Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f6be73a4-6d73-485f-8ef7-4bd6fe8db9d9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Lavrov szerint az Egyesült Államok arrogáns módon figyelmen kívül hagyta Oroszország és Kína figyelmeztetéseit.","shortLead":"Lavrov szerint az Egyesült Államok arrogáns módon figyelmen kívül hagyta Oroszország és Kína figyelmeztetéseit.","id":"20241229_Orosz-kulugyminiszter-Oroszorszag-elveti-a-rovid-es-kozepes-hatotavolsagu-raketak-telepitesere-javasolt-turelmi-idot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6be73a4-6d73-485f-8ef7-4bd6fe8db9d9.jpg","index":0,"item":"873b5932-bcfd-4030-909e-d93bf732ba62","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Orosz-kulugyminiszter-Oroszorszag-elveti-a-rovid-es-kozepes-hatotavolsagu-raketak-telepitesere-javasolt-turelmi-idot","timestamp":"2024. december. 29. 09:00","title":"Orosz külügyminiszter: Oroszország elveti a rövid és közepes hatótávolságú rakéták telepítésére javasolt türelmi időt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.","shortLead":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg...","id":"20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279.jpg","index":0,"item":"7f78e4c6-9e7a-44cd-bece-3ba07684ba43","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","timestamp":"2024. december. 28. 16:43","title":"Menesztették a magyar egyházmegye éléről a botrányairól elhíresült Hilarion metropolitát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: férfiszorongások a munkahelyünkön. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"8f36c046-48f8-4f9a-a9a9-113faf2186c6","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Elvitelre-ferj-ferfi-szorongas-munkahely-ferfiszorongas-sorozat-podcast","timestamp":"2024. december. 29. 06:00","title":"Elvitelre #99: A férfiakat családapaként gyakran az nyomja előre, hogy mennyi pénzt kell hazahozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5018d2cd-f83f-40a4-af0e-cde8bf2ddf40","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók arra jutottak, hogy a magasabb női hangok kockázatvállalásra késztetik a férfiakat, azonban ennek is van egy érdekes, az evolúciót kissé meghazudtoló feltétele.","shortLead":"Kínai kutatók arra jutottak, hogy a magasabb női hangok kockázatvállalásra késztetik a férfiakat, azonban ennek is van...","id":"20241227_magas-noi-hangok-hatasa-a-ferfiak-kockazatvallalasara-szirenhangok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5018d2cd-f83f-40a4-af0e-cde8bf2ddf40.jpg","index":0,"item":"ef37d975-0af3-445c-88f3-faad27798a16","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_magas-noi-hangok-hatasa-a-ferfiak-kockazatvallalasara-szirenhangok","timestamp":"2024. december. 27. 12:03","title":"Tényleg elég egy magas női hang, hogy kockáztassanak a férfiak?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.","shortLead":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról...","id":"20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c.jpg","index":0,"item":"9e7d3f9e-6ea2-4da1-9043-60f8d4aa9395","keywords":null,"link":"/360/20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","timestamp":"2024. december. 28. 07:00","title":"„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés kirobbantójáról keveset tud. Az a kevés is nagyon ijesztő.","shortLead":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés...","id":"20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"a91cc251-acb4-4f15-970b-f31f59f0edfb","keywords":null,"link":"/360/20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","timestamp":"2024. december. 27. 