Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3d1d9889-094a-4c8a-a5f9-7dd23a22b732","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Meg is mutatjuk mind az ötöt.","shortLead":"Meg is mutatjuk mind az ötöt.","id":"20250510_otos-lotto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d1d9889-094a-4c8a-a5f9-7dd23a22b732.jpg","index":0,"item":"42b1c99d-396c-4fa3-a696-6fb6c27bdea3","keywords":null,"link":"/elet/20250510_otos-lotto","timestamp":"2025. május. 10. 20:00","title":"Ilyen még nem volt ezen a héten: kihúzták a lottószámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fef3c55-7d2f-4cdc-89f2-6c1f37e2a4c0","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Nem eléggé lassult az infláció; újabb termékek árrését korlátozza a kormány; devizahiteles ügyben született bírósági ítélet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Nem eléggé lassult az infláció; újabb termékek árrését korlátozza a kormány; devizahiteles ügyben született bírósági...","id":"20250511_Es-akkor-arres-inflacio-arak-dragulas-filmek-mnb-matolcsy-koltsegvetes-devizahitel-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fef3c55-7d2f-4cdc-89f2-6c1f37e2a4c0.jpg","index":0,"item":"5457fea8-d128-42d0-91a4-b3e3cdea0681","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250511_Es-akkor-arres-inflacio-arak-dragulas-filmek-mnb-matolcsy-koltsegvetes-devizahitel-ebx","timestamp":"2025. május. 11. 07:00","title":"És akkor tizenöt év kormányzás után eljutott a NER a wc-papír árréséig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket többé, hogy magukra vonják Amerika haragját – írja állásfoglalásában az osztrák lap.","shortLead":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket...","id":"20250511_Die-Presse-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d.jpg","index":0,"item":"f6e3ff57-2929-422b-b207-9b04e9c6b57a","keywords":null,"link":"/360/20250511_Die-Presse-lapszemle","timestamp":"2025. május. 11. 09:00","title":"Die Presse-vezércikk: Jöhetnek a Trump- és Putyin-utánzók, Orbán is köztük lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A lépés gesztus Donald Trump közelgő látogatása előtt.","shortLead":"A lépés gesztus Donald Trump közelgő látogatása előtt.","id":"20250511_Elengedi-amerikai-allampolgarsagu-tuszat-a-Hamasz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b07754f1-8627-4f57-bb34-a3454fc23016.jpg","index":0,"item":"03785b11-1f33-404f-8dcd-3bde337e6023","keywords":null,"link":"/vilag/20250511_Elengedi-amerikai-allampolgarsagu-tuszat-a-Hamasz-ebx","timestamp":"2025. május. 11. 21:37","title":"Elengedi izraeli-amerikai állampolgárságú túszát a Hamász","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Úgy ítélte meg, hogy “az elmúlt napok eseményei a magyar-ukrán kapcsolatokban nem teszik lehetővé a jóhiszemű, konstruktív egyeztetést olyan fontos és érzékeny tárgyban, mint a kisebbségi jogok”.","shortLead":"Úgy ítélte meg, hogy “az elmúlt napok eseményei a magyar-ukrán kapcsolatokban nem teszik lehetővé a jóhiszemű...","id":"20250511_Magyar-Levente-kulugyi-allamtitkar-lemondta-a-hetfoi-magyar-ukran-targyalast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456.jpg","index":0,"item":"2ff50b71-8029-49d3-98fe-2c3dfd142fc0","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Magyar-Levente-kulugyi-allamtitkar-lemondta-a-hetfoi-magyar-ukran-targyalast","timestamp":"2025. május. 11. 16:02","title":"Magyar Levente külügyi államtitkár lemondta a hétfői magyar-ukrán tárgyalást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82e4524c-e2f7-4ee9-b55c-0480fa79e6bf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán Ráhel egy áprilisban kötött adásvételi szerződés szerint kb. 320 millió forintért venne meg 120 hektárnyi földet Somogy megyében. A Telex által ismertetett hirdetmény szerint a 120 hektáron főleg szántó található, de akad erdő és legelő is a területen.","shortLead":"Orbán Ráhel egy áprilisban kötött adásvételi szerződés szerint kb. 320 millió forintért venne meg 120 hektárnyi földet...","id":"20250510_Ujabb-foldeket-venne-Orban-Rahel-Somogyban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82e4524c-e2f7-4ee9-b55c-0480fa79e6bf.jpg","index":0,"item":"d0d73da0-e664-40df-b057-b912626c2311","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_Ujabb-foldeket-venne-Orban-Rahel-Somogyban","timestamp":"2025. május. 