Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a65dbba5-1a47-4c9e-ba53-2aa7a093aa56","c_author":"HVG Állásbörze","category":"kkv","description":"Szerdán 10 órakor elindult és csütörtök 17 óráig tart a legnagyobb élő állásbörze. Több mint 1000 minőségi állás, ingyenes tanácsadás CV írástól állásinterjúig, inspiráló előadások és nyereményjátékok várják az álláskeresőket a budapesti Dr. Koltai Jenő Sportközpontban. Az ezzel párhuzamosan indult online állásbörze péntek estig tart a hvgallasborze.hu oldalon. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Íme egy kis ízelítő az első nap programjából. ","shortLead":"Szerdán 10 órakor elindult és csütörtök 17 óráig tart a legnagyobb élő állásbörze. Több mint 1000 minőségi állás...","id":"20250409_Elindult-a-HVG-Allasborze-mar-varnak-a-munkaadok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a65dbba5-1a47-4c9e-ba53-2aa7a093aa56.jpg","index":0,"item":"e28f0d11-b55f-448c-af93-d3bb8fd7b68a","keywords":null,"link":"/kkv/20250409_Elindult-a-HVG-Allasborze-mar-varnak-a-munkaadok","timestamp":"2025. április. 09. 10:00","title":"Elindult a HVG Állásbörze, már várnak a munkaadók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e693297c-0dc9-407c-b8e8-c95432b7c420","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A több tekintetben is csalódást keltő jelenlegi AMG C 63 utódjában várhatóan nem V8-as, hanem 6 hengeres motor lesz.","shortLead":"A több tekintetben is csalódást keltő jelenlegi AMG C 63 utódjában várhatóan nem V8-as, hanem 6 hengeres motor lesz.","id":"20250409_alig-veszik-igy-tavozik-a-kinalatbol-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e693297c-0dc9-407c-b8e8-c95432b7c420.jpg","index":0,"item":"cd92ab54-7ddd-40ce-8d0c-4bbd4facc75f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_alig-veszik-igy-tavozik-a-kinalatbol-a-4-hengeres-mercedes-amg-c-63","timestamp":"2025. április. 09. 07:59","title":"Alig veszik, így távozik a kínálatból a méregerős, de csak 4 hengeres Mercedes-AMG C 63","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cdb5399-e600-40aa-b062-f873655731b2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az IKEA nemrég a Pride kapcsán azt közölte a HVG-vel, hogy továbbra is erőteljesen támogatják a sokszínűséget.","shortLead":"Az IKEA nemrég a Pride kapcsán azt közölte a HVG-vel, hogy továbbra is erőteljesen támogatják a sokszínűséget.","id":"20250408_ikea-pride-taska-szivarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cdb5399-e600-40aa-b062-f873655731b2.jpg","index":0,"item":"442209c5-e0a9-46f8-8e02-0a281d1a7728","keywords":null,"link":"/kkv/20250408_ikea-pride-taska-szivarvany","timestamp":"2025. április. 08. 13:19","title":"Megszüntetheti a szivárványos táska gyártását az IKEA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fae54bc5-5349-40dd-a126-8b97fd233aaf","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Az egyik oldalon a parkolók helyén kerékpársávot alakítanak ki már a húsvéti hosszú hétvégén. ","shortLead":"Az egyik oldalon a parkolók helyén kerékpársávot alakítanak ki már a húsvéti hosszú hétvégén. ","id":"20250408_74es-trolibusz-dohany-utca-parkolas-biciklisav-niedermuller-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fae54bc5-5349-40dd-a126-8b97fd233aaf.jpg","index":0,"item":"43b8329b-957c-418e-a23e-7280b5366690","keywords":null,"link":"/cegauto/20250408_74es-trolibusz-dohany-utca-parkolas-biciklisav-niedermuller-peter","timestamp":"2025. április. 08. 