szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A British Airways vezérigazgatója, Willie Walsh szerint a polgári repülést sújtó jelenlegi válság sokszorta mélyebb annál, amelyet az ágazat a 2001. szeptember 11-ei amerikai terrortámadás után átélt.

Walsh kifejtette, hogy a mostani válság „bármely mércével mérve tízszer, hússzor, harmincszor súlyosabb”, mint az amerikai merényletsorozat utáni volt. A British Airways első embere szerint 2001. szeptember 11. „nagyon éles, hirtelen sokkhatásként” érte az ágazatot, és különösen azok a légitársaságok kerültek nehéz helyzetbe, amelyek jelentős transzatlanti útvonalhálózatot működtettek.

Az ír nemzeti légitársaság, az Aer Lingus – ahol ő akkoriban dolgozott – 50 százalékban a transzatlanti üzletágból szerezte bevételét, ami a merényletek után „egyik napról a másikra eltűnt”. Az általános gazdasági környezet azonban annak idején jó volt, a bankrendszerek működtek, és a légitársaságok változatlanul hozzáfértek banki finanszírozásokhoz.

A nagy különbség az, hogy jelenleg a nagyon gyenge globális gazdasági környezetben minden eddiginél gyengébb a fogyasztói bizalom a legnagyobb piacokon, a légitársaságok anyagi helyzete a korábbi időszak magas üzemanyagárai miatt rosszabb, mint 2001 szeptemberében volt, a valutaárfolyamok ingadoznak és a bankrendszer romokban hever. Mindez együtt sokkal nehezebb üzleti környezetet eredményez a 2001. szeptember 11. utáni időszaknál – vélekedett a British Airways vezetője.

British Airways gépek. Sokan földre kényszerülhetnek
© AP
Walsh elmondta, hogy: "9/11 nagyon kemény dolog volt, de láttuk a fényt az alagút végén, volt ok a derűlátásra ... harminc éve vagyok a (repülési) üzletágban, átéltem visszaeséseket és nehéz időket, de a mostanihoz hasonlót még nem láttam". A BA vezérigazgatója szerint nagyon nehéz lesz a most létező összes légitársaságnak életben maradnia, ugyanakkor elvetette a légitársaságok kormányzati kisegítését. Szerinte ilyesmit a British Airways nem kér, és ha máshol lát állami kisegítő akciókat, az ellen lehetőség szerint tiltakozni fog.

A bankok megsegítése esetében teljesen más a helyzet: a bankrendszerre mindenkinek szüksége van, és ha a bankok összeomlanak, abból káosz lesz. Bőven van azonban olyan légitársaság, amely képes kitölteni a megszűnő cégek által a piacon hátrahagyott űrt, ahogy erre már volt is számos példa, mondta a BA vezetője.

A Oneworld légitársasági szövetségen belül – amelynek a BA-vel együtt a Malév is tagja – szükség esetén a tagvállalatok aligha segíthetik egymást, legalább is Walsh határozottan kijelentette, hogy erre nem lát lehetőséget.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Egyre kevesebben repülnek üzleti útra

Egyre kevesebben repülnek üzleti útra, főként hosszú távra: a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) csütörtökön ismertetett adatai szerint februárban 21 százalékkal volt kevesebb utas a business osztályon, mint egy évvel korábban. Ennek oka az IATA megállapítása szerint, hogy az üzletemberek inkább csak rövidebb távolságra repülnek.

MTI Gazdaság

Luxusrepülőtér lesz Kilitin

Ismét fogadóképes a Siófok-Kiliti repülőtér; a légibázist az Artic-KÉSZ páros 99 évre 208 millió forintért vette bérbe a tulajdonos önkormányzattól, és öt éven belül kettő milliárd forint költséggel kizárólag kisgépek fogadására alkalmas luxus légibázissá fejleszti - írja a Napi Gazdaság.

MTI Gazdaság

Uniós fellépés a félrevezető repülőjegyárak ellen

A repülőjegy-vásárlóknak joguk van tudni, pontosan mennyibe is kerül a jegyük, ezért a meghirdetett viteldíjaknak a jövőben tartalmazniuk kell az összes adót és díjat. Ezt tartalmazza az az uniós rendelet, amelyet szerdán második olvasatban is megszavazott Strasbourgban az Európai Parlament (EP).

MTI Gazdaság

IATA: tavaly 5 milliárd dollárt vesztett a világ repülési ipara

Tavaly 5 milliárd dollárt vesztett a világ repülési ipara, az utasszám-növekedés hanyatlása és a légi teherszállítási forgalom visszaesése miatt, közölte csütörtökön a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA), megerősítve saját decemberi előzetes becslését.

MTI Karrier

Káosz az olasz repülőtereken: sztrájk az Alitaliánál

Kaotikus állapotok uralkodtak hétfőn este az olaszországi repülőtereken, miután az Alitalia dolgozóinak egy része hétfőn előzetes bejelentés nélkül 24 órás sztrájkot hirdetett meg és este 18 órakor letette a munkát. A dolgozók így akarnak nyomatékot adni nemtetszésüknek a jövőbeli új tulajdonos, az olasz CAI befektetési csoport munkaszerződéseit illetően.

MTI Gazdaság

A BAA-nak több brit repülőteret is el kell adnia

A brit repülőtereket üzemeltető BAA spanyol tulajdonosának, a Ferrovialnak több repülőteret is el kell adnia a brit versenyhatóság csütörtöki végleges döntése értelmében. A BAA vezérigazgatója szerint tanulmányozni fogják a döntést, és elképzelhető, hogy fellebezni fognak.

MTI Gazdaság

Népszavazáson döntenek a váti repülőtérről

Vasárnap a Vas megyei Váton helyi népszavazás dönthet arról, hogy épülhet-e több mint 100 milliárd forintos beruházással teherszállító repülőgépek fogadására alkalmas nemzetközi repülőtér a Vas megyei Vát és Porpác határában.

MTI/hvg.hu Gazdaság

A nemzetközi repülési ipar az idén ismét veszteséges

Az üzemanyag drágulása miatt a Nemzetközi Légiszállítási Szövetségbe (IATA) tartozó mintegy két és félszáz légitársaság együttesen több mint 2 milliárd dolláros veszteséggel zárja majd az évet. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a nemzetközi gazdaság ereje is gyengül, akkor ez még több is lehet.