Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"30bacf52-79a4-43c8-af46-b3f9a49f5c85","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A tavalyihoz képest 5-10 százalékkal lesz drágább idén a három legnépszerűbb fenyőfajta.","shortLead":"A tavalyihoz képest 5-10 százalékkal lesz drágább idén a három legnépszerűbb fenyőfajta.","id":"20241202_karacsonyfa-inflacio-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30bacf52-79a4-43c8-af46-b3f9a49f5c85.jpg","index":0,"item":"95aa85d0-820c-47c1-beb4-e448e45dbc7d","keywords":null,"link":"/zhvg/20241202_karacsonyfa-inflacio-dragulas","timestamp":"2024. december. 02. 10:13","title":"Jönnek az ünnepek, megjelent a karácsonyfa-infláció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1eb8e7a2-509c-45cc-bc02-27a607913587","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az oktatási intézményeket elkezdték fertőtleníteni.","shortLead":"Az oktatási intézményeket elkezdték fertőtleníteni.","id":"20241202_iskolak-ovodak-nagybanya-agyhartyagyulladas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1eb8e7a2-509c-45cc-bc02-27a607913587.jpg","index":0,"item":"fb5f37b4-74d3-4359-90c4-fa4fea5064a9","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_iskolak-ovodak-nagybanya-agyhartyagyulladas","timestamp":"2024. december. 02. 15:16","title":"Bezárták három napra az iskolákat és az óvodákat Nagybányán, mert agyhártyagyulladást kapott két diák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec6dfeed-5b29-414b-b0c3-29bf2618059a","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Egy másik esetnél is, nem a szabálytalankodón múlt, hogy nem lett belőle gázolás. ","shortLead":"Egy másik esetnél is, nem a szabálytalankodón múlt, hogy nem lett belőle gázolás. ","id":"20241202_szabalytalan-BMW-gyalogatkelo-balesetveszely-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec6dfeed-5b29-414b-b0c3-29bf2618059a.jpg","index":0,"item":"726f9324-b042-48d9-8f10-5c842fbd1656","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_szabalytalan-BMW-gyalogatkelo-balesetveszely-video","timestamp":"2024. december. 02. 08:22","title":"Aki így közlekedik, mint ez a fehérvári autós, előbb-utóbb biztos elüt valakit – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7420b10e-7482-4c62-9f11-32c22347fb4a","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moodys kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben...","id":"20241201_osszefoglalo-Orban-Matolcsy-varga-mnb-ngm-minimalber-egeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7420b10e-7482-4c62-9f11-32c22347fb4a.jpg","index":0,"item":"5dc253af-640b-44d1-8685-096a3fb1430b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241201_osszefoglalo-Orban-Matolcsy-varga-mnb-ngm-minimalber-egeszsegugy","timestamp":"2024. december. 01. 07:00","title":"És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"859a9683-87e1-495c-acf8-b9a41711c1fb","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Nemcsak aszfalton, hanem sárban és hóban is rendesen meghajtottuk a teljesen új Dacia Duster összkerékhajtású csúcsmodelljét. Vázoljuk, hogy mit tud az elődjénél kívül-belül sokkal menőbb román SUV.","shortLead":"Nemcsak aszfalton, hanem sárban és hóban is rendesen meghajtottuk a teljesen új Dacia Duster összkerékhajtású...","id":"20241201_osszkerekmeghajtasu-uj-dacia-duster-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/859a9683-87e1-495c-acf8-b9a41711c1fb.jpg","index":0,"item":"8d6f68a2-abf8-49a3-aab7-57ba72749b71","keywords":null,"link":"/cegauto/20241201_osszkerekmeghajtasu-uj-dacia-duster-teszt-velemeny","timestamp":"2024. december. 01. 