Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cbf7dfc8-b82e-4121-9a70-e0f92c46fec2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy hete indították el.","shortLead":"Egy hete indították el.","id":"20250331_magyar-peter-nepszavazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbf7dfc8-b82e-4121-9a70-e0f92c46fec2.jpg","index":0,"item":"0f2ef26f-636a-4a7e-a942-ad33cf45891a","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_magyar-peter-nepszavazas","timestamp":"2025. március. 31. 12:09","title":"Már félmilliónál is többen töltötték ki Magyar Péterék „népszavazását”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27a18ce6-cf37-4118-aefc-40714ec81c33","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint olyan méreganyagot termelnek az afrikai Viktória-tóban lévő algák, amely májkárosító hatása miatt súlyos egészségkárosodáshoz vezethet. A tó vizét 47 millió ember használja.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint olyan méreganyagot termelnek az afrikai Viktória-tóban lévő algák, amely májkárosító hatása...","id":"20250331_afrika-viktoria-to-algasodas-mergezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27a18ce6-cf37-4118-aefc-40714ec81c33.jpg","index":0,"item":"f684a93a-5626-4688-bbdd-023355761d9b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_afrika-viktoria-to-algasodas-mergezes","timestamp":"2025. március. 31. 13:03","title":"Épp most zöldül be Afrika legnagyobb tava, és ez nagyon súlyos probléma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba5e5907-a98f-4d81-9f60-5e9c373abc5a","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az EU nem tolhatja tovább maga előtt, hogy megfegyelmezze a kerékkötő magyar miniszterelnököt, meg is vannak hozzá az eszközei, annál is kevésbé, mert Orbán Viktor immár életveszélyes. Így látja Mujtaba Rahman, az Eurázsia Központ nevű washingtoni kockázatelemző európai igazgatója a Financial Timesban megjelent kommentárjában. ","shortLead":"Az EU nem tolhatja tovább maga előtt, hogy megfegyelmezze a kerékkötő magyar miniszterelnököt, meg is vannak hozzá...","id":"20250331_Mujtaba-Rahman-Financial-Times-EU-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba5e5907-a98f-4d81-9f60-5e9c373abc5a.jpg","index":0,"item":"6bb25c9f-eb65-4d0e-8e6e-72d54804d553","keywords":null,"link":"/360/20250331_Mujtaba-Rahman-Financial-Times-EU-Orban","timestamp":"2025. március. 31. 07:51","title":"Magyarország-szakértő a Financial Timesban: Itt az idő, hogy az EU megoldja az Orbán-problémát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1db0b774-7562-4fd0-8150-bc2091ff791d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Cory Booker, New Jersey-i állam demokrata szenátora a kormányzat tevékenysége elleni tiltakozásként vállalkozott arra, hogy olyan hosszan beszél, ameddig csak bír.","shortLead":"Cory Booker, New Jersey-i állam demokrata szenátora a kormányzat tevékenysége elleni tiltakozásként vállalkozott arra...","id":"20250401_Tobb-mint-15-oras-felszolalasban-kritizalta-egy-szenator-az-amerikai-kongresszusban-Donald-Trump-kormanyzatat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1db0b774-7562-4fd0-8150-bc2091ff791d.jpg","index":0,"item":"d5622230-760a-49b6-b15b-e40dc6405ecf","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Tobb-mint-15-oras-felszolalasban-kritizalta-egy-szenator-az-amerikai-kongresszusban-Donald-Trump-kormanyzatat","timestamp":"2025. április. 01. 21:03","title":"Több mint 15 órás felszólalásban kritizálta egy szenátor az amerikai kongresszusban Donald Trump kormányzatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a96e1c9-c5f4-4d84-96ca-9f387d8e4cb9","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Amerika veszíthet, miután példátlan módon korlátozzák a szabad tudományos kutatást az USA-ban. De vajon Európa nyerhet-e? A hiedelmeken alapuló intézkedések egyik fő áldozata a Covid-oltásról ismert mRNS-kutatás, a rákgyógyítás egyik ígéretes terepe. Magyar tudósok értékelték a HVG-nek mindazt, ami Amerikában történik.","shortLead":"Amerika veszíthet, miután példátlan módon korlátozzák a szabad tudományos kutatást az USA-ban. De vajon Európa...","id":"20250401_hvg-mrns-kutatasok-betiltasa-usa-europai-lehetosegek-kemenesi-sarkadi-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a96e1c9-c5f4-4d84-96ca-9f387d8e4cb9.jpg","index":0,"item":"3e7d595f-e223-42ee-a091-3120b5964201","keywords":null,"link":"/360/20250401_hvg-mrns-kutatasok-betiltasa-usa-europai-lehetosegek-kemenesi-sarkadi-velemeny","timestamp":"2025. április. 