szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A mozikban kapható pattogatott kukorica titka javarészt a különleges összetevőkben rejlik, de az élményt pszichológiai tényezők is befolyásolhatják. A popcornevés furcsa módon még a film előtt látott reklámok befogadására is hatással van.

A pattogatott kukorica majszolása sokak számára legalább annyira hozzátartozik a moziélményhez, mint maga a film. Az egész termet körüllengő illat, a mozis kukorica élénksárga színe, nagy mérete, intenzív íze, egyszerre levegős és roppanós állaga otthoni körülmények között utánozhatatlannak tűnik. De miben más a mozis popcorn, mint a házi verzió?

Titkos összetevők

A mozik különféle trükköket és eltérő recepteket használnak, hogy a popcornjuk ellenállhatatlan és megkülönböztethető legyen. Egyes mozik például kókusz- vagy repceolajban áztatják a kukoricaszemeket pattogtatás előtt, mások vaj és olaj keverékét használják a lágyabb íz elérése érdekében.

A legtöbben azonban nem tudják, hogy a mozis popcorn erőteljes vajas-sós ízének fő titka a Flavacol nevű speciális fűszersóban rejlik, amely mesterséges ízesítőt és színezéket tartalmaz. A Flavacol nemcsak az ízélményt fokozza, hanem ez felel a mozis popcorn jellegzetes sárga színéért is.

Fresh movie theater popcorn 🍿

Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.

Pszichológiai hatások

Nemcsak az íze, színe és állaga különbözteti meg a mozis kukoricát az otthon, mikrohullámú sütőben elkészíthető popcorntól, hanem pszichológiai okai is lehetnek annak, miért érezzük finomabbnak a mozis változatot. A kényelmes székek, a halvány fények és a filmmel kapcsolatos várakozásaink szintén kedvező irányban befolyásolhatják ízérzékelésünket.

A kölni egyetem kutatóinak tanulmánya szerint a filmeket megelőző reklámblokk alatti popcornfogyasztásnak, illetve a közben végzett rágómozdulatoknak egy különös mellékhatása is van: az agy ugyanis ilyenkor kevésbé fogékony a reklámok által közvetített üzenetekre. A kísérlet azon résztvevői, akik popcornt ettek a reklámok nézése közben, egy héttel később kisebb hajlandóságot mutattak a hirdetésekben látott termékeknek megvásárlására, szemben a semmit sem fogyasztó kontrollcsoporttal. Így ha legközelebb moziba megyünk, és fel akarjuk vértezni magunkat a hosszú reklámblokkok agymosó hatása ellen, érdemes egy vödör pattogatott kukoricával a kezünkben megcéloznunk a termet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!