12:00","title":"Nem drága, vagány és élvezi a terepet: teszten a vadonatúj Dacia Duster","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2450312c-9589-4d41-9a44-618690d75c33","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Akár másfél milliót is kérhet saját kártérítéseként a biztosítónk. ","shortLead":"Akár másfél milliót is kérhet saját kártérítéseként a biztosítónk. ","id":"20241202_nyari-gumi-baleset-biztosito-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2450312c-9589-4d41-9a44-618690d75c33.jpg","index":0,"item":"4f9ec1a8-e8d0-4ab9-9135-550d63471a95","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_nyari-gumi-baleset-biztosito-karterites","timestamp":"2024. december. 02. 14:33","title":"Sokba kerülhet, ha valaki nyárigumival okoz télen balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d685ccd5-b1ae-46d7-b732-e50192fb9a28","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az elindult vonatot a mozdonyvezető, a szembejövőt az automatika fékezte le, egymástól biztos távolságban.","shortLead":"Az elindult vonatot a mozdonyvezető, a szembejövőt az automatika fékezte le, egymástól biztos távolságban.","id":"20241202_onga-vonat-szemben-haladt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d685ccd5-b1ae-46d7-b732-e50192fb9a28.jpg","index":0,"item":"4c761809-317b-4a8b-8994-ee797f0ddf50","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_onga-vonat-szemben-haladt","timestamp":"2024. december. 02. 11:25","title":"Elszabadult egy vonat Ongánál, a biztosítóberendezésen is múlt, hogy nem ütközött össze a szembejövővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az utasokat átszállították egy másik vonatra, a fennakadás miatt több forgalmi változás is szükségessé vált.","shortLead":"Az utasokat átszállították egy másik vonatra, a fennakadás miatt több forgalmi változás is szükségessé vált.","id":"20241201_Athaladt-a-tilto-jelzesen-egy-vonat-Ferencvarosnal-a-mozdonyvezeto-meg-idoben-kapcsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4.jpg","index":0,"item":"142a02db-a92a-4f6d-9e66-55a4e6cc0aea","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_Athaladt-a-tilto-jelzesen-egy-vonat-Ferencvarosnal-a-mozdonyvezeto-meg-idoben-kapcsolt","timestamp":"2024. december. 01. 13:20","title":"Áthaladt a tiltó jelzésen egy vonat Ferencvárosnál, a mozdonyvezető még időben kapcsolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogyan tudnak lépést tartani a kevesebb pénzt kreativitással ellensúlyozó magyar videogyártó vállalatok az iparág nagyágyúival? – erről szól az Umbrella.tv filmgyártó és filmes utómunkacég tanmeséje.
Az Umbrella.tv története esküvő- és rendezvényvideós garázsvállalkozásként indult. A reklám szakirányon tanuló egykori csoporttársakat – Kázmér Miklóst és Hídvégi Zoltánt – eleinte nem is annyira az elmélyült barátság, inkább a praktikum – mindketten Budaörsön laktak – hozta össze, akkoriban leginkább a diplomamunka elkészítésében segítve egymást.
A videózással gimnazista kora óta foglalkozó Miklós diplomázás után a Young & Rubicam reklámügynökséghez, míg Zoli Bonnba, a DHL-hez ment gyakornoknak. Előbbi saját bevallása szerint akkoriban igen keveset tudott az iparágról, viszont a gyakornokság végére egy valamiben biztos lett: nagyon nem jön be neki, hogy bármennyire odateszi magát a munkában, a reklámmultiknál tesznek a teljesítményre.
Umbrella.tv
„Felbőszített, hogy elég nekik az alap, és semmi többet nem várnak el” – meséli. Gyakornoksága alatt aztán a rendezvényvideózás annyira felpörgött, hogy egy idő után döntenie kellett: marad-e az ügynökségnél vagy saját vállalkozására összpontosít.
Beszélő fejek, unalmas vágóképek
„Akkoriban a BTL marketing (Below The Line: a hagyományos eszközök helyett a személyes kommunikációra épülő) Magyarországon kimerült a beszélő fejek, a pogácsa, a borospohár, az épület és a konferenciaterem nagytotál vágóképeiben, valamint a Kék Duna keringős hangaláfestésben” – emlékezik vissza a kezdetekre a mostanra 50 embernek munkát adó Umbrella alapítója, Miklós.
