Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0107f18d-91d3-4c1c-9858-aa1a3c70c2ee","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"A mesterséges intelligenciával működő arcfelismerő programok rendvédelmi használata Amerikától Kínáig számos ellentmondást szül. Az EU alapvetően korlátozza a módszert, ám a rendészeti és nemzetbiztonsági célra kiskaput hagy, és ezzel a lehetőséggel egyre többen szemezgetnek.","shortLead":"A mesterséges intelligenciával működő arcfelismerő programok rendvédelmi használata Amerikától Kínáig számos...","id":"20250414_ai5-arcmemoria-kerdese-arcfelismeres-rendorseg-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0107f18d-91d3-4c1c-9858-aa1a3c70c2ee.jpg","index":0,"item":"d3fc49d4-84a6-4556-9f5c-00e04783bca9","keywords":null,"link":"/360/20250414_ai5-arcmemoria-kerdese-arcfelismeres-rendorseg-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 14. 09:30","title":"Mire (nem) használhatja a rendőrség az arcfelismerést?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új, üres mappa bukkant fel a Windows 10/11-ben az áprilisi frissítőcsomag telepítését követően „inetpub” néven. A dologra rögtön felfigyeltek a felhasználók, és most a Microsoft is megszólalt.","shortLead":"Új, üres mappa bukkant fel a Windows 10/11-ben az áprilisi frissítőcsomag telepítését követően „inetpub” néven...","id":"20250414_microsoft-windows-11-uj-mappa-frissites-inetpub","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"bfc4d229-bc5d-4940-a522-e6fee24a0095","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_microsoft-windows-11-uj-mappa-frissites-inetpub","timestamp":"2025. április. 14. 13:03","title":"Rejtélyes új mappa bukkant fel a Windowsban – a Microsoft azt kéri, ne törölje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"551a4996-93af-4c64-abb0-f2a702683b5d","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"„Önmagában az, hogy az ember van, hogy élek, azt annyira jónak találom, hogy ahhoz képest a hazámnak az idiótaságai, azok bagatell dolgok” – mondta 60 évesen Esterházy Péter, holott az idiótaságokat soha nem bagatellizálta. A 2016-ban elhunyt író interjúiból a Magvető Kiadó válogatott.","shortLead":"„Önmagában az, hogy az ember van, hogy élek, azt annyira jónak találom, hogy ahhoz képest a hazámnak az idiótaságai...","id":"20250413_hvg-esterhazy-peter-interjuk-magveto-vanni-van-valogatott-beszelgetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/551a4996-93af-4c64-abb0-f2a702683b5d.jpg","index":0,"item":"df9967bc-2b48-43c8-a730-0c413465e94f","keywords":null,"link":"/360/20250413_hvg-esterhazy-peter-interjuk-magveto-vanni-van-valogatott-beszelgetesek","timestamp":"2025. április. 13. 19:30","title":"„Nincs ugyan két ország, de igény van rá, mert ezekkel a klisékkel egyszerűbb élni” – Esterházy Péter válogatott interjúi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87f4f2dd-92c4-4630-8e4f-d64e82140db5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ozsváth Kálmán, aki korábban fideszes önkormányzati képviselő volt, – először úgy tűnt, hogy – állami hivatalnokként egy olyan dalt posztolt, amiben több politikust hazaárulónak, poloskának, szemét bandának neveznek. A KSH gyorsan közölte: már csak a volt a szóvivőjük Ozsváth.","shortLead":"Ozsváth Kálmán, aki korábban fideszes önkormányzati képviselő volt, – először úgy tűnt, hogy – állami hivatalnokként...","id":"20250413_KSH-szovivo-Ozsvath-Kalman-Magyar-Peter-Kollar-Kinga-AI-dal-hazaarulo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87f4f2dd-92c4-4630-8e4f-d64e82140db5.jpg","index":0,"item":"7c55132b-a15a-4c38-9d34-0ecd27c20a74","keywords":null,"link":"/itthon/20250413_KSH-szovivo-Ozsvath-Kalman-Magyar-Peter-Kollar-Kinga-AI-dal-hazaarulo","timestamp":"2025. április. 