Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e13df37e-5bd4-492a-8857-c209e312628c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az adómentesség a választás évében lép életbe. A javaslat célja az édesanyák megbecsülése, a terheik csökkentése és a gyermekvállalás ösztönzése.","shortLead":"Az adómentesség a választás évében lép életbe. A javaslat célja az édesanyák megbecsülése, a terheik csökkentése és...","id":"20250324_30-ev-alatti-anyak-szja-mentessege-torvenyjavaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e13df37e-5bd4-492a-8857-c209e312628c.jpg","index":0,"item":"41a34780-36c6-4a47-8405-0b9a8f73290f","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_30-ev-alatti-anyak-szja-mentessege-torvenyjavaslat","timestamp":"2025. március. 24. 15:43","title":"Benyújtották a 30 év alatti anyák szja-mentességéről a törvényjavaslatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41f94481-4000-4809-8db7-3d82e7cc578a","c_author":"Mátraházi Zsuzsa","category":"360","description":"A villamosmérnök, akinek hetvenévesen gyökeresen megváltozott az élete. Egy stockfotós készített róla felvételeket, amelyekből kényszeredettnek tűnő mosolya nyomán Hide the Pain Harold megjelöléssel világszerte ismert mémek születtek. Tele a naptára. Reklámoz kakaós italt és harisnyát, fellépései vannak Kőszegtől Bogotáig. HVG-portré.","shortLead":"A villamosmérnök, akinek hetvenévesen gyökeresen megváltozott az élete. Egy stockfotós készített róla felvételeket...","id":"20250323_hvg-Arato-Andras-Hide-the-Pain-Harold-hvg-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41f94481-4000-4809-8db7-3d82e7cc578a.jpg","index":0,"item":"567ff331-a38d-408e-9072-f7b9516e6317","keywords":null,"link":"/360/20250323_hvg-Arato-Andras-Hide-the-Pain-Harold-hvg-portre","timestamp":"2025. március. 23. 19:30","title":"Arató András, avagy Hide the Pain Harold: Én sem kemény munkával lettem világhírű, de ne nevezzenek celebnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"420913c7-b584-4c88-b3e3-11f8cf68176d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ha Európa nem hoz radikális döntéseket az Unió megmentésére, a földrész országai idegen hatalmak gyarmatai és gyámságai lesznek. Egy olyan világban, amelyben az erő diktál a jognak. Így vélekedik Philipp Blom, a Bécsben élő német történész, akinek az Amikor a világ kifordul a sarkából című könyve magyarul is megjelent.","shortLead":"Ha Európa nem hoz radikális döntéseket az Unió megmentésére, a földrész országai idegen hatalmak gyarmatai és gyámságai...","id":"20250324_Viszlat-nemzetallamok-Philipp-Blom-Spiegel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/420913c7-b584-4c88-b3e3-11f8cf68176d.jpg","index":0,"item":"b03741a9-dd6f-43d6-b3c4-e850429267c5","keywords":null,"link":"/360/20250324_Viszlat-nemzetallamok-Philipp-Blom-Spiegel","timestamp":"2025. március. 24. 15:45","title":"Európai Egyesült Államokért könyörög egy neves német történész a Spiegelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dbd8f04-1f64-42f7-8b35-d688b7eea0eb","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Ekrem Imamoglut, Recep Tayyip Erdogan államfő legfőbb riválisát szerdán, néhány nappal az ellenzék elnökjelöltről döntő előválasztása előtt vették őrizetbe. ","shortLead":"Ekrem Imamoglut, Recep Tayyip Erdogan államfő legfőbb riválisát szerdán, néhány nappal az ellenzék elnökjelöltről döntő...","id":"20250323_Felfuggesztettek-a-bebortonzott-isztambuli-polgarmestert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dbd8f04-1f64-42f7-8b35-d688b7eea0eb.jpg","index":0,"item":"eaf70a07-7c2f-44fd-93fa-53e77e11e013","keywords":null,"link":"/vilag/20250323_Felfuggesztettek-a-bebortonzott-isztambuli-polgarmestert","timestamp":"2025. március. 23. 