szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jelentősen csökkent a tavalyi utolsó negyedévben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) érkező fogyasztói beadványok száma, miközben az ügyfélszolgálati megkeresések gyarapodtak – derül ki a hatóság jelentéséből. A felügyelethez 5,2 százalékkal fordultak többször ebben az időszakban, mint az előző három hónapban.

Az olyan beadványoknak esetében – amelyeket a PSZÁF hatósági eljárásban vizsgál – valamennyi szektorban javult a helyzet az elmúlt év azonos időszakához képest, ugyanakkor a harmadik negyedévhez viszonyítva csak a bankoknál és a takarékszövetkezeteknél mérséklődött az esetek száma.  Összességében a felügyelethez 2010 utolsó negyedévében 1994 fogyasztói beadvány érkezett, ami az előző negyedévinél 13,7 százalékkal, az előző év azonos időszakában regisztráltnál pedig 27,1 százalékkal kevesebb.

PSZÁF

A bejelentések 72,3 százaléka továbbra is a bankokkal kapcsolatban érkezett, de figyelemre méltó, hogy ismét a pénzügyi vállalkozásokra esett a bejelentések több mint ötöde (22,3 százalék). Míg az úgynevezett fogyasztói csoportszervező társaságokat a bejelentések mintegy 90 százaléka érinti, ám ezek az intézmények nem tartoznak a PSZÁF hatáskörébe.

A korábbi negyedévekhez hasonlóan a pénz- és tőkepiaci beadványok jelentősebb része (64,3 százaléka) a hitelezési gyakorlathoz kapcsolódott. S bár az előző negyedévhez viszonyítva az összesített beadványszám csökkent, azon belül a devizaalapú személyi kölcsönöknél és a folyószámlahiteleknél 20 százalékos növekedést regisztráltak. A lakáshitelekkel összefüggő ügyek száma ugyanakkor hasonló mértékben csökkent.

A hitelezésen kívüli szolgáltatástípusok között a lízinggel kapcsolatos beadványok száma több mint kétszeresére emelkedett, a folyószámla vezetéssel és a betét konstrukcióval összefüggő ügyeké pedig megközelítőleg 25, illetve csaknem 35 százalékkal nőtt három hónap alatt.

Az ügyfelek változatlanul leginkább a szolgáltatás minősége, az elszámolás, megbízás teljesítése, az egyéb ügyviteli hibák, illetve a tájékoztatási hiányosságok miatt fordultak a PSZÁF-hoz. Néhány bankra – így a Credigenre, a Budapest Bankra, valamint a Citibankra – a hazai piaci részesedésüket meghaladó mértékben érkezett panasz.

PSZÁF

A biztosítók esetében 2010 harmadik negyedévéhez viszonyítva 10, az előző év azonos időszakához képest 6,2 százalékkal apadt a beadványok száma.  A szolgáltatástípusok között a bejelentések mintegy háromnegyedét tették ki a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek, míg a beadványtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőleg ugyanekkora arányt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő beadványok és az egyéb ügyviteli hibák. A legtöbb, a biztosítók piaci részesedést meghaladó mértékű panasz a Groupama Garancia, a Genertel és az Union nevéhez kapcsolódik.

A pénztári szektorra tett bejelentések száma továbbra is erőteljesen csökkent. Az egy évvel ezelőtti, azonos időszakhoz képest a magánnyugdíjpénztári beadványszám harmadára mérséklődött, ennek ellenére   mivel akkor még jelentős volt e szektor taglétszáma , még így is erre az intézménytípusra érkezett a beadványok 71,5 százaléka. Az önkéntes nyugdíjpénztárak esetében töredékére, közel hetedére esett vissza a bejelentések száma, míg az egészségpénztárakkal és az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatos ügyek mennyisége már hosszabb ideje csekély.

A felügyelet ügyfélszolgálata 2010 utolsó negyedévében összesen 10 742 fogyasztói megkeresést regisztrált, ami 9,7 százalékos növekedést jelez a harmadik negyedévhez képest. S bár mintegy tizedével kevesebb ügyfél jelent meg személyesen, a kezelt telefonhívások száma kis mértékben, az írásbeli beadványok mennyisége (3 302) jelentősen, mintegy harmadával emelkedett.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A PSZÁF együttműködési megállapodást kötött hét szakszövetséggel

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) hétfőn közölte: együttműködési megállapodásokat kötött a pénzügyi szervezeteket képviselő szövetségekkel annak érdekében, hogy elősegítse a felügyeleti rendeletalkotás sokoldalú megalapozását, minőségének és végrehajthatóságának javítását.

hvg.hu Hazai gazdaság

A tavasz sem hoz megoldást a devizaadósoknak?

A devizahitelesek és a nekik kölcsönöket folyósító bankok szorult helyzetét megoldani hivatott Nemzeti Eszközkezelő Társaság (NET) megalakításának már a második elvi koncepciója is megszületetett, ám az máig nem derült ki, hogy a gyakorlati megvalósítás mikorra várható. Orbán Viktor a legutóbb azzal magyarázta a társaság felállításának késlekedését, hogy olyan megoldásra törekednek, amelyben a költségek nagy részét a bankok állnák.