13. 14:22","title":"A KSH – közben már csak volt – szóvivője is beszállt a Fidesz mellé üzengetni Magyarnak: Peti, most legyen nagy pofád!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d769af2-948e-4d58-a9cc-b83dbdb77800","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kinyerhetők voltak a felhasználó előzményei a Google Chrome-ból egy biztonsági probléma miatt, amit most, két évtized után végre javítanak.","shortLead":"Kinyerhetők voltak a felhasználó előzményei a Google Chrome-ból egy biztonsági probléma miatt, amit most, két évtized...","id":"20250415_google-chrome-bongeszo-20-eves-adatvedelmi-problema-elozmenyek-szivargasa-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d769af2-948e-4d58-a9cc-b83dbdb77800.jpg","index":0,"item":"ebf86a86-57b0-4162-a006-78f18aa416b0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_google-chrome-bongeszo-20-eves-adatvedelmi-problema-elozmenyek-szivargasa-javitas","timestamp":"2025. április. 15. 12:03","title":"20 éves adatvédelmi problémát javít a Google a Chrome böngészőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cfc2630-e8bf-4509-a38e-1be68300c570","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több börtön előtt pedig járműveket gyújtottak fel, az igazságügyi minisztérium koordinált támadásokról beszélt.","shortLead":"Több börtön előtt pedig járműveket gyújtottak fel, az igazságügyi minisztérium koordinált támadásokról beszélt.","id":"20250415_Automata-fegyverekkel-tamadtak-meg-egy-bortont-Franciaorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cfc2630-e8bf-4509-a38e-1be68300c570.jpg","index":0,"item":"ab592fb7-07c0-4e39-9bf7-ae3c676f88fa","keywords":null,"link":"/vilag/20250415_Automata-fegyverekkel-tamadtak-meg-egy-bortont-Franciaorszagban","timestamp":"2025. április. 15. 12:44","title":"Automata fegyverekkel támadtak meg egy börtönt Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1c55b76-9bd1-458c-91b2-817d6733eac2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Blue Origin fedélzetén csak nők lesznek, a küldetésben részt vesz Katy Perry és a műsorvezető Gayle King is.","shortLead":"A Blue Origin fedélzetén csak nők lesznek, a küldetésben részt vesz Katy Perry és a műsorvezető Gayle King is.","id":"20250414_blue-origin-katy-perry-lauren-sanchez-urutazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1c55b76-9bd1-458c-91b2-817d6733eac2.jpg","index":0,"item":"54e1ed42-7823-41c4-9717-e0ba5b59b855","keywords":null,"link":"/elet/20250414_blue-origin-katy-perry-lauren-sanchez-urutazas","timestamp":"2025. április. 14. 11:28","title":"Jeff Bezos kilövi az űrbe a leendő feleségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90a0a150-5c42-4916-8ea9-05c79fcc8fca","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A csalók több mint 65 millió forintos kárt okoztak.","shortLead":"A csalók több mint 65 millió forintos kárt okoztak.","id":"20250415_Kozel-5000-hamis-cipot-talaltak-a-NAV-ellenorei-Budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90a0a150-5c42-4916-8ea9-05c79fcc8fca.jpg","index":0,"item":"8eac43ce-a2f2-4e3b-a137-1c3933fd3cf2","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Kozel-5000-hamis-cipot-talaltak-a-NAV-ellenorei-Budapesten","timestamp":"2025. április. 15. 13:02","title":"Közel 5000 hamis cipőt találtak a NAV ellenőrei Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bivalyerős biturbó V12-es benzinmotor, zéró villany, látványosan hosszú karosszéria és barokkosan high-tech utastér. Testközelből ismerkedtünk meg a mindössze 5 példányban készülő Pagani Huayra Codalungával.
