Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"09244a45-62fb-4199-b6c0-582b69047558","c_author":"Németh András","category":"360","description":"2009-ben, 37 évesen, egy moszkvai börtönben halt meg Szergej Magnyitszkij, miután rámutatott egy rendőrök által elkövetett, nagy összegű csalásra. Az ő nevét viseli az az amerikai törvény, amellyel Washington a korrupt vagy az emberi jogokat megsértő külföldi politikusokat, üzletembereket, például Rogán Antalt szankcionálja. Csakhogy maga Magnyitszkij és brit-amerikai védelmezője sem mindig járt egyenes úton.","shortLead":"2009-ben, 37 évesen, egy moszkvai börtönben halt meg Szergej Magnyitszkij, miután rámutatott egy rendőrök által...","id":"20250118_hvg-a-szurke-arnyalatai-magnyitszkij-sztori_aldozat_es_cinkos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09244a45-62fb-4199-b6c0-582b69047558.jpg","index":0,"item":"2c558dd7-6abe-44b2-821b-c864ca81fe01","keywords":null,"link":"/360/20250118_hvg-a-szurke-arnyalatai-magnyitszkij-sztori_aldozat_es_cinkos","timestamp":"2025. január. 18. 13:00","title":"Embertelen körülmények között halt meg a börtönben Magnyitszkij, akiről elnevezték a Rogánt is sújtó törvényt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58bf619b-8588-41da-ab06-06051e56b21f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Lemondott Josip Dabro horvát mezőgazdasági, erdészeti és halászati miniszter, miután a sajtóban videófelvétel jelent meg arról, hogy pisztollyal több lövést ad le egy mozgó autóból.","shortLead":"Lemondott Josip Dabro horvát mezőgazdasági, erdészeti és halászati miniszter, miután a sajtóban videófelvétel jelent...","id":"20250118_Autobol-lovoldozott-a-horvat-miniszter-miutan-ez-kiderult-lemondott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58bf619b-8588-41da-ab06-06051e56b21f.jpg","index":0,"item":"61eea78c-c62d-45c5-8249-d8a276c93f65","keywords":null,"link":"/vilag/20250118_Autobol-lovoldozott-a-horvat-miniszter-miutan-ez-kiderult-lemondott","timestamp":"2025. január. 18. 10:06","title":"Autóból lövöldözött a horvát miniszter, miután ez kiderült, lemondott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18845c15-2b05-4f4b-890e-63fdb958721a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mielőtt legközelebb repülőre száll, olvassa el ezeket a tanácsokat.","shortLead":"Mielőtt legközelebb repülőre száll, olvassa el ezeket a tanácsokat.","id":"20250117_repulogep-baleset-tuleles-technikak-modszerek-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18845c15-2b05-4f4b-890e-63fdb958721a.jpg","index":0,"item":"5037b1b3-9bc2-448d-a7ef-5d05cbf1c380","keywords":null,"link":"/elet/20250117_repulogep-baleset-tuleles-technikak-modszerek-tippek","timestamp":"2025. január. 17. 04:31","title":"Hogyan lehet túlélni egy repülőgép-balesetet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa1825f0-eb51-49bb-a71c-a0e494026944","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A SpaceX egy teljesen megújult egységet indított útnak a Starship hetedik tesztjén magyar idő szerint csütörtök késő este, ám az nem sokkal az indulás után felrobbant. Egy időre még a légiforgalmat is terelni kellett.","shortLead":"A SpaceX egy teljesen megújult egységet indított útnak a Starship hetedik tesztjén magyar idő szerint csütörtök késő...","id":"20250117_spacex-starship-robbanas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa1825f0-eb51-49bb-a71c-a0e494026944.jpg","index":0,"item":"1dab25ae-6082-4736-81df-385c280d8ea4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_spacex-starship-robbanas-video","timestamp":"2025. január. 17. 