szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Gazdasági ésKözlekedési Minisztérium (GKM) felkérte az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt-t, hogy magyar és nemzetközi befektetők meghívásával készítsen elő pályázatot az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt-ben meglévő 40 százalékos állami részvénycsomag értékesítésére.

A GKM ismerteti: az ÁAK Zrt. vállalná, hogy az AKA Zrt. 60 százalékos részvénycsomagjára meglévő vételi jogát a 40 százalékos részesedést elnyerő cégre ruházná át, mert így a GKM szerint növelhető lesz az állami részvénycsomagért kapható ellenérték.
   
A GKM korábban a Kisalföld Autópálya (KA) Zrt. bevonásával tervezte az AKA megszerzését, majd értékesítését a 60 százalékos részvénycsomagra vonatkozó vételi opció érvényesítését követően. A tranzakció előkészítése során azonban bizonyossá vált: a KA Zrt. részére a szükséges finanszírozási források megszerzésének időigénye jelentősen és negatív irányban befolyásolná az opciós jog lehívása és az AKA 100 százalékos tulajdonának együttes értékesítése révén elérhető többletbevételt - áll a közleményben.
   
A GKM számára kedvezőbb olyan értékesítési struktúra megvalósítása, amely lehetővé teszi az opció mielőbbi
érvényesítését, ugyanakkor a jövendő új tulajdonos feladatául hagyja az opciós jog érvényesítésével járó refinanszírozás megszervezését. A GKM meggyőződése, hogy a döntés pályázati versenyben biztosítja az állam számára a jelenlegi meglévő pozíciójából elérhető legmagasabb ellenértéket. 
   
A közlemény szerint tárca továbbra is azt várja a tranzakciótól, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, a verseny pedig jobb szolgáltatást hozzon a sztrádákat használók számára. 
A GKM 2007. áprilisában jelentette be, hogy felkéri az ÁAK Zrt.-t, hogy élve az opciós szerződésben rögzített jogával a  többségi tulajdonában álló KA Zrt.-t nevezze meg az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 60 százalékára szóló opciós joga jogosultjaként. 
   
A szaktárca akkor azzal is megbízta az ÁAK Zrt.-t, utasítsa tulajdonosként a KA-t, hogy versenyeztetés útján szerezze meg az opciós jog érvényesítéséhez szükséges finanszírozási forrásokat. Ez az eljárás az opció lehívásának és az azt követő tervbe vett értékesítésnek átlátható, gyors és hatékony módja - indokolta. 
A GKM az után döntött így, hogy az ÁAK Zrt. részére, a jelenlegi finanszírozó bankkonzorcium válaszlevelében állami garancia biztosítása mellett vállalta a fennálló 900 millió eurós finanszírozás további biztosítását az AKA Zrt. részére az opció lehívását követően. 
   
A GKM 2007. február 28-án jelentette be azt a szándékát, hogyaz ÁAK Zrt. - opciós jogával élve - 40 százalékos részesedése mellé  vásárolja meg az M5-ös sztrádát üzemeltető AKA Zrt. 60 százalékát  is, hogy így a társaság teljes egészében a birtokába kerüljön. A tranzakció kezdő lépéseként az ÁAK Zrt. jóváhagyást kérőlevéllel kereste meg az AKA finanszírozói konzorciumának vezetőjét. 
   
A GKM, mint az ÁAK Zrt. tulajdonosi jogainak gyakorlója, arról is döntött, hogy amint a 100 százalékos üzletrész állami tulajdonba kerül, az AKA Zrt.-t nyílt pályázat útján értékesíteni kell annak érdekében, hogy az autópálya-üzemeltető piac többszereplőssé váljon, a verseny pedig jobb szolgáltatást hozzon a sztrádákat használók
számára. A Kisalföld Autópálya Zrt. az ÁAK tulajdonában lévő társaság,amely az elmúlt években ugyan működött, de tényleges tevékenységet  nem végzett.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!