A multik világából rövid úton kiábrándult alapítók 2004 és 2005 fordulóján egy kelenföldi panelben nyitották meg első irodájukat, azzal a szándékkal, hogy az akkor még főprofiljuknak számító rendezvényes videózásba ötletességet csempésszenek. Jobbak akartak lenni azoknál a tévés operatőröknél, akik maszekolásukhoz munkahelyük méregdrága kameráit használták, hogy azokkal minden ötletesség és koncepció nélkül hozzák az ügyfelek által elvárt minimumot.
„Nekik eszközeik voltak, de hiányzott a kreativitásuk, mi viszont minimális erőforrásokból akartunk filmesebb irányt hozni. Koncepciókban kezdtünk gondolkodni a céges és sajtóesemények videofelvételeinek elkészítésében” – magyarázza Miklós, hozzátéve, hogy az eredeti, esetenként vicces anyagaikba lehetőség szerint megpróbálták belevinni az akkori technikai újításokat is.
Az Umbrella előremenekülése önmagában persze kevés lett volna – mára ugyanis a videokészítésben sokan követik azt a receptet, hogy a cég programjának részévé válva szállítanak érdekes anyagot a megrendelőnek. Az Umbrella sikeréhez az is kellett, hogy akkoriban váltak széles körben is hozzáférhetővé azok a digitális képrögzítő technikák, amelyek segítségével lehetővé vált, hogy olyanok is kipróbálják magukat, akiknek korábban erre nem volt lehetőségük.
A pénzügyi válság és mobileszköz-robbanás
Közbejött viszont a 2008-as pénzügyi válság, amelynek a reklám- és kommunikációs piacra gyakorolt legfontosabb hatása a drasztikus költségcsökkentés lett. Ezt a legtöbb vállalat épp a marketingbüdzsé megvágásával kezdte, nem csekély fejtörést okozva a reklámiparnak.
Umbrella.tv
Másik fontos változás a technológia világából érkezett: az okostelefonok és tabletek megjelenése a feje tetejére fordította tartalomfogyasztást, ami szintén alaposan megbolygatta a reklámvilágot. Az online felületek előretörésével – és különösen a közösségi média terjedésével – az elemzők még a reklámköltésekben hosszú ideje uralkodó tévé alkonyát is megjósolták. Ez egyelőre nem jött be, viszont létrejött a teljesen új digitális média – hasonló reklámértékesítési lábbal, mint amilyen a nyomtatott sajtónak, tévéknek és rádióknak is van. Azokkal szemben viszont két plusz dologgal kecsegtet: a célközönség sokkal pontosabb elérésével, ezáltal pedig hatékonyabb és olcsóbb hirdetésekkel.
„A válsággal és a digitális piac létrejöttével megkérdőjeleződtek a 60 éve működő, klasszikus kommunikációs formák, aminek hatására nagyon sokan megijedtek a reklámszektorban” – ad ízelítőt Miklós a 2009-et követő történésekből. Az alternatív kommunikációs platformok (a Facebook, a Twitter, a Pinterest vagy a Tumblr stb.) megjelenése a magukat divatos szóval digitális ügynökségeknek nevező reklámcégek számára hatalmas lehetőséget jelentett.
„A régi rendszer kegyeltjei között nagy volt a feszkó, mindenki a csökkenő marketingköltségekre mutogatott, és részben igazuk is volt. Ezzel párhuzamosan nyílt viszont 15 újfajta csatorna” – magyarázza Miklós.
A digitális mindenségből dől a manna
Manapság a reklámpiaci evangelisták minden fórumon a digitális hirdetésekről mantráznak, a cégek pedig úgy érzik: lemaradnak, ha nem nyomják a Facebookot, a Twittert, saját YouTube-csatornájukat vagy az online részvételre biztató kampányokat.
Umbrella.tv
Márpedig minden kommunikációhoz tartalom kell, méghozzá lehetőleg olyan, amelyre felfigyelnek az emberek. Ez pedig a digitális tartalomgyártás aranykorát is magával hozta, azon belül kiemelten a mozgóképgyártás iránti igények megugrását. Az umbrellások egyik ilyen kreatív büszkesége a neves Art Directors Festival idei eseményére készített Immortality sorozat, amelyet a szakma nagy megelégedésére vetítettek az eseményen Miamiban.
