Nem SUV és nem is villany: teszten a látványos dízel sportkombi, az új Peugeot 508 SW
Kevés stílusosabb puttonyos létezik mostanság a piacon a Peugeot 508 SW-nél – kipróbáltuk, hogy milyen a hétköznapi gyakorlatban a nemrégiben megújult sportkombi aktuális dízelverziója.
Mostanság szinte még a csapból is azok a divatterepjárók folynak, melyek nem feltétlenül praktikusabbak alacsony építésű társaiknál, “cserébe” viszont általában visszafogottabb vezetési élménnyel szolgálnak, többet fogyasztanak és drágábbak.
Ennél több szó már csak a villanyautókról esik napjainkban, melyeket az aktuális európai szabályozások bürokratikus módon és nem a normál piaci fejlődés révén erőszakolnak rá az iparágra és persze a vásárlókra.
A legtrendibbek és egyben a legpíszíbbek körülbelül akkor lehetünk, ha egy elektromos SUV-val közlekedünk.
Jelen tesztalanyunk azonban szembemegy az aktuális trendekkel, hiszen “személyében” egy alacsony építésű kombihoz van szerencsénk, mely ráadásul ördögtől való gázolajjal üzemel. Teszten a legújabb Peugeot 508 SW.
Tekintetmágnes
A hegyomlásnyi méretű szabadidő-autók tengerében szinte levegőért kapkod at 508-as Peugeot, melybe az alacsony üléspozíció miatt nem feltétlenül könnyű beszállni, és amelyből nincs túl jó rálátásunk a körülöttünk lévő forgalomra.
Azonban ha ezen túl tudjuk tenni magunkat, mert például nem vagyunk hátfájósak és egyenesen szeretünk szinte a földön ülve vezetni, akkor a parkolókban lassan gördülve nem kevés elismerő tekintetet, mosolyt és gesztust arathatunk le.
A 2018-ban debütált formaterv az elmúlt jó néhány esztendőben szemernyit sem öregedett, a francia designerek egészen kiváló munkát végeztek. A ráncok olyan finomak, hogy azok felvarrása minimális munkát igényelt, a faceliftes 508-as nem különbözik jelentősen az eredeti modelltől.
A legfontosabb változás a hosszúkás függőleges menetfények környékén keresendők, melyek számát megtriplázták. Picit menőbb lett a fényszóró, és az eddiginél is jobban sikerült elmosni az új logós hűtőrács és a lökhárító közötti határmezsgyét.
Hátul új rajzolatú, továbbra is igen karakteres lámpatestek fogadnak, és a középső márkalogót méretes Peugeot felirat váltotta. Ennyi, ezzel, pontosabban az új fényezések és felnik megemlítésével rögtön a végére is értünk a külsőt érintő változások listájának.
A kék az ingyenes alapszín, a többi fényezésért 250-320 ezer forintot kérnek el. A kerekek 17-19 colosak, a szupersporos PSE viszont 20 colos látványos malomkerekeken gördül.
Belső értékek
A hagyományos külső kilincsű ajtók feltárását követően ismerős kép fogad. A szokás szerint kompakt és egyedi formájú kormányon persze már az új oroszlán figyel, és a középkonzolról száműzték a megannyi Stellantis modellről ismerős régi váltókart, melynek helyét egy kompakt menetirány-választó vette át.
A futurisztikus i-Cockpit ezúttal kicsit földhöz ragadtabb, mint a teljesen új fejlesztésű 3008-as esetében, melynek annyi előnye mindenképpen van, hogy a középső érintőkijelző könnyebben elérhető az anyósülésről.
A digitális műszeregység szokás szerint olyan magasan figyel, hogy nincs szükség HUD-ra, és bár az infotainment kijelző változatlanul 10 colos méretű, a rajta futó szoftver megújult.
A panel alatti zongorabillentyűk jól mutatnak, ennél jobban csak annak örülnénk, ha a klímát nem az érintőkijelző nyomkodásával lehetne állítgatni. Az viszont mindenképp örvendetes tény, hogy a remek fogású kormányon nem érintésérzékeny, hanem hagyományos nyomógombok figyelnek.
A Focal hi-fi 320 ezer forintba, a panorámatető 450 ezer forintba, az éjjellátó technika pedig 560 ezer forintba kerül. Drágán mérik a fullextrás üléseket, melyek 1,85 millió forint ellenében fűthetők, szellőztethetők, masszíroznak és vörös bőrrel hódítanak.
Praktikus?
A Peugeot 508 SW alig 3 centiméterrel hosszabb a megegyező tengelytávú szedánnál, így a hátul ülők lábának egyetlen milliméterrel sem jut több hely. Ha a sofőr és a mögötte ülő utas is 185 centiméter körüli, akkor az utóbbi lába már hozzáér az első ülés hátához.