10. 17:11","title":"Újabb földeket venne Orbán Ráhel Somogyban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok korai felismerésében, amikor a klinikai tünetek még nem jelentkeztek. A ferritin szintjének ellenőrzése kulcsfontosságú a súlyosabb vashiányos állapotok megelőzésében, különösen terhes nők és sportolók esetében, ahol nincs idő a hosszadalmas kezelésre.","shortLead":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok...","id":"20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4.jpg","index":0,"item":"485cced7-f36f-495a-93ca-d4204f54abef","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","timestamp":"2025. május. 12. 07:30","title":"Aktívan sportol, esetleg kisbabát vár? Akkor ezt az értéket mindenképpen ellenőrizze a laboreredményben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","shortLead":"Pásztónál történt a tragikus baleset. ","id":"20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54116440-fc41-42c9-92bc-877406aa2246.jpg","index":0,"item":"ccfb52ab-288c-430c-8478-88929e127b8e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_Szalagkorlatnak-csapodott-es-meghalt-egy-motoros-a-21-es-fouton","timestamp":"2025. május. 12. 07:48","title":"Szalagkorlátnak csapódott és meghalt egy motoros a 21-es főúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Továbbra is csúszásban van a fővárosi tömegközlekedést gyorsítani és optimalizálni hivatott, hatmilliárd forintból épülő forgalomirányítási projekt, de emiatt félmilliárd forinttal is kevesebbe kerülhet majd a BKK-nak. A késésért ugyanis eddig 480 millió forint kötbért fizettettek az informatikai rendszerszállító Synergonnal. Ahol a méretes zakó következményeit egyelőre nem vállalta magára az egész menedzsment.
Az eredeti nevén Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (továbbiakban: Futár) lényege – a BKK honlapján található aloldal – beköszönő szövege szerint alapvetően a fővárosi tömegközlekedés gyorsítása. A szerényen az évtized egyik legjelentősebb tömegközlekedési fejlesztéseként definiált, mintegy 6,7 milliárd forintos fejlesztési beruházást a jelenlegi elképzelések szerint 2014 tavaszára fejezik majd be.
A Futárnak azonban valójában már működnie kellene. A Synergon Informatika Nyrt. (a fővállalkozó Synergon Intergrátor Kft. anyavállalata) még az áprilisi rendes közgyűlési előterjesztésében is úgy számolt, hogy 2013-ban befejezik a projektet. Október elején azonban még mindig azzal került be a Futár a hírekbe, hogy az induló tesztüzemről az Index levette a keresztvizet, mondván: a tíz közlekedési csomópontban a telepített, installált és bekapcsolt információs táblák jócskán alulmúlják a várakozásokat. Azóta is nagy a csend.
Van, ahol már bekapcsolták az információs táblát
Fülöp Máté
Mit is tud (majd) a Futár?
A Futár definíciója, hogy „a műholdas járműkövetésen alapuló rendszer nagymértékben elősegíti a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos, 24 órán át történő felügyeletét, a menetrendszerű közlekedés fenntartását, rendkívüli esemény esetén pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást”. A komplex informatikai és forgalomkezelési rendszer egyik kulcsa az a „nyomkövető” fedélzeti számítógép, amit a járművek kezelnek majd: ez a rendszer mondja és/vagy mutatja meg számukra, hogy például a hivatalos menetrend tartásához sietniük vagy lassítaniuk kell-e a következő megálló felé haladva. De ezen az eszközön keresztül kommunikálhat a vezető a diszpécserrel, és ez az eszköz biztosítja az utasok számára aktuális és pontos utazási információkat, ami az utastérben lévő kijelzőkre kerül.
A Futár első körben a buszok, villamosok és trolik közlekedését optimalizálja majd, az alapvetően informatikai beruházáshoz a BKK és a BKV összesen mintegy 4 milliárd forintnyi uniós támogatást kapott különböző fejlesztési forrásokból és az Új Széchenyi-tervből.
