Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"72cda503-eaa2-4e04-bed4-43c7ee95da3c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"A jövőre ötven éves rajzfilm december 26-tól lesz látható a mozikban.","shortLead":"A jövőre ötven éves rajzfilm december 26-tól lesz látható a mozikban.","id":"20241218_Karacsonykor-ujra-mozikba-kerul-a-Hugo-a-vizilo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72cda503-eaa2-4e04-bed4-43c7ee95da3c.jpg","index":0,"item":"04c6aa30-f4c2-4666-90ab-6fc18f799366","keywords":null,"link":"/kultura/20241218_Karacsonykor-ujra-mozikba-kerul-a-Hugo-a-vizilo","timestamp":"2024. december. 18. 12:01","title":"Karácsonykor újra mozikba kerül a Hugó, a víziló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bd2eace-7b87-48b3-ae1e-6ca628f195bd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nagyüzem van a magyar–kirgiz diplomáciai kapcsolatokban az elmúlt hónapokban.","shortLead":"Nagyüzem van a magyar–kirgiz diplomáciai kapcsolatokban az elmúlt hónapokban.","id":"20241217_kirgizt-kormanyfo-menesztes-orban-karmelita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bd2eace-7b87-48b3-ae1e-6ca628f195bd.jpg","index":0,"item":"5bdcc8b1-9f81-442c-8918-7e01a495fbac","keywords":null,"link":"/itthon/20241217_kirgizt-kormanyfo-menesztes-orban-karmelita","timestamp":"2024. december. 17. 13:04","title":"Leváltották a kirgiz kormányfőt, másnap már az utódja jött Orbánnal tárgyalni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4748c3a-b17e-4b55-bb96-6f0686c50079","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2024. december 12-én váratlanul meghalt Sass Katalin, az ország egyik legnagyobb HR-menedzsment és bérszámfejtő cége, a Nexon alapító-ügyvezetője – adta hírül a vállalat.","shortLead":"2024. december 12-én váratlanul meghalt Sass Katalin, az ország egyik legnagyobb HR-menedzsment és bérszámfejtő cége...","id":"20241217_halal-Nexon-HR-menedzsment-alapito-sass-katalin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4748c3a-b17e-4b55-bb96-6f0686c50079.jpg","index":0,"item":"533758f2-9113-40e3-8770-e7dda0ee93d2","keywords":null,"link":"/kkv/20241217_halal-Nexon-HR-menedzsment-alapito-sass-katalin","timestamp":"2024. december. 17. 14:01","title":"Meghalt a Nexon HR-menedzsment cég alapítója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3a6f9fe-3e58-43d0-814d-346550e80d8f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az építési és közlekedési miniszter lesz a Beköltözve Hajdú Péterhez című műsor vendége.","shortLead":"Az építési és közlekedési miniszter lesz a Beköltözve Hajdú Péterhez című műsor vendége.","id":"20241217_Nem-tartok-tole-de-van-ilyen-forgatokonyv-is-a-Fidesz-2026-os-bukasarol-is-beszelt-Lazar-Janos-Hajdu-Peternek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3a6f9fe-3e58-43d0-814d-346550e80d8f.jpg","index":0,"item":"d9fcd021-bddd-418f-9169-2343ff8ba9d1","keywords":null,"link":"/elet/20241217_Nem-tartok-tole-de-van-ilyen-forgatokonyv-is-a-Fidesz-2026-os-bukasarol-is-beszelt-Lazar-Janos-Hajdu-Peternek","timestamp":"2024. december. 17. 15:04","title":"Lázár János elment Hajdú Péterhez, és a Fidesz lehetséges bukásáról is beszélt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b4d0f3a-af54-4d1a-a424-6790d22b71ee","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az elkövető tanárok és diákok profiljairól küldött kéretlen üzeneteket, az eset után szigorították a rendszerek biztonságát.","shortLead":"Az elkövető tanárok és diákok profiljairól küldött kéretlen üzeneteket, az eset után szigorították a rendszerek...","id":"20241217_kreta-neptun-hacker-nyomozas-megszuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b4d0f3a-af54-4d1a-a424-6790d22b71ee.jpg","index":0,"item":"bc3f51bc-87d4-4490-a07a-beb9c3bb4a8f","keywords":null,"link":"/itthon/20241217_kreta-neptun-hacker-nyomozas-megszuntetes","timestamp":"2024. december. 17. 