Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"19dbfc8b-c516-4f91-9c17-18b7d8937783","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Több évtizedes veterán járgányok, kanyarvadász benzinpusztító élményautók és hangtalan szuperpíszí elektromos kocsik egyaránt szép számmal felbukkantak a Balaton Park Circuiten – mutatjuk őket.","shortLead":"Több évtizedes veterán járgányok, kanyarvadász benzinpusztító élményautók és hangtalan szuperpíszí elektromos kocsik...","id":"20250615_patina-vasalodeszka-benzin-aram-porsche-raceborn-fesztival-balaton-park-circuit-fotogaleria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19dbfc8b-c516-4f91-9c17-18b7d8937783.jpg","index":0,"item":"a77d9049-12d4-4686-891f-2ef481bbbdf8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250615_patina-vasalodeszka-benzin-aram-porsche-raceborn-fesztival-balaton-park-circuit-fotogaleria","timestamp":"2025. június. 15. 07:59","title":"Patina, vasalódeszka, benzin, áram: a végletek Porschéi lepték el a Balaton partját – fotógaléria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e765cc53-eb8e-418f-a7dc-111d9a4186c6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egykori elnöknek azt követően kellett elbúcsúznia a legmagasabb francia kitüntetéstől, hogy jogerősen elítélték korrupció miatt.","shortLead":"Az egykori elnöknek azt követően kellett elbúcsúznia a legmagasabb francia kitüntetéstől, hogy jogerősen elítélték...","id":"20250615_sarkozy-becsuletrend-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e765cc53-eb8e-418f-a7dc-111d9a4186c6.jpg","index":0,"item":"b2a8937d-d7ee-41f3-a53a-946878a3bb65","keywords":null,"link":"/elet/20250615_sarkozy-becsuletrend-korrupcio","timestamp":"2025. június. 15. 14:06","title":"Megfosztották Nicolas Sarkozyt a Becsületrendjétől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Tavaly új korszak köszöntött be a háztartási napelemeseknél: kivezették a szaldó elszámolást. Az ezt felváltó bruttó elszámolásban már messze nem olyan kedvező az otthoni napelemes rendszerek működtetése, nem véletlen, hogy az új telepítések iránti lelkesedés is fogyatkozik. Évről évre mégis egyre többen kénytelenek megbarátkozni a bruttó elszámolással, miután 10 év után mindenkinek búcsúznia kell a szaldós kedvezménytől. Mihez kezdhet az idén 15, de jövőre már 20 ezer háztartás, aki így jár? ","shortLead":"Tavaly új korszak köszöntött be a háztartási napelemeseknél: kivezették a szaldó elszámolást. Az ezt felváltó bruttó...","id":"20250615_haztartas-napelem-megujulo-energia-szaldo-elszamolas-napenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7be1d977-9576-4c2c-95ae-2475eb1c53cd.jpg","index":0,"item":"a2275899-4f3b-4d72-a2b3-54f70043a7f5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250615_haztartas-napelem-megujulo-energia-szaldo-elszamolas-napenergia","timestamp":"2025. június. 15. 17:00","title":"A nagy napelemes kérdés: idén 15 ezren esnek ki a szaldóból, vajon mihez kezdhetnek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13e8cdc0-25eb-4156-97b4-65233028d3e7","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Szinte az 1947-es függetlenné válással egy időben India és Pakisztán is békés atomprogramot indított. Ám a kutatások fordulatot vettek, és mindkettő nukleáris fegyvert fejlesztett, valóssá téve az atomháború veszélyét.","shortLead":"Szinte az 1947-es függetlenné válással egy időben India és Pakisztán is békés atomprogramot indított. Ám a kutatások...","id":"20250614_hvg-india-pakisztan-atombomba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13e8cdc0-25eb-4156-97b4-65233028d3e7.jpg","index":0,"item":"c044be12-ca4c-458c-bc48-f120b27e3275","keywords":null,"link":"/360/20250614_hvg-india-pakisztan-atombomba","timestamp":"2025. június. 14. 