Az már réges-rég feledésbe merült, hogy a projekt még 2010-ben indult, és azóta már többször is hosszabbították a határidőt. Az elmúlt években összeszedett késedelmekért nem lehet egyetlen okot felelőssé tenni – állítja a BKK, amely csak tavaly vette át a projekt irányítását. A hvg.hu kérdésére a cég kommunikációs osztálya közölte: a Futár átvételekor az addig elkészült, „félkész műszaki tartalom nem volt kielégítő színvonalú”. Ezért a fővállalkozóval együtt úgy döntöttek, hogy az informatikai megoldást szállító spanyol és olasz alvállalkozókat lecserélik.
A végéhez közelítenek
A csúszás innentől fogva főként szerelési problémákra vezethető vissza. Most épp a villamosokkal akadtak különböző műszaki problémák. Jelenleg a nehézséget az jelenti, hogy a Futárral felszerelt villamosok tesztelésekor olyan problémákba ütköztek, amivel korábban sem a Synergon, sem a BKK és a BKV nem találkozott. Igaz, ennyire bonyolult rendszert nem is telepítettek korábban a járművekre. „Ez a technikai nehézség a projekt megkezdése előtt a villamosok normál működését nem befolyásolta, hiszen sosem rendelkeztek olyan modern beépített rendszerrel, mint amilyen a jelenlegi fejlesztéskor kerül a járművekbe. Ez egy rejtett hiba tehát, melyet a Futár rendszer beépítése előtt nem ismerhettünk” – írta tájékoztatásul a BKK.
A megoldás időigényes, pláne, hogy a műszaki problémákon túl a tervezés, valamint a hatósági engedélyeztetés nehézségei is lassítják a munkát. Ez a legfőbb magyarázata, annak, hogy a Futárt csak 2014 tavaszára ígérik befejezni.
Eközben ütemesen zajlik a közterületi kijelzők rendszerbe kapcsolása is. Az október elején tíz kijelzővel indult tesztüzem jelenleg már 30 közlekedési csomópontban működik – nagyobb fennakadás nélkül. Ez persze még messze van attól, amikor majd több mint 250 helyszínen lesz valós idejű járatinformációkat közlő tájékoztatás, de a BKK azt közölte, miközben a kisebb hibákat folyamatosan elemzik, az elkövetkezendő hetekben fokozatosan növelni fogják a működő kijelzők számát. „Csoportosan állítunk üzembe újabb kijelzőket, de a finomhangolások és az esetleges rendszermódosítások idejére a közterületi kijelzők vezérlését még lekapcsoljuk, hogy elkerüljük a téves menetrendi adatok megjelenését” – írta válaszként a projekt vezetője. Hozzátéve: a tervszerű leállások célja, hogy a kijelzők stabilabban működjenek.
Kötbér: kifizetés alatt
A 6,7 milliárd forintos Futár projekt csúszásának van azonban egy másik következménye is. A korábbi határidő-módosítások miatt a Synergont eddig összesen mintegy 480 millió forint kötbér megfizetésére kötelezte a megrendelő. Ennél az összegnél is magasabb volt az indulóösszeg, de a BKK végül számos olyan tényezőt számításba vett, amelyben kiderült, hogy a Synergon a saját hibáján kívül nem tudott a projekttel a kellő tempóban haladni. Ilyen elismert csúszás állt elő például a BKV-járművek műszaki hibái miatt, de azért is, hogy a Combinók gyártója nem kívánt a projektben együttműködni.
Van, ahová most telepítik
Facebook / BKK
A teljes projekt mintegy 8 százalékát jelentő összeg késedelmi kötbérként való visszatartását a fővállalkozó cég el is ismerte, és a kifizetésével kapcsolatban nincs vita a BKK és a Synergon között. Ezért is meglepő, hogy a témában a Synergonnál behúzták a kommunikációs vészféket.
Hivatalosan is megkerestük a Synergont, a csak írásban feltehető kérdésekre (melyben többek közt azt is megkérdeztük, hogy a cég olvasatában mi a Futár csúszásának az oka, és hogy valóban elismerték-e már a több százmillió forintos kötbért, illetve hogy azt mikor, hogyan fizetik ki, és emiatt ki és mikor vállalja a részvényesek felé a felelősséget) napokkal később annyit válaszoltak, csak „a tőkepiaci törvények szerint már közzétett információkat”tudják megosztani.