14:30","title":"Egy atomháborút kevesen élnének túl, de Észak-Korea vezetője köztük lenne. A világ legnagyobb alagútrendszerében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fb5f90e-362c-4824-b5b6-c559bff2f425","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Egy belorusz bíróság hatéves börtönbüntetésre ítélte az ismert ellenzéki aktivistát, Dzmitrij Kucsukot – írta pénteken a legrégebbi és legismertebb belorusz emberi jogi csoport, a Vjasna.","shortLead":"Egy belorusz bíróság hatéves börtönbüntetésre ítélte az ismert ellenzéki aktivistát, Dzmitrij Kucsukot – írta pénteken...","id":"20241227_Hat-ev-borton-Belaruszban-egy-viragert-es-egy-gyertyaert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fb5f90e-362c-4824-b5b6-c559bff2f425.jpg","index":0,"item":"4ba21abd-6cff-4b12-946f-0a11516efd1d","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Hat-ev-borton-Belaruszban-egy-viragert-es-egy-gyertyaert","timestamp":"2024. december. 27. 17:24","title":"Hat év börtön Belaruszban egy virágért és egy gyertyáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Magyarország a kezdetektől fogva valós és érdemi béketárgyalásokat sürget, ugyanis minél előbb ülnek tárgyalóasztalhoz a háborúzó felek, annál több emberéletet lehet megmenteni. Mi tehát támogatunk minden a békéért tett erőfeszítést” – válaszolta a Telexnek Paczolay Máté külügyi szóvivő.","shortLead":"Magyarország a kezdetektől fogva valós és érdemi béketárgyalásokat sürget, ugyanis minél előbb ülnek tárgyalóasztalhoz...","id":"20241227_Orbanek-tamogatjak-hogy-Szlovakiaban-legyenek-az-oroszukran-beketargyalasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"c45b0033-27d4-4b7d-b573-1058b59b5b68","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Orbanek-tamogatjak-hogy-Szlovakiaban-legyenek-az-oroszukran-beketargyalasok","timestamp":"2024. december. 27. 21:46","title":"Orbánék támogatják, hogy Szlovákiában legyenek az orosz–ukrán béketárgyalások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Nissan Ariya egy jövőbe mutató, de hamarosan nálunk is kapható elektromos autó, melynek fejlesztéséről és érdekességeiről Szalai Zoltán vezető termékmenedzser árult el részleteket.
A Nissan a nyár közepén leplezte le minden előzmény nélküli elektromos autóját, az Ariyát. Akkor még nem tudtuk, hogy a teljesen új fejlesztésű villanyautó vezető termékmenedzsere egy magyar fiatalember, akivel most sikerült is egy asztalhoz ülnünk.
Szalai Zoltán londoni tanulmányait követően a Nissannál helyezkedett el, és 31 évesen immár 6 éve a japán vállalatnál dolgozik, a cég Japánban található központjában. És ha valaki, akkor ő tényleg mindent tud a Nissan Ariyáról.
Szalai Zoltán
László Ferenc
Mint megtudtuk, az autó fejlesztése 2015-ben kezdődött meg, Zoltán pedig 2017-ben csatlakozott a projekthez. A Nissannál átlagosan 5-6 évig tart egy új modell kifejlesztése, e tekintetben tehát az Ariya sem jelent kivételt. "Nehéz volt, hogy az elmúlt években senkinek sem árulhattam el, hogy milyen izgalmas új autón dolgozom, de most végre beszélhetek róla" – nyilatkozta Szalai, aki elárulta, hogy a termék 100 százalékosan kész, már csak a kötelező engedélyeztetési és homologizációs feladatok vannak hátra. Illetve a gyártás felfuttatása.
A fejlesztésben több száz ember vett részt, de az igazi kemény mag, vagyis a fejlesztést alapvetően meghatározó emberekből álló csoport 10-15 főből áll. A fő célkitűzés az volt, hogy egy olyan "mindent bele" autót készítsenek, mely megmutatja, hogy mire képes most a Nissan, és hogy vázolja számunkra a cég közeljövőjét.
Már a névválasztás sem volt egyszerű, 270 verzió volt a kalapban.
A szanszkrit nyelven tiszteletet, becsületet jelentő Ariya lett a befutó.
Ilyenkor nemcsak azt ellenőrzik, hogy az adott név esetleg le van-e védetve, hanem azt is, hogy adott nyelveken jelenthet-e valami kényeset, illetve, hogy mennyire nehéz kiejteni a világ különböző országaiban. Az Ariya négykerékhajtású változatának e-4ORCE nevét maga Zoltán találta ki, és elmondása szerint most vicces érzés szembesülni azzal, hogy az elnevezés nem feltétlenül tetszik mindenkinek.
