Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki vezető a miniszterelnökre. A kérdés már csak az, kitarthat-e a lendület a következő választásig, és a NER-gépezet nagyágyúival is felveszi-e a versenyt Magyar Péter. HVG-Ténytár.","shortLead":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki...","id":"20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35.jpg","index":0,"item":"a652f0f5-3aae-4142-8408-cb668d8337c1","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","timestamp":"2024. december. 27. 09:30","title":"Magyar kontra Orbán: Lassult a Tisza áradása, de így van esély rá, hogy 2026-ban megelőzze a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Megjelent a leggazdagabb magyarok rangsora.","shortLead":"Megjelent a leggazdagabb magyarok rangsora.","id":"20241227_meszaros-lorinc-tiborcz-istvan-50-leggazdagabb-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"7a23d936-82b5-4686-96f0-39e67998dba4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_meszaros-lorinc-tiborcz-istvan-50-leggazdagabb-magyar","timestamp":"2024. december. 27. 07:38","title":"Mészáros Lőrinc billiomos lett és Tiborcz István is megduplázta vagyonát a Forbes új listája szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f8781f5-ccea-4ea8-8067-b8a2c321c0af","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Megjelent a Mastercard „<em>Fenntarthatósági Percepciós Index”, </em>amely átfogó képet nyújt a hazai bankszektor környezeti fenntarthatósági teljesítményéről. A tanulmány bemutatja, hogy a bankok milyen eredményeket értek el a zöld átállás terén és milyen elvárásokat támasztanak velük szemben a magyar fogyasztók.","shortLead":"Megjelent a Mastercard „<em>Fenntarthatósági Percepciós Index”, </em>amely átfogó képet nyújt a hazai bankszektor...","id":"20241203_Bankszektor-elorelepes-a-zold-uton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f8781f5-ccea-4ea8-8067-b8a2c321c0af.jpg","index":0,"item":"d156a16f-e506-4cd3-950d-f99419f3cd68","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_Bankszektor-elorelepes-a-zold-uton","timestamp":"2024. december. 27. 15:30","title":"Tényleg erre tartanak a magyar bankok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"644371d0-dfec-4d48-a2fc-643c2748a159","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét, így a Képes Krónika, illetve Kézai Simon munkája és Thuróczy János krónikája is a hunok történetével indul. Ezekben visszatérő szereplő egy bizonyos Veronai Detre, aki folyamatosan a hunok ellen intrikál és végül az ő érdeme lesz, hogy Attila király fiai egymás ellen fordulnak. De ki volt valójában Veronai Detre és mit lehet róla tudni a krónikák megállapításain túl?","shortLead":"A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét...","id":"20241226_Hosok-vagy-gonosztevok-veronai-detre-kozepkor-hunok-gotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/644371d0-dfec-4d48-a2fc-643c2748a159.jpg","index":0,"item":"b41d9870-33f5-4c15-95a2-c2bd70249a51","keywords":null,"link":"/360/20241226_Hosok-vagy-gonosztevok-veronai-detre-kozepkor-hunok-gotok","timestamp":"2024. december. 26. 19:30","title":"Hősök vagy gonosztevők: Veronai Detre, a magyar krónikairodalom első főgonosza, aki bedöntötte a hun birodalmat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58805db3-888d-42db-8901-18355a91d184","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai TIME magazin 2024-ben is elkészítette a 200-as listáját az év legjobb találmányairól. Most bemutatjuk azokat, melyeket a repülés és az űrkutatás terén tartottak kiemelkedőnek.","shortLead":"Az amerikai TIME magazin 2024-ben is elkészítette a 200-as listáját az év legjobb találmányairól. Most bemutatjuk...","id":"20241226_time-200-2024-legjobb-talalmanyai-repules-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58805db3-888d-42db-8901-18355a91d184.jpg","index":0,"item":"d04e9e8e-ab79-4e37-b236-43beb6afeeef","keywords":null,"link":"/tudomany/20241226_time-200-2024-legjobb-talalmanyai-repules-urkutatas","timestamp":"2024. december. 