Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e45015be-6ca1-4b67-ae8f-653144abb492","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apollo–10 legénysége 1969. május 26-án soha nem látott sebességgel száguldott a Föld felé. Ember azóta sem utazott olyan gyorsan, mint Thomas Stafford, John Young és Eugene Cernan.","shortLead":"Az Apollo–10 legénysége 1969. május 26-án soha nem látott sebességgel száguldott a Föld felé. Ember azóta sem utazott...","id":"20250614_apollo-10-urutazas-sebesseg-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e45015be-6ca1-4b67-ae8f-653144abb492.jpg","index":0,"item":"e637efc8-df4c-458c-82bf-8cb77b4c763c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_apollo-10-urutazas-sebesseg-rekord","timestamp":"2025. június. 14. 20:03","title":"39 937 km/h az eddigi leggyorsabb emberi utazás sebessége, 57 éve nem sikerül megdönteni a rekordot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cca55a83-f0db-401a-ac3f-820b2b9f84c2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eddig legalább 19 esetben okozott sérülést vagy anyagi kárt az az Anker power bank, amelyet most visszahív a gyártó.","shortLead":"Eddig legalább 19 esetben okozott sérülést vagy anyagi kárt az az Anker power bank, amelyet most visszahív a gyártó.","id":"20250613_anker-powerbank-hiba-tuzveszely-powercore-1000-visszahivas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cca55a83-f0db-401a-ac3f-820b2b9f84c2.jpg","index":0,"item":"98347ccc-7b24-4f8f-9b37-ed13bf9fba3e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_anker-powerbank-hiba-tuzveszely-powercore-1000-visszahivas","timestamp":"2025. június. 13. 09:03","title":"Tűzveszély miatt visszahívnak 1,1 millió hordozható töltőt – már sérülést is okozott a típus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21872232-2efe-4653-bc6c-2c9ba2d3fd14","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A Geert Wilders vezette szélsőjobboldali Szabadságpárt kilépett a holland kormánykoalícióból a bevándorlás- és Izrael-politikával kapcsolatos viták miatt. Előrehozott választás vár októberben Hollandiára.","shortLead":"A Geert Wilders vezette szélsőjobboldali Szabadságpárt kilépett a holland kormánykoalícióból a bevándorlás- és...","id":"20250614_hvg-hollandiai-kormanyvalsag-wilders-bloffje-hullamzo-nepszeruseg-szakitassal-indult","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21872232-2efe-4653-bc6c-2c9ba2d3fd14.jpg","index":0,"item":"f3b7af39-5343-41ba-89b8-c14aa15be322","keywords":null,"link":"/360/20250614_hvg-hollandiai-kormanyvalsag-wilders-bloffje-hullamzo-nepszeruseg-szakitassal-indult","timestamp":"2025. június. 14. 11:00","title":"Orbán Viktor szövetségese szétrobbantotta a holland koalíciót, de nem tudni, nyer-e vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A támadás hírére a forint valamelyest gyengült, de hamar stabilizálódott. A hónapok óta tartó trendek nem változtak: a forint az euróval szemben szűk sávban mozog, a dollárral szemben erősödik (tulajdonképpen a dollár gyengül).","shortLead":"A támadás hírére a forint valamelyest gyengült, de hamar stabilizálódott. A hónapok óta tartó trendek nem változtak...","id":"20250613_A-forintnak-meg-se-kottyan-meg-egy-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"cd46846b-a7e4-4efc-a4e9-ebaa4f97e5ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_A-forintnak-meg-se-kottyan-meg-egy-haboru","timestamp":"2025. június. 13. 11:34","title":"A forintnak meg se kottyan még egy háború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ba5c387-e14e-49a3-a258-ecea8a3c23e0","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam. ","shortLead":"Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is...","id":"20250613_lazar-ha-kell-a-klimt-kep-tisztesseges-megegyezessel-kell-megvasarolni-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ba5c387-e14e-49a3-a258-ecea8a3c23e0.jpg","index":0,"item":"5f1f64bf-3b51-4a1e-b8c0-848340a47abe","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_lazar-ha-kell-a-klimt-kep-tisztesseges-megegyezessel-kell-megvasarolni-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 