A Pagani Automobili története 1992-ben kezdődött, amikor is az argentin-olasz származású Horacio Pagani megalapította ezt a kis modenai sportkocsi-gyártó manufaktúrát. A korábban többek közt a Lamborghininek és a Ferrarinak is dolgozott autótervezőnek 7 évébe telt kifejleszteni első saját kocsiját, a Zondát, mely végül az 1999-es Genfi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönség számára.
A 6-7,3 literes hatalmas V12-es Mercedes motorokkal szerelt Zonda utódja, a Huayra 12 évvel később, 2011-ben debütált, és az egyik legkülönlegesebb és egyben búcsúzó változatával a Comói-tó partján kötöttünk szorosabb ismeretséget.
Ahol maga Christopher Pagani, a 67 éves cégalapító fia mutatta be nekünk részletesen a Huayra Codalungát.
Christopher Pagani és a Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2023-on designdíjat nyert Codalunga
László Ferenc
Honnan fúj a szél?
Míg a cég első modellje egy meleg argentin szélről kapta a nevét, addig a Huayra kecsua nyelven jelent szelet. Utóbbi szupersportkocsi egyedi Codalunga kivitelének alapötletével 2018-ban két lelkes Pagani gyűjtő rukkolt elő, akik azzal keresték meg Horaciót, hogy a 4,6 méteres Huayrából igazán készíthetne egy kecsesen nyújtott változatot.
A gondolatot tett követte és az első 1:4 méretarányú makett után egy már 1:1-es modell következett, majd pedig elkészült a szemet gyönyörködtető végeredmény, mely 36 centiméterrel hosszabb az alapmodellnél.
László Ferenc
László Ferenc
A remek aerodinamikai adottságokkal rendelkező Codalungát a 60-es évek Le Mans versenyautói, és kifejezetten a cégalapító kedvence, a Porsche 917 ihlette, a mai világból pedig talán a McLaren Speedtail vonalvezetése áll hozzá a legközelebb.
A szárnyas ajtók látványosan felfelé nyílnak és a vaskos küszöb leküzdését követően tudunk helyet foglalni a legkiválóbb minőségű bőrrel bevont, látványos varrású sportülésekben, melyek oldaltartása enyhén elmarad a várakozásainktól.
Pagani
László Ferenc
Barokk petrolhead templom
A műszerfalra tekintve egyetlen századmásodpercig sem pihenhet meg a szemünk, a barokkos high-tech hangulat igazi vizuális orgiával kényezteti a látószervünket. Egyeseknek ez már talán kicsit túl sok a jóból, az viszont tény, hogy kevés ennél részletesebben kidolgozott, valódi petrolhead szerelemmel megalkotott enteriőrrel találkozhatunk az iparágban.
A laikus szemlélődőnek konkrétan olyan érzése támadhat, hogy a Codalunga egyes apró alkatrészei több törődést élveztek a fejlesztés során, mint egy mai modern normál személyautó egésze.
László Ferenc
László Ferenc
Az alul csapott és megannyi kezelőszervet felvonultató kormány mögötti felületet analóg műszerek uralják, a középső panelen lévő kompakt érintőkijelző alatt és felett megannyi míves kapcsolóra lehetünk figyelmesek. Az ördögi hangú gépezet a méretes piros Start/Stop gombbal kelthető életre, melynek közelében ott a látványos váltókar, ezenkívül pedig a bőrrel borított padlóból kiálló fémpedálok is megérnek egy külön misét.
A minőségérzet a várakozásoknak megfelelően nem e világból való, nemcsak szemre, hanem tapintásra és szaglásra is földöntúli élményben lehet részünk.
Az oldaldobozokban méretre szabott kis bőröndök rejtőznek, melyeket ugyanolyan szuperkönnyű csavarok és karbonelemek díszítenek, melyekhez hasonlókkal magán a kocsi különböző felületein is találkozhatunk.
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
Német szív
Az első és a hátsó karosszériaelemet is látványos bőrszíjak oldását követően lehet felnyitni. Utóbbi 3,7 négyzetméteres felülettel bír és alatta rejtőzik a Codalunga "szíve", mely egyenesen Németországból érkezik, de természetesen az olaszok szája íze szerint lett finomhangolva.