15:30","title":"India és Pakisztán sakkban tartja egymást az atombombákkal, és nem félne használni azokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több új funkció is jön az Instagramra, melyek közül néhányat már régóta várnak a felhasználók.","shortLead":"Több új funkció is jön az Instagramra, melyek közül néhányat már régóta várnak a felhasználók.","id":"20250615_instagram-lathatatlan-posztolas-bejegyzesek-sorrend-spotify-integracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97.jpg","index":0,"item":"060a7b1a-3832-4e48-8021-9540fa61376b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250615_instagram-lathatatlan-posztolas-bejegyzesek-sorrend-spotify-integracio","timestamp":"2025. június. 15. 20:03","title":"Láthatatlan posztolás jön az Instagramra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ac68080-e902-462e-aea8-8666dbe4a102","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Négy, Elon Muskra és Mark Zuckerbergre emlékeztető techmilliárdos összejön egy luxusházban, miközben az általuk okozott káosz miatt a világ lángokba borul: ez az Utódlás sorozat alkotójának új filmje, a Mountainhead sztorija.","shortLead":"Négy, Elon Muskra és Mark Zuckerbergre emlékeztető techmilliárdos összejön egy luxusházban, miközben az általuk okozott...","id":"20250614_hvg-mountainhead-techguruk-film-jesse-armstrong-utodlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ac68080-e902-462e-aea8-8666dbe4a102.jpg","index":0,"item":"aa086aa0-ea8b-4303-9e95-7aa592ba123a","keywords":null,"link":"/360/20250614_hvg-mountainhead-techguruk-film-jesse-armstrong-utodlas","timestamp":"2025. június. 14. 17:30","title":"Min megy most keresztül az emberiség, amit nem is képes felfogni? Erre keres választ az Utódlás rendezőjének új filmje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fdde376-34ae-4c46-a1c1-2eac203770ad","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Ezen a mostani hitelcsúcs sem tud változtatni – mondja a szakértő.","shortLead":"Ezen a mostani hitelcsúcs sem tud változtatni – mondja a szakértő.","id":"20250615_dragulas-hitel-lakasvasarlas-ingatlan-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fdde376-34ae-4c46-a1c1-2eac203770ad.jpg","index":0,"item":"830dab3d-5015-4452-a464-8663fc95613a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250615_dragulas-hitel-lakasvasarlas-ingatlan-budapest","timestamp":"2025. június. 15. 10:24","title":"A drágulás miatt harmadára esett a hitelből megvásárolható lakások száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5685b38-8048-4b14-b3b9-61044e93d086","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ex-tiszás Farkas Dezső a rendszerváltást akarja segíteni új politikai kezdeményezésével, az Irány Párttal.","shortLead":"Az ex-tiszás Farkas Dezső a rendszerváltást akarja segíteni új politikai kezdeményezésével, az Irány Párttal.","id":"20250614_tisza-sziget-farkas-dezso-magyar-peter-irany-part-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5685b38-8048-4b14-b3b9-61044e93d086.jpg","index":0,"item":"91a07873-f633-44cb-abca-9e57799c081d","keywords":null,"link":"/itthon/20250614_tisza-sziget-farkas-dezso-magyar-peter-irany-part-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 22:07","title":"Megszólalt a Tisza Szigetek korábbi koordinátora: új pártot alapít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a Toyota legújabb üzemanyagcellás modellje, a hidrogénnel percek alatt teletankolható, villanymotor által hajtott és akár 600 kilométeres hatótávú legújabb Hilux.
A Toyota nem éppen tegnap, hanem még 1968-ban dobta piacra a legmegbízhatóbb pickupok között jegyzett igavonó modelljét, a legendás Hiluxot, melynek aktuális nyolcadik generációja 2015 óta van velünk.
Utóbbiban egy mindössze 16 lóerős, illetve 65 Nm-es kis villanymotor található, vagyis az elektromosság szinte csak jelzés szinten van jelen benne, ellentétben azzal az általunk a napokban kipróbált új változattal, melynek kerekeit már villanymotor hajtja, és amelyben egyáltalán nincs belsőégésű motor.
