Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b634daf4-ad23-4842-af9c-f5000221346c","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A lecsúszott pedagógusok, a gyenge forint és az emberek életébe folyton beavatkozó kormány mind benne vannak abban, hogy a választók harmada új ígéretet talált az alig tíz hónapja felbukkant Magyar Péterben. Orbán Viktor látja a problémát, de a mozgástere sokkal szűkebb, mint korábban.","shortLead":"A lecsúszott pedagógusok, a gyenge forint és az emberek életébe folyton beavatkozó kormány mind benne vannak abban...","id":"20241227_hvg-magyar-peter-orban-viktor-tisza-fidesz-nepszeruseg-kozvelemeny-kutatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b634daf4-ad23-4842-af9c-f5000221346c.jpg","index":0,"item":"9a4bc60e-c110-48e2-a81f-b18ba9fd322a","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-magyar-peter-orban-viktor-tisza-fidesz-nepszeruseg-kozvelemeny-kutatasok","timestamp":"2024. december. 27. 06:30","title":"A fordulat éve: Magyar Péter jött, látott és egyre többen elhiszik neki, hogy legyőzi Orbán Viktort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros elnökség sem volt diadalmenet.","shortLead":"Bár nagy létszámú lett a Patrióták Európáért frakciója, a magyar kormánnyal együtt karanténba zárta az Unió. A soros...","id":"20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/838e4d56-6a3f-4872-b9ca-8b761965ef49.jpg","index":0,"item":"7345ad66-b9f6-4475-95a4-74e3dfde2ec0","keywords":null,"link":"/360/20241228_Orban-EU-EP-Patriotak-Europaert-soros-elnokseg","timestamp":"2024. december. 28. 14:00","title":"A Fidesz pártcsaládra lelt az idén, de Orbánéknak nem osztottak lapot az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel. Megnéztük, kinek milyen gépe van.","shortLead":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel...","id":"20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845.jpg","index":0,"item":"4075be77-06a8-40d3-820c-e9cfe3928224","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"Mi a közös Mark Zuckerbergben, Bill Gatesben és Elon Muskban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27cb5287-d3e7-49df-adf4-65416b70d6b0","c_author":"HVG","category":"360","description":"Orbán Viktor kampánya a karácsonyi tűzszünetért kudarcot vallott, Putyin orosz elnök nemhogy nem hallgatott rá, de épp karácsonykor indított heves támadássorozatot ukrajnai célpontok ellen. 2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel, most a szomszédban zajló háborúéit.","shortLead":"Orbán Viktor kampánya a karácsonyi tűzszünetért kudarcot vallott, Putyin orosz elnök nemhogy nem hallgatott rá, de épp...","id":"20241227_hvg-Ukrajna-Oroszorszag-Putyin-Zelenszkij-Trump-2024-kronikaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27cb5287-d3e7-49df-adf4-65416b70d6b0.jpg","index":0,"item":"feab8b76-07ce-4cf0-8153-353036ea8956","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-Ukrajna-Oroszorszag-Putyin-Zelenszkij-Trump-2024-kronikaja","timestamp":"2024. december. 27. 12:15","title":"Sok múlik a Nyugaton az ukrajnai háborúban, de nehéz elhinni Trumpnak, hogy egy nap alatt békét teremt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó közmédia szerint, hogy Orbánt bevessék egy valódi békemisszióban. ","shortLead":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó...","id":"20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540.jpg","index":0,"item":"48aee2e4-a86b-4c8f-ae4e-b3f01b1471a2","keywords":null,"link":"/360/20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","timestamp":"2024. december. 28. 