A PricewaterhouseCoopers várakozásai szerint a következő években az online reklámvideó formátum minden más internetes reklámformánál gyorsabban nő majd, 2014 és 2019 között 19,5 százalékkal – szemben a bannermegjelenítések 7,9 százalékos és a kereséstalálati hirdetések 10 százalékos növekedési kilátásaival. Ráadásul a globális hirdetési piacon az online a tavalyi 135 milliárd amerikai dollárról 2019-re 239 milliárdra nőhet, túlnőve ezzel a tévéreklámok idén 175 milliárdos piacát.
Mivel a digitális tartalomgyártás kevésbé helyhez kötött, a népszerű és leleményes reklámokkal villantó cégek számára kinyílhat a világpiac, különösen azoknak, akik már hazavittek párat a reklámvilág Oscarjainak számító cannes-i Oroszlánból, Golden Drumból vagy az Art Directors Club díjaiból.
Az Umbrella ernyőjét is ez az áramlat repíti feljebb. A külföldi munkák – a teljes éves forgalom 40 százaléka – nagyja a szomszédos országok mellett az Egyesült Arab Emírségek szolgáltató szektorának fellendüléséből származik, ahonnan idén különösen sok megrendelés érkezett. „Amerika azonban továbbra sincs megfejtve” – mondja Miklós, megvilágítva, mennyire nehéz labdába rúgni magyar cégnek a tengerentúlon.
A termelői és alkotói funkció egyensúlya
Ma már az Umbrella is egyre több digitális platformra gyárt komplex kampányokat. Egy márka például reklámkampánya részeként a félperces hagyományos reklámfilm mellé két perc hosszú YouTube-imázsfilmet, a hirdetőhöz csak áttételesen köthető, szponzorált dokumentumfilmet, pár másodperces Facebook-videohirdetéseket, vírusfilmet vagy más formátumú videókat is rendelhet. Ilyen volt például a Yonderboi fémjelezte és a Vodafone által finanszírozott Hangtérkép is, amely miközben áttételesen a szponzor brandjét erősítette, valójában közösségi zenekészítéssel kísérletezett.
Umbrella.tv
Az arcba tolt reklámok – legyenek bármilyen pontosan belőve – nem mindig keltik fel a fogyasztók figyelmét. A legtipikusabb online olvasói magatartás a banner és a brandek digitális kampányainak figyelmen kívül hagyása, a reklámfilmek átugrása, vagy multiplatformos médiafogyasztás esetén a hirdetés idejére másik médiaeszközre figyelés. A kezdeti fellángolás és a digitális hirdetések mindenhatóságának hangoztatásával szemben egyre többen jutnak vissza a kiinduló ponthoz, miszerint a körítés – vagyis a kommunikációs csatorna – semmit sem ér jó tartalom nélkül. Erre a felvetésre adott erős válasz volt a Stabilo írószermárka életérzés-reklámfilmje az Umbrellától, ami a hossza ellenére leköti a netező figyelmét két YouTube-videó között.
A jó tartalomhoz viszont kreativitás kell, ahhoz pedig megfelelő szabadság. Az Umbrella alapítói vallják: számukra nem a technológia, hanem az ember a prioritás – ezért is igyekeznek a velük dolgozó rendezőknek testhezálló munkákat adni. Erejükhöz mérten vállalnak nem profitorientált munkákat is, a cégvezetők nézetei szerint ugyanis ha az alkotókat okosan menedzselik, azzal a motiváltságukat is megfelelő szinten tartják.
Tudásuk mellé alkalmanként pénzt is szereznek kreatív ötleteik megvalósításához. Részt vettek például idén a nemzetközi színtéren is pörgő Yvein Monq Twun című klipjének elkészítésében, de segítették a 2013-as kecskeméti animációsfilm-fesztivál nagydíjas filmjének, a My Name is Boffer Bingsnek a létrejöttét is.
A cikk eredetileg a HVG Business Extra című kiadványban jelent meg.