05:40","title":"Nem találja a rendőrség a KRÉTA és a Neptun hackerét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c66202f8-1a78-4720-b907-9fa72b966b18","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Hatalmas sikerrel zajlik Lázár János építési és közlekedési minisztersége. Mind a kettőben nagyon jó, mindent nagyon jól megold, állapítja meg Ceglédi Zoltán, aki néhány példát gyűjtött csokorba, hogy bemutassa a lázári diadalmenetet. Szóba kerül a 21-es főút zenélő szakasza, amit be kellett fásítani, mert zavarja az ottlakókat, ám a végeredményt látva nem lehet teljes a lőrinciek öröme. Hallhatjuk, hogyan halad át a Szegedre tervezett harmadik Tisza-híd nyomvonala az egyetem hőközpontján és további épületeken. És persze nem maradhat ki a bombasláger, a MÁV működése.","shortLead":"Hatalmas sikerrel zajlik Lázár János építési és közlekedési minisztersége. Mind a kettőben nagyon jó, mindent nagyon...","id":"20241218_duma-aktual-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c66202f8-1a78-4720-b907-9fa72b966b18.jpg","index":0,"item":"b1c6b313-f2e9-4a78-960a-61f899c5bc22","keywords":null,"link":"/360/20241218_duma-aktual-lazar-janos","timestamp":"2024. december. 18. 18:30","title":"Duma Aktuál: Lázár János nagy alakításai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fef5694d-23dc-4c4f-99c9-3e2da3894d47","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bajor gyártó regensburgi üzemében idén már több mint 100 ezer tisztán elektromos autó készült.","shortLead":"A bajor gyártó regensburgi üzemében idén már több mint 100 ezer tisztán elektromos autó készült.","id":"20241217_ontja-magabol-a-villanyautokat-a-bmw-nemet-gyara-x1-x2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fef5694d-23dc-4c4f-99c9-3e2da3894d47.jpg","index":0,"item":"abe79172-6775-4b9f-9de5-73943ad06c6d","keywords":null,"link":"/cegauto/20241217_ontja-magabol-a-villanyautokat-a-bmw-nemet-gyara-x1-x2","timestamp":"2024. december. 17. 08:41","title":"Ontja magából a villanyautókat a BMW német gyára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46d05a33-a094-48a0-a7ff-84e31b4f108d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Azok járnak majd nagyon jól, akik munkáltatója ad lakhatási támogatást, Szép-kártya-juttatást, illetve van nyugdíjmegtakarításuk.","shortLead":"Azok járnak majd nagyon jól, akik munkáltatója ad lakhatási támogatást, Szép-kártya-juttatást, illetve van...","id":"20241218_A-szerencsesek-a-torlesztojuk-felet-megsporolhatjak-az-uj-lakastamogatasokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46d05a33-a094-48a0-a7ff-84e31b4f108d.jpg","index":0,"item":"79299733-89fe-474b-b475-2212804139a1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241218_A-szerencsesek-a-torlesztojuk-felet-megsporolhatjak-az-uj-lakastamogatasokkal","timestamp":"2024. december. 18. 15:15","title":"A szerencsések a törlesztőjük felét megspórolhatják az új lakástámogatásokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Továbbra is csúszásban van a fővárosi tömegközlekedést gyorsítani és optimalizálni hivatott, hatmilliárd forintból épülő forgalomirányítási projekt, de emiatt félmilliárd forinttal is kevesebbe kerülhet majd a BKK-nak. A késésért ugyanis eddig 480 millió forint kötbért fizettettek az informatikai rendszerszállító Synergonnal. Ahol a méretes zakó következményeit egyelőre nem vállalta magára az egész menedzsment.
Az eredeti nevén Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (továbbiakban: Futár) lényege – a BKK honlapján található aloldal – beköszönő szövege szerint alapvetően a fővárosi tömegközlekedés gyorsítása. A szerényen az évtized egyik legjelentősebb tömegközlekedési fejlesztéseként definiált, mintegy 6,7 milliárd forintos fejlesztési beruházást a jelenlegi elképzelések szerint 2014 tavaszára fejezik majd be.
A Futárnak azonban valójában már működnie kellene. A Synergon Informatika Nyrt. (a fővállalkozó Synergon Intergrátor Kft. anyavállalata) még az áprilisi rendes közgyűlési előterjesztésében is úgy számolt, hogy 2013-ban befejezik a projektet. Október elején azonban még mindig azzal került be a Futár a hírekbe, hogy az induló tesztüzemről az Index levette a keresztvizet, mondván: a tíz közlekedési csomópontban a telepített, installált és bekapcsolt információs táblák jócskán alulmúlják a várakozásokat. Azóta is nagy a csend.
Van, ahol már bekapcsolták az információs táblát
Fülöp Máté
Mit is tud (majd) a Futár?