01. 06:30","title":"Azt várják, hogy működik a rák ellen – Trump épp most készül betiltani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e41ed8a5-5478-4fc9-b614-c9b3b564731e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A humorista arról írt a Facebookon, hogy nem tudott kibérelni egy termet Debrecenben az októberi fellépéséhez.","shortLead":"A humorista arról írt a Facebookon, hogy nem tudott kibérelni egy termet Debrecenben az októberi fellépéséhez.","id":"20250331_bruti-debrecen-humorista-voke-politika-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e41ed8a5-5478-4fc9-b614-c9b3b564731e.jpg","index":0,"item":"06d32d06-0830-4877-aff9-66987352ab05","keywords":null,"link":"/elet/20250331_bruti-debrecen-humorista-voke-politika-tiltas","timestamp":"2025. március. 31. 17:48","title":"Nem léphet fel Bruti Debrecenben, a humorista szerint politikai okok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c9e81fd-802f-465d-add7-828486648414","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A múlt heti hasonló demonstráción végül négy hidat is megbénítottak a résztvevők.","shortLead":"A múlt heti hasonló demonstráción végül négy hidat is megbénítottak a résztvevők.","id":"20250401_erzsebet-hid-tuntetes-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c9e81fd-802f-465d-add7-828486648414.jpg","index":0,"item":"4387e8a0-a77a-426a-ad6f-92d74118eb37","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_erzsebet-hid-tuntetes-lezaras","timestamp":"2025. április. 01. 16:13","title":"A rendőrség már lezárta az Erzsébet hidat a 17 órakor kezdődő tüntetés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fb9e34d-ea62-4114-8501-edacd9ce9236","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ijesztő jelenetről készült videó bejárta az internetet,","shortLead":"Az ijesztő jelenetről készült videó bejárta az internetet,","id":"20250331_mianmar-foldrenges-korhaz-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fb9e34d-ea62-4114-8501-edacd9ce9236.jpg","index":0,"item":"c0868242-233d-4258-ad6c-1d2192b1bbc2","keywords":null,"link":"/elet/20250331_mianmar-foldrenges-korhaz-video","timestamp":"2025. március. 31. 12:10","title":"Videón, ahogyan a nővérek kétségbeesetten próbálták óvni az újszülötteket a 7,7-es erősségű földrengésben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gigaberuházással indítanák Orbánék a következő húsz évet
szerző:
Nagy Gergő - Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Óriási vasúti beruházást jelentett be szerdán a kormány, hasonlóra évtizedek óta nem volt példa hazánkban. A Budapest körüli vasúti körgyűrű tehermentesítené a fővárosi vonalakat, bővülhetne az orosz és kínai árukat szállító tranzitforgalom. A beruházás 360 milliárd forintba kerülne, megtérülési adatok nincsenek, és az átadási határidő is kissé ambiciózus.
Vasúti gigaberuházást jelentett be szerdán Szijjártó Péter a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkára. A Tatabányától Ceglédbercelig megépítendő új, 113 kilométer hosszú, kétvágányú, két új Duna-hidat is magába foglaló vasúti vonallal jelentősen lerövidülne a vasúti teherforgalom magyarországi áthaladási ideje. Ezzel pedig növelhető lenne a kelet-nyugati áruforgalom mennyisége. A vasúti beruházás becsült költsége mai árfolyamon 360 milliárd forint lenne. A kormány tervei szerint 2017-re befejeződhetne a projekt, amennyiben Kínával sikerült megállapodni arról, hogy a hazánknak tavaly megnyitott 1 milliárd eurós hitelkeretből finanszírozhassuk a beruházást.