Számok, cégek, referenciák
A Futár 2293 jármű (1536 autóbusz, 612 villamos és 145 trolibusz) felszerelését jelenti egy olyan műholdas nyomkövetővel – egyes típusoknál kijelzővel, de minden típusnál a hangbemondásos, műholdas alapú automatizálással –, ami a budapesti közlekedés kiszámíthatóságát és menetrendtartási képességének drasztikus javulását ígéri. A fővállalkozó a Synergon Intergrátor Kft., a rendszer alapjait és legfőbb elemeit viszont alvállalkozóként a német IVU Traffic Technologies AG szállítja. Az IVU-nak jó referenciái vannak Londontól Berlinig, Hollandiától Svédországon át Ausztriáig. A közterületi kijelzőket szintén egy német cég, a Lumino GmbH biztosítja, a karbantartást nem igénylő eszközöket több német nagyváros mellett Rotterdam, Moszkva és Szentpétervár is használja. (forrás: bkk.hu)]
Ez gyakorlatilag annyi, amit eddig egyetlen apró hírben közöltek október 31-én: az igazgatótanács elnöke, Jutasi Zoltán lemondott, és helyére Gansperger Gyulát választotta a testület a tagjai közül. A Synergon a tőzsde honlapján kiadott közleménye szerint Jutasi a tagságáról is lemondott, és a társaság audit bizottságában is megszűnik a tagsága. Indoklás nem szerepelt a közleményben, és a Synergon ezzel kapcsolatban is csak annyi információt közölt, hogy rövidesen rendkívüli közgyűlést hívnak össze.
A cég válaszlevelében ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a vállalkozás „részvényárfolyamát befolyásoló információ megjelentetése, illetve a részvényárakra gyakorolt bárminemű befolyásolás, legyen az találgatás, vagy nyilatkozatból származó információ, adat, szám, a bennfentes információval történő visszaélés lehetőségét vetíti előre, mely jelentős felügyeleti vizsgálatot és a Btk. alkalmazását írja elő!” Noha nem gondoljuk, hogy attól, hogy egy cég papírjai a tőzsdén forognak, ne lehetne írni róla – pláne egy ilyen súlyú ügyben –, a válaszlevél végére írt Synergon-javaslatot megfogadva, e kérdésekkel is a megrendelőhöz fordultunk.
„A kötbérek kiszabásával az érvényben lévő szerződés és a jogszabályok szerinti kötelezettségünknek teszünk eleget” – írta a BKK sajtóosztálya. Megerősítették, azzal, hogy a kötbérezést és annak összegét is elismerte a Synergon, gyakorlatilag az összeg a BKK számára lehívható. Úgy tudjuk, hogy a megrendelő ezt nagyrészt már meg is tette, mivel a mintegy 480 millió forintos összegből több mint 350 millió forintot már le is vontak az esedékes számlakifizetésekből. A fennmaradó résszel kapcsolatos elszámolások pedig a napokban befejeződhetnek. A 480 milliós összeg azonban még nem a teljes kötbér, mivel a legutóbbi negyedévben bekövetkezett késések „kiszámlázása” még nem történt meg. A kötbér így végül könnyen lehet, hogy a félmilliárd forintos szintet is meghaladja.
Az eddigi tapasztalatok szerint ahol bekapcsolták már a rendszert, a szoftver jól teljesít, és ha a villamosok szerelése is befejeződik, illetve a felbukkanó szoftverhibákat is javítják, a projektet befejezetté nyilváníthatják. Jelenleg több mint 1600 buszba már beépítették a szükséges informatikai infrastruktúrát, és a trolik felszerelése is a végéhez közeledik. A villamosok ügye azonban még csak most indult el, a több mint 600 szerelvényből alig egy tucatba építették be a szükséges eszközöket.
Van olyan kérdés, amelyben a nyugdíjasok komoly többsége sorakozott fel egy tiszás javaslat mögött – igaz, anélkül, hogy tudták volna, melyik párttól származik az adott ötlet.
Óceánon túl is erőteljesen hat a propaganda, ami még egy nagyhatalomban is megosztottságot szül. Nehéz átfogó képet alkotni arról, milyen ma az Egyesült Államokban élni.
Ukrajnában a katonai infrastruktúrát és közvéleményt felmérő állítólagos kémeket tartóztattak le. Kijev szerint a magyar katonai hírszerző szolgálat akciójáról van szó – konkrét tervekkel Ukrajna inváziójára.