14:04","title":"Lázár: Ha magyar múzeumnak kell a Klimt-kép, tisztességes megegyezéssel kell megvásárolni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcd792ab-6dc9-42ec-90b3-5fac625a3f6b","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"gazdasag","description":"A közel 900 milliós Völner–Schadl korrupciós per fővádlottja és felesége százmilliós nagyságrendű osztalékot vehetett fel végrehajtó irodáikból tavaly is.","shortLead":"A közel 900 milliós Völner–Schadl korrupciós per fővádlottja és felesége százmilliós nagyságrendű osztalékot vehetett...","id":"20250613_korrupcios-per-ide-hazi-orizet-oda-a-Schadl-hazaspar-tovabb-gazdagodott-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcd792ab-6dc9-42ec-90b3-5fac625a3f6b.jpg","index":0,"item":"06e0b761-922a-4d67-9020-2d7498015abf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_korrupcios-per-ide-hazi-orizet-oda-a-Schadl-hazaspar-tovabb-gazdagodott-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 16:00","title":"Korrupciós per ide, házi őrizet oda, a Schadl házaspár tovább gazdagodott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A gép felszállás után tett egy kört, majd visszatért a repülőtérre.","shortLead":"A gép felszállás után tett egy kört, majd visszatért a repülőtérre.","id":"20250613_bombafenyegetes-kenyszerleszallasair-india-repulogep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d.jpg","index":0,"item":"2963100f-44d9-47c4-9bb5-e1a7c4096954","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_bombafenyegetes-kenyszerleszallasair-india-repulogep","timestamp":"2025. június. 13. 09:51","title":"Bombafenyegetés miatt kényszerleszállást hajtott végre az Air India repülőgépe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79ad43cd-4b71-4b99-b491-ec3328325034","c_author":"Tiszai Balázs","category":"gazdasag","description":"Ha Teherán beváltaná a fenyegetését, és tényleg lezárná a Hormuzi-szorost, azzal nemcsak a globális olajpiacot állítaná a feje tetejére, de elvágná a világtól az egyik legnagyobb LNG-exportőrt, Katart is. A megtorlás potenciális célpontjaivá léptek elő Izrael tengeri gázmezői is, ez a két front együtt pedig óriási fenyegetést jelenthet az európai energiabiztonságra.","shortLead":"Ha Teherán beváltaná a fenyegetését, és tényleg lezárná a Hormuzi-szorost, azzal nemcsak a globális olajpiacot állítaná...","id":"20250614_Izrael-Iran-olaj-gaz-LNG-Hormuzi-szoros-blokad-tengeri-gazmezok-ellatasbiztonsag-kockazatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79ad43cd-4b71-4b99-b491-ec3328325034.jpg","index":0,"item":"f948ba5d-3bcf-4fb3-9fac-61d9f08a700a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250614_Izrael-Iran-olaj-gaz-LNG-Hormuzi-szoros-blokad-tengeri-gazmezok-ellatasbiztonsag-kockazatok","timestamp":"2025. június. 14. 17:30","title":"Mindenki az olajat félti az izraeli-iráni csapásoktól, pedig a gázellátás is legalább annyira veszélybe került","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már 2019-ben csörömpölhet Vásárhelyen a tramtrain, de még csak tesztüzemben
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A mostani tervek szerint 2019 végére készülhet el a 3,3 kilométeres villamospálya Hódmezővásárhelyen. Átépítik a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvonalat, de azon a szakaszon csak Algyőn lesz megálló, Kishomokon egyelőre nem.
2020-ban szállít először utasokat a tramtrain Szeged és Hódmezővásárhely között – a Délmagyarország szerint ez hangzott el szerdán a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) vásárhelyi fórumán, a városháza dísztermében, ahol nagyon sokan érdeklődtek a kötöttpályás fejlesztéssel kapcsolatban.
Hegedűs Zoltán alpolgármester rövid bevezetőként azt mondta, hogy ez lesz Vásárhely történetének legnagyobb közlekedésfejlesztése, majd ezután nem lehetett több hang- és képfelvételt készíteni a fórumon. Ezt azzal indokolták, hogy a NIF-től olyan szakemberek adtak lakossági tájékoztatást, aki a sajtónak nem jogosultak nyilatkozni – derül ki a cikkből.