A V0-s körgyűrűre már a 90-es évek óta léteznek tervek, és a keleti országokból, elsősorban Oroszországból és Kínából érkező teherforgalom Magyarországra csatornázására is már egy ideje vannak ötletek és koncepciók. A felfutóban lévő távol-keleti áruforgalmat már 2008-ban meglovagolták volna a magyar vasutasok, akkor a GYSEV gyámkodásával alakítottak volna ki vasúti hidat Kínával. Egy tesztjárat el is indult hazánkba az ázsiai államból, de nem lett folytatás, pedig eredetileg heti rendszerességgel terveztek. Az osztrák államvasútnak a MÁV Cargo megvásárlásával egyik fontos stratégiai célja volt, hogy minél hosszabban ellenőrizhesse a keletre irányuló tranzitforgalmat. Nem véletlen, hogy 2012-ben a Vasutak Együttműködési Szervezetének Miniszteri Értekezletének találkozóján Azerbajdzsánban arról döntöttek, hogy a nyugat-kínai Urumcsiból Európába induló teherszállítmányok a bécsi elosztóközpontba mennek. A megállapodás értelmében egyébként 2013-14-től Magyarország területén is jelentősen növekedne az áthaladó áruforgalom mértéke.
Központi helyen fekszünk?
FŐMTERV
Itt a probléma az, hogy a jelenleg a magyar vasúti pályakapacitások mennyisége és minősége sem megfelelő. Egy tehervonat ma 4-5 nap alatt vergődik végig hazánkon a forgalmi korlátozások miatt. Ahogy azt Szijjártó Péter is elmondta, nappal a főváros közelébe érve nem közlekedhetnek a sűrű elővárosi közlekedés miatt és éjszaka is csak megkötésekkel mehetnek keresztül az országon a zajártalom miatt. Ez pedig komoly versenyhátrány a régiós versenytársakkal és a közúti fuvarozással szemben is. A szakmai közvélemény szerint a modernizáció és bővítés elengedhetetlen, ha Magyarország a földrajzi elhelyezkedéséből fakadó régiós logisztikai szerepét ki szeretné használni.
Visszahoztuk magunkat az asztalhoz
A Magyarországi Logisztikai Központok Szövetsége (MLSZKSZ) koordinációjában működő V0 Konzorcium 2012. novemberére készítette el és nyújtotta be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) megvalósíthatósági tanulmányát. Ebben a tanulmányban konkrét javaslatot tettünk a lehetséges nyomvonal irányára, műszaki paramétereire és a megvalósíthatóság időbeliségére – mondta Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára. A főtitkár szerint a környező országok vasútfejlesztései miatt Magyarország is lépéskényszerbe került, és már nem vagyunk földrajzilag megkerülhetetlen pozícióban. Ahhoz, hogy például az orosz, török, kínai piacról érkező áruk Magyarországon keresztül jussanak Nyugat-Európába, versenyképes közlekedést és logisztikai szolgáltatásokat kell kínálnunk.
A V0 kiépítésével a több ezer kilométerről érkező áruk elosztásában hazánk logisztikai szolgáltatói is be tudnának kapcsolódni. Innen mehetne tovább az áru Európa többi része felé. Itt raktároznák, vámkezelnék őket, ezzel pedig a magyar logisztikai cégek is erősödnének. A V0 megépítésével Budapest is élhetőbb város lenne, hiszen a vasúti körgyűrű a tehervonatokat kivinné a városból, és sokat segítene az elővárosi forgalom gördülékenyebb szervezésében is. Az MLSZKSZ elnöke kifejtette, hogy V0 megvalósíthatósági tanulmánya különböző gazdasági szcenáriókra tartalmaz forgalmi prognózisokat. Ennek alapján a mostani gazdasági növekedési szintet alapul véve 2041-re napi 150-160 tehervonat közelekedhetne ezen a szakaszon.