A Mercedes-AMG eredetű 6 literes és 60 fokos hengerszögű V12-es benzinmotor középen található és a biztonság kedvéért két turbó is került rá. Normál Mercedesekbe már nem szerelik ezt az erőforrást, mely egyedül a Mercedes-Maybach S-osztály legdrágább csúcsmodelljében érhető tetten.
László Ferenc
László Ferenc
A 840 lóerős csúcsteljesítényhez egészen 5900-ig el kell forgatni a főtengelyt, ellenben a szinte kamionnyi 1100 Nm-es nyomaték 2000-től egészen 5600-ig végig rendelkezésre áll. Nem árt némi vezetési tapasztalat, az erő ugyanis csak és kizárólag a hátsó kerekekre érkezik meg, még pedig egy hétfokozatú szimpla kuplungos szekvenciális váltón keresztül.
A dupla-kuplungos automata egyszerűen túl nehéz lett volna, így viszont sikerült 100 kilogramm alatt megúszni a brit Xtrac által szállított egység tömegét.
László Ferenc
László Ferenc
Míg ma már egyre több sportkocsi tömege is 2 tonna körüli, addig a karbont és titánt gazdagon felvonultató Codalunga mindössze 1280 kilogrammot nyom a mérlegen. Érdekesség, hogy a titánból készülő kipufogórendszer össztömege alig 4,4 kilogramm.
Az elöl 265/30 R20-as, hátul 355/25 R21-es Pirelli P Zero Corsa sportgumikkal szerelt Pagani kovácsolt könnyűfém felnijei mögött 410-390 milliméteres féktárcsákat felvonultató, 6-4 dugattyús Brembo fékrendszer rejtőzik.
László Ferenc
László Ferenc
Utópia
Christopher Pagani kérdésünkre elmondta, hogy a jelenlegi villanyautó technológiák egyszerűen nem felelnek meg a két éve arab tőkét kapott cég elvárásainak, és elsősorban a rendkívül nehéz akkumulátor miatt vetik el az elektromos sportkocsi ötletét. A távolabbi jövőben persze jöhet majd elektromos Pagani, addig azonban teljes vállszélességgel kiállnak a V12-es erőforrás mellett.
Utóbbi került bele a legújabb modellbe, a Huayra utódjának tekinthető Utopiába is, mely egyrészt kicsit könnyebb, másrészt némileg erősebb is lett a felmenőjénél. A 864 lóerős, 21-22 colos kerekű friss fejlesztés érdekessége, hogy nemcsak automata, hanem akár hétfokozatú manuális váltóval is rendelhető. A kupé első sorozatából 99 példányt terveznek gyártani.
A Huayra Codalungából viszont csak 5 példány készült, melyek közül mi konkrétan a másodikat fotóztuk körbe. Az árcédulán 7 millió eurós (2,7 milliárd forint) összeg szerepel, szemben a korábbi egyszerűbb kivitelű, és többek közt nyitható tetejű változatban is gyártott Huayrák potom 1-5 millió eurós árával.
A Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2023-on komoly feltűnést jelentett az igen ritka Pagani
László Ferenc
A Codalunga minden további nélkül rendszámozható, ellentétben a Huayra versenypályás használatára szánt, 30 példányban gyártott R verziójától, mely alig több mint 1 tonnás modellben egy 850 lóerős V12-es szívómotor és hatfokozatú szekvenciális váltó található.
Pagani kereskedés egyelőre még nincs Magyarországon, de Varsóban, Luganóban és Stuttgartban találhatunk helyi képviseleteket. Nemrégiben a német Pagani szalonban tettünk látogatást, ahol egy 1,4 milliárd forintos Huayra Roadstert fotóztunk körbe.
A profiltisztítás érdekében egyeztetne a kormánnyal, a jövőben a jegybank csak az alapvető feladataira koncentrálna. A napokban elindulhat a tárgyalás az MNB és a kormány között.