09:37","title":"Óriásit robbant a SpaceX Starshipje, záporoztak az égből az alkatrészek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b54fc341-468a-4e5f-9c41-744772d6fe87","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár egyelőre még csak egy koncepcionális eszközről van szó, de mindenképpen érdekes az egészségkövető eszközeiről ismert Withings cég testszkennelő intelligens tükre.","shortLead":"Bár egyelőre még csak egy koncepcionális eszközről van szó, de mindenképpen érdekes az egészségkövető eszközeiről...","id":"20250117_withings-omnia-testszkennelo-intelligens-tukor-egeszsegi-allapot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b54fc341-468a-4e5f-9c41-744772d6fe87.jpg","index":0,"item":"8bc8ae53-1e6f-433a-b35e-134ffebec57c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_withings-omnia-testszkennelo-intelligens-tukor-egeszsegi-allapot","timestamp":"2025. január. 17. 08:03","title":"Van egy tükör, ami árulkodik arról, milyen egészséges/beteg, aki belenéz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dd18eb9-d851-4f0b-9954-c7c8d50a995d","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Kína 17 repülőgépe és hat hajója közelítette meg Tajvant szombat hajnalban – közölte a tajvani védelmi minisztérium.","shortLead":"Kína 17 repülőgépe és hat hajója közelítette meg Tajvant szombat hajnalban – közölte a tajvani védelmi...","id":"20250118_Kinai-repulogepek-es-hajok-kozelitettek-meg-Tajvant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dd18eb9-d851-4f0b-9954-c7c8d50a995d.jpg","index":0,"item":"944b5c48-aae4-439f-9675-6acafebc8f1a","keywords":null,"link":"/vilag/20250118_Kinai-repulogepek-es-hajok-kozelitettek-meg-Tajvant","timestamp":"2025. január. 18. 09:20","title":"Kínai repülőgépek és hajók közelítették meg Tajvant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c73c0b3-bd80-4240-a096-8e7c897479ef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pillanatok alatt elterjedt a TikTokon, majd a közösségi média egyéb platformjain is egy videó: egy mérnök egy olyan robotpuskát tervezett, amelyik a hangutasításoknak megfelelően céloz és lő. Közben jóval nagyobb léptékekben már folyik a MI bevonása a fegyverek készítésébe.","shortLead":"Pillanatok alatt elterjedt a TikTokon, majd a közösségi média egyéb platformjain is egy videó: egy mérnök egy olyan...","id":"20250117_sts-3d-chatgpt-vezerles-robotpuska-mesterseges-intelligencia-tiktok-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c73c0b3-bd80-4240-a096-8e7c897479ef.jpg","index":0,"item":"5f10ceaa-f9d8-495a-99ad-c3502914de81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_sts-3d-chatgpt-vezerles-robotpuska-mesterseges-intelligencia-tiktok-video","timestamp":"2025. január. 17. 12:03","title":"Kiszabadult a szellem a palackból: mesterséges intelligenciával vezérelt robotpuskát készített egy mérnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c5600b1-4811-47cc-9042-a2a2db247c7f","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A három veterán filmes feladata az lesz, hogy visszahozzák külföldről a filmbizniszt.","shortLead":"A három veterán filmes feladata az lesz, hogy visszahozzák külföldről a filmbizniszt.","id":"20250116_Trump-filmnagykovete-lesz-Stallone-Mel-Gibsont-es-Jon-Voight","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c5600b1-4811-47cc-9042-a2a2db247c7f.jpg","index":0,"item":"5fba2130-799f-400d-b4fa-91cfe40054ec","keywords":null,"link":"/kultura/20250116_Trump-filmnagykovete-lesz-Stallone-Mel-Gibsont-es-Jon-Voight","timestamp":"2025. január. 16. 21:00","title":"Trump filmnagykövete lesz Stallone, Mel Gibson és Jon Voight","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bivalyerős biturbó V12-es benzinmotor, zéró villany, látványosan hosszú karosszéria és barokkosan high-tech utastér. Testközelből ismerkedtünk meg a mindössze 5 példányban készülő Pagani Huayra Codalungával.
