Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"89aaf1b9-4a79-4a29-b851-d3c178291486","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A De Tomaso P72-t egy amerikai eredetű kompresszoros V8-as benzinmotor hajtja.","shortLead":"A De Tomaso P72-t egy amerikai eredetű kompresszoros V8-as benzinmotor hajtja.","id":"20250515_mualkotasnak-beillo-kezi-valtoval-tamad-a-legujabb-olasz-sportkocsi-de-tomaso-p72","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89aaf1b9-4a79-4a29-b851-d3c178291486.jpg","index":0,"item":"b73e59a1-8840-4709-a78b-6d0f9437aa58","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_mualkotasnak-beillo-kezi-valtoval-tamad-a-legujabb-olasz-sportkocsi-de-tomaso-p72","timestamp":"2025. május. 15. 08:41","title":"Műalkotásnak beillő kézi váltóval támad a legújabb analóg olasz sportkocsi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53e55827-9960-4f41-85dc-7f85c49a345d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök a szaúdi fővárosban találkozott a szír delegációval. A kapcsolatok normalizálása és az ország stabilizálása jegyében az USA feloldja a szankciókat, és üzletet készít elő. Az öböl-menti országok örülnek, Izrael ellenkezik.","shortLead":"Az amerikai elnök a szaúdi fővárosban találkozott a szír delegációval. A kapcsolatok normalizálása és az ország...","id":"20250514_Trump-bekul-Sziriaval-az-USA-visszavonja-a-szankciokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53e55827-9960-4f41-85dc-7f85c49a345d.jpg","index":0,"item":"35f731bf-6792-4155-8ab4-807bff06be69","keywords":null,"link":"/vilag/20250514_Trump-bekul-Sziriaval-az-USA-visszavonja-a-szankciokat","timestamp":"2025. május. 14. 15:27","title":"Trump békül Szíriával, az USA visszavonja a szankciókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c23e64-cb27-4825-977d-94503f5d86c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sallai Nórának ugyan elsőbbséget kellett volna adnia, de a másik jármű a megengedettnél sokkal gyorsabban haladt. ","shortLead":"Sallai Nórának ugyan elsőbbséget kellett volna adnia, de a másik jármű a megengedettnél sokkal gyorsabban haladt. ","id":"20250515_Fordulat-Sallai-Nora-baleseteben-a-rendorseg-szerint-nem-a-szineszno-volt-a-hibas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c23e64-cb27-4825-977d-94503f5d86c8.jpg","index":0,"item":"29638479-d0d9-45cf-bad2-31c7e5252de9","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Fordulat-Sallai-Nora-baleseteben-a-rendorseg-szerint-nem-a-szineszno-volt-a-hibas","timestamp":"2025. május. 15. 07:37","title":"Fordulat Sallai Nóra balesetében: az ügyészség szerint nem a színésznő volt a hibás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d8ec7a0-02dc-4fa3-8903-27ed747979dc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A déli Duna-hídnál kell majd komolyabb torlódásra számítani.","shortLead":"A déli Duna-hídnál kell majd komolyabb torlódásra számítani.","id":"20250515_Elore-szolt-a-kozutkezelo-ket-savot-lezarnak-az-M0-son","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d8ec7a0-02dc-4fa3-8903-27ed747979dc.jpg","index":0,"item":"ac34a00c-7d55-494e-8448-8bd44a2fb97c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Elore-szolt-a-kozutkezelo-ket-savot-lezarnak-az-M0-son","timestamp":"2025. május. 15. 10:45","title":"Két sávot lezárnak az M0-son szombaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4de4269-5bb1-4c52-a9f7-c242be74080b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel százzal előzött a sofőr az 50-es szakaszon.","shortLead":"Közel százzal előzött a sofőr az 50-es szakaszon.","id":"20250515_Megcsuszott-a-szaguldo-auto-a-vizes-uton-Ersekvadkerten-ketten-sulyosan-megserultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4de4269-5bb1-4c52-a9f7-c242be74080b.jpg","index":0,"item":"e2a158e6-7dfb-489b-8f5c-a1f1f846c245","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Megcsuszott-a-szaguldo-auto-a-vizes-uton-Ersekvadkerten-ketten-sulyosan-megserultek","timestamp":"2025. május. 15. 