Mint ahogy gigantikus és ólomnehéz akkumulátor sem. És ennek ellenére lokálisan zéró emissziós.
A cikk szerzője és a Toyota Hilux FCEV
László Ferenc
Jöhet a hidrogén!
Az üzemanyagcellás Toyota Hilux prototípust a japán gyártó brit központjában fejlesztették ki, és a szűkkörű nemzetközi menetpróbára is az Egyesült Királyságban került sor.
Ráadásul nem akárhol, hanem a JCB saját kis “játszóterén”, egy hatalmas bányában, ahol a brit gyártó teszteli a legújabb munkagépeit. Például ezeket a masinákat:
Hidrogénes JCB-k
László Ferenc
A mellékelt képeken látható szupermodern JCB-k már hidrogénhajtásúak: a belsőégésű motorjuk a megszokottól eltérően nem gázolajjal, hanem hidrogénnel üzemel.
A JCB többek közt tisztán elektromos, illetve hidrogénes üzemanyagcellás fejlesztéseket is folytat, pontosan úgy, ahogy a Toyota.
A cikk szerzője 350 baros hidrogénnel tankolja a JCB munkagépet
László Ferenc
Mit tud az új Hilux?
Az első körben 10 darabos mennyiségben gyártott Hilux FCEV prototípust az egyedi matricázást leszámítva nehéz megkülönböztetni a teljesen hagyományos dízel Hiluxtól.
A kétajtós extrakabinos Hiluxból kiszerelték a dízelhajtást, melynek helyére a második generációs Mirai üzemanyagcellás rendszere érkezett. A transzplantáció nem volt gyerekjáték egyszerűségű, hiszen egy alacsony építésű hosszú szedánból kellett átemelni a hajtást egy tradicionális pickupba.
3,08 méteres tengelytáv
László Ferenc
1,85 méteres szélesség
László Ferenc
Az alapötlet 2021 közepén született meg és két évvel később már el is készültek az első prototípusok, melyek hűtését teljesen át kellett alakítani a normál változathoz képest.
Hidrogénnel ugyanúgy néhány perc alatt feltölthető a spéci Hilux, mint a hétköznapi kivitel gázolajjal, az összesen 7,8 kilogramm hidrogén az alvázba integrált három hengeralakú tartályba kerül.
A tartályokban 700 baros nyomáson pihen a hidrogén
László Ferenc
De-Dion felfüggesztés és a hátul található villanymotor
László Ferenc
A hidrogénből a dízelmotor helyére került 330 cellás polimer elektrolit üzemanyagcella fordított vízbontás révén, nagy mennyiségű oxigén felhasználásával elektromos energiát, illetve tiszta vizet állít elő. Utóbbi simán kicsepeg a “kipufogócsövön”.
Az elektromos energiát a hátsó kerekeket hajtó villanymotor használja fel, és az elektromos autóktól eltérően ezúttal nincs szükség hatalmas és akár 700-800 kilogrammos akkumulátorra.
A dízelmotor
László Ferenc
Az üzemanyagcella
László Ferenc
Indulás!
Az utastérben a hagyományos mechanikus váltókar helyére érkezett kis menetirányváltó, illetve az új műszeregység jelenti a legfontosabb változást. No és persze a dízelkerregést felváltó szinte teljesen hangtalan és rezonanciamentes közlekedés.
Padlógázra egyedül a légkompresszor nem túl domináns hangját hallani egy kicsit, no és persze a repkedő kavicsok zaját.
Ilyen volt…
László Ferenc
…ilyen lett
László Ferenc
A hivatalos menetteljesítményeket egyelőre nem fedték fel, csak annyit, hogy az FCEV verzió jobban gyorsul a dízelnél.
És tényleg, a menetpróbán igen fürgén viselkedett a lokálisan zéró emissziós Hilux, ráadásul mivel a prototípusokban semmilyen menetstabilizáló elektronika nincs, kilinccsel előre közlekedve a vezetési élményre sem volt panasz.