A Pagani Automobili története 1992-ben kezdődött, amikor is az argentin-olasz származású Horacio Pagani megalapította ezt a kis modenai sportkocsi-gyártó manufaktúrát. A korábban többek közt a Lamborghininek és a Ferrarinak is dolgozott autótervezőnek 7 évébe telt kifejleszteni első saját kocsiját, a Zondát, mely végül az 1999-es Genfi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönség számára.
A 6-7,3 literes hatalmas V12-es Mercedes motorokkal szerelt Zonda utódja, a Huayra 12 évvel később, 2011-ben debütált, és az egyik legkülönlegesebb és egyben búcsúzó változatával a Comói-tó partján kötöttünk szorosabb ismeretséget.
Ahol maga Christopher Pagani, a 67 éves cégalapító fia mutatta be nekünk részletesen a Huayra Codalungát.
Christopher Pagani és a Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2023-on designdíjat nyert Codalunga
László Ferenc
Honnan fúj a szél?
Míg a cég első modellje egy meleg argentin szélről kapta a nevét, addig a Huayra kecsua nyelven jelent szelet. Utóbbi szupersportkocsi egyedi Codalunga kivitelének alapötletével 2018-ban két lelkes Pagani gyűjtő rukkolt elő, akik azzal keresték meg Horaciót, hogy a 4,6 méteres Huayrából igazán készíthetne egy kecsesen nyújtott változatot.
A gondolatot tett követte és az első 1:4 méretarányú makett után egy már 1:1-es modell következett, majd pedig elkészült a szemet gyönyörködtető végeredmény, mely 36 centiméterrel hosszabb az alapmodellnél.
László Ferenc
László Ferenc
A remek aerodinamikai adottságokkal rendelkező Codalungát a 60-es évek Le Mans versenyautói, és kifejezetten a cégalapító kedvence, a Porsche 917 ihlette, a mai világból pedig talán a McLaren Speedtail vonalvezetése áll hozzá a legközelebb.
A szárnyas ajtók látványosan felfelé nyílnak és a vaskos küszöb leküzdését követően tudunk helyet foglalni a legkiválóbb minőségű bőrrel bevont, látványos varrású sportülésekben, melyek oldaltartása enyhén elmarad a várakozásainktól.
Pagani
László Ferenc
Barokk petrolhead templom
A műszerfalra tekintve egyetlen századmásodpercig sem pihenhet meg a szemünk, a barokkos high-tech hangulat igazi vizuális orgiával kényezteti a látószervünket. Egyeseknek ez már talán kicsit túl sok a jóból, az viszont tény, hogy kevés ennél részletesebben kidolgozott, valódi petrolhead szerelemmel megalkotott enteriőrrel találkozhatunk az iparágban.
A laikus szemlélődőnek konkrétan olyan érzése támadhat, hogy a Codalunga egyes apró alkatrészei több törődést élveztek a fejlesztés során, mint egy mai modern normál személyautó egésze.
László Ferenc
László Ferenc
Az alul csapott és megannyi kezelőszervet felvonultató kormány mögötti felületet analóg műszerek uralják, a középső panelen lévő kompakt érintőkijelző alatt és felett megannyi míves kapcsolóra lehetünk figyelmesek. Az ördögi hangú gépezet a méretes piros Start/Stop gombbal kelthető életre, melynek közelében ott a látványos váltókar, ezenkívül pedig a bőrrel borított padlóból kiálló fémpedálok is megérnek egy külön misét.
A minőségérzet a várakozásoknak megfelelően nem e világból való, nemcsak szemre, hanem tapintásra és szaglásra is földöntúli élményben lehet részünk.
Az oldaldobozokban méretre szabott kis bőröndök rejtőznek, melyeket ugyanolyan szuperkönnyű csavarok és karbonelemek díszítenek, melyekhez hasonlókkal magán a kocsi különböző felületein is találkozhatunk.