Ezzel szemben jó hír, hogy a hátul utazók fejtere némileg nagyobb. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a kombi 1,7 centiméterrel magasabb a szedánnál, de a tetővonal sem indul itt olyan hamar lejtésnek. A belső visszapillantó tükörhöz hasonlóan az ajtók is keret nélküliek, ami több mint menő, főleg egy alapvetően családi használatra szánt autótól.
Az alap 508-asba 487 liternyi csomagot lehet behelyezni, a kombiba viszont akár 530 liternyi pakk is befér. Utóbbi nem rekordérték, hiszen például az Octavia kombi 640 literes puttonnyal bír, de még a 14 centiméterrel rövidebb kistestvér 308 SW is képes elnyelni 608 liternyi cókmókot.
A 2:1 arányban osztott hátsó ülések döntésével egészen 1 780 literig bővíthető a raktér, akár nagyobb tárgyak szállításának sincs akadálya, viszont kár, hogy lehajtott ülésekkel nem teljesen sík a padlólap. A praktikum és a könnyebb pakolás jegyében a csomagtér küszöbszintje 6 centiméterrel alacsonyabbra került, illetve a szedánénál 2,4 centiméterrel szélesebb “szájon” pakolható a raktér.
Szerethető a dízel?
A gázolajjal üzemelő motor hidegen nem túl kellemes orgánumú, főleg kívülről hallgatva, minden más esetben azonban bőven együtt lehet élni az enyhén faragatlan karakterével.
Az akár 8,5 másodperc körüli 0-100-as szintidőt lehetővé tevő 160-180 lóerő körüli és 400 Nm-es 2 literes dízelmotorok a feledés homályába vesznek, ma már csak egyetlen 130 lovas 1,5 literes példány érhető el a kínálatban.
A kereken 300 Nm csúcsnyomatékú 4 hengeres erőforrás remek társ a szürke hétköznapokban, világmegváltást azonban senki se várjon egy ilyen 11,4 másodperces 0-100-as szintidejű, 208 km/h végsebességű francia kombitól.
Takarékosságot viszont nagyon is, és bár az 5-5,4 literes gyári átlagfogyasztást nem tudtuk hozni, a 6 literre kijött gyakorlati érték teljesen korrektnek nevezhető. A nyolcfokozatú automata váltó néha nem igazán áll a helyzet magaslatán, tétova módon gondolkodik, de alapvetően finoman vált – a kormányzás és a futómű ezzel szemben maximálisan szerethető.
Ha nem az üzemanyagon, hanem a vételáron spórolnánk, akkor a szintén 130 lovas, de csak 1,2 literes és 3 hengeres turbós benzinmotor felé érdemes kacsintgatni.
Az 1,6 literes 4 hengeres turbós benzines egységre épülő zöld rendszámos plugin hibrid a korábbiaktól eltérően már nemcsak 225, hanem némileg olcsóbb 180 lóerős változatban is kapható.
A sportkombi definíciónak leginkább a szintén 1,6 literes szívű, de már 360 lóerős és 520 Nm-es összkerekes hajtásláncú zöld rendszámos PSE csúcsmodell felel meg, melynek sem 5,2 másodperces 0-100-as szintideje, sem pedig 250 km/h végsebessége kapcsán nem kell szégyenkeznie.
Konklúzió, árak
Az alacsony építésű, stílusos megjelenésű francia kombira vágyók maximálisan megtalálják a számításukat a legújabb Peugeot 508 SW-ben, mely az általunk kipróbált dízelverzióban inkább csak hangulatában sportos, semmint viselkedését illetően. Cserébe viszont egész keveset fogyaszt, ami messze nem elhanyagolható szempont.
A 130 lovas dízel 508 SW 15,5 millió forinton nyit. Ez nem kis összeg, főleg annak ismeretében, hogy egy 150 lovas Skoda Superb 2.0 TDI kombi ennél 200 ezer forinttal kedvezőbb alapárú, és minden tekintetben fényévekkel tágasabb. És a 150 lovas Octavia 2.0 TDI kombi sem rossz vétel 13,5 millió forint magasságában.
Amennyiben házon belül maradnánk, akkor a nagyobb csomagterű, de kevésbé karakteres 308 SW a 130 lóerős dízelmotorral már 10,7 millió forint ellenében hazavezethető.
A 130 lóerős benzines 508 SW 14,6 millió forintos alapárral bír, a 180-225 lovas plugin hibrideket 19,3-20,3 millió forintos áron jegyzik, a 360 lóerős PSE csúcsragadozó indulóára pedig – tessék megkapaszkodni – 28,3 millió forint.
Nem tudni, hogy a későbbiekben mi lesz a sorsa a típusnak, mely építési elve miatt nem válhat tisztán elektromos modellé, és kérdéses, hogy a hatalmas SUV-őrület közepette lesz-e egyáltalán következő generációja.