Az biztos, hogy a mostani vasúti rendszerre nem lehet ráengedni semmilyen pluszforgalmat, mivel a rendszer összeomlana. A főtitkár szerint a V0 vasúti körgyűrű képezi a készülő magyar vasúti stratégiának az alapjait is. Bíró úgy látja, hogy az építkezés 2017-es indulása szakmailag megalapozott, amennyiben a kormány az ehhez szükséges megfelelő intézkedéseket meghozza.
Nem eszik olyan forrón a kását
Bocz Péter a BME docense kérdésünkre elmondta, hogy a V0-s vasúti körgyűrű megvalósítására nem látott kidolgozott, aktualizált hatástanulmányt, de ettől függetlenül először a prioritásokat kellene tisztázni a készülő Nemzeti Közlekedési Stratégiában és Országos Vasútfejlesztési Koncepciójában. Eddig sok uniós forrást lekötött a Budapest környéki közlekedési folyosók korszerűsítése, például Budaörs – Biatorbágy, Budapest-Cegléd, vagy Budapest-Székesfehérvár vonalak, és számos további projekt is előkészítés alatt van. Bocz szerint a 400-500 milliárdos, vasútra fordítható EU-s támogatások felét-háromnegyedét elvinné a V0-s megépítése, miközben csak a teherforgalom számára lenne előnyös. Így a rendszeren kívüli finanszírozás fontos lenne.
Kínai tehervonatokat ide!
Marton Szilvia
Bocz úgy ítéli meg, hogy a 4-5 napos szállítási időt önmagában a V0 megépítésével 1 napra nem lehetne leszorítani. Az ötlettől az átadásig tartó idő a V0-nál kisebb projekteknél is akár 5-6 évig elhúzódhat. Szerinte ezért azt is nehéz elképzelni, hogy egy hídépítéssel kiegészített ilyen volumenű építkezés 2017-re befejeződhet. Mindez nem a kivitelezési munkálatok hossza miatt valószerűtlen, hanem az engedélyezési folyamat körülményessége nem teszi lehetővé a gyorsabb kivitelezést. A 370 milliárdos kivitelezési ár valósnak tűnik egy kétvágányú, villamosított, 160 km/h-s, megfelelő biztosítóberendezéssel felszerelt pálya esetében, ismerve a mai közbeszerzési pályázatok árait – mondja Bocz. A megfelelő biztosítóberendezés üzembe helyezése után, a 160 km/h-val közlekedő vonatok is elképzelhetőek, más kérdés, hogy jelenleg Európában is ritka a 160 km/h sebességgel járó tehervonat.
Nyugaton sincs ilyen gyors teherforgalomra épített vasúti pálya
Egy, a vasúti pályaépítésben évtizedes tapasztalatokkal rendelkező szakértő szerint nem jelentene nagy költségmegtakarítást, ha 160 km/h helyett 100 km/h kapacitásúra építenék a vasúti pályát, mindössze 10-20 százalékkal lehet kisebb a beruházás összege. Ugyanakkor azzal sokat lehetne spórolni, ha a biztosító berendezéseket nem a nagyobb sebességre építenék ki, mivel Nyugat-Európában sincsenek ilyen gyorsan közlekedő tehervonatok, jelenleg ott 100 km/h a tehervonatok közlekedési sebessége, és 120 km/h-val kísérleteznek pár országban. A 160 km/h-ra kiépített pályának – itt igazából a pályaívek számítanak sokat – akkor lenne értelme, ha hosszú időtávban gondolkodnának, és majd évek, évtizedek múltán fejlesztenék fel a pályát, a biztosító berendezéseket, és most csak a pálya helyét szeretnék "lefoglalni".
A szakértő kifejtette, hogy emellett a határidők területén is rendkívül ambiciózus a 2017-es befejezés, mivel csak az építkezés 5 évet vinne el, azt követően, hogy megtörtént a földterületek kisajátítása. Forrásunk arra alapozza az ötéves építési időt, hogy Szlovéniában egy 30 kilométeres, viadukttal megspékelt szakasz megépítése 2 évet vett igénybe, így nem lehet azzal kalkulálni, hogy hazánkban is gyorsabban menne a kivitelezés.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.