10:17","title":"Megcsúszott a száguldó autó a vizes úton Érsekvadkerten, ketten súlyosan megsérültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66a8f81e-fc96-4228-900e-a0a450842efa","c_author":"Fülöp István","category":"tudomany","description":"Egyre gyakoribbak gyártócégeket ért hackertámadások, amelyek költsége évről évre meredeken növekszik. Sok oka van, hogy miért nem tesznek többet a vállalatok a biztonságukért, a halogatás azonban pénzben és reputációban is óriási csapást okozhat.","shortLead":"Egyre gyakoribbak gyártócégeket ért hackertámadások, amelyek költsége évről évre meredeken növekszik. Sok oka van...","id":"20250514_ipar-4-0-kibervedelem-tamadas-zsarolovirus-gyartocegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66a8f81e-fc96-4228-900e-a0a450842efa.jpg","index":0,"item":"ee4c824d-a1fb-4715-a9d6-9b5b6814d6e1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_ipar-4-0-kibervedelem-tamadas-zsarolovirus-gyartocegek","timestamp":"2025. május. 14. 10:30","title":"Az már jól mutatja, hogy baj van, amikor bűnözők átvehetik az uralmat egy 100 kilós robotkar fölött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"133eabc9-9d7d-455e-bc19-8ff19a018c95","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250515_Marabu-Feknyuz-Titkos-ugyeink","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/133eabc9-9d7d-455e-bc19-8ff19a018c95.jpg","index":0,"item":"ed3d5762-8c78-4cae-86dc-85701c487455","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Marabu-Feknyuz-Titkos-ugyeink","timestamp":"2025. május. 15. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Titkos ügyeink","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d50c879-5af9-4b74-b54e-0e978fe921e1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Nem bánom, ha öregszem” – nyilatkozta a színésznő. ","shortLead":"„Nem bánom, ha öregszem” – nyilatkozta a színésznő. ","id":"20250514_Bikiniben-pozol-az-59-eves-Salma-Hayek-egy-magazin-cimlapjan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d50c879-5af9-4b74-b54e-0e978fe921e1.jpg","index":0,"item":"37472fb5-fb90-462d-a9ff-833348a01e2f","keywords":null,"link":"/elet/20250514_Bikiniben-pozol-az-59-eves-Salma-Hayek-egy-magazin-cimlapjan","timestamp":"2025. május. 14. 08:56","title":"Bikiniben pózol az 59 éves Salma Hayek egy magazin címlapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétszer 15 millió forintos bírságot kapott a Főgáz a közmű-szabályozási hatóságtól, mivel a szolgáltató sem időre, sem az után, még felszólításra sem volt képes üzleti tervet mellékelni ahhoz a vállalásához, hogy 2016-ban - átvéve a volt riválisok szolgáltatási területét - az egyedüli gázszolgáltatóvá váljon a lakossági szektorban. Az állami rezsicég felügyelete alatt álló gázszolgáltató így azt sem bizonyította, hogy létezik olyan törvényes modell, amelyben a tervezett működése gazdaságilag igazolható.
Ha eddig lefutott meccsnek is tűnhetett az, hogy a kormány nemzeti közműszolgáltató cégének zászlóshajója, a Főgáz egymás után bekebelezi az eddigi egyetemes földgázszolgáltatók (GDF Suez, E.On, Tigáz) területét, most itt az ideje ezt újra átgondolni. Nem azért, mert a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) kétszer is 15 millió forint bírságot rótt ki az állami cégre, hanem az ok miatt, amiért a közmű-szabályozási hatóság ezt a büntetést kiszabta.
A MEKH a bírságokat kötelességszegés miatt rótta ki a Főgázra. A hivatal honlapján elérhető dokumentumok szerint a Fővárosi Gázművek fizetni köteles 15 millió forintot azért, mert az E.On , és másik 15 millió forint azért, mert a GDF Suez volt ügyfeleiért való bejelentkezése után mulasztást követett el. A Főgáz - a fogyasztók átvételéhez szükséges előzetes előírások elfogadása és tudomásulvétele ellenére - nem nyújtotta be a volt egyetemes szolgáltatók területére érvényes üzleti tervét. Azt a tervet, hogy miként fogja a szolgáltatást az adott területen gazdaságilag is biztosítani.
Fazekas István
A határozat indoklásából kiolvasható, hogy az üzleti terv 30 napon belüli beadását a Főgáz csupán egy válaszlevél erejéig vitatta (azzal, hogy ennyi idő alatt ezt nem tudja könyvvizsgáló által igazoltan előállítani), de a témában a nyár folyamán megtartott szakmai egyeztetésből sem született megegyezés. A Hivatal most azzal is érvel, hogy az egyeztetésen előadott érvelésüket sem támadta meg a Főgáz, és mivel a határidőre, majd annak lejárta után küldött írásbeli felszólításra sem állt elő az üzeti tervvel, a bírságot ki kellett szabni.