A Futár definíciója, hogy „a műholdas járműkövetésen alapuló rendszer nagymértékben elősegíti a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos, 24 órán át történő felügyeletét, a menetrendszerű közlekedés fenntartását, rendkívüli esemény esetén pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást”. A komplex informatikai és forgalomkezelési rendszer egyik kulcsa az a „nyomkövető” fedélzeti számítógép, amit a járművek kezelnek majd: ez a rendszer mondja és/vagy mutatja meg számukra, hogy például a hivatalos menetrend tartásához sietniük vagy lassítaniuk kell-e a következő megálló felé haladva. De ezen az eszközön keresztül kommunikálhat a vezető a diszpécserrel, és ez az eszköz biztosítja az utasok számára aktuális és pontos utazási információkat, ami az utastérben lévő kijelzőkre kerül.
A Futár első körben a buszok, villamosok és trolik közlekedését optimalizálja majd, az alapvetően informatikai beruházáshoz a BKK és a BKV összesen mintegy 4 milliárd forintnyi uniós támogatást kapott különböző fejlesztési forrásokból és az Új Széchenyi-tervből.
Az már réges-rég feledésbe merült, hogy a projekt még 2010-ben indult, és azóta már többször is hosszabbították a határidőt. Az elmúlt években összeszedett késedelmekért nem lehet egyetlen okot felelőssé tenni – állítja a BKK, amely csak tavaly vette át a projekt irányítását. A hvg.hu kérdésére a cég kommunikációs osztálya közölte: a Futár átvételekor az addig elkészült, „félkész műszaki tartalom nem volt kielégítő színvonalú”. Ezért a fővállalkozóval együtt úgy döntöttek, hogy az informatikai megoldást szállító spanyol és olasz alvállalkozókat lecserélik.
A végéhez közelítenek
A csúszás innentől fogva főként szerelési problémákra vezethető vissza. Most épp a villamosokkal akadtak különböző műszaki problémák. Jelenleg a nehézséget az jelenti, hogy a Futárral felszerelt villamosok tesztelésekor olyan problémákba ütköztek, amivel korábban sem a Synergon, sem a BKK és a BKV nem találkozott. Igaz, ennyire bonyolult rendszert nem is telepítettek korábban a járművekre. „Ez a technikai nehézség a projekt megkezdése előtt a villamosok normál működését nem befolyásolta, hiszen sosem rendelkeztek olyan modern beépített rendszerrel, mint amilyen a jelenlegi fejlesztéskor kerül a járművekbe. Ez egy rejtett hiba tehát, melyet a Futár rendszer beépítése előtt nem ismerhettünk” – írta tájékoztatásul a BKK.
A megoldás időigényes, pláne, hogy a műszaki problémákon túl a tervezés, valamint a hatósági engedélyeztetés nehézségei is lassítják a munkát. Ez a legfőbb magyarázata, annak, hogy a Futárt csak 2014 tavaszára ígérik befejezni.
Eközben ütemesen zajlik a közterületi kijelzők rendszerbe kapcsolása is. Az október elején tíz kijelzővel indult tesztüzem jelenleg már 30 közlekedési csomópontban működik – nagyobb fennakadás nélkül. Ez persze még messze van attól, amikor majd több mint 250 helyszínen lesz valós idejű járatinformációkat közlő tájékoztatás, de a BKK azt közölte, miközben a kisebb hibákat folyamatosan elemzik, az elkövetkezendő hetekben fokozatosan növelni fogják a működő kijelzők számát. „Csoportosan állítunk üzembe újabb kijelzőket, de a finomhangolások és az esetleges rendszermódosítások idejére a közterületi kijelzők vezérlését még lekapcsoljuk, hogy elkerüljük a téves menetrendi adatok megjelenését” – írta válaszként a projekt vezetője. Hozzátéve: a tervszerű leállások célja, hogy a kijelzők stabilabban működjenek.
Kötbér: kifizetés alatt
A 6,7 milliárd forintos Futár projekt csúszásának van azonban egy másik következménye is. A korábbi határidő-módosítások miatt a Synergont eddig összesen mintegy 480 millió forint kötbér megfizetésére kötelezte a megrendelő. Ennél az összegnél is magasabb volt az indulóösszeg, de a BKK végül számos olyan tényezőt számításba vett, amelyben kiderült, hogy a Synergon a saját hibáján kívül nem tudott a projekttel a kellő tempóban haladni. Ilyen elismert csúszás állt elő például a BKV-járművek műszaki hibái miatt, de azért is, hogy a Combinók gyártója nem kívánt a projektben együttműködni.
Van, ahová most telepítik
Facebook / BKK
A teljes projekt mintegy 8 százalékát jelentő összeg késedelmi kötbérként való visszatartását a fővállalkozó cég el is ismerte, és a kifizetésével kapcsolatban nincs vita a BKK és a Synergon között. Ezért is meglepő, hogy a témában a Synergonnál behúzták a kommunikációs vészféket.