15:19","title":"Húsvéttól végük lesz a Dohány utcai csapdáknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0212bff6-cc4d-4418-8215-334f73f154dc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Antoine Griezmann mindhárom gyereke április 8-án született, de nem ugyanabban az évben. Állítása szerint semmi szándékosság vagy tervezettség nem volt benne.","shortLead":"Antoine Griezmann mindhárom gyereke április 8-án született, de nem ugyanabban az évben. Állítása szerint semmi...","id":"20250408_antoine-griezmann-gyerekek-szuletesnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0212bff6-cc4d-4418-8215-334f73f154dc.jpg","index":0,"item":"12d6fa5e-446c-4302-a172-d631748e44c0","keywords":null,"link":"/elet/20250408_antoine-griezmann-gyerekek-szuletesnap","timestamp":"2025. április. 08. 15:30","title":"A francia világbajnok nagyon különleges mesterhármast ünnepel ma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f36c769-9b60-43e1-88ed-d36eb1eb81e4","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Fehér Házból érkező sokféle üzenettel csak összezavarják a helyzetet. Az ilyen pánik könnyen önbeteljesítővé válik – figyelmeztet szerkesztőségi állásfoglalásában az amerikai lap.","shortLead":"A Fehér Házból érkező sokféle üzenettel csak összezavarják a helyzetet. Az ilyen pánik könnyen önbeteljesítővé válik –...","id":"20250408_Washington-Post-A-vamok-miatt-lefagy-az-amerikai-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f36c769-9b60-43e1-88ed-d36eb1eb81e4.jpg","index":0,"item":"19f2a0b4-e1f4-4bb6-9a9e-3458af5f9683","keywords":null,"link":"/360/20250408_Washington-Post-A-vamok-miatt-lefagy-az-amerikai-gazdasag","timestamp":"2025. április. 08. 19:49","title":"Washington Post: A vámok miatt lefagy az amerikai gazdaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a615458-1d15-4783-aa57-c040a2c882b5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A baleset pontos oka még nem tisztázott. ","shortLead":"A baleset pontos oka még nem tisztázott. ","id":"20250410_atrepult-egy-auto-egy-betonkorlaton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a615458-1d15-4783-aa57-c040a2c882b5.jpg","index":0,"item":"4ef06b8d-e71a-495d-b020-209389136373","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_atrepult-egy-auto-egy-betonkorlaton","timestamp":"2025. április. 10. 07:12","title":"Akciófilmbe illő baleset Pozsonyban: átrepült egy autó egy betonkorláton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dbf4eb1-301e-4641-a43b-f2263bac21ca","c_author":"Emőd Péter","category":"360","description":"Az idén 80 éves festőművész töretlen lendülettel alkot, sőt, két éve a Budapesti Műszaki Egyetem vendégelőadójaként is aktív. A születésnapi interjúban a múlt és a jelen mellett a jövőről is szó esik. ","shortLead":"Az idén 80 éves festőművész töretlen lendülettel alkot, sőt, két éve a Budapesti Műszaki Egyetem vendégelőadójaként is...","id":"20250409_A-mu-Matzon-Akos-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dbf4eb1-301e-4641-a43b-f2263bac21ca.jpg","index":0,"item":"caadd904-f80b-437a-b2fe-82d935604049","keywords":null,"link":"/360/20250409_A-mu-Matzon-Akos-interju","timestamp":"2025. április. 09. 14:30","title":"„Ha már túl könnyen megy, akkor abbahagyom” – beszélgetés Matzon Ákos festőművésszel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre kevésbé valószínű, hogy a fővárosi közlekedési vállalat megmenthető. Ha a január 27-ig esedékes, 8,9 milliárd forintos hitelfizetési kötelezettséget sikerül is kinyögni, a BKV-nak pár hónapon belül a fizetési, majd a műszaki, végül a jogi csődből is meg kellene menekülnie.
A főváros nem adott pénzt, helyette arra adott lehetőséget, hogy a BKV eladósodjon - fogalmazott Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján, ahol bemutatták a BKV gazdálkodásáról készült ÁSZ-jelentést.