Alázom az elődöm?
Az állami hivatal és az állami cég közti feszültséget csak pikánsabbá teszi, hogy a bírságról szóló határozatot aláíró jelenlegi MEKH-elnök, Dorkota Lajos saját elődjét, a 2010-es kormányváltás után az Energiahivatalt három évig elnöklő Horváth Pétert leckéztette meg. Horváth ugyanis most az ENKSZ (az Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt., amelynek felügyelete alatt működik a Főgáz) első embere. Kettejük személyes ellentétéről ugyan senki nem beszél, de érdemes visszaidézni, hogy a Mol szolnoki vonaláról igazolt Horváth volt az, aki a kormány politikai kottából játszott rezsiharchoz a szakhivatali hitelesség látszatát biztosította. Simicska Lajos embereként tartották számon, aki a fejlesztési miniszteren, Németh Lászlónén keresztül érkező akarat szakmai alátámasztását és indoklását szisztematikusan kipréselte a hivatalból.
Németh Lászlóné és Horváth Péter
Túry Gergely
Dorkota Lajos 2013 nyarán történt kinevezése - aki Orbán embereként, Dunaújvárosból érkezett a Hivatal élére - azonban csak a kívülállók számára volt meglepetés, mert bár a rezsiharcban Horváth a hivatalt látszólag megerősítette, valójában azt belülről szakmailag és szervezetileg is erőteljesen leamortizálta. Dorkotáról a közmű-szabályozási hatóságba érkezésekor egy iparági forrás a hvg.hu-nak megjegyezte: "Lehet, az, ami az elnökcsere hátterében történik, maga a palotaforradalom. De ebben a főszereplő akkor sem Dorkota Lajos, hanem az, aki őt az elnöki székbe ültette." A regnáló elnök röviddel érkezése után rendezte az apparátusi sorokat a hivatalban, és konkrét szakmai ügyekben nem kötötte meg az apparátus kezét.
Horváth az Energiahivatalból az MVM éppen akkor felépítendőnek ítélt gázüzletágához távozott, annak lett a vezetője, de onnan dolgavégezetlenül ment el a 2014-es országgyűlési választások után; követte exminiszterét, Némethné keze alatt került az ENKSZ élére. Az elnök-vezérigazgató költséghatékony működést, az ügyfélközpontú szolgáltatás felépítését nevezte az elsődleges céljának. A Dorkota vezette hivatal bírságai szerint eddig azt nem sikerült bizonyítani, hogy mindez gazdasági értelemben, pénzügyileg is megvalósítható.
+2,5 millió fogyasztó
Az összesen mintegy 2,5 millió lakossági fogyasztó átvételéért (amelyre a MEKH-nél az után lehetett jelentkezni, hogy az eddigi négy egyetemes szolgáltató közül három is visszaadta az engedélyét) egyedül a Főgáz jelentkezett. A MEKH pedig a jogszabályi kritériumokra hivatkozással elfogadta a cég kérelmét.
Egymás után dobták be a törölközőt
Mint ismeretes, az idén, szép sorban visszaadta az egyetemes földgázszolgátatói engedélyét a GDF Suez, az E.On és a Tigáz is. Az ok kimondva-kimondatlanul az volt, hogy a 2010 óta működő Orbán-kormány előbb befagyasztotta az árakat, majd a többlépcsős rezsicsökkentéssel (2013 elején, közepén és 2014 áprilisától csökkent 10, 11,1, aztán 6,5 százalékkal a lakossági gáz ára) masszív veszteségbe kényszerítette bele a szolgáltatást - és a szolgáltatókat. Márpedig ezt a külföldi tulajdonú cégek az idén már nem akarták tovább finanszírozni.
Az E.On stratégiai döntésként hivatkozott a lelépésére, de a Tigáz közleménye ennél sokkkal világosabban fogalmazott, amikor azt írta: "[a cég] döntése része annak a folyamatnak, amelynek célja a Társaság üzleti tevékenységét összehangolni a szabályzási környezettel és csökkenteni az üzleti tevékenységét érintő kedvezőtlen hatásokat."