Hivatalosan is megkerestük a Synergont, a csak írásban feltehető kérdésekre (melyben többek közt azt is megkérdeztük, hogy a cég olvasatában mi a Futár csúszásának az oka, és hogy valóban elismerték-e már a több százmillió forintos kötbért, illetve hogy azt mikor, hogyan fizetik ki, és emiatt ki és mikor vállalja a részvényesek felé a felelősséget) napokkal később annyit válaszoltak, csak „a tőkepiaci törvények szerint már közzétett információkat”tudják megosztani.
Számok, cégek, referenciák
A Futár 2293 jármű (1536 autóbusz, 612 villamos és 145 trolibusz) felszerelését jelenti egy olyan műholdas nyomkövetővel – egyes típusoknál kijelzővel, de minden típusnál a hangbemondásos, műholdas alapú automatizálással –, ami a budapesti közlekedés kiszámíthatóságát és menetrendtartási képességének drasztikus javulását ígéri. A fővállalkozó a Synergon Intergrátor Kft., a rendszer alapjait és legfőbb elemeit viszont alvállalkozóként a német IVU Traffic Technologies AG szállítja. Az IVU-nak jó referenciái vannak Londontól Berlinig, Hollandiától Svédországon át Ausztriáig. A közterületi kijelzőket szintén egy német cég, a Lumino GmbH biztosítja, a karbantartást nem igénylő eszközöket több német nagyváros mellett Rotterdam, Moszkva és Szentpétervár is használja. (forrás: bkk.hu)]
Ez gyakorlatilag annyi, amit eddig egyetlen apró hírben közöltek október 31-én: az igazgatótanács elnöke, Jutasi Zoltán lemondott, és helyére Gansperger Gyulát választotta a testület a tagjai közül. A Synergon a tőzsde honlapján kiadott közleménye szerint Jutasi a tagságáról is lemondott, és a társaság audit bizottságában is megszűnik a tagsága. Indoklás nem szerepelt a közleményben, és a Synergon ezzel kapcsolatban is csak annyi információt közölt, hogy rövidesen rendkívüli közgyűlést hívnak össze.
A cég válaszlevelében ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a vállalkozás „részvényárfolyamát befolyásoló információ megjelentetése, illetve a részvényárakra gyakorolt bárminemű befolyásolás, legyen az találgatás, vagy nyilatkozatból származó információ, adat, szám, a bennfentes információval történő visszaélés lehetőségét vetíti előre, mely jelentős felügyeleti vizsgálatot és a Btk. alkalmazását írja elő!” Noha nem gondoljuk, hogy attól, hogy egy cég papírjai a tőzsdén forognak, ne lehetne írni róla – pláne egy ilyen súlyú ügyben –, a válaszlevél végére írt Synergon-javaslatot megfogadva, e kérdésekkel is a megrendelőhöz fordultunk.
„A kötbérek kiszabásával az érvényben lévő szerződés és a jogszabályok szerinti kötelezettségünknek teszünk eleget” – írta a BKK sajtóosztálya. Megerősítették, azzal, hogy a kötbérezést és annak összegét is elismerte a Synergon, gyakorlatilag az összeg a BKK számára lehívható. Úgy tudjuk, hogy a megrendelő ezt nagyrészt már meg is tette, mivel a mintegy 480 millió forintos összegből több mint 350 millió forintot már le is vontak az esedékes számlakifizetésekből. A fennmaradó résszel kapcsolatos elszámolások pedig a napokban befejeződhetnek. A 480 milliós összeg azonban még nem a teljes kötbér, mivel a legutóbbi negyedévben bekövetkezett késések „kiszámlázása” még nem történt meg. A kötbér így végül könnyen lehet, hogy a félmilliárd forintos szintet is meghaladja.
Az eddigi tapasztalatok szerint ahol bekapcsolták már a rendszert, a szoftver jól teljesít, és ha a villamosok szerelése is befejeződik, illetve a felbukkanó szoftverhibákat is javítják, a projektet befejezetté nyilváníthatják. Jelenleg több mint 1600 buszba már beépítették a szükséges informatikai infrastruktúrát, és a trolik felszerelése is a végéhez közeledik. A villamosok ügye azonban még csak most indult el, a több mint 600 szerelvényből alig egy tucatba építették be a szükséges eszközöket.
Brüsszel rossz, Trump jó, a költségvetés béke, az ellenzék Brüsszel. A miniszterelnök interjút adott a Patriótának, és Magyar Péter nevét ki nem ejtve azt mondta: „ezek ilyenek”.