16:42","title":"Felfüggesztették a bebörtönzött isztambuli polgármestert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"806de424-64e6-41b3-92ee-a60748015eaf","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A négyes a magyar atlétika történetének hatodik érmét szerezte fedettpályás világbajnokságon.","shortLead":"A négyes a magyar atlétika történetének hatodik érmét szerezte fedettpályás világbajnokságon.","id":"20250323_Bronzermet-szerzett-a-4x400-as-ferfi-valto-az-atletikai-vb-n-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/806de424-64e6-41b3-92ee-a60748015eaf.jpg","index":0,"item":"e9f54f12-690d-451d-bbd9-7a5ce1e28494","keywords":null,"link":"/sport/20250323_Bronzermet-szerzett-a-4x400-as-ferfi-valto-az-atletikai-vb-n-ebx","timestamp":"2025. március. 23. 16:24","title":"Bronzérmet szerzett a 4x400-as férfi váltó az atlétikai vb-n","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a87c587c-5c58-4d5b-88e1-005b2f193245","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az esős idő ellenére is sorban álltak a szavazni vágyók.","shortLead":"Az esős idő ellenére is sorban álltak a szavazni vágyók.","id":"20250324_Magyar-Peter-nepszavazasi-kezdemenyezes-Nemzet-Hangja-konzultacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a87c587c-5c58-4d5b-88e1-005b2f193245.jpg","index":0,"item":"a089794e-20bd-4a33-9eb5-4fad0cd1f420","keywords":null,"link":"/itthon/20250324_Magyar-Peter-nepszavazasi-kezdemenyezes-Nemzet-Hangja-konzultacio-ebx","timestamp":"2025. március. 24. 08:32","title":"Elindult Magyar Péter népszavazási kezdeményezése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"792a70d0-a8a1-4954-bd8a-a73c5726be55","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az evés mindig több volt szimpla táplálkozásnál, de máig próbáljuk megérteni, hogyan válhat az étkezés a testi és lelki jóllét kulcsává. Erről beszélgetünk az Eötvös10 Művelődési Házban.","shortLead":"Az evés mindig több volt szimpla táplálkozásnál, de máig próbáljuk megérteni, hogyan válhat az étkezés a testi és lelki...","id":"20250324_Cimlapsztori-eves-ajanlo-mautner-zsofi-szabo-adrien-szatmari-fozelekes-feri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/792a70d0-a8a1-4954-bd8a-a73c5726be55.jpg","index":0,"item":"41dd50af-19b8-4717-8605-59ceab2ea033","keywords":null,"link":"/elet/20250324_Cimlapsztori-eves-ajanlo-mautner-zsofi-szabo-adrien-szatmari-fozelekes-feri","timestamp":"2025. március. 24. 11:47","title":"Hogyan együk magunkat egészségesre? Mautner Zsófi, Szabó Adrienn és Szatmári „Főzelékes” Feri a HVG Címlapsztoriban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bb45e75-36bd-48f3-9308-d704474af96a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kérdés, meddig tartják majd az árakat. ","shortLead":"Kérdés, meddig tartják majd az árakat. ","id":"20250324_uzemanyag-ar-emelkedes-benzinkutak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bb45e75-36bd-48f3-9308-d704474af96a.jpg","index":0,"item":"f46bc666-37fc-4f17-8b39-f58841c0cf2a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250324_uzemanyag-ar-emelkedes-benzinkutak","timestamp":"2025. március. 24. 10:50","title":"Megint emelkedik az üzemanyagok nagykerára, de a kutak eddig nem emeltek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gigaberuházással indítanák Orbánék a következő húsz évet
szerző:
Nagy Gergő - Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Óriási vasúti beruházást jelentett be szerdán a kormány, hasonlóra évtizedek óta nem volt példa hazánkban. A Budapest körüli vasúti körgyűrű tehermentesítené a fővárosi vonalakat, bővülhetne az orosz és kínai árukat szállító tranzitforgalom. A beruházás 360 milliárd forintba kerülne, megtérülési adatok nincsenek, és az átadási határidő is kissé ambiciózus.
Vasúti gigaberuházást jelentett be szerdán Szijjártó Péter a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkára. A Tatabányától Ceglédbercelig megépítendő új, 113 kilométer hosszú, kétvágányú, két új Duna-hidat is magába foglaló vasúti vonallal jelentősen lerövidülne a vasúti teherforgalom magyarországi áthaladási ideje. Ezzel pedig növelhető lenne a kelet-nyugati áruforgalom mennyisége. A vasúti beruházás becsült költsége mai árfolyamon 360 milliárd forint lenne. A kormány tervei szerint 2017-re befejeződhetne a projekt, amennyiben Kínával sikerült megállapodni arról, hogy a hazánknak tavaly megnyitott 1 milliárd eurós hitelkeretből finanszírozhassuk a beruházást.