09:00","title":"Deutsche Welle: Magyarország diplomáciailag súlytalan, kizárt, hogy közvetíteni tudna Ukrajna és Oroszország között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami nélkül pedig a modern társadalom sem igazán működőképes. A módszer hozzájárul ahhoz, hogy a chipek energiahatékonyak legyenek, a litográfia gépei viszont csak úgy falják az energiát.","shortLead":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami...","id":"20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde.jpg","index":0,"item":"6aa15043-4aa8-4ae8-81c3-6ea716fbcbbe","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","timestamp":"2024. december. 28. 14:03","title":"De hogy lehet bírni energiával az energiatakarékosságot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"465db35f-eaea-44e9-909c-fd9e21ffea52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korábban mostohagyereknek számított a savanyú íz, a kutatások az édes és a sós ízre adott reakciókkal foglalkoztak. A savanyú íz általános megítélése negatív: „mintha citromba haraptál volna”, szól a mondás. Egy új vizsgálat viszont kiderítette, hogy ez egyáltalán nincs így, vannak, akik kifejezetten előnyben részesítik a „savanyúságokat”, és egyáltalán nincsenek kevesen.","shortLead":"Korábban mostohagyereknek számított a savanyú íz, a kutatások az édes és a sós ízre adott reakciókkal foglalkoztak...","id":"20241227_savanyu-iz-megitelese-kedvelese-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/465db35f-eaea-44e9-909c-fd9e21ffea52.jpg","index":0,"item":"23439200-33ad-4ad0-bce4-2e41238c2388","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_savanyu-iz-megitelese-kedvelese-kutatas","timestamp":"2024. december. 27. 18:03","title":"Nyolc emberenként van egy, aki valóban szereti a savanyú ízt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges intelligenciát futtató adatközpontok, a közegészségügyi kiadások pedig jelentős mértékben emelkednek meg majd emiatt.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges...","id":"20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92.jpg","index":0,"item":"51a4cd6c-49ea-458d-957c-49e8814cbe8f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:03","title":"Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így fogott hozzá Orbán újra a nagy MÁV-átalakításhoz
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Mióta Orbán Viktor kiadta a jelszót, és a kormány újra nekiveselkedett a MÁV átalakításának, egyre több információ szivárog ki a tervek közül. A hvg.hu 6 pontba szedte azokat a területeket, ahol a változtatások kiadhatnák végül a reformot. A pontok alapján jól követhető, milyen lyukacsosak egyelőre a kormány tervei.
1. Személycserék
Egy átalakítás legfőbb jele, hogy lecserélődnek a korábbi illetékes vezetők. Ez persze nem jelenti feltétlenül azt, hogy forradalmi változások kezdődnek: az elmúlt 10 évben a MÁV és a Malév élén is sűrűn adták egymásnak a kilincset a csúcsmenedzserek – mégsem sikerült megoldani a problémákat. A különbség most az, hogy a tulajdonos jelezte, változtat a stratégián, mire hétfőn bejelentette távozását Szarvas Ferenc, a MÁV elnöke, akinek júliusban járt volna le a szerződése. A nol.hu úgy tudja, hogy utódja Dávid Ilona lehet, aki jelenleg GYSEV Zrt. regionális vasút elnök-vezérigazgatója, a MÁV Zrt. korábbi főkönyvelője. Ugyancsak felajánlotta lemondását Mészáros László, a Volánbusz Zrt. 2011. márciusában kinevezett vezetője is, amit a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. az iho.hu közlekedési szakportál információja szerint egyelőre nem fogadott el.
2. Stratégia és szervezet
Március 8-án a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara konferenciáján vallotta be Orbán Viktor, hogy a kormány bicskája „beleszorult a MÁV átalakításába”, és hogy második próbálkozást tesznek. A különböző döntési szintekről (stratégia – szervezet – finanszírozás – operatív intézkedések, utóbbin belül személyi állományt, vasúti infrastruktúrát, vonalakat, járatokat, tarifa- és kedvezményrendszert érintő tervek) egészen eltérő mélységű információk állnak rendelkezésre. A legkevesebbet talán épp a stratégiai szintű, politikai elhatározást kívánó tervekről tudni.