26. 11:35","title":"2024 legjobb találmányai: 3D-s térkép a világegyetemről, és a kozmikus internet, amit macskás videóval teszteltek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7631e5c1-6440-48bf-be6e-81699253f2cc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Tisza Párt elnöke az iskolák, kórházak, gyermekotthonok és a MÁV helyzetével állította szembe a miniszterelnökhöz közel állók gyarapodását.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke az iskolák, kórházak, gyermekotthonok és a MÁV helyzetével állította szembe a miniszterelnökhöz...","id":"20241227_magyar-peter-meszaros-tiborcz-vagyon-duplazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7631e5c1-6440-48bf-be6e-81699253f2cc.jpg","index":0,"item":"3bb78994-22a5-4ede-a3c9-2a20c80bc27d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_magyar-peter-meszaros-tiborcz-vagyon-duplazas","timestamp":"2024. december. 27. 12:18","title":"Magyar Péter is reagált Mészáros és Tiborcz duplázására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a279cbe-179c-446f-a494-5d4f3be63ac6","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A hatóságok még mindig nem zárták ki a szabotázs lehetőségét.","shortLead":"A hatóságok még mindig nem zárták ki a szabotázs lehetőségét.","id":"20241226_Feltartoztattak-egy-tankert-amely-megrongalhatta-a-Finnorszag-es-Esztorszag-kozotti-villamosvezeteket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a279cbe-179c-446f-a494-5d4f3be63ac6.jpg","index":0,"item":"47fd6fff-0552-4878-b3c0-dec04a20bec6","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_Feltartoztattak-egy-tankert-amely-megrongalhatta-a-Finnorszag-es-Esztorszag-kozotti-villamosvezeteket","timestamp":"2024. december. 26. 17:08","title":"Feltartóztattak egy tankert, amely megrongálhatta a Finnország és Észtország közötti villamosvezetéket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Testközelből ismerkedtünk meg a BMW szupermodern magyar gyárában készítendő első villanyautó előfutárával, a látványos Vision Neue Klasse X prototípussal.
A BMW háza táján mostanság szinte még a csapból is két szó, a Neue Klasse (új osztály) folyik, amely az ígéretek szerint nem új fejezetet, hanem egy teljesen új könyvet jelent a bajor gyártó történelmében.
És ha már történelem: egyesek talán még emlékeznek arra, hogy a BMW nem most először süti el a Neue Klasse szlogent: a cég a 60-as évek elején az ezen név alá besorakoztatott középkategóriás modellek révén jutott túl egy igencsak vészterhes időszakon.
És ennek a Neue Klassénak az első kézzel fogható termékei a javában épített debreceni BMW-gyárban látnak majd napvilágot.
Néhány hete Portugáliában jártunk, ahol zárt ajtók mögött, saját fotózási lehetőségek nélkül, jóval a mostani világpremier előtt ismerkedhettünk meg az első itthoni gyártású BMW előfutárával.
A cikk szerzője és a Vision Neue Klasse X
BMW
Víziók
A BMW a tavaly szeptemberi Müncheni Autókiállításon tárta először a nagyközönség elé a Vision Neue Klasse koncepcióautót, amely nem más, mint egy alacsony építésű, sportos vezetési élménnyel kecsegtető elektromos szedán.
Ez a végleges kivitelében 2026-tól az igen komoly modernizáláson áteső müncheni üzemben készülő típus most egy új testvérmodellt kapott; íme egymás mellett a hivatalosan a mai napon leleplezett Vision Neue Klasse X és a közelmúltban debütált Vision Neue Klasse:
SUV és szedán formában is támad az Új Osztály
BMW
A látványos prototípus várhatóan némileg földhözragadtabb, kicsit szelídebb dizájnú sorozatgyártott kivitele lesz a debreceni BMW-gyár első terméke.
Míg a Vision Neue Klasse egy szupermodern 3-as BMW-nek fogható fel, addig a Vision Neue Klasse X tulajdonképpen egy jövőbe mutató X3. Pontosabban elektromos iX3, hiszen a Neue Klasse kivétel nélkül tisztán elektromos hajtásláncú kocsikat vonultat fel.