Júniusban a GDF Suez és az E.On egykori egyetemes (lényegében: lakossági) fogyasztói tudhatták meg, hogy a hivatal a Főgáz ajánlatát alkalmasnak találta arra, hogy a társaság által benyújtott dokumentáció alapján a cég 2016 folyamán, két lépésben összesen 1,3 millióval több ügyfelet is el tudjon látni a jelenlegi 800 ezer mellett. (Az E.On ügyfeleit e szerint 2016. január 1-jétől, a GDF Suez ügyfeleit pedig 2016. július 1-jétől látná el a Főgáz.) Lényegében ugyanez volt a kotta a Tigáz lakossági ügyfeleivel is: augusztus elején a MEKH hírül adta, hogy alkalmasnak találta a Főgáz ajánlatát a Tigáz Zrt. mintegy 1,2 millió fogyasztójának ellátására, akik 2016. október 1-jéig kerülnek át a Főgázhoz.
Arra azonban eddig senki nem figyelt fel, hogy a MEKH a Főgázt potenciálisan nyeregbe ültető döntésében kikötéseket is tett, és a Főgáz egyedüli szolgáltatásának feltételeket is szabott. A sorok közé így kódolták be például azt, hogy a MEKH (a fogyasztók folyamatos ellátásának érdekében) meg akar bizonyosodni arról, hogy a Főgáz, illetve az ENKSZ valóban képes ellátni azt a feladatot, amire olyan magától értetődőnek tűnően jelentkezett.
Ennek gazdaságilag az egyik legfontosabb pontja az üzleti terv - vagyis az, hogy miből, és hogyan tudja finanszírozni a jelenlegi méretének bő egy év múlva akár négyszeresére növő fogyasztói kört. Ez a kérdés annál is inkább fontos, mert az ENKSZ mint szolgáltató, állami cégként nem lehet veszteséges, illetve a veszteségét az állam nem pótolhatja, mert az tiltott állami támogatásnak minősül (lásd a Malév-botrányt), így egy olyan üzleti modellt kell bemutatni, amelyből kiderül például az is, hogy az állami rezsicég a jogszabályokban leírt rezsiharcos árcsökkentett tételek felhasználsásával hogyan képes üzletileg a felszínen maradni. Ami egyébként évek óta sem a GDF Sueznek, sem az E.On földgázszolgáltatójnak, sem pedig a Tigáznak nem sikerült.
Ez a kérdés valójában nem csupán üzleti, hanem ellátásbiztonsági is. Utóbbira a közmű-szabályozási hivatal mellett a magyar kormány évek óta nyomatékosan hivatkozik. Ha ugyanis nincs működőképesnek nevezhető üzleti modell, akkor nem garantálható, hogy a szolgáltatást elvállaló cég meg tudja venni a kellő mennyiségű földgázt ahhoz, hogy a hozzá került 3,3 millió fogyasztót biztosan ki tudja szolgálni.
A bírságolásnak nincs még vége?
A két, most kiosztott MEKH-bírság azt bizonyítja, hogy a Főgáz nem tudott ilyen tervet benyújtani. E bírságok azonban csak egy folyamat első elemei, a két határozat csak a GDF Suez és az E.On volt fogyasztóinak átvételét akasztja meg. Amennyiben az állami rezsicég (illetve: annak gázszolglátató cége) nem lép, ugyanilyen bírságolási mechanizmus lép érvénybe a tigázos fogyasztók átvételével kapcsolatos vállalásukra is.
MTI / Róka László
A jogszabályok alapján több tényező figyelembevételével megállapítható büntetés maximális összege akár 100 millió forint is lehetett volna. A kétszer 15 milliós bírságnál azonban vélhetőn magasabbra számíthat a Főgáz, ha az üzleti tervet a Tigáz volt szolgáltatási területére vonatkozóan sem teszi a hivatal asztalára. Ezt egyrészt az 1,2 millió extigázos fogyasztói létszám, másrészt a Főgáz "visszaeső" magatartása indokolhatja. Ráadásul: a MEKH honlapján most megjelent határozatok dátuma augusztus 17-e, vagyis már bő három hete kötelezték a Főgázt, hogy "a határozat jogerőre emelkedését követő 8 napon belül nyújtsa be a Hivatal által előírt tartalommal az üzleti tervet". Ez azonban a mai napig nem történt meg, amiből viszont újabb bírságok kiosztása következhet. Valamint végső soron akár az is, hogy a Főgáz nem veheti át a többi gázszolgálttó által "leadott ügyfelet".
Hajnali horgászatot, szalonnasütést és sok beszélgetést tervez 300 kilométeres, Nagyváradig tartó útja során Magyar Péter. Az első napon Pécelig jutottak, mi pedig elkísértük őket. Videóriport.