Nissan
Az Ariyát még a leleplezés előtt elvitték a legkomolyabb villanyautós piacokra, így például Norvégiába, ahol titoktartási nyilatkozat mellett sok potenciális vásárlónak megmutatták. És rendkívül érdekes, illetve hasznos volt szembesülni a hétköznapi felhasználók észrevételeivel, velős kritikáival. Bár az autót teljes egészében Japánban fejlesztették, a dizájnt egy amerikai főtervező irányításával a cég londoni munkatársai rajzolták meg, mert a cégen belüli tenderen ennek az irodának a pályamunkája tetszett legjobban a Nissan döntéshozóinak.
Zoltán kedvence a hátsó lámpa, ami bár alaphelyzetben olyan sötét, hogy kormolt üvegnek tűnhet, erről szó sincs: fejlett LED-es technológia felel a látványos megoldásért. Érdekesség, hogy ezt a hátsó világítást eredetileg a legerősebb Performance kivitel privilégiumának szerették volna megtartani, végül azonban olyan tetszést aratott a cégen belül, hogy az összes Ariya ilyen lámpát kapott.
Nissan
A 4,59 méteres hosszával a Qashqai és az X-Trail közé eső Ariya egy C kategóriás crossover. A Nissan nem beszél a közvetlen riválisokról, mindenesetre nyilvánvaló, hogy a Tesla Model Y lehet az egyik fő piaci ellenfél. Még akkor is, ha ez az amerikai villanyautó több mint 15 centiméterrel hosszabb és 7 centiméterrel szélesebb a japánnál.
Mivel az Ariya hátsó részét kupésan lecsapták, szóba sem jöhet 7 üléses kivitel. A csomagtartó a kétkerékhajtású modell esetében 468 literes, az összkerekes kivitelbe pedig maximum 415 liternyi pakk fér be. Mint megtudtuk, az utastér mérete leginkább a Muranóéhoz hasonló.
Nissan
A tömeget megpróbálták a lehető legalacsonyabban tartani, így az alapmodell nem nyom többet 1,8 tonnánál, a minden földi jóval megpakolt fullos kivitel viszont már 2,3 tonnás. A legnagyobb tömege értelemszerűen az utastér alá rejtett akkumulátornak van. A kínai CATL által gyártott akkumulátor modernebb a Leafekben használatosnál, ráadásul már nem lég-, hanem folyadékhűtéses.
A kétkerékhajtású alapmodell 65 kWh-s telepe a WLTP-szabvány szerint mintegy 360 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, az ugyancsak elsőkerekeres 90 kWh-s verziót pedig elvileg elég csak 500 kilométerenként töltőre dugni. A 0-100-as sprint mintegy 7,5 másodperc alatt tudható le ezekkel a 215-240 lóerős, 300 Nm-es autókkal, a végsebesség 160 km/h-ra van korlátozva.
Nissan
A 19-20 colos kerekeken gördülő összkerekes Ariyákban nemcsak elöl, hanem hátul is van villanymotor. Ez esetben 275-390 lóerős teljesítményt kapunk, ami mellé 560-600 Nm-es nyomaték társul. Állóhelyzetből 100-ra alig több mint 5 másodperc alatt gyorsulnak ezek az e-4ORCE modellek, melyek akár 200-zal is képesek gurulni.
Szalai Zoltán szerint az erős Ariyák nem egyszerűen csak a gyorsulásról szólnak, hanem egyben a vezetési élményről is, még akkor is, ha a crossover karosszéria és a zöld rendszám láttán nem feltétlen ez jut rólunk elsőre eszünkbe. A normál, eco, sport és csúszós úttest üzemmódok mellett említést érdemel, hogy a hajtást akár 100 százalékban előre, vagy hátra képes küldeni a rendszer.