Szarvas Ferenc: neki is beletört a bicskája
MTI / Varga György
A legfontosabb, hogy nem lesz holdingosítás, amit a Széll Kálmán-tervben a kormány beígért. Azaz végül nem kezdi meg működését a Nemzeti Közlekedési Társaság, amely magába foglalta volna a személyszállítással foglalkozó MÁV-Startot (kiegészülve a mozdonyokat működtető MÁV Trakcióval és a MÁV gépészettel), a pályavasúti szolgáltatást szervező MÁV Zrt.-t, valamint az egyetlen cégbe szervezett Volán-társaságokat. A holdingkoncepció helyett külön áramvonalasítják a szervezeteket: a legfontosabb változás, hogy a MÁV-Start Zrt. megkapja a feladatok döntő részét, a MÁV Zrt. lényegében kiürül, a Magyar Hírlap információja szerint a pályavasút átkerül a Magyar Fejlesztési Bankhoz, a 24 Volán cégből pedig 6-8 regionálisan működő Volán társaságot szerveznek. A személyszállítási törvényből az olvasható ki, hogy a kormány a vasúti személyszállítást előnyben részesíti más közösségi közlekedési módokkal szemben. Ezen kívül még az tudható, hogy közösségi személyszállítási feladatokat csak olyan vállalkozások végezhetnek, melyek közszolgáltatási szerződéssel rendelkeznek.
3. Adósságkonszolidáció és a közösségi közlekedés állami támogatása
A MÁV 300 milliárd forint körüli külső adóssággal, valamint 2000 milliárd fölötti megörökölt belső adóssággal küszködik, ami meglátszik a vonatokon, a vasúti pályán, az épületeken, mindenen. Bár a kormány a Széll Kálmán-terv keretében azt ígérte, konszolidálja a MÁV-ot (rendezi a banki adósságát), erre végül nem került sor. A MÁV két részletben összesen 50 milliárdot kapott, ami azért kicsit enyhítette a nyomást. Az adósság felhalmozódása azzal is kapcsolatos, hogy az állam mint megrendelő a MÁV-nak adósa marad a szolgáltatások ellentételezésénél. Arról, hogy ez hogyan változik, semmi információ nincs - sokkal több pénz nyilván nem lesz. Viszont változatlanul érvényes az, amit Szarvas Ferenc a hvg.hu-nak adott interjúban mondott: „Olyan vezetés nincs, ami ebből a vállalatból plusz pénz nélkül csodát volna képes előcsalogatni.” A vasúti személyszállítás állami költségtérítése egyébként 2011-ben 153 milliárd forint volt, az idei költségvetésben erre a célra 145 milliárd forint szerepel. Emellett azonban a pályavasút állami támogatása több mint a duplájára nő - a 2011-es 21 milliárdhoz képest az idén 43 milliárd forintot adnak.
4. Menetrend és járatritkítások
A kormány a közösségi személyszállítás átalakításához a tavaszi menetrendek átszabásával kezdett bele: április 15-ével megszüntetett 410 vasúti és 30 buszjáratot. Az intézkedéstől azt várja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), hogy idén 8 milliárd, jövőre pedig 12 milliárd forinttal kevesebb veszteség lesz. A MÁV közleménye szerint a döntéshozatalt előzetes utasszámlálások előzték meg, és a megszűnő vonatok a kihasználatlannak bizonyult járatok közül kerültek ki. A Fidesz ugyan hangsúlyozta, hogy az intézkedés nem szárnyvonalbezárás, ugyanakkor néhány propaganda célú újranyitáson kívül a korábban megszüntetett vonalakat nem indította újra ez a kormány sem. Az új menetrenddel kapcsolatos tapasztalatok még frissek: Nógrádban az országos 8 százalékos járatritkítással szemben például 45 százalékkal ritkábban közlekednek vonatok, míg a turisztikailag vonzó célpontnak számító Szilvásváradon amiatt panaszkodnak, hogy az eddigi hét helyett egy vonatpár közlekedik.
5. Tarifa- és kedvezményrendszer
A tarifa- és kedvezményrendszer átalakítását együtt kellene elvégezni, minden bizonnyal úgy, hogy mindkettőt akár új alapra is lehetne helyezni – bár az utóbbi feltehetően most túl nagy elvárás. A kérdéskört bonyolítja, hogy ehhez kapcsolódna a tarifa- és kedvezményrendszert leképező elektronikus jegy- és bérletkezelő rendszer kiépítése, valamint a kedvezmények után járó állami árkiegészítés reformja is – mindkettő alapvetően pénzkérdés. Nézzük egyesével: a díjszabásnak használatarányosnak kellene jobban lennie, így nem szakaszjegyet (távolságot) vásárolna a vevő, hanem point-to-point-szolgáltatást. A közösségi személyszállítás támogatását EU-konform módon közszolgáltatási szerződéseken keresztül lehetne megoldani: mégpedig nem utazások támogatásával, hanem olyan vonalak fenntartásának részfinanszírozásával, melyek rentábilisan piaci alapon nem működtethetők, viszont a mobilitás szempontjából elengedhetetlenek. Bár mind a használatarányos díjazás, mind az állami feladatfinanszírozás szerződéses elvének érvényesítése fontos lenne, minden bizonnyal továbbra is szakaszjegyeket lehet majd csak vásárolni, és fennmarad az államilag támogatott utazási kedvezmények rendszere. Ez utóbbi részleteinek a felülvizsgálata ugyanakkor jelenleg is zajlik.