A Szeged és Vásárhely közötti villamosvasút tesztüzeme már 2019-ben elindul, miután elkészültek a vásárhelyi, 3,3 kilométeres pályával. A tesztek után 2020 végétől szállíthat utasokat a tramtrain.
Vásárhelyen a népkerti vasúti megállótól indul majd a városi villamospálya, majd az Ady Endre utca – Tóalj utca – Szőnyi utca – Andrássy utca – Bajcsy Zsilinszky utca útvonalon a hódmezővásárhelyi nagyállomás melletti végállomásig vezet. A városban összesen öt megálló lesz az egyvágányú pályán, itt felsővezeték is lesz, a hozzá tartozó áramátalakítóval. A megállóknál útburkolati munkákat végeznek, parkolókat építenek és átalakítják az érintett csomópontokat – derül ki a NIF oldaláról.
tramtrain.hu
tramtrain.hu
A városban már elkezdték a közműkiváltásokat, a munka nagy részét a szolgáltatók végzik. Idén az Ady Endre és a Bajcsy-Zsilinszky utcán fejezik be a vízi közművek kiváltását. Az Adyn októberben félsávos, a Bajcsyn október-novemberben teljes útlezárásra lehet számítani. Lesznek olyan gázkiváltások, például az Andrássy úton, amelyek csak jövőre kezdődhetnek.
tramtrain.hu
tramtrain.hu
A kivitelező jövőre kezdheti az Adyn, a Bajcsyn és az Andrássy egyes szakaszain a pályaépítést – mondta a fórumon Bucsi Krisztián projektvezető mondta a Strabag részéről. Korábban voltak olyan hírek, hogy akár már idén hozzáfoghatnak a sínek lefektetéséhez.
A vásárhelyi villamospálya építését és a Szegeden szükséges munkálatokat a Strabag végzi, a projektnek ez a része körülbelül 9 milliárdba kerül. 17 milliárd forintért szerzik be a vonalra szánt járműveket, és körülbelül 23 milliárd forintba kerül a Vásárhely és Szeged közötti vasúti pálya felújítása. A teljes projekt a mostani számok szerint 62,5 milliárd forintba kerül.
A rendszer továbbfejleszthető Makó, Szabadka, majd Orosháza és Békéscsaba felé. A Szeged és Hódmezővásárhely közötti nagyvasúti pályát azért építik át, hogy a dízel és elektromos szerelvények üzemre is képes szerelvények óránkénti 100 kilométeres sebességgel haladhassanak. A vágányfelújítás idején hónapokig vonatpótló buszok járnak majd a két város között.
Ha élesben is elindul a tramtrain, jelentősen ritkítják a Szeged és Vásárhely közötti helyközi buszjáratokat, az esetenként óránkénti 5-6-ról 1-2-re. A villamosvasút jegyárai nem haladhatják majd meg a mostani busztarifát, vagyis a 465–560 forintot a két város között.
A buszritkítás érzékenyen érintheti a kishomokiakat, ott most biztosan nem építenek ugyanis megállót, csak legfeljebb a következő ütemben lehet ilyen fejlesztés.
Az ország első villamosvasútjának költségei az eredeti elképzelésekhez képest idén megdupládózott, a Szegedi és Hódmezővásárhely közötti vasúti pálya felújításának költségei valamint a járműbeszerzés költségei is megszaladtak, emiatt Lázár Jánosnak, a Miniszterelnökséget vezető miniszternek, volt vásárhelyi polgármesternek volt némi csörtéje a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal.
Orbán Viktor hódmezővásárhelyi látogatásán aztán már arról beszélt, hogy a vonalat át kellene majd vezetni Szabadkáig. Ez egyes vélemények szerint azt jelentette, hogy a fejlesztést eltolják a végtelenbe, és nem lesz semmi sem belőle, mivel már a Szeged és Hódmezővásárhely közötti szakasz megvalósításánál is felmerültek problémák. Aztán június végén már a két város közötti vasúti nagyvasúti pálya felújítására is kiírták a tendert.