Nissan
A váltó és összkerék-kormányzás nélküli villanyautó AC-fronton 7,2-22 kW-os teljesítmény mellett tölthető, ha pedig DC-oszlophoz van szerencsénk, akkor a 130 kW jelenti a plafont. Utóbbi ugyan elmarad az egyes riválisok 200-250 kW-os értékétől, ez azonban mégsem jelent azokénál lassabb töltést. A Nissan ugyanis megoldotta, hogy a névleges maximális töltési teljesítmény a töltés lehető leghosszabb ideje alatt elérhető legyen.
A lényeg, hogy 30 perc alatt körülbelül 300 kilométeres hatótávot lehet nyerni. A bal első kerék felett elhelyezett töltőfedél alatt Európában és az USA-ban CCS, Japánban CHAdeMO csatlakozó aljzat található. Az akkumulátorra az eddigiekhez hasonlóan 8 év, illetve 160 ezer kilométeres garanciát kapunk.
Önvezetés fronton ugyanazt az ötből kettes szintet ugorja meg az Ariya, mint a Teslák. A szenzorokkal és radarokkal telepakolt kocsi autópályán elengedett kormány mellett is képes magától közlekedni, erre azonban városban még nem képes. A hagyományos parkolósegéd mellett távirányított parkolást is kapunk, ami az autó mellett állva a kulcsról indítható el, de a folyamat a későbbiekben akár okostelefonról is kezdeményezhető lesz.
Nissan
Szóban kimondott hangparancsokkal nemcsak a kocsi funkciói (hűtés, fűtés, ablaknyitás, stb.) érhetők el, hanem az Alexa-integrációnak köszönhetően akár az okosotthon-vezérlés is. És ez fordítva is működik: a konyhában állva hangutasítással indíthatjuk el például az autó téli előmelegítését.
A műszerfalat két hatalmas, 12,3 colos képátlójú kijelző uralja, melyek közül a középső értelemszerűen érintésérzékeny. A klímavezérlés a már említett hangparancsokon és az érintőkijelzőn kívül a középső panel alatt a faberakásba rejtett dedikált érintőgombokkal is megoldható. Érdekesség, hogy ezek a gombok megvilágítás nélkül alaphelyzetben láthatatlanok.
Nissan
A Japánban 5 millió jenes, vagyis átszámítva mintegy 14,1 millió forintos alapáron kínált Nissan Ariya európai árát egyelőre nem kommunikálják, mindenesetre nagyságrendileg 16 millió forintos kezdőárra lehet számítani. A hivatalos árra 2021 januárjában derül majd fény, ekkor indul a magyarországi előértékesítés is.
Az első autókat Japánban a jövő év nyarán vehetik majd át a vásárlók, a hazai kereskedésekbe pedig várakozások szerint jövő ősszel gurulnak be az első példányok. Összehasonlításképp, az 500 kilométeres hatótávú Tesla Model Y európai ára mintegy 21 millió forint.
Nissan
A japán Tocsigiben a prémium kategóriás Infinitik és a GT-R sportkocsi mellett gyártandó Ariya egy hamisítatlan zászlóshajó modell, egyfajta technológiai erőfitogtatás a Nissantól. A globálisan forgalmazandó felsőkategóriás villanyautó viszont nemcsak mutogatóba készült, hanem komoly mennyiséget kívánnak eladni belőle, és a kínai beszállító ígérete szerint akkumulátorhiány ezt egész biztosan nem fogja hátráltatni.
Aki ennél olcsóbb és kisebb Nissan villanyautóra vágyik, annak ott a már jól ismert Leaf, illetve hamarosan az európai piacra is megérkeznek a Japánban már bevált e-Power modellek. Utóbbiak olyan hibridek, melyek kerekeit mindig villanymotor hajtja, azok energiáját viszont hatékony működésű benzinmotor biztosítja.