A számvevőszék teljesítmény-ellenőrzése akár precedenst is teremthet, hisz az első alkalom volt, amikor az ÁSZ önkormányzati tulajdonban lévő céget világított át. A Sepsey Tamás vezette vizsgálat lényegében arra a kérdésre kereste a választ, hogy a Fővárosi Önkormányzat miért nem tudta eredményesen megszervezni a tömegközlekedést.
Terjedelmes elmarasztalás
Az ÁSZ-jelentés rögzíti: az önkormányzat többek között elmulasztotta a tulajdonosi jogkörrel felruházott bizottságok beszámoltatását, nem biztosította a BKV közszolgáltatási köztelezettsége teljesítéséhez a forrásokat, és annak ellenére nem volt eredményes a cég feladatellátása, hogy a Fővárosi Önkormányzat rendelkezett közlekedéspolitikai stratégiával.
Sepsey Tamás és Domokos László ismerteti a Számvevőszék jelentését
merites.hu
A 19 melléklet és 3 függelék nélkül is 90 oldalas dokumentum megállapította, hogy bár a cég működési szabályozása lényegében megfelelő volt a rendszer szakszerű működtetéséhez, de a gazdálkodása 2003 óta folyamatosan veszteséges volt, és 2010 végén az adóssága elérte a 72,8 milliárd forintot. Mindeközben az elmaradt beruházások (eszközfejlesztés, állagmegóvás) összértéke a cég saját számításai szerint 2010 végéig elérte a 700 milliárd forintot.
A hosszú éveken át tartó kínlódás mára teljesen ellehetetlenítette a BKV-t. A cég járműparkjának több mint 85 százaléka túljutott már a tervezett élettartamán, a járművek többségének üzemeltetése pedig nemcsak hogy magas forgalomkockázati szintre jutott, de veszélyt jelenthet az utasok és a közlekedésben részt vevők számára is – áll az ÁSZ jelentésében.
Miközben a cég belső adóssága fenntarthatatlanná duzzadt, a BKV teljes munkaidős dolgozóinak átlagkeresete ugyanakkor 16,9-22,2 százalékkal magasabb volt 2005-2010 között, mint a KSH-adatok alapján kimutatható szektorfizetési átlag.
Útjelzők
Az ÁSZ-dokumentum megjelenléséhez képest napra pontosan egy évvel korábban jelent meg a Hírszerzőn egy olyan összeállítás, amely Tarlós István BKV-ra vonatkozó elképzeléseit ismertette. Ebben a főpolgármester részeire szétszedett közlekedési vállalatról, kiszervezett buszszolgáltatásról és egy lassú kilábalási pályáról vizionált. A fő megállapítása egybecseng az ÁSZ konklúziójával: az újratermelődő veszteség egyik fő oka az, hogy a jegybevételekből a BKV képtelen magát fenntartani. Ám miközben a cégtől a főváros jóval több szolgáltatást rendelt, mint amennyit ki tudott volna kifizetni, a veszteségességi spirálból az se tudta kihúzni, hogy az állam időről-időre (az utóbbi években egyre gyakrabban) pluszpénzeket, hitelátvállalást, állami garanciát adott a számára.
Az ajtók zárodnak?
Túry Gergely
A "Hogyan tovább BKV" kérdése tavaly többször előkerült, de hiába nyilatkozta Orbán a Wall Street Journalnak, hogy a közösségi közlekedés ügyét a magyar kormány rendezni fogja, a BKV adósságának állami átvállalásáról nem született döntés.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bő egy hete közleményt adott közre, miszerint a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat a cégnek nem fizetik ki. A cég idei működése 139 milliárd forintba kerül, amiből az utasok 50 milliárd forintot fizetnek be a jegyek és bérletek útján, az állam 16 milliárd forintos árkiegészítést tesz ehhez hozzá. Így marad a mintegy 73 milliárd forintos különbség, amit nem fedez senki.