A V0-s körgyűrűre már a 90-es évek óta léteznek tervek, és a keleti országokból, elsősorban Oroszországból és Kínából érkező teherforgalom Magyarországra csatornázására is már egy ideje vannak ötletek és koncepciók. A felfutóban lévő távol-keleti áruforgalmat már 2008-ban meglovagolták volna a magyar vasutasok, akkor a GYSEV gyámkodásával alakítottak volna ki vasúti hidat Kínával. Egy tesztjárat el is indult hazánkba az ázsiai államból, de nem lett folytatás, pedig eredetileg heti rendszerességgel terveztek. Az osztrák államvasútnak a MÁV Cargo megvásárlásával egyik fontos stratégiai célja volt, hogy minél hosszabban ellenőrizhesse a keletre irányuló tranzitforgalmat. Nem véletlen, hogy 2012-ben a Vasutak Együttműködési Szervezetének Miniszteri Értekezletének találkozóján Azerbajdzsánban arról döntöttek, hogy a nyugat-kínai Urumcsiból Európába induló teherszállítmányok a bécsi elosztóközpontba mennek. A megállapodás értelmében egyébként 2013-14-től Magyarország területén is jelentősen növekedne az áthaladó áruforgalom mértéke.
Központi helyen fekszünk?
FŐMTERV
Itt a probléma az, hogy a jelenleg a magyar vasúti pályakapacitások mennyisége és minősége sem megfelelő. Egy tehervonat ma 4-5 nap alatt vergődik végig hazánkon a forgalmi korlátozások miatt. Ahogy azt Szijjártó Péter is elmondta, nappal a főváros közelébe érve nem közlekedhetnek a sűrű elővárosi közlekedés miatt és éjszaka is csak megkötésekkel mehetnek keresztül az országon a zajártalom miatt. Ez pedig komoly versenyhátrány a régiós versenytársakkal és a közúti fuvarozással szemben is. A szakmai közvélemény szerint a modernizáció és bővítés elengedhetetlen, ha Magyarország a földrajzi elhelyezkedéséből fakadó régiós logisztikai szerepét ki szeretné használni.
Visszahoztuk magunkat az asztalhoz
A Magyarországi Logisztikai Központok Szövetsége (MLSZKSZ) koordinációjában működő V0 Konzorcium 2012. novemberére készítette el és nyújtotta be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) megvalósíthatósági tanulmányát. Ebben a tanulmányban konkrét javaslatot tettünk a lehetséges nyomvonal irányára, műszaki paramétereire és a megvalósíthatóság időbeliségére – mondta Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára. A főtitkár szerint a környező országok vasútfejlesztései miatt Magyarország is lépéskényszerbe került, és már nem vagyunk földrajzilag megkerülhetetlen pozícióban. Ahhoz, hogy például az orosz, török, kínai piacról érkező áruk Magyarországon keresztül jussanak Nyugat-Európába, versenyképes közlekedést és logisztikai szolgáltatásokat kell kínálnunk.
A V0 kiépítésével a több ezer kilométerről érkező áruk elosztásában hazánk logisztikai szolgáltatói is be tudnának kapcsolódni. Innen mehetne tovább az áru Európa többi része felé. Itt raktároznák, vámkezelnék őket, ezzel pedig a magyar logisztikai cégek is erősödnének. A V0 megépítésével Budapest is élhetőbb város lenne, hiszen a vasúti körgyűrű a tehervonatokat kivinné a városból, és sokat segítene az elővárosi forgalom gördülékenyebb szervezésében is. Az MLSZKSZ elnöke kifejtette, hogy V0 megvalósíthatósági tanulmánya különböző gazdasági szcenáriókra tartalmaz forgalmi prognózisokat. Ennek alapján a mostani gazdasági növekedési szintet alapul véve 2041-re napi 150-160 tehervonat közelekedhetne ezen a szakaszon.