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
Német szív
Az első és a hátsó karosszériaelemet is látványos bőrszíjak oldását követően lehet felnyitni. Utóbbi 3,7 négyzetméteres felülettel bír és alatta rejtőzik a Codalunga "szíve", mely egyenesen Németországból érkezik, de természetesen az olaszok szája íze szerint lett finomhangolva.
A Mercedes-AMG eredetű 6 literes és 60 fokos hengerszögű V12-es benzinmotor középen található és a biztonság kedvéért két turbó is került rá. Normál Mercedesekbe már nem szerelik ezt az erőforrást, mely egyedül a Mercedes-Maybach S-osztály legdrágább csúcsmodelljében érhető tetten.
László Ferenc
László Ferenc
A 840 lóerős csúcsteljesítényhez egészen 5900-ig el kell forgatni a főtengelyt, ellenben a szinte kamionnyi 1100 Nm-es nyomaték 2000-től egészen 5600-ig végig rendelkezésre áll. Nem árt némi vezetési tapasztalat, az erő ugyanis csak és kizárólag a hátsó kerekekre érkezik meg, még pedig egy hétfokozatú szimpla kuplungos szekvenciális váltón keresztül.
A dupla-kuplungos automata egyszerűen túl nehéz lett volna, így viszont sikerült 100 kilogramm alatt megúszni a brit Xtrac által szállított egység tömegét.
László Ferenc
László Ferenc
Míg ma már egyre több sportkocsi tömege is 2 tonna körüli, addig a karbont és titánt gazdagon felvonultató Codalunga mindössze 1280 kilogrammot nyom a mérlegen. Érdekesség, hogy a titánból készülő kipufogórendszer össztömege alig 4,4 kilogramm.
Az elöl 265/30 R20-as, hátul 355/25 R21-es Pirelli P Zero Corsa sportgumikkal szerelt Pagani kovácsolt könnyűfém felnijei mögött 410-390 milliméteres féktárcsákat felvonultató, 6-4 dugattyús Brembo fékrendszer rejtőzik.
László Ferenc
László Ferenc
Utópia
Christopher Pagani kérdésünkre elmondta, hogy a jelenlegi villanyautó technológiák egyszerűen nem felelnek meg a két éve arab tőkét kapott cég elvárásainak, és elsősorban a rendkívül nehéz akkumulátor miatt vetik el az elektromos sportkocsi ötletét. A távolabbi jövőben persze jöhet majd elektromos Pagani, addig azonban teljes vállszélességgel kiállnak a V12-es erőforrás mellett.
Utóbbi került bele a legújabb modellbe, a Huayra utódjának tekinthető Utopiába is, mely egyrészt kicsit könnyebb, másrészt némileg erősebb is lett a felmenőjénél. A 864 lóerős, 21-22 colos kerekű friss fejlesztés érdekessége, hogy nemcsak automata, hanem akár hétfokozatú manuális váltóval is rendelhető. A kupé első sorozatából 99 példányt terveznek gyártani.
A Huayra Codalungából viszont csak 5 példány készült, melyek közül mi konkrétan a másodikat fotóztuk körbe. Az árcédulán 7 millió eurós (2,7 milliárd forint) összeg szerepel, szemben a korábbi egyszerűbb kivitelű, és többek közt nyitható tetejű változatban is gyártott Huayrák potom 1-5 millió eurós árával.
A Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2023-on komoly feltűnést jelentett az igen ritka Pagani
László Ferenc
A Codalunga minden további nélkül rendszámozható, ellentétben a Huayra versenypályás használatára szánt, 30 példányban gyártott R verziójától, mely alig több mint 1 tonnás modellben egy 850 lóerős V12-es szívómotor és hatfokozatú szekvenciális váltó található.
Pagani kereskedés egyelőre még nincs Magyarországon, de Varsóban, Luganóban és Stuttgartban találhatunk helyi képviseleteket. Nemrégiben a német Pagani szalonban tettünk látogatást, ahol egy 1,4 milliárd forintos Huayra Roadstert fotóztunk körbe.