Múlt kedden a hivatalos álláspont még az volt, hogy nincs szükség vészforgatókönyvre, és a Főpolgármesteri Hivatalban nem készülnek a BKV leállására, de egy nappal később Tarlós István már azt mondta, hogy nincsenek tartalékok és lefaragható tételek a cég költségvetésében, és állami segítségnyújtás nélkül a cég menthetetlen.
Néhány napja felvetődött azonban már az is, hogy a BKV csődje olyan helyzetet teremthet, mint amire Esztergomban volt példa: vagyis az eladósodott BKV működtetését az állam rendeletileg magához vonja.
Ködös végjáték?
A BKK egyelőre nem kívánt reagálni az ÁSZ-jelentésre, ugyanakkor a kormányzat helyzetet mentő szándékának sincsenek jelei. Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke úgy tudja, már semmiféle tárgyalás nem zajlik a főváros, a BKV és a kormány között, sőt tudomása szerint a kormányzat részéről már nincs hajlandóság a BKV megmentésére. – Nincs több pénz, a három százalék alatti hiánycél mindent felülír – mondta Dorner Lajos.
A magyarnarancs.hu úgy tudja, hogy a főváros maga próbálja betömni a legsürgetőbb adósságokat, mivel a főpolgármester nem kapott időpontot a miniszterelnöknél, de halovány ígéretet sem, hogy a decemberben zárolt 32 milliárd forintos normatív támogatást megkaphatják. Ugyanerről értesült a Népszabadság is, azzal kiegészítve, hogy Tarlós a BKV-mentő terveit már egy hete megküldte a kormánytagoknak.
Az utasokkal még nem foglakozott senki
Túry Gergely
Ha a BKV záros határidőn belül nem kapja meg a teljesítményarányos normatív támogatást (ami 2006 óta 35 milliárd forint volt, de idénre már eleve hárommilliárddal kevesebbet kapott volna), akkor a működés finanszírozása lehetetlenné válik. Január 27-én lejár a BKV-nak egy 8,9 milliárd forintos finanszírozási hitele az MKB-nál, amit a Fővárosi Önkormányzatnak valószínűleg a saját, OTP Banknál lévő áthidaló hitelkeretéből kell majd megújítania. De alig egy hónappal később több, egyenként is milliárdos nagyságrendű, lejáró hiteltartozást kellene rendezni, miközben információink szerint a BKV már decemberben sem tudta kifizetni az alvállalkozóit.
Dorner Lajos úgy tudja, hogy a BKV-nál a fizetési helyzet ma már olyannyira súlyos, hogy a február elején esedékes munkavállalói fizetéseket már csak az éves bérletből befolyó keretösszegből tudja a vállalat fizetni. A VEKE elnöke szerint a következő hetek igazi kérdése, hogy a BKV-nál a pénzügyi csőd vagy műszaki összeomlás történik meg hamarabb. Amennyiben a cég valahogy mégis túléli a krízist, április 30-án lejár a fővárossal kötött közszolgáltatási szerződés, aminek még szintén kérdéses a sorsa.
Ezt csak úgy lehetne majd bárkivel újrakötni, ha tartalmazza az európai közösségi irányelvet, miszerint az önkormányzat, az állam és a szerződő cég is garantálja a cég működésének fenntartásához és a megrendelt szolglátatásokhoz szükséges pénzügyi kereteket. Vagyis azt, ami miatt ma a BKV ebbe a kilátástalan helyzetbe került.
Érdekes fejlemény, hogy miközben a csődfenyegetettség napi szintű, az ÁSZ-jelentés nyilvánosságra kerülése utáni napon a Fővárosi Önkormányzat a honlapján tudatta, hogy nem akarja ritkítani a BKV-járatokat, és a korábbiakkal ellentétben a javaslatai között már nem szerepel a jegyáremelés lehetősége. Ezzel szemben április 30-i visszafizetési határidővel 9 milliárd forintos tulajdonosi kölcsönt, valamint további 6 milliárdos közszolgáltatási ellentételezést is kész fizetni a BKV-nak, hogy addig, amíg a kormánnyal nem sikerül zöld ágra vergődni, megkíméljék a budapestieket a leállástól.