A sorozatgyártásba kerülő változatok is hasonlóan mutatnak majd
BMW
Kicsi vesék, nagy kerekek
A pontos méreteket egyelőre nem fedték fel a gyáriak, mindenesetre az új koncepcióautó nemcsak a gyári fotókon, hanem a valóságban is nagyobbnak látszik az aktuális iX3-nál.
A frontrészt a relatíve visszafogott méretű megvilágított vesék határozzák meg, melyeket hatalmas üvegfelületekkel támadó, karakteres menetfényű szuperokos LED-fényszórók fognak közre. A vesék közötti márkajelzés abszolút puritán, csakúgy, mint a csomagtérajtón lévő társa – finom kis geg az oldalt alul figyelő kis „Future is bright ;)” felirat.
BMW Vision Neue Klasse X
BMW
Hagyományos vagy süllyesztett kilincseket keresve sem találunk, az ajtók a miniatűr szárnyakra hajazó nyomógombos készségek révén nyithatók. Nem gondoljuk, hogy utóbbiak megérik a sorozatgyártást, mint ahogy vélhetően a digitális visszapillantók és a keret nélküli ajtók sem kerülnek át a végleges modellre.
Az egyedi, 22 colos könnyűfém felniken elöl 275, hátul 295 milliméter széles Michelin Pilot Sport 4S gumik feszülnek, a kerékjárati ívek laposra vasaltak és enyhén szögletes kialakításúak. Hátul egyelőre nincs konkrét típusjelzés, így be kell érnünk a hangsúlyos felső légterelő, a méretes lámpatestek és a diffúzorszerű betét látványával.
Fotókon enyhén megosztó az élőben sokkal barátságosabb külső dizájn
BMW
Szezám, tárulj!
Bár csak fél év telt el az első Neue Klasse prototípus leleplezése óta, a szedán helyett SAV (Sport Activity Vehicle) kategóriás második Neue Klasse koncepcióautó utastere sokkal komolyabbnak, a végleges állapothoz közelibbnek hat.
A műszerfalat az alul-felül csapott, négyágú multifunkciós kormány és a mellette lévő, paralelogramma kialakítású érintőkijelző uralja, valamint a szélvédő alsó peremén végigfutó vékonyka, de igen informatív panorámakijelző mellett sem mehetünk el szó nélkül.
BMW Vision Neue Klasse X
BMW
BMW Vision Neue Klasse X
BMW
Egyelőre nem erősítették meg, de vélhetően OS 10 néven érkezik a jelenlegi OS 9-hez hasonlóan Android-alapokon nyugvó szoftver, mely az első személyes találkozás során szupergyorsnak és könnyen áttekinthetőnek bizonyult. Az infotainment kijelzőről egyszerű mozdulatokkal pattinthatók fel alkalmazások a fenti panorámakijelzőre, a rendszer átgondolt felépítésűnek tűnik.
Az elektromos állítású ülések kezelőszervei az ajtókon, a menetmódváltó a lebegő középkonzolon kapott helyet. A padló teljesen sík, az amúgy sem rossz térérzeten gigantikus, de nem nyitható üvegtető javít, a kényelmes hátsó ülések mellé stílusos kispárnák is járnak, és a prototípustól eltérően a végleges változat egész biztosan nem négy-, hanem ötszemélyes lesz.
A csomagtartó egyelőre ismeretlen méretű/kialakítású. Viszonyításképp: az aktuális iX3 puttonyában 510 liternyi cókmók fér el a hátsó villanymotor felett.
BMW Vision Neue Klasse X
BMW
BMW Vision Neue Klasse X
BMW
Vadonatúj hardver
A lemezek alatt a BMW vadonatúj, hatodik generációs eDrive hajtáslánca található, melynek részletes specifikációi egyelőre ismeretlenek – a konkrét teljesítmény-, nyomaték- és kapacitásértékeket a későbbiekben hozzák majd nyilvánosságra.