Az üzemanyagcella 174 lóerős teljesítményű, a villanymotor pedig 182 lovas és kereken 300 Nm-es produkciót ad elő – váltó nem képezi részét a hajtásláncnak. Viszonyításképp, a hatfokozatú váltós normál dízel verziók 150-204 lóerősek, illetve 400-500 Nm nyomatékúak, és 10-13 másodperces 0-100-as szintidőre képesek.
Kényelmes munkahely
László Ferenc
A piros vészleállító gomb a prototípus sajátja
László Ferenc
Hatótáv? Terepjáró képességek?
A rövid menetpróba során a reális fogyasztási adatokkal nem igazán tudtunk megismerkedni, mindenesetre a Toyota 600 kilométeres valós hatótávról beszél, amit hagyományos elektromos hajtáslánccal sehogy sem tudna hozni.
Mivel az üzemanyagcellás rendszer beéri egy relatíve kicsi és könnyű akkumulátorral, a Hilux FCEV jelentősen kevesebbet nyom a mérlegen, mintha normál villanyautó lenne. A 4 Ah-s 84 cellás lítium-ion telep kényszermegoldásként a plató elülső részére került, vagyis emiatt praktikum fronton némi visszalépésnek lehetünk tanúi.
Csökkentett méretű plató
László Ferenc
Masszív védelmet kapnak a tartályok
László Ferenc
És mi a helyzet a terepjáró képességekkel? Nos, az első és hátsó terepszögek rendben vannak, ellenben mivel az új Hilux csüngőhasú malacként az alján hordozza a hidorgéntartályokat, az eredetileg 22,5 centiméteres hasmagasság jól láthatóan csökkent.
Továbbá komolyabb terepre azért sem merészkednénk az újdonsággal, mert ezúttal csak és kizárólag a hátsó kerekeken van hajtás. A normál Hilux alaphelyzetben szintén hátsókerék-hajtású, de bármikor ott a lehetőség a 4WD rendszer aktiválására.
Ugyancsak negatívum, hogy hidrogént sokkal kevesebb helyen lehet tankolni, mint gázolajat, és elektromos töltőpontból is jelentősen több van, mint hidrogénkútból. A tervek arról szólnak, hogy Európa főbb útvonalain legalább 200 kilométerenként lesz egy hidrogéntöltési lehetőség, de ettől egyelőre még messze vagyunk.
Toyota Hilux FCEV
László Ferenc
1,81 méter magas
László Ferenc
Árak, jövőkép
A Toyota Hilux FCEV sorozatgyártásáról egyelőre nincs szó, többek közt már csak azért sem, mert egy ilyen üzemanyagcellás pickup nagyságrendekkel többe kerülne a hagyományos verziónál. A dízel Hiluxot jelenleg nettó 11,8-16,6 millió forintos áron jegyzik Magyarországon, a lágyhibrid dízel árát egyelőre még nem fedték fel.
Ez a prototípus önmagában nem fogja megváltani a világot, de jól szemlélteti a Toyota több lábon állását és teljes pályás letámadását, melyben a normál és plugin hibridek éppúgy fontos szerepet játszanak, mint a tisztán elektromos autók, illetve a belsőégésű és üzemanyagcellás hidrogénes kocsik. A szintetikus üzemanyagokról nem is beszélve.
Toyota Hilux FCEV
László Ferenc
A japán vállalat filozófiája szerint nem bizonyos hajtásláncokat kell démonizálni, hanem e helyett egyszerűen magát a CO2-t kell fő ellenségnek tekinteni. És a széndioxid-kibocsátás számos különböző módon csökkenthető, messze nem csak trendi villanyautókkal.
A Hilux FCEV megmutatja, hogy adott esetben akár haszonjárművekben is életképes lehet az FCEV technológia, melynek fejlesztései továbbra is gőzerővel folynak.
A cég harmadik generációs üzemanyagcellás megoldása várhatóan 2026-2027 magasságában tűnik majd fel a piacon, és miközben 20 százalékkal nagyobb hatótávval kecsegtet, a költségei akár 50 százalékkal is mérséklődhetnek.