Az biztos, hogy a mostani vasúti rendszerre nem lehet ráengedni semmilyen pluszforgalmat, mivel a rendszer összeomlana. A főtitkár szerint a V0 vasúti körgyűrű képezi a készülő magyar vasúti stratégiának az alapjait is. Bíró úgy látja, hogy az építkezés 2017-es indulása szakmailag megalapozott, amennyiben a kormány az ehhez szükséges megfelelő intézkedéseket meghozza.
Nem eszik olyan forrón a kását
Bocz Péter a BME docense kérdésünkre elmondta, hogy a V0-s vasúti körgyűrű megvalósítására nem látott kidolgozott, aktualizált hatástanulmányt, de ettől függetlenül először a prioritásokat kellene tisztázni a készülő Nemzeti Közlekedési Stratégiában és Országos Vasútfejlesztési Koncepciójában. Eddig sok uniós forrást lekötött a Budapest környéki közlekedési folyosók korszerűsítése, például Budaörs – Biatorbágy, Budapest-Cegléd, vagy Budapest-Székesfehérvár vonalak, és számos további projekt is előkészítés alatt van. Bocz szerint a 400-500 milliárdos, vasútra fordítható EU-s támogatások felét-háromnegyedét elvinné a V0-s megépítése, miközben csak a teherforgalom számára lenne előnyös. Így a rendszeren kívüli finanszírozás fontos lenne.
Kínai tehervonatokat ide!
Marton Szilvia
Bocz úgy ítéli meg, hogy a 4-5 napos szállítási időt önmagában a V0 megépítésével 1 napra nem lehetne leszorítani. Az ötlettől az átadásig tartó idő a V0-nál kisebb projekteknél is akár 5-6 évig elhúzódhat. Szerinte ezért azt is nehéz elképzelni, hogy egy hídépítéssel kiegészített ilyen volumenű építkezés 2017-re befejeződhet. Mindez nem a kivitelezési munkálatok hossza miatt valószerűtlen, hanem az engedélyezési folyamat körülményessége nem teszi lehetővé a gyorsabb kivitelezést. A 370 milliárdos kivitelezési ár valósnak tűnik egy kétvágányú, villamosított, 160 km/h-s, megfelelő biztosítóberendezéssel felszerelt pálya esetében, ismerve a mai közbeszerzési pályázatok árait – mondja Bocz. A megfelelő biztosítóberendezés üzembe helyezése után, a 160 km/h-val közlekedő vonatok is elképzelhetőek, más kérdés, hogy jelenleg Európában is ritka a 160 km/h sebességgel járó tehervonat.
Nyugaton sincs ilyen gyors teherforgalomra épített vasúti pálya
Egy, a vasúti pályaépítésben évtizedes tapasztalatokkal rendelkező szakértő szerint nem jelentene nagy költségmegtakarítást, ha 160 km/h helyett 100 km/h kapacitásúra építenék a vasúti pályát, mindössze 10-20 százalékkal lehet kisebb a beruházás összege. Ugyanakkor azzal sokat lehetne spórolni, ha a biztosító berendezéseket nem a nagyobb sebességre építenék ki, mivel Nyugat-Európában sincsenek ilyen gyorsan közlekedő tehervonatok, jelenleg ott 100 km/h a tehervonatok közlekedési sebessége, és 120 km/h-val kísérleteznek pár országban. A 160 km/h-ra kiépített pályának – itt igazából a pályaívek számítanak sokat – akkor lenne értelme, ha hosszú időtávban gondolkodnának, és majd évek, évtizedek múltán fejlesztenék fel a pályát, a biztosító berendezéseket, és most csak a pálya helyét szeretnék "lefoglalni".
A szakértő kifejtette, hogy emellett a határidők területén is rendkívül ambiciózus a 2017-es befejezés, mivel csak az építkezés 5 évet vinne el, azt követően, hogy megtörtént a földterületek kisajátítása. Forrásunk arra alapozza az ötéves építési időt, hogy Szlovéniában egy 30 kilométeres, viadukttal megspékelt szakasz megépítése 2 évet vett igénybe, így nem lehet azzal kalkulálni, hogy hazánkban is gyorsabban menne a kivitelezés.
A volt vezérkari főnök szerint több kérdésre is választ kell kapni, ki kell derülnie, ki rendelte el a kiképzést és tényleg önkéntes volt-e a jelentkezés.