Kis piros valóság
MTI / Komka Péter
A 65 év felettiek, a hat éven aluliak, a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők kedvezményei megmaradnak – nyilatkozta a minap Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára, aki szerint még az is elképzelhető, hogy a kedvezmények köre nem szűkül, csak csúcsidőben (reggel 7 és 9, vagy délután 4 és 7 óra között) nem lehet majd a kedvezményeket igénybe venni. (Fónagy ugyan 20-25 milliárd forint megtakarításról beszélt, de a hvg.hu számításai szerint ennyi aligha realizálható ebből.) A tavaszi ülésszakban kerülhet az Országgyűlés elé a vasúti kedvezményekről szóló törvény, amely ezt a kérdéskört részletesen rendezheti. Ugyanakkor a zárószavazásra váró személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvénytervezethez is nyújtottak be olyan módosítókat, melyek megfosztanának egyes csoportokat az utazási kedvezményeiktől: így már első körben elvennék az utazási támogatást a korhatár előtti öregségi nyugdíjasoktól, a harmadik csoportba tartozó (mozgásban legenyhébb mértékben korlátozott) rokkantaktól, valamint az 57. év alatti rendszeres szociális járadékban részesülőktől. Ugyanakkor azt a javaslatot, amely a vasutasok családját fosztotta volna meg a kedvezményektől, az előterjesztő visszavonta – a téma azonban később még bizonyára előkerül. A 2012-es költségvetésből még az derül ki, hogy a fogyasztói árkiegészítést 16 milliárddal vágják rövidebbre. Hogy mi lesz a vége, majd meglátjuk.
6. Vagyon és fejlesztés
A vagyonnak a jelentős részét a 19 ezer helyrajzi számon bejegyzett 123 ezer felépítményt magába foglaló ingatlanportfólió teszi ki. Ha lett volna adósságkonszolidáció, akkor a portfólió sorsát is lehetett volna rendezni. A MÁV mérlegében az elengedett hitel saját tőkenövekményként jelentkezett volna, és a saját tőke terhére ki lehetett volna vezetni az ingatlanokat a MÁV mérlegéből, és csak a szükségeseket kapta volna az államtól vissza vagyonkezelésre. Az elképzelés most is az, hogy a MÁV-vagyon visszakerül az államhoz, amely aztán rendezné az egyes vagyonelemek kesze-kusza jogi helyzetét, de hogy a vagyonátadás miképp zajlik majd, annak technikája nem ismert. A hitelező bankokkal mindenesetre biztosan meg kell egyezni. A fejlesztések is jelentős mértékben összefüggenek a vagyonelemek jogi helyzetének rendezésével. Továbbá attól is függnek, hogy a MÁV (Start) legalább 2-3 évre előre tervezhessen, hogy a ma kiírt közbeszerzések keretében megrendelt termékek és szolgáltatások rendelkezésre állásának idejére legyen rá forrás. Az MFB-nél mindenesetre duplájára, százmilliárd forintra emelték annak a pályázati lehetőségnek a keretösszegét, amelynek a terhére személyszállításra vonatkozó közszolgáltatási szerződéssel rendelkező vállalkozások kötött pályás és közúti járművek vásárlásának, felújításának a finanszírozására juthatnak hitelhez.
Leghíresebb tévésorozatával a brit kormányt, második leghíresebb sorozatával az amerikait vette célba. Armando Iannucci kétszer nyert Emmy-díjat, egyszer Európai Filmdíjat, és jelölték Oscarra is.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.