójú kijelző uralja, melyek közül a középső értelemszerűen érintésérzékeny. A klímavezérlés a már említett hangparancsokon és az érintőkijelzőn kívül a középső panel alatt a faberakásba rejtett dedikált érintőgombokkal is megoldható. Érdekesség, hogy ezek a gombok megvilágítás nélkül alaphelyzetben láthatatlanok.
Nissan
A Japánban 5 millió jenes, vagyis átszámítva mintegy 14,1 millió forintos alapáron kínált Nissan Ariya európai árát egyelőre nem kommunikálják, mindenesetre nagyságrendileg 16 millió forintos kezdőárra lehet számítani. A hivatalos árra 2021 januárjában derül majd fény, ekkor indul a magyarországi előértékesítés is.
Az első autókat Japánban a jövő év nyarán vehetik majd át a vásárlók, a hazai kereskedésekbe pedig várakozások szerint jövő ősszel gurulnak be az első példányok. Összehasonlításképp, az 500 kilométeres hatótávú Tesla Model Y európai ára mintegy 21 millió forint.
Nissan
A japán Tocsigiben a prémium kategóriás Infinitik és a GT-R sportkocsi mellett gyártandó Ariya egy hamisítatlan zászlóshajó modell, egyfajta technológiai erőfitogtatás a Nissantól. A globálisan forgalmazandó felsőkategóriás villanyautó viszont nemcsak mutogatóba készült, hanem komoly mennyiséget kívánnak eladni belőle, és a kínai beszállító ígérete szerint akkumulátorhiány ezt egész biztosan nem fogja hátráltatni.
Aki ennél olcsóbb és kisebb Nissan villanyautóra vágyik, annak ott a már jól ismert Leaf, illetve hamarosan az európai piacra is megérkeznek a Japánban már bevált e-Power modellek. Utóbbiak olyan hibridek, melyek kerekeit mindig villanymotor hajtja, azok energiáját viszont hatékony működésű benzinmotor biztosítja.