Ami biztos, hogy az új hajtáslánc maximum négy, tehát kerekenként egy-egy villanymotort támogat, és a továbbfejlesztett rekuperáció miatt az eddigieknél sokkal hatékonyabb lehet az energia-visszanyerés.
Apró változás, hogy míg a jelenlegi elektromos modellek a fékkel játszanak lejtőn történő elinduláskor, a jövőben ezeket a feladatokat már a villanymotorok hajtják végre, sokkal finomabban, teljesen hangtalanul.
Nem kicsik a vesék, de kisebbek a közelmúltban látottaknál
BMW
A vezérlést „szuperagyaknak” nevezett nagy teljesítményű kontrollerek oldják meg. Az eddiginél tízszer gyorsabb hajtásláncvezérlés elöl található, az ötször nagyobb teljesítményű vezetéstámogató kontroller pedig az utascella mögött található. Míg előbbi léghűtéses, addig utóbbi az aksihoz hasonlóan folyadékhűtéses.
A gyár szakemberei nem adtak választ arra, hogy mikor sikerül majd a jelenleg a 7-es BMW-ben elérhető Level 3-as önvezetésről egy szinttel feljebb lépni. A Level 4 és a Level 5 egyelőre a távoli jövő zenéjének tűnik.
BMW Vision Neue Klasse X
BMW
A prizmatikus, vagyis szögletes cellákat henger alakú példányok váltják, melyek 46 milliméteres átmérővel, illetve kiviteltől függően 95-120 milliméteres magassággal rendelkeznek. Az alacsonyabbak elsősorban szedánokban, a magasabbak inkább a több hellyel szolgáló divatterepjárókban lesznek tetten érhetők.
A katódok az eddiginél több nikkelt és kevesebb kobaltot, az anódok pedig több szilíciumot vonultatnak fel. A 800 V-os új rendszer 20 százalékkal nagyobb energiasűrűséggel és 30 százalékkal gyorsabb töltéssel kecsegtet, ideális esetben 10 perc alatt akár 300 kilométeres hatótáv is nyerhető.
A rengeteg újrahasznosított anyagot felvonultató Neue Klasse általánosságban véve 25 százalékkal jobb hatékonyságot ígér, csökkentett légellenállással, optimalizált új kerekekkel és fékrendszerrel megspékelve.
BMW Vision Neue Klasse X
BMW
Kína helyett Debrecen
Míg a három éve debütált és azóta már ráncfelvarrt BMW iX3 Kínában készül, addig az utódjának ígérkező Neue Klasse modell Magyarországon látja meg a napvilágot. A német vállalat első fosszilis tüzelőanyagoktól mentes iFactory gyártóüzemét 2 milliárd euróból építik. Az első modell próbagyártása még az idén megkezdődik, amit 2025-ben követ majd a normál gyártás felfuttatása.
A 400 hektáros debreceni létesítmény mintegy 1500 alkalmazottnak ad munkát, és évente 150 ezer tisztán elektromos autó fog itt készülni.
A Vision Neue Klasse X sorozatgyártásba küldendő változata állítólag NA5 belső típusjelzést visel magán, a 2026-tól Münchenben gyártandó szedánt pedig meg nem erősített információk szerint NA0 néven emlegetik.
BMW Vision Neue Klasse X
BMW
Nyílt titok, hogy a BMW két év alatt összesen hat Neue Klasse modellt tervez piacra dobni. Egyes források szerint az NA7 a jelen cikkben taglalt NA5 kupés hangulatú testvérmodellje, egyfajta iX4 lehet, az NA6 pedig egy kínai piacos nyújtott tengelytávú SUV-nak ígérkezik.
Pletykák szerint az NA1 a szedánból készített praktikusabb kombi kivitel lesz, az NB5 pedig a közelmúltban debütált iX1 későbbi utódja lehet. Egyelőre nem tudni, hogy melyik modell hol és mikortól készül majd, az viszont nem titok, hogy Debrecen és München mellett Kínában és Mexikóban is gyártanak majd Neue Klasse autókat.
A bajor osztályfőnök már felettébb izgatott új osztálya kapcsán, hamarosan